Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-20@04:31:32 GMT

حضور موافقان و مخالفان طرح انتزاع وزارت صنعت،معدن و تجارت در مرکز پژوهش‌های بازرگانی

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۹۳۶۶۲۰۹/حضور_موافقان_و_مخالفان_طرح_انتزاع_وزارت_صنعت_معدن_و_تجارت_در_مرکز_پژوهش_های_بازرگانی

حضور موافقان و مخالفان طرح انتزاع وزارت صنعت،معدن و تجارت در مرکز پژوهش‌های بازرگانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ابتدای این نشست علمی، محمدرضا رضوی مدیرعامل مرکز پژوهش‌های بازرگانی اظهار داشت: در این طرح که از سوی دولت ارایه شده دستگاه‌های دولتی هیچ دخالتی نداشته است.

وی ادامه داد: قاعدتا مرکز پژوهش‌های بازرگانی که یکی از بازوهای اجرایی بخش پژوهشی دولت است هیچ اطلاعی از این طرح نداشته و حتی از آنها نظرخواهی نشده این درحالی است که از دیگر مراکز پژوهشی همچون مرکز پژوهش های مجلس نیز درخواست مشورتی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل مرکز پژوهش‌های بازرگانی تصریح کرد: اما با تمام این اتفاقات ما به عنوان یک مرکز پژوهشی نظرات و بررسی‌های خود را در قالب‌های مختلف ارایه خواهیم داد.

در ادامه این نشست یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی با دفاع از این طرح گفت: ما باید بپذیریم امروز ساختارهایی در کشور وجود دارد که در هیچ کجای دنیا نیست. ما مسایلی امروز در حوزه بین‌المللی داریم که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و مسئولیت دولت دوازدهم را با توجه به وعده‌های انتخاباتی بالا برده است.

مشکل عمده تولیدکنندگان فروش کالا ، نظام بانکی و حمل ونقل است

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما در ابتدا باید ساختار وزارت بازرگانی را تشریح کنیم و بعد ببنیم آیا این ساختار جوابگوی نیاز بازرگانی کشور است یا خیر و یا اصلا می توانیم یک ساختار جدا برای وزارتخانه مستقل تعریف کنیم.

او با اشاره به مشکلات تولید کنندگان کشور گفت: امروز ما در هیچ کدام از مراحل تبدیل مواد اولیه به محصول ، فنی مهندسی ، ماشین آلات و یا نیروی انسانی مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی ما در پیش از این پروسه است یعنی اینکه ماشین آلات را از کجا وارد کنیم چگونه اعتبار آنها را تامین کنیم اگر بانک های خارجی و داخلی می توانند به ما کمک کنند یا خیر که تمام این ها جزو وظایف بازرگانی به شمار می رود.

آل اسحاق ادامه داد: امروز اگر به تولید کنندگان مراجعه کنیم مشکل عمده آنها فروش کالا ، نظام بانکی و حمل ونقل است آنهایی که امروز شعار حمایت از تولید سر می دهند 70 درصد نیاز یک تولید کننده مربوط به مسایل بازرگانی است و اگر حاکمیت بخواهد بنا به وظایف خود مشکلات آنها را حل کند نیاز به یک وزارتخانه مستقل دارد.

طرح انتزاع وزارت بازرگانی ما را به سال 52 باز می‌گرداند

در ادامه این نشست فقیهی عضو مرکز پژوهش های مجلس در مخالفت با این طرح گفت: زمانی که دولت در سال 90 طرح اقدام این وزارتخانه ها را آورد بسیاری از کارشناسان از جمله آقای جهانگیری که امروز معاون اول رییس جمهور است و همچنین مرکز پژوهش ها از این طرح استقبال کرده است.

وی گفت: طرحی امروز به مجلس ارایه شده هیچ بحث کارشناسی روی آن صورت نگرفته است و کاملا جهشی با آن رفتار می‌شود. ما هنوز حتی شرح وظایف جدیدی برای وزارت بازرگانی تعریف نکرده ایم در واقع اگر طرح انتزاع رای بیاورد ما به وزارت بازرگانی سال 90 برنخواهیم گشت بلکه به طرح سال 52 عقب گرد خواهیم کرد.

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: در این سالها بازار پول، بازار سرمایه ، بازار کار ، بازار مسکن دچار چالش بود خصوصی سازی ها وارونه انجام شد و در واقع این بخش شبه دولتی بود که این منابع را گرفت و کمتر از 20 درصد این واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بود. ضمن آنکه سه سال پس از اقدام این دو وزارت شاخص اقتصاد ما منفی بود تمام این عوامل دست به دست هم داد تا اشکالاتی در ادغام این وزارتخانه به وجود آید. ما باید تمام این موارد را در نظر بگیریم و سپس بگوییم که این طرح موفقیت آمیز نبوده است.

جدا شدن بازرگانی از صنعت، تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد

در ادامه این نشست نیز افخمی معاون اقتصادی وزیر صنعت در مخالفت با این طرح گفت: تجارت و تولید دو امر تفکیک ناپذیر و جدا ناپذیر است که اگر آنها را جدا کنیم نمی توانم راندمان مثبتی را در اقتصاد کشور داشته باشیم و در صورت رای آوردن این طرح، قطعا در تولید به مشکل خواهیم خورد .

افخمی ادامه داد: یکی از محاسن ادغام این دو وزارتخانه این بود که ما فهمیدیم تا سیاست های تجاری را تضمین نکنیم نمی‌توانیم تولید مناسبی داشته باشیم به طول مثال در کمیسیون ماده یک که در وزارتخانه بازرگانی سابق و اکنون در همین وزارتخانه تشکیل می شود سیاست گذاری برای واردات انجام می گیرد و تعرفه ها مشخص می شود همین امر کمک می کند که تصمیم گیری‌ها واحد باشد و به جای این که یک وزارتخانه بگوید من حامی تولید هستم و دیگری اظهار کند من خود تولیدکننده هستم و دعواهای زرگری شکل بگیرد اکنون یک وزارتخانه وجود دارد که تصمیم نهایی را می گیرد .

او اظهار کرد: اگر ما این ابزارها را از صنعت بگیریم و در اختیار تجارت قرار دهیم امور تولید سخت می شود. امروز ما خیلی راحت تصمیم می گیریم که از چه کالایی حمایت شود میزان تعرفه چقدر شود و سیاست واردات ما چگونه باشد حال اگر این دو وزارتخانه منفک باشد هماهنگی این دو وزارتخانه سخت خواهد بود

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۶۲۰۹/حضور_موافقان_و_مخالفان_طرح_انتزاع_وزارت_صنعت_معدن_و_تجارت_در_مرکز_پژوهش_های_بازرگانی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: