Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@17:33:55 GMT

اگر اينترنت يک روز قطع شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۹۳۲۳۸۴۴/اگر_اینترنت_یک_روز_قطع_شود_چه_اتفاقی_می_افتد

خبرگزاري آريا - وب‌سايت تکرا - فريد کريمي: براي بسياري از مردم، قطع اينترنت حتي براي چند ساعت غيرقابل تصور است. اما اگر اينترنت قطع شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟ احتمالا پاسخ اين سؤال چيزي که انتظار داريد نباشد.


جف هنکاک استادي در دانشگاه استنفورد است که در کلاس درس خود مفهوم آخر هفته بدون اينترنت را مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال 2008 گاهي اوقات به دانشجويان خود مي‌گفت، 48 ساعت از اينترنت به دور بمانند و در مورد تأثير آن در کلاس بحث کنند. اما هنکاک هنگامي‌که در سال 2009 دوباره اين تحقيق را انجام داد. دريافت همه چيز تغيير کرده است.




هنکاک که فرايندهاي رواني و اجتماعي دخيل در ارتباطات آنلاين را مطالعه مي‌کند، مي‌گويد: "وقتي در مورد اين کار صحبت کردم، در کلاس جنجال به پا شد. دانشجويان با تأکيد مي‌گفتند، اين تکليف غيرممکن و ناعادلانه است.”

آن‌ها باور داشتند که آفلاين بودن حتي براي يک آخر هفته هم مي‌تواند از انجام تکاليف کلاس‌هاي ديگر جلوگيري کند، زندگي اجتماعي آن‌ها را مختل کند و دوستان و خانواده‌هاي آن‌ها ممکن است، فکر کنند اتفاقي بدي براي آن‌ها افتاده است. مطالعه‌اي که سال 2015 انجام شد نشان مي‌داد، 29 درصد از پاسخگوها ترجيح مي‌دهند انگشت دستشان را از دست بدهند و به‌ جاي آن بيشتر در اينترنت بمانند. اين نظرسنجي حاصل بررسي روي 2.500 نفر بود که ارتباط خيلي زيادي با اينترنت داشتند، 25 درصد از اين افراد بين انتخاب انگشت يا اينترنت ترديد داشتند.

هنکاک مجبور شد با اين موضوع کنار بيايد و اين فعاليت را لغو کند. او هرگز دوباره براي انجام اين کار تلاش نکرد. او مي‌گويد: "اين اتفاق براي سال 2009 بود و حالا با وجود تلفن همراه، حتي نمي‌دانم دانشجويان در صورت چنين درخواستي چه کار مي‌کردند. آن‌ها احتمالا گزارشم را به رئيس دانشگاه مي‌دادند.”

اما با شيوه زندگي هميشه متصل به اينترنت ما، اين سؤال بيش از هميشه مرتبط است: اگر اينترنت به مدت يک روز قطع شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟ احتمالا پاسخ اين سؤال چيزي که انتظار داريد نباشد.



در سال 1975، يک آتش‌سوزي در شرکت تلفن نيويورک موجب قطع خدمات تلفن منطقه 300 بلوکي در منهتن به مدت 23 روز شد. نظرسنجي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد که بيش از دو سوم افراد حاضر در نظرسنجي مي‌گفتند، عدم دسترسي به سرويس تلفن به آن‌ها را دچار احساس تنهايي و اضطراب کرده و نزديک به سه چهارم آن‌ها هم گفتند، پس از وصل شدن تلفن‌ها احساس بهتري دارند

در سال 1995، کمتر از يک درصد مردم جهان آنلاين بودند. اينترنت کنجکاوي بود که بيشتر مردم غرب از آن استفاده مي‌کردند. بيش از دو دهه بعد، بيش از 3.2 ميليارد نفر در جهان-حدود نيمي از جمعيت جهان- متصل به اينترنت هستند و اين ميزان با نرخ تقريبا هر ده نفر در ثانيه افزايش مي‌يابد.

بر اساس گزارش مرکز تحقيقات پيو، يک پنجم آمريکايي‌ها مي‌گويند که به طور مداوم از اينترنت استفاده مي‌کنند و 73 درصد مي‌گويند، حداقل روزانه از آن استفاده مي‌کنند. چنين آماري در انگلستان هم مشابه است. بررسي که در سال 2016 انجام شده نشان مي‌دهد، حدود 90 درصد بزرگ‌سالان گفته‌اند، در سه ماه گذشته از اينترنت استفاده کرده‌اند. براي بسياري تصور زندگي بدون اينترنت تقريبا غيرممکن است.

ويليام داتون استاد دانشگاه ايالتي ميشيگان که نويسنده کتابي به نام «اجتماع و اينترنت: چگونه شبکه اطلاعات و ارتباطات زندگي ما را تغيير مي‌دهد» است، مي‌گويد: "يکي از بزرگ‌ترين مشکلات امروز در مورد اينترنت اين است که مردم آن را به عنوان امري مسلم پذيرفته‌اند، با اين حال آن‌ها نمي‌فهمند تقريبا به آن اجازه نفوذ در همه جنبه‌هاي زندگي خود را داده‌اند. آن‌ها حتي در مورد داشتن يا نداشتن دسترسي به آن هم فکر نمي‌کنند.”

اما اينترنت هميشه از خرابي مصون نيست. حداقل روي کاغذ امکان تخريب آن در مقياس جهاني و ملي براي مدتي خاص وجود دارد. حملات سايبري يک احتمال هستند.

هکرها مي‌توانند با انتشار بدافزارهاي مخربي که آسيب‌پذيري‌هاي روترها (دستگاه‌هايي که ترافيک اينترنت را کنترل مي‌کنند) را هدف قرار مي‌دهند، مي‌توانند اينترنت را با وقفه مواجه کنند. باعث خاموش شدن دامنه سرورها- دفترچه آدرس‌هاي اينترنت- و اختلال گسترده و جلوگيري از بارگذاري وب‌سايت‌ها شوند.

قطع کردن کابل‌هايي که در اعماق درياها حجم وسيعي از ترافيک اينترنتي را بين قاره‌ها انتقال مي‌دهند، نيز مي‌تواند با قطع اينترنت بخشي از جهان، اختلال قابل‌توجهي به وجود بياورد. اين کابل‌ها ممکن است اهداف چندان آساني براي مهاجمان نباشند، اما امکان آسيب‌ديدگي تصادفي آن‌ها وجود دارد. در سال 2008، بخش‌هايي از خاورميانه، هند و جنوب شرق آسيا، در سه نوبت جداگانه با قطع اينترنت مواجه شدند که در اين موارد کابل‌هاي زيردريايي قطع شده و يا مختل شده بودند.



پيغام خطاي 404 هنگامي نشان داده مي‌شود که منبع مورد نظر در اينترنت پيدا نشود، اما قطع اينترنت غيرقابل‌تصور است. اکنون بيش از 3.2 ميليارد نفر در جهان-حدود نيمي از جمعيت جهان- متصل به اينترنت هستند و اين ميزان با نرخ تقريبا هر ده نفر در ثانيه افزايش مي‌يابد

برخي دولت‌ها هم داراي کليد قطع اينترنت هستند، کليدي که مي‌تواند اينترنت را کاملاً از کار بيندازد. مصر در طول قيام‌هاي مردمي موسوم به بهار عربي در سال 2011 چنين کاري را انجام داد که هماهنگي فعاليت‌هاي معترضان را با مشکل مواجه کرد. کشورهاي ديگري همچون ترکيه هم در طول تظاهرات اينترنت را قطع کرده‌اند. تصور مي‌شود، چين هم چنين کليدي دارد و سناتورهاي آمريکايي هم پيشنهاد داده‌اند، ايالات‌متحده هم ابزاري اين چنيني براي دفاع از کشور در مقابل حملات سايبري به کار بيندازد.

به‌هرحال ساخت کليد قطع اينترنت ساده نيست. هر چقدر يک کشور بزرگ‌تر و توسعه‌يافته‌تر باشد، قطع کامل اينترنت در آن دشوارتر است، اتصالات بسيار زيادي بين شبکه‌هاي داخل و خارج از مرزهاي کشورها وجود دارند.

مخرب‌ترين حملات ممکن است از فضا انجام شوند. يک طوفان خورشيدي تشعشعاتي را به زمين مي‌فرستد که ممکن است، ماهواره‌ها، شبکه‌هاي برق و سيستم‌هاي کامپيوتري را از کار بيندازد.

ديويد ايگلمن، عصب‌شناسي از دانشگاه استنفورد و نويسنده کتاب «اهميت اينترنت» مي‌گويد: "چيزي که تروريسم و بمب نمي‌تواند انجام دهد، در کسري از زمان به‌وسيله تشعشعات خورشيدي انجام مي‌شود.”

اما قطعي زمان زيادي دوام نخواهد داشت.

اسکات بورگ مدير واحد پيامدهاي سايبري و مشاور دولت آمريکا، مي‌گويد: "ارتشي از نيروها وجود دارند که همه چيز را به حالت عادي برمي‌گردانند. شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت و شرکت‌هايي که تجهيزات روترها را مي‌سازند، برنامه‌ها و پرسنلي دارند که در صورت آسيب‌پذيري غيرمنتظره‌اي همه چيز را دوباره درست مي‌کنند.”

اما ما آن‌قدر به اتصال هميشگي به اينترنت عادت کرده‌ايم که حتي اختلال‌هاي نسبتا کوتاهي هم مي‌تواند تأثيراتي بگذارد. با اين حال ممکن است، اين تأثيرات کاملا آن چيزي که انتظار داريد نباشند.

تأثير اين اختلال بر اقتصاد ممکن است چندان شديد نباشد. در سال 2008، وزارت امنيت داخلي ايالات‌متحده از بورگ درخواست کرد، بررسي کند، در صورت قطع اينترنت چه اتفاقي مي‌افتد. بورگ و همکارانش اثرات اقتصادي قطع کامپيوتر و اينترنت در ايالات‌متحده را پس از سال 2000 مورد بررسي قرار دادند. آن‌ها با بررسي گزارش‌هاي مالي سه‌ماهه 20 شرکتي که ادعا مي‌کردند که در اين موارد بيشترين آسيب را مي‌بينند، و همچنين آمارهاي اقتصادي ديگر؛ دريافتند که تأثير اقتصادي قطع اينترنت در کمال تعجب ناچيز است. حداقل براي قطعي که بيش از چهار روز به طول نينجامد.

بورگ مي‌گويد: "نمونه‌هايي وجود دارد که خسارت‌هاي زيادي ديده‌اند، حتي تا صدها ميليون و حتي ميلياردها دلار. اما باوجودي که طبيعي است که برخي صنايع همچون هتل‌ها، خطوط هوايي و شرکت‌هاي کارگزاري خسارت‌هايي بينند، حتي آن‌ها هم خسارت زيادي نمي‌بينند.”

اما مشخص شد که از دست دادن دسترسي به اينترنت براي چند روز، مردم از کارهايشان عقب مي‌اندازد. بورگ مي‌گويد: "مردم همه فعاليت‌هاي مشابهي را که بايد در اينترنت انجام مي‌دادند، انجام مي‌دهند، فقط با دو يا سه روز فاصله. سيستم اقتصادي بايد با چيزي که اساساً يک تعطيلات آخر هفته است، مقابله کند.”

در برخي موارد قطع اينترنت در کوتاه مدت حتي ممکن است، موجب افزايش بازدهي شود. در مطالعه‌اي ديگر، بورگ و همکارانش موردي را بررسي کرده‌اند که در آن اينترنت يک شرکت براي مدتي بيش از چهار ساعت يا بيشتر قطع مي‌شود. در اين مورد، کارکنان شرکت به‌جاي اينکه دست روي دست بگذارند، به وظايفي که معمولا از آن سر باز مي‌زدند، مانند کاغذبازي‌هاي معمول رجوع کردند. نتيجه براي کسب‌وکار خوب بود.

بورگ مي‌گويد: "ما به شوخي پيشنهاد داديم که هر شرکت ماهي چند ساعت کامپيوترهاي خود را خاموش کند و از کارکنانش بخواهد کارهايي که به تعويق انداخته‌اند را انجام دهند، در اين صورت از بهره‌وري بالايي برخوردار خواهند بود. در واقع دليلي وجود ندارد که چنين چيزي قابل تعميم به کل نظام اقتصادي نباشد.”

سفرها احتمالا در کوتاه مدت چندان تحت تأثير قرار نمي‌گيرند، تا زماني که قطع اينترنت بيش يک روز و يا بيشتر طول نکشد. هواپيماها مي‌توانند بدون نياز به اينترنت پرواز کنند و قطارها و اتوبوس‌ها هم برنامه عادي خود را انجام دهند. قطع طولاني‌تر در بخش تدارکات مشکلاتي ايجاد مي‌کند. بدون نياز به اينترنت، در برخي شرکت‌ها مشکلاتي به وجود مي‌آيد. ايگلمن مي‌گويد: "پيشنهاد کرده‌ام که مردم و کسب‌وکارها برنامه‌اي براي زمان قطع اينترنت داشته باشند. اما تاکنون نشنيده‌ام کسي چنين کاري انجام دهد.”



مطالعه‌اي که در سال 2015 انجام شد نشان مي‌داد،29 درصد از پاسخگوها ترجيح مي‌دهند انگشت دستشان را از دست بدهند و به‌ جاي آن بيشتر در اينترنت بمانند. اين نظرسنجي حاصل بررسي روي 2.500 نفر بود که ارتباط خيلي زيادي با اينترنت داشتند، 25 درصد از اين افراد بين انتخاب انگشت يا اينترنت ترديد داشتند

قطع ارتباطات احتمالا روي کسب‌وکارهاي کوچک و کارگران تأثير مي‌گذارد. در سال 1998، 9 درصد از 50 ميليون پيجر (پيام‌گير قابل‌حمل) مردم ايالات‌متحده به علت نقص ماهواره‌اي از کار افتادند. در روزهاي پس‌ازاين قطعي، داتون 250 کاربران پيجر در لس‌آنجلس را بررسي کرد و متوجه رابطه روشن اجتماعي اقتصادي افراد و واکنش‌هاي آن‌ها به قطعي پيجر شد. افراد طبقه متوسط به بالا با مشاغل مديريتي يا حرفه‌اي چندان مشکلي با اين اتفاق نداشتند، داتون مي‌گويد: "براي آن‌ها (اين اتفاق) مثل يک روز برفي، همچون يک روز استراحت بود.”

اما بسياري از کارگران مانند لوله‌کش‌ها و نجارها که براي گرفتن سفارش کار در اين چند روز وابسته به پيجر بودند، تقريبا کاملا بي‌کار شدند. مادران مجردي هم که فرزندان خود را در مهدکودک‌ها و مراکز مراقبت از کودکان مي‌گذاشتند، نگران اين بودند که اگر مشکلي براي فرزندانشان پيش بيايد باخبر نمي‌شوند. داتون مي‌گويد: "پس بايد متوجه بود که واکنش هر فرد به قطع اينترنت به وضعيت اجتماعي اقتصادي فرد بستگي دارد.”

همچنين اثرات رواني مانند احساس انزوا و اضطراب همه مي‌تواند مردم را تحت تأثير قرار دهد. هنکاک مي‌گويد: "بخش زيادي از اينترنت براي يک هدف طراحي شده، يعني امکان برقراري ارتباط با يکديگر. ما عادت کرده‌ايم در هر زماني، به هرکسي از هر کجا متصل شويم و ناتواني در انجام اين کار ناراحت کننده است.”

اين احساسي است که بورگ هم متوجه آن شده، او مي‌گويد: "وقتي متوجه مي‌شوم، تلفن همراهم را جاگذاشته‌ام، تا حدودي حس مي‌کنم برهنه‌ام. ناگهان به اين فکر مي‌کنم که واقعا مي‌دانم کجا مي‌روم؟ اگر ماشينم خراب شود، آيا کسي تلفنش را به من مي‌دهد تا براي کمک تماس بگيرم؟”

تاريخ از چنين ديدگاهي پشتيباني مي‌کند. در سال 1975، يک آتش‌سوزي در شرکت تلفن نيويورک موجب قطع خدمات تلفن منطقه 300 بلوکي در منهتن به مدت 23 روز شد. در نظرسنجي با شرکت 190 نفر که بلافاصله پس از بازسازي دوباره خطوط تلفن انجام شد، محققان دريافتند که چهار پنجم از پاسخ‌دهندگان دلشان براي تلفن‌هايشان تنگ شده و به‌ويژه امکان تماس با دوستان و خانواده. بيش از دو سوم افراد حاضر در نظرسنجي هم گفتند که عدم دسترسي به سرويس تلفن به آن‌ها را دچار احساس تنهايي و اضطراب کرده و نزديک به سه چهارم آن‌ها هم گفتند، پس از وصل شدن تلفن‌ها احساس بهتري دارند.



برخي دولت‌ها هم يک کليد قطع اينترنت دارند کليدي که مي‌تواند اينترنت را کاملا از کار بيندازد. مصر در طول قيام‌هاي مردمي موسوم به بهار عربي در سال 2011 چنين کاري را انجام داد که هماهنگي فعاليت‌هاي معترضان را با مشکل مواجه کرد. کشورهاي ديگري همچون ترکيه هم در طول تظاهرات اينترنت را قطع کرده‌اند

داتون مي‌گويد: "فرض مي‌شود که در زمان عدم استفاده از اينترنت مردم اجتماعي‌تر مي‌شود و بيشتر با دوستان و خانواده ارتباط برقرار مي‌کنند، اما فکر مي‌کنم، چنين چيزي اشتباه است. اکثر افرادي که از اينترنت استفاده مي‌کنند، بيش از ديگراني که از اينترنت استفاده نمي‌کنند، اجتماعي هستند.”

استين لوبورگ از دانشگاه کپنهاگ موافق اين موضوع است. او مي‌گويد: "به هيچ‌وجه اين‌طور نيست که ما در صورت نداشتن تلفن همراه، بيشتر با غريبه‌هاي ايستگاه اتوبوس صحبت مي‌کنيم.”

قطع اينترنت در شرايط خاصي افراد را اجتماعي‌تر مي‌کند، مانند مواقعي که کارکنان کسب‌وکارها مجبور مي‌شوند به جاي فرستادن ايميل به همکارانشان، با هم‌صحبت کنند. اما درمجموع اين تجربه به احتمال زياد نامطلوب است. او مي‌گويد: "اگر ما براي يک روز به اينترنت دسترسي نداشته باشيم. جهان از هم نمي‌پاشد. اما فکر مي‌کنم، براي اکثر مردم، حتي يک روز بدون اينترنت هم مي‌تواند (تجربه) وحشتناکي باشد.”

به هر حال اين احساس زودگذر خواهد بود، قطعي اينترنت ممکن است به مردم اهميت آن را در زندگي‌شان نشان دهد. اما به‌زودي همه چيز دوباره به حالت قبل بازمي‌گردد و ما باز هم تصور مي‌کنيم، اينترنت امري مسلم است. هنکاک مي‌گويد: "دوست دارم بگويم، قطعي اينترنت تغييرات فکري در ما ايجاد مي‌کند، اما فکر نمي‌کنم، چنين چيزي روي بدهد.”

حتي اگر چنين تحول فکري ايجاد شود، بازهم به‌اندازه‌اي نخواهد بود که دانشجويان او را متقاعد کند، يک آخر هفته از اينترنت استفاده نکنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۳۸۴۴/اگر_اینترنت_یک_روز_قطع_شود_چه_اتفاقی_می_افتد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: