Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@16:46:07 GMT

کارت‌هاي ملي قديمي تا پايان سال 96 اعتبار دارد/ هزينه صدور کارت هوشمند ملي 31 هزار تومان است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۳۹۲۷۶/کارت_های_ملی_قدیمی_تا_پایان_سال_۹۶_اعتبار_دارد_هزینه_صدور_کارت_هوشمند_ملی_۳۱_هزار_تومان_است

خبرگزاري آريا - سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور گفت: افرادي که تاريخ صدور کارت ملي قديمي آنها بين سال‌هاي 80 تا 89 است، تا پايان امسال کارت‌شان اعتبار دارد و بايد به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پيشخوان دولت براي صدور کارت‌ هوشمند ملي مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار شهري و رفاهي خبرگزاري فارس، سيف‌الله ابوترابي در نشست خبري گفت: تاکنون 24 ميليون نفر را تحت پوشش قرار داده‌ايم و کارت هوشمند ملي برايشان صادر کرده‌ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: کارت‌هاي ملي صادره قديمي تا پايان سال 96 اعتبار دارد، بنابراين بر اساس مصوبه هيأت دولت درباره کارت‌هاي ملي نمونه قديم به طور رسمي اعلام مي‌شود که فاقد اعتبار است و بايد براي صدور کارت هوشمند ملي اقدام شود.
وي گفت: افرادي که تاريخ صدور کارت ملي قديمي آنها بين سال‌هاي 80 تا 89 است، از ابتداي سال 97 کارت‌شان فاقد اعتبار است و بايد به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پيشخوان دولت براي صدور کارت‌هاي هوشمند ملي مراجعه کنند.
ابوترابي گفت:‌ در گذشته زمان صدور کارت ملي طولاني بود و اکنون با ايجاد ظرفيت جديد به سمت و سويي رفته‌ايم که به حداکثر يک ماه زمان صدور کارت رسيده است.
سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور گفت: به عبارتي 15 روز تا يک ماه زماني است که از مرحله اخذ درخواست تا صدور کارت هوشمند ملي پيش‌بيني شده است.
افرادي که از محل کارت ملي هوشمند خود بي‌اطلاع هستند به دفاتر پيشخوان بروند
وي ادامه داد: افرادي هم که براي صدور کارت هوشمند ملي خود اقدام کرده‌اند اما اکنون از محل کارت خود بي‌اطلاع هستند، مي‌توانند به دفاتر پيشخوان و پست مراجعه کنند و با ارائه شماره ملي خود و بر اساس نرم افزاري که پيش‌بيني شده به آنها اطلاع داده مي‌شود که به کدام دفتر مراجعه کنند.
هزينه کارت هوشمند ملي چقدر است؟
ابوترابي در مورد هزينه اخذ مدارک‌ها تا صدور کارت هوشمند ملي گفت: 7 تا 9 هزار تومان هزينه اخذ درخواست مدارک و ارسال کارت است و 2 هزار تومان هزينه تحويل کارت و 20 هزار تومان براساس مصوبه مجلس بايد به خزانه واريز شود، بنابراين در مجموع، 31 هزار تومان هزينه‌اي است که افراد بابت دريافت کارت هوشمند ملي خود بايد بپردازند.
وي افزود: پرداخت هر رقمي خارج از 31 هزار تومان خلاف است و چنانچه متقاضيان بيشتر از اين پرداخت کردند مي‌توانند به دفاتر پست، پيشخوان يا اداره کل بازرسي ثبت احوال مراجعه کنند.
کارت‌هاي ملي با تاريخ صدور 90 و 91 اعتبار دارند
ابوترابي تصريح کرد: بنابراين طبق فراخواني که انجام شده، کارت ملي نمونه قديم که تاريخ صدورش مربوط به سال‌هاي 80 تا 89 است بايد براي دريافت کارت ملي هوشمند خود اقدام کنند و به تدريج از فردا به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و کارت‌هاي خود را بگيرند، البته افرادي که تاريخ صدور کارت ملي‌شان بين 90 تا 96 است همچنان داراي اعتبار است.
40 ميليون ايراني واجد شرايط دريافت کارت هوشمند ملي
وي گفت: 40 ميليون نفر جمعيت هدفي است که واجد شرايط دريافت کارت هوشمند ملي هستند که بخش عظيمي از آنها کارت قديمي دارند و بنا داريم پايان سال 97 را پايان صدور کارت هوشمند ملي اعلام کنيم.
وي گفت: براي ايرانيان خارج از کشور هنوز به دليل اينکه هماهنگي‌هاي لازم با وزارت امورخارجه انجام نشده، کارت هوشمند ملي صادر نمي‌شود و همچنان کارت ملي براي اين افراد صدور خواهد شد.
ابوترابي گفت: 20 تا 25 ميليون کارت ظرفيت پايگاه‌هاي ثبت احوال است که مي‌تواند در سال اقدام به صدور کارت کند.
وي ادامه داد: 20 ميليون نفر را امسال پوشش خواهيم داد و به اين سمت مي‌رويم که مردم با اطمينان بيشتري مراجعه کرده و تا پايان سال آينده پروژه کارت هوشمند ملي را به اتمام رسانيم و به سمت کساني مي‌رويم که فاقد کارت ملي هستند.
ورود 5 دستگاه وارداتي براي صدور کارت
سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور گفت: پس از تحريم که صدور کارت هوشمند را با مشکل مواجه کرده بود و ورود دستگاه‌ها در تحريم بود، با رايزني‌هاي انجام شده، دستگاه‌هاي لازم را وارد کرده‌ايم که حداقل 5 دستگاه با ظرفيت صدور کارت هوشمند ملي بين 2 تا 2.5 ميليون کارت را دارد.
کاربرد تراشه کارت هوشمند ملي
ابوترابي گفت: تراشه‌اي که در کارت هوشمند ملي پيش‌بيني شده، در آينده‌اي نزديک که دستگاه‌هاي کارتخوان خاصي نصب شود، اطلاعات اين تراشه قابل استفاده خواهد بود، البته اطلاعات فردي محرمانه است و در اين تراشه قابل بازخواني نيست. 2 کد در آن پيش‌بيني شده به همراه اثرانگشت و قرار است به عنوان کارت حساب بانکي و کارت سلامت از آن استفاده شود و ظرفيت‌هاي متعددي براي آن پيش‌بيني شده که امسال سازوکار قانوني و مصوبات اداري آن را پيش خواهيم برد تا کاربردي شود.
سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر فردي معلول حرکتي است و نمي‌تواند براي دريافت کارت هوشمند ملي خود اقدام کند، با اعلام شرايط خود به سازمان ثبت احوال، مأموران اين سازمان با دستگاه‌هاي سيار براي درخواست و تحويل کارت به منازل آنها مي‌روند.
افراد پشت نوبتي نداريم
وي در مورد افراد پشت نوبت براي دريافت کارت هوشمند ملي گفت: در 15 روز مهلتي که قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري براي دريافت اين کارت لحاظ شد، تمام افراد پشت نوبتي را تخليه کرده‌ايم.
ابوترابي در مورد اينکه برخي از متقاضيان اعلام کرده‌اند که صدور کارت هوشمند ملي آنها بسيار طولاني شده و ظرف يک ماه انجام نشده، گفت: دفاتر پيشخوان دولت و ثبت‌احوال، درخواست متقاضيان را اخذ کرده، اما در کنترل مدارک براي صدور مشکلي وجود داشته، به عنوان مثال مدارک ناقص بوده و يا عکس مشکلي داشته است که اين مدارک برگشت داده شده به دفاتر، اما به متقاضي اعلام نشده است.
قصور دفاتر پست، پيشخوان و ثبت احوال در اطلاع رساني
سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در اين زمينه، کوتاهي از سوي دفاتر پست، پيشخوان و ثبت احوال انجام گرفته که بايد به متقاضيان اطلاع‌رساني مي‌کردند، البته مواردي اين چنيني بسيار محدود بوده، اما بايد پيگير اين مسائل مي‌بوديم، اکنون نمي‌توانيم مدعي باشيم که مي‌توانيم ظرف يک ماه کارت‌ها را صادر کنيم.
وي گفت:‌ به دليل عدم تجمع متقاضيان، گسترش مراکز صدور و تحويل کارت را در برنامه داريم، به همين دليل ممکن است فردي در منطقه‌اي درخواست خود را داده باشد، اما براي تحويل کارت به جاي ديگري مراجعه کند.
صدور شناسنامه المثني ظرف يک روز
وي در مورد صدور شناسنامه جديد نيز گفت: در حال حاضر شناسنامه جديد در تمام استان‌هاي کشور ظرف يک روز صادر مي‌شود و اکنون شناسنامه المثني‌ تا زمان انتخابات رياست‌جمهوري باقي نمانده بود که صادر نشود، البته به جز کلان‌شهر تهران که موارد نقض قانوني داشته که آن هم رفع شده است. قبلاً نگارش‌ها دستي بود، اما الان با دستگاه انجام مي‌شود و اين دستگاه‌ها ظرفيت محدودي دارند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۲۷۶/کارت_های_ملی_قدیمی_تا_پایان_سال_۹۶_اعتبار_دارد_هزینه_صدور_کارت_هوشمند_ملی_۳۱_هزار_تومان_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: