Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@14:27:20 GMT

علایم و خطرات بیماری تب کریمه کنگو از زبان متخصص بیمارستان شهید بهشتی یاسوج

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۵۰۷۱۹/علایم_و_خطرات_بیماری_تب_کریمه_کنگو_از_زبان_متخصص_بیمارستان_شهید_بهشتی_یاسوج

علایم و خطرات بیماری تب کریمه کنگو از زبان متخصص بیمارستان شهید بهشتی یاسوج

متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: تب خونریزی دهنده ویروس کریمه کنگو (cchf) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو،سید ذاکر سعیدی نژاد افزود: تب خونریزی دهنده ویروس کریمه کنگو (ccchf) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد که مرگ و میر بالایی نیز دارد همه گیری های داخلی بیمارستان ان نیز شایع است با وجود اینکه بیمارس مخصوص حیوانات است اما موارد تک گیر و همه گیر های ناگهانی این بیماری در انسان نیز اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: عامل بیماری برای نخستین بار از خون افراد بیمار در مرحله بروز تب و همچتین از کنه بالغ هیالوما جدا شد و با توجه به قابلیت فیلتر پذیری به عنوان یک نوع ویروس توصیف شد و ویروس cchf) از گروه آربو ویروس خانواده بوتا ویرده جنس ناری طبقه بندی می شود.

متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ادامه داد: علایم بیماری تب کریکه کنگو چهار مرحله دارد مرحله اول آن دوره کمون است که این مرحله بستگی به راه ورود دارد که پس از گزش کنه این دوره معمولا یک تا سه روز و حداکثر به 9 روز می رسد.

سعیدی نژاد تصریح کرد: دوره کمون به دنبال تماس با بافت ها یا خون آلوده معمولا پنج الی 6 روز است و حداکثر زمان ثابت شده نیز 13 روز است.

وی عنوان کرد: مرحله دوم قبل از خون ریزی است که علایم ناگهانی حدودا چند روز طول می کشد بیمار دچار سر درد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، به خصوص در پشت پاها، گیجی، استفراغ، سفتی گردن، درد چشم و حسایت به نور می شود.

متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج افزود: ممکن است حالت تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا و گلو درد شروع شود که ممکن است تب بیمار بین 3 الی 16 روز طول بکشد همچنین حالت تروم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه پر خونی خفیف حلقو ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع است.

سعیدی نژاد تصریح کرد: تغییرات قلبی و عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون گاها مشاهده شود و لکوپنی ترمبوستوپنی شدید در این مرحله معمولا دیده شود.

وی مرحله سوم بیماری تب کریمه کنگو را خونریزی دهنده بیان کرد و افزود: این مرحله، مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولا در 3 تا 5 روز شروع می شود

وی در ادامه گفت: خونریزی در مخاط ها و لثه در پوست بخصوص در قسمت بالای بدن و در طول خط زیر بغلی و زیر پستان در خانم ها دیده می شود و در محل های ترزیق و تحت فشار در محل تونیکه و غیره ممکن است ایجاد شده و به دنبال تنفسی ممکن است هما توم در همان محلها و سایر پدیده ها ی خونریزی دهنده مثل ملنا، هماچوری و خونریزی از بینی لثه و خونریزی رحم ایجاد و گاهی خلط خونی، خونریزی در ملتحمه و گوشها نیز دیده شود.

متخصص بیماریهای عفونیاظهارکرد:برخی موارد خونریزی از بینی؛ استفراغ خونی و ملنا آنقدر شدید است، که بیمار نیاز به ترزیق خون دارد.

وی افزود: مشکلات دستگاه تنفسی به دلیل تتومنی خونریزی دهندهدر حدود 10 درصدبیماران ایجاد و به دلیل درگیری سیستم رتبکولو اندو تلیل با ویروس، ابتلا وسیع سلولهایکبدی شایع است که موجب هپاتیت اکتریک می گرددو کبد و طحال در یک سوم بیماران بزرگ می شود.

وی در پایان گفت: بیمارانی که سرنوشتان به مرگ منتهی می شود، معمولا علائم آنها بطور سریع حتی در روزهای اول بیماری تغییر می کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۰۷۱۹/علایم_و_خطرات_بیماری_تب_کریمه_کنگو_از_زبان_متخصص_بیمارستان_شهید_بهشتی_یاسوج را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: