Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@13:59:54 GMT

مقام‌های اسرائیل گفتند هیچ توان عملیاتی برای حمله به ایران نداریم

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۵۰۷۵۳/مقام_های_اسرائیل_گفتند_هیچ_توان_عملیاتی_برای_حمله_به_ایران_نداریم

مقام‌های اسرائیل گفتند هیچ توان عملیاتی برای حمله به ایران نداریم

به گزارش ایسکانیوز، «ایهود باراک»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بین سال‌های 2007 تا 2013 در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی درباره طرح ادعایی‌اش برای حمله به ایران توضیحاتی ارائه کرده است.

خبرنگار روزنامه «یدیعوت آحارونوت» از «باراک» پرسید: «دوست دارم به سال‌هایی برگردم که شما در کابینه نتانیاهو وزیر دفاع (جنگ) بودید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما و نتانیاهو در تلاش برای پیشبرد یک عملیات نظامی علیه ایران بودید. چیزی که واقعاً می‌خواستید چه بود؟»

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در پاسخ گفت: «نیت ما این بود که کاری کنیم که آمریکایی‌ها هم تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند و هم عملیات (نظامی) را انجام بدهند. من بیشتر از نتانیاهو طالب حمله بودم.»

وی اضافه کرد: «فرض ما این بود که آمریکایی‌ها همه چیز را می‌دانستند- هم درباره عملیات و هم درباره مخالفت‌هایی که با این عملیات از طرف رئیس ستاد مشترک ارتش، "گابی اشکنازی"؛ رئیس موساد، "مئیر داگان"؛ رئیس دستگاه اطلاعات نظامی، "عاموس یادلین"؛ و رئیس شین‌بت، "عاوی دیسکین" وجود داشت. می‌دانستیم که افرادی هستند که روزانه به آنها گزارش می‌دهند.»

«ایهود باراک»، درباره مخالفت‌های رئیس موساد برای حمله به ایران گفت: «داگان ما را به عنوان یک گروه دوستدار سلاح توصیف می‌کرد. این درست نبود. قرار بود این عملیات، آخرین راه چاره باشد. هدف ایران از انتخاب برنامه هسته‌ایش مانند لیبی یا آفریقای جنوبی، مقاصد بازدارندگی نبود. ایران راه کره شمالی را برگزیده بود. اگر این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کرد اوضاع منطقه عوض می‌شد و ممکن بود به یک مشکل موجودیتی برای اسرائیل تبدیل شود.»

مقام سابق کابینه رژیم صهیونیستی درباره مخالفت‌های «گابی اشکنازی» این توضیحات را ارائه کرد: «وقتی که موضوع انجام این عملیات در سال 2010 به بحث گذاشته شد اشکنازی گفت ما هیچ توان عملیاتی (برای انجام حمله) نداریم.»

وی اضافه کرد: «وقتی که رئیس ستاد مشترک ارتش بگوید هیچ توان عملیاتی نداریم، همان حرف بس است؛ مجوز حمله به حد نصاب نمی‌رسد. متأسفانه کسانی که با این طرح مخالف بودند تحت حمایت رئیس اسرائیل، شیمون پرز قرار داشتند. من علی‌رغم ساعت‌ها تلاشی که انجام دادم نتوانستم او و سایر مخالفان را مجاب کنم.»

«باراک» در ادامه به مخالفت‌های رئیس بعدی ستاد مشترک ارتش پرداخت و گفت: «در سال 2011، بنی گانتز رئیس ستاد مشترک شد. او گفت که به نظر من، ما توانایی عملیاتی داریم، ولی انجام این عملیات اشتباه است. مجمعی کوچک متشکل از هشت وزیر را دور هم آوردیم. برآوردمان این بود که اگر این هشت وزیر به آن رأی مثبت بدهند، بقیه اعضای کابینه هم همین کار را انجام می‌دهند. بین خودمان تقسیم کار کردیم: نتانیاهو گفت که موشه یعلون و یوال اشتاینیتز را مجاب خواهد کرد. به من و آویگدور لیبرمن گفت، درست می‌شود. و بعداً یعلون و اشتاینیتز علیه این طرح حرف زدند.»

وزیر جنگ اسبق اسرائیل گفته که فکر می‌کند بنیامین نتانیاهو تمام تلاشش را برای جلب موافقت دو وزیر یاد شده به کار نگرفته بود و هر سال درباره اینکه نخست‌وزیر اسرائیل اصلاً عزمی برای حمله به ایران داشت، بیشتر دچار تردید شده است.

باراک اضافه کرد: «به نتانیاهو پیشنهاد کردم که موضوع فلسطین را پیش ببرد، اگر نه با هدف رسیدن به توافق، دست‌کم برای جلب موافقت بین‌المللی برای حمله به ایران این کار را انجام بدهد.»

مقام سابق اسرائیلی تصریح کرد: «به او گفتم درست مثل شطرنج است؛ شما یک پیاده را قربانی می‌کنید تا وزیر را از دست ندهید. شاید نتانیاهو می‌‌ترسید در موضوع فلسطین قدمی بردارد.»

منبع: تسنیم

305

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۰۷۵۳/مقام_های_اسرائیل_گفتند_هیچ_توان_عملیاتی_برای_حمله_به_ایران_نداریم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: