Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@07:42:15 GMT

106ميليارد دلار روسيه در خطر توقيف آمريکا

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۹۳۰۶۶۵۶/۱۰۶میلیارد_دلار_روسیه_در_خطر_توقیف_آمریکا

خبرگزاري آريا - زنجيره اقدام هاي ضدروسي دولت دونالد ترامپ که در تازه ترين اقدام سبب تعطيلي سه مرکز کنسولي-ديپلماتيک روسيه شده است، مي تواند شامل توقيف 106 ميليارد دلار دارايي اين کشور در آمريکا نيز بشود.
يک کارشناس ارشد روس در اين زمينه هشدار داد که امکان توقيف دارايي هاي روسيه در آمريکا در چارچوب افزايش تحريم ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنش در روابط روسيه و آمريکا در يک هفته اخير به اوج خود رسيده است.
آمريکا شنبه هفته گذشته گذشته سرکنسولگري روسيه در سانفرانسيسکو و دو مرکز کنسولي اين کشور را در نيويورک و واشنگتن بست.
به گزارش رسانه هاي روسي، ماموران امنيتي آمريکا اين املاک ديپلماتيک روسيه را بازرسي کردند و هنوز در ساختمان سرکنسولگري حضور دارند.
مسکو اين اقدامات واشنگتن را ناقض قوانين بين المللي خوانده و خواستار توقف فوري آن شده که بي توجهي کامل آمريکا را در پي داشته است.
روزنامه کامسامولسکايا پراودا چاپ مسکو در مقاله اي به نوشته سميون باغداساروف مدير مرکز مطالعه کشورهاي خاورميانه و آسياي ميانه، امروز (شنبه) نوشت: اکنون روشن شده که مجازات هاي واشنگتن عليه مسکو جدي و بلندمدت است. چندي پيش هنوز اميد به اين بود که ترامپ لايحه مجازات ها را وتو مي‌کند، ولي چاره ديگري نداشت.
نويسنده روزنامه پرشمارگان روسي در ادامه مقاله خود افزوده است: امر اصلي در قانون مجازات هاي روسيه، ايران و کره شمالي، شدت يافتن نيست. مساله اصلي اين است که رئيس‌جمهوري آمريکا در آينده نمي‌تواند اين تحريم ها را بدون نظر موافق کنگره لغو کند يا کاهش دهد.
در مقاله آمده است: وزارت دارايي آمريکا نيز پس از تصويب لايحه، چهار شخص حقيقي و يک شرکت روسيه را هم وارد فهرست مجازات ها کرد.
باغداساروف در ادامه مقاله خاطرنشان کرده است: آمريکا هرچند نمي‌تواند روسيه را منزوي و فعاليت هاي مسکو را راکد کند، اما مي تواند مشکلات زيادي بوجود آورد.
مدير مرکز مطالعه کشورهاي خاورميانه و آسياي ميانه افزود: اميد بستن به ترامپ به معني حماقت بود. براي مثال نماينده آمريکا در امور اوکراين از طرف خود رييس جمهوري منصوب شده است و خواب منزوي کردن روسيه را مي‌بيند.
باغداساروف که چند دوره نماينده دوماي روسيه بوده در مورد امکان توقيف مبالغ سرمايه گذاري شده مسکو در اوراق قرضه دولت آمريکا که به بيش از 106 ميليارد دلار مي رسد، نيز گفت: واشنگتن در زير پا گذاشتن قوانين خود وسواس ندارد.
وي به عنوان مثال به تهران اشاره مي‌کند که حجم دارايي‌هاي ضبط شده ايران در آمريکا با حجم سرمايه گذاري هاي کنوني روسيه در اوراق آمريکايي قابل مقايسه بود.
کارشناس روس در ادامه با ابراز شگفتي از اينکه روسيه مبالغ هنگفتي را در اقتصاد دشمن بالقوه خود سرمايه گذاري مي‌کند نوشت که بعد مقام هاي روس با سخن گفتن از کمبود بودجه، مردم را به تحمل سختي ها دعوت مي کنند.
باغداساروف به مقام هاي روسي توصيه کرده است، تجربه ايران به دقت مطالعه شود - زيرا کسي نمي‌توانست تصور کند، دارايي اين کشور در آمريکا بلوک مي‌شود - ولي جنبه مثبت اين است که جمهوري اسلامي تجربه زندگي با وجود مجازات ها و سر خم نکردن در برابر غرب را دارد.
نماينده سابق دوما در پايان با اعلام اينکه علت اين امر (سرمايه گذاري هاي روسيه در آمريکا) را نمي دانم و چرا مقام هاي روس به فعاليت طبق روال سابق ادامه مي‌دهند، نوشته است، ولي امکان دارد آنان براي درس گرفتن لازم باشد به تهران بروند.
رئيس انستيتو جهاني شدن روسيه نيز پيشتر هشدار داده بود با توجه به علاقه آمريکا به توقيف اموال کشورهاي مخالف، روسيه با مساله حفظ دارايي هاي خود و همچنين خطر توقيف آنها مواجه است.
ميخاييل دلياگين رئيس انستيتو جهاني شدن روسيه اواسط مرداد ماه با اغاز موج جديد اقدامات ضدروسي واشنگتن با تحريم قانون تشديد تحريم ها در اين کشور در مقاله اي در روزنامه کامسامولسکايا پراودا نوشت: اقدامات متقابل روسيه شامل اخراج بيش از نصف کارکنان سفارت آمريکا و توقيف املاک ديپلماتيک اين کشور در مسکو، صحيح اما تأخير داشت و ناکافي بود.
دلياگين افزود: تأخير در اقدام روسيه روشن است، طرف روسي بجاي واکنش به خودداري آمريکا از لغو تحريم هاي قبلي که به غارتگري شباهت دارد، به اقدام هاي جديدي پاسخ مي‌دهد که سبب شده روابط دو کشور تا سطح کيفي جديدي سقوط کند.
کارشناس روس نوشت: افزون بر اين، اقدامات روسيه جزئي بود، زيرا ويلاي دوم سفارت آمريکا را توقيف نکرده و به آمريکايي‌ها اجازه داد، همه لوازم انبار را تخليه کنند، يعني لطمه واقعي به آنها وارد نشد.
وي در ادامه مقاله خود تاکيد کرده است: مساله اصلي اين است که امروز روسيه نه با ضرورت حفظ آبرو يا تعيين شکل روابط با آمريکا بلکه با مساله نجات دارايي هاي خود مواجه شده است.
دلياگين يادآوري کرد: بيش از يک چهارم ذخاير بين‌المللي روسيه در اوراق دولتي آمريکا سرمايه گذاري شده و واشنگتن مي‌تواند هر زمان توقيف کند، زيرا پيشتر دهها ميليارد دلار ايران، کره شمالي و سوريه را بلوک کرده است.
به گزارش ايرنا، رئيس انستيتو جهاني شدن روسيه در پايان نوشته است: اقدام با تأخير که به شيوه عمل بوروکراسي مسکو تبديل شده است، مي‌تواند زيان هاي سنگيني داشته باشد، زيرا توقيف دارايي هاي روسيه در آمريکا مي‌تواند سقوط ارزش روبل را در پي داشته باشد.
ذخاير طلا و ارز خارجي روسيه به حدود 419 ميليارد دلار رسيده است که بخشي از آن را شمش هاي طلا و قسمت عمده ديگر را دخاير ارزي و اوراق قرضه خارجي تشکيل مي دهد.
روسيه به لحاظ ذخاير طلا و ارز خارجي در مکان هفتم جهاني پس از چين، ژاپن، سوئيس، اتحاديه اروپا، عربستان سعودي و تايوان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۶۶۵۶/۱۰۶میلیارد_دلار_روسیه_در_خطر_توقیف_آمریکا را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: