Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@07:40:10 GMT

با دکتر بازي بچه‌ها چه برخوردي کنيم؟

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۹۳۶۱۳۴۱/با_دکتر_بازی_بچه_ها_چه_برخوردی_کنیم

خبرگزاري آريا -
اگر کودکمان را در حين دکتر بازي ديديم، چه عکس العملي نشان دهيم؟

حتما تا به حال پيش آمده که فرزند خود را در حال خاله‌بازي يا مامان‌بازي با کودکان ديگر ببينيد، اما گاهي اين خاله‌بازي تبديل به دکتربازي در بين بچه‌ها مي‌شود

دکتر بازي کودکان يعني يکي از بچه‌ها که علاقه‌مند به نازکردن و ديده‌شدن است، در بين بازي بيمار شده و کودک ديگر که همبازي اوست، نقش دکتر را برعهده گرفته و تنها نسخه‌اي که براي بيمار خود مي‌پيچد، آمپول‌زدن است و هر دو نيز از اين بازي لذت مي‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا هر دو کودک مي‌دانند که کاري که در حال انجام دادن آن هستند، اشتباه است و براي همين نبايد چيزي به والدين بگويند. خيلي از والدين با ديدن اين صحنه‌ها برآشفته‌شده و رفتار نادرستي از آن‌ها سر مي‌زند.

دکتربازي در بچه‌ها نوعي کنجکاوي جنسي است
وقتي بچه‌ها بزرگ مي‌شوند، نسبت به اعضاي خصوصي بدن خود و جنس مخالف به طور طبيعي کنجکاوي مي‌کنند و در بازي‌هاي عادي خود، از فرصت استفاده مي‌کنند و از نظر جسمي به بچه‌هاي جنس موافق يا مخالف خود نزديک مي‌شوند تا شکل بدن آن‌ها را کشف کنند. بچه‌ها از سر کنجکاوي بازي‌هاي جنسي مي‌کنند و اين امر طبيعي است. نمونه‌‌اي از اين کنجکاوي جنسي، دکتربازي است. بچه‌هاي سن پيش‌دبستاني عاشق دکتربازي هستند و گاهي حين دکتربازي مي‌خواهند همديگر را معاينه کنند و يا به هم آمپول بزنند. در اين گيرودار گاهي اعضاي بدن همديگر را مي‌بينند. اين‌جور رفتارها با قصد و غرض جنسي صورت نمي‌گيرد و يا به روابط جنسي منجر نمي‌شود. کنجکاوي جنسي کودک از چهار، پنج سالگي شروع مي‌شود و اين يکي از مراحل طبيعي تکامل جنسي اوست که اگر به درستي پاسخ نگيرد، کنجکاوي جنسي او بيشتر مي‌شود. گرچه بلوغ جنسي در سنين بالاتر از دبستان اتفاق مي‌افتد، اما تمايلات جنسي و سؤالات پيرامون آن تنها مختص به دوره‌ي بلوغ نيست، بلکه مدت‌ها پيش از آن به صورت احساسي ويژه در کودک پديد مي‌آيد. بسياري از عادت‌هاي نامناسب کودکان از جمله دکتربازي که از نگاه پدر و مادر مخفي مي‌ماند، در اين دوره شکل مي‌گيرد.

اگر کودکمان را در حين دکتر بازي ديديم، چه عکس العملي نشان دهيم؟

1-عصباني نمي‌شويم و با فرزندمان دعوا نمي‌کنيم
بسياري از والدين نسبت به اين‌جور رفتارها واکنش بسيار شديدي نشان مي‌دهند. يادتان باشد در اين‌جور مواقع، دعوا و سرزنش بسيار شديد اصلا راه‌حل مناسبي نيست. کودکان در اين سن در دوره‌ي خاموشي جنسي به سر مي‌برند و رفتار و بازي‌هايشان با نگاه جنسي (آن‌گونه که تصور بزرگسالان است‌) نبوده، بلکه به دليل آشنا شدن کودک با بدن، شناخت تفاوت‌هاي جنسيتي و از روي کنجکاوي است.

2- ناراحتي خود را نشان مي‌‌دهيم و سکوت نمي‌کنيم
گروهي از والدين ممکن است به دليل شرم از ورود به اين مقوله، اطلاع ‌نداشتن از روش‌هاي آموزش و تربيت جنسي، يادگيري‌ها و اطلاعات قبلي در زمينه‌ي تابو بودن و صحبت‌نکردن درباره‌ي مسائل جنسي عکس‌العملي نشان ندهند. سکوت‌کردن در اين زمينه واکنش مناسبي نيست، چون باعث مي‌شود کودکان نسبت به رفتار نامناسب خود آگاهي پيدا نکنند و به آن ادامه دهند.

3- خود والدين به موقع مداخله کنند
در صورت ديدن دکتربازي در بچه‌ها، فورا نزد بچه‌ها رفته و از آن‌ها بخواهيم که مثلا آمپول را به دستشان بزنند و يا دندان‌هاي همديگر را معاينه کنند. خلاصه به نحوي سعي کنيم موضوع بازي بچه‌ها را عوض کرده و ماجرا را خاتمه دهيم.

4- در فرصت مناسب با فرزندمان صحبت مي‌کنيم
سر فرصت مناسب با فرزندتان صحبت کنيد و محدوده‌ بازي با کودکان ديگر را برايش مشخص کنيد و به او بگوييد که مي‌دانيد او نقش دکتر و يا بيمار را بازي مي‌کرده و فقط بازي بوده، اما او ديگر بزرگ شده و نبايد عضو خصوصي خود را در معرض ديد ديگران قرار دهد. به او توضيح دهيد که عضو خصوصي هر کس، مخصوص خود اوست و ديگر اين کار را تکرار نکند و اگر کسي، دفعه‌ي ديگر اين کار را با او کرد، شما از دست او ناراحت نمي‌شويد، فقط سريعا به شما خبر دهد و هر نوع رفتار نامناسب و ناراحت‌کننده‌اي را بدون ترس و نگراني به شما بگويد.

5- سعي نمي‌کنيم هميشه مراقب فرزندمان باشيم تا ديگر چنين اتفاقي نيفتد
بسياري از والدين بعد از ديدن چنين مواردي از سوي کودک خود روش تربيتي نظارت سختگيرانه را انتخاب مي‌کنند و گمان مي‌کنند از طريق نظارت مستمر مي‌توانند رفتارها و شرايط فرزندشان را کنترل کنند و به جاي روش آموزش تربيت جنسي، روش کنترل را انتخاب مي‌کنند، در صورتي که سختگيري بيشتر والدين در اين مورد و آموزش ندادن مناسب باعث مي‌شود کنجکاوي کودکان در زمينه‌ي مسائل جنسي بيشتر شده و بدون جواب باقي بماند.


راهکارهايي در زمينه‌ي تربيت جنسي کودک
آموزش مسائل جنسي به کودکان و پاسخ به پرسش‌هاي آنان، مطلبي است که اکثر پدر و مادرها حتي دوست ندارند راجع به آن فکر کنند و هميشه از پاسخ‌دادن به آن‌ها طفره مي‌روند، اما بايد بدانيد اين مسئله نيز نياز به آموزش دارد. نکات زير مي‌تواند در پاسخ به بعضي از مسائل در زمينه‌ي مسائل جنسي کودکان کمک‌کننده باشد:

– به فراخور سن و سال و بلوغ جسمي و فکري فرزندتان، با او در زمينه‌ي مسائل جنسي صحبت کنيد و آموزش‌هاي اساسي و اوليه مانند نظافت، خصوصي‌بودن عضو بدن خود و… را به او بدهيد، خلاصه اين‌که تربيت جنسي او را ناديده نگيريد.

– براي بچه‌ها در خانه حد و مرز تعيين کنيد، مثلا بگوييد بدن شما خصوصي است و نبايد در خانه کس ديگري لباست را دربياورد.

-اگر ديديد که فرزندتان باز هم به کنجکاوي‌هاي جنسي خود ادامه مي‌دهد، شايد نشانه‌ي اين باشد که کنجکاوي‌اش هنوز ارضا نشده است. بنشينيد و اطلاعات اساسي را با فرزند خود مرور کنيد. مثلا با او درباره‌ي شکل بدن صحبت کنيد و يکي يکي اعضاي مختلف بدن را نام ببريد.

– به طور نامحسوس مراقب خلوت‌هاي کودکان باشيد. خيلي خوب است که مکان خلوت آن‌ها، مثلا اتاق مستقل‌‌شان‌ به گونه‌اي باشد که از چشم والدين دور نماند و والدين گاهگاهي به عناوين مختلف که رنگ مداخله به خود نگيرد، سرکشي‌هايي داشته باشند تا فرزندان از خلوت خود احساس امنيت براي انجام اعمالي مثل دکتربازي نکنند.

– به فرزند خود آموزش دهيد که بدن او خصوصي است و ديگران حق دست زدن به برخي از اعضاي او را ندارد. بهتر است براي بيان اين نکته از شيوه‌هاي غير مستقيم استفاده کنيد.

– کودک را متوجه تفاوت‌هاي بدن خود در مقايسه با جنس ديگر کنيم. وقتي کودک از والدين خود اين تفاوت را مي‌پرسد، فرصت مناسبي است که هويت جنسي‌اش را به او بشناسانيم. از فرزندتان بخواهيد که به تفاوت‌هاي ظاهري پدر و مادر يا خواهر و برادرش توجه کند، سپس به او بگوييد اين تفاوت‌ها در همه‌ي قسمت‌هاي بدن ما وجود دارد. اگر شناسايي اين تفاوت‌ها را به خود کودک محول کنيم، کودکان به بهانه‌هاي مختلف مکان‌هايي تنها و خلوت را پيدا مي‌کند و به بررسي بدن يکديگر مي‌پردازند.

– به سؤال جنسي کودک جواب ساده بدهيم. سن مناسب براي آگاه‌کردن کودک از مسائل جنسي زماني است که او سؤال جنسي مي‌پرسد و شروع آن در کودکان متفاوت است. ما نبايد به کودکمان دروغ بگوييم يا سؤال او را بي‌جواب بگذاريم و يا با جواب‌هاي سخت و پيچيده آن‌ها را از سر خود باز کنيم تا انبوه کنجکاوي‌هاي جنسي آن‌ها بي‌جواب باقي بماند.

منبع: sepidehdanaei.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۱۳۴۱/با_دکتر_بازی_بچه_ها_چه_برخوردی_کنیم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: