Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-19@08:27:02 GMT

نظر سیروس مقدم درباره ادامه‌دار شدن «علی‌البدل»

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۹۶۸۶۴۸۲/نظر_سیروس_مقدم_درباره_ادامه_دار_شدن_علی_البدل

کارگردان سریال «علی البدل» گفت:‌ از همین الان محسن تنابنده ایده خوبی برای ادامه دار شدن «علی البدل» دارد، اما همه چیز به خواست مردم، مسئولین و خودمان برمی‌گردد.

سیروس مقدم کارگردان سریال «علی البدل» در گفت‌وگو بافارسگفت: از ابتدا که ایده اولیه این سریال در ذهن ما شکل گرفت متقارن شده بود با اوج موفقیت پایتخت و ما همه تلاشمان را بر این کردیم هم به لحاظ ساختار و تکنیک و فنی و هم به لحاظ شخصیت پردازی و فضا و فرم جدیدی که از روستا ارائه می‌دهیم و پوشش و گفت‌وگوها و نوع قصه پردازی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. خودمان را از پایتخت دور کنیم.

وی درباره سختی این کار گفت:‌ سخت ترین کار دنیا همین بود چونکه ذائقه مردم با پایتخت عجین شده و هر زمان که محسن تنابنده را می‌بینند یاد نقی و با دیدن مهرانفر یاد ارسطو می‌افتند، همینطور درباره تمامی کاراکترهای این سریال این موضوع مصداق دارد. به همین تصمیم گرفتیم تک تک این کاراکترهایی که در پایتخت و علی البدل مشترک هستند را از فضای پایتخت دور کنیم و نقش‌هایی کاملا متضاد را به هر کدام از آنها سپردیم. تنابنده در علی البدل دقیقا نقشی کاملا متضاد به لحاظ روحی شکلی ذهنی از پایتخت را داشت که حتی مخاطب ذره‌ای حس نکند او همان نقی است.

این کارگردان با اشاره به ضعف شخصیت‌پردازی‌های این سریال در قیاس با «پایتخت»‌ نیز بیان داشت: طبیعی است وقتی قصه‌ای درباره آدم‌های واقعی حرف می‌زند و آنها را تصویر می‌کند، شخصیت‌های ملموس‌تری را به مخاطب نشان می‌دهد تا قصه‌ای که آدم‌هایش توسط ذهن نویسنده خلق شده‌اند. علی البدل از صفر تا صد خلق شده و این طبیعی است که مخاطب دیرتر از پایتخت بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

وی درباره ادامه دار شدن «علی البدل» گفت:‌ به سه مورد بستگی دارد اینکه مردم دوست دارند و بعد اینکه مدیران تلویزیون علاقه‌مند به تصویر کردن نقدهای اینچنینی در سریالی دارند و در وهله آخر هم اینکه آیا ما خودمان حرف تازه‌ای برای گفتن خواهیم داشت؟ حتی از همین الان تنابنده ایده خوبی برای ادامه دار شدن «علی البدل» دارد، اما همه چیز به این سه مورد برمی‌گردد.

کارگردان سریال «مدینه» در ادامه افزود:‌ اینکه فضای جغرافیایی روستایمان کجا باشد برایمان مهم بود به این دلیل که نمی‌توانستیم سمت روستای کویری و جنگلی برویم. آب، ارزش زیادی در این قصه داشت، مثل نفت در جنوب کشور که حیات مردم‌شان به آن وابسته است. طبیعتا ما به دنبال لوکیشنی بودیم که زیبایی بصری و بافت سنگی داشته باشد و بتوانیم به آن قدمت دهیم و بگوییم مردم آنجا زندگی سخت و سنگی را گذرانده‌اند. دنبال روستایی بودیم که آب ارزش بسیاری در آنجا داشته باشد و منبع آب گرمی که توسط لوله به نیاز هر خانوار پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره از پتانسیل خوبی که نتوانستند از آن در تولید این سریال استفاده کنند نیز گفت:‌ مطمئن باشید اگر لهجه‌ خاصی روی شخصیت‌های این سریال گذاشته می‌شد مخاطب همذات پنداری بهتری با آنها می‌کرد. ما این بخش عمده‌ای از این شخصیت پردازی که شامل گویش می‌شود را از آنها گرفتیم و آنها را به کریم و بامزگی و گریم متکی کردیم. طبیعی است اگر لهجه بود رنگ‌آمیزی شیرین‌تری داشت مثل نقشی که بهرام افشاری بازی می‌کرد. اما در کل به دردسرش نمی‌ارزید چراکه علی البدل آنقدر حرف‌های جدی‌تری برای مخاطب داشت که زیاد روی این موضوع مانور ندادیم. حتی ما در دورخوانی‌های اولیه‌مان با یک لهجه‌ای که خودمان به آن رسیده بودیم تمرین می‌کردیم، اما خودمان در نهایت به این نتیجه رسیدیم که لهجه را از سریال حذف کنیم.

کارگران سریال «زیر هشت» در ادامه شباهت این سریال به فیلم «ایران برگر» و سکانس دعوای بین اهالی روستا گفت:‌ قصه نگفته‌ای در عصر حاضر وجود ندارد حتی در سینمای هالیوود فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته می‌شود، همگی ریشه در عشق، حسادت، خیانت و انتظار دارند. فضا و دریچه جدید شده اما موضع‌ها همگی یکی هستند. حال ما اتفاق‌هایی را تصویر کردیم که همگی در یک روستا می‌افتاد و عادی است که دعوایی بین اهالی آن روستا صورت گیرد. اینکه این سکانس شبیه به سکانسی در فیلم «ایران برگر» شده است دلیل بر کپی برداری ما نیست و باید ببینیم «علی البدل» در کلیت از زاویه جدیدی به موضوعی نگاه کرده است یا نه؟ و حتی در زوایای کلی خود شبیه به کدام‌ها است. عقیده من بر این است که این سریال شبیه به هیچ کاری نیست و خودم فیلم «ایران برگر» را ندیدم که بخواهم شبیه سازی کنم و همه سکانس‌ها از زاویه دید خودم است و تا جایی که می‌دانم کلیت سریال ما ربطی به آن فیلم ندارد.

وی درباره زمان پخش این سریال و اینکه ترجیح نمی‌دادید تا «علی البدل» نزدیکتر به زمان انتخابات پخش شود،‌نیز بیان داشت:‌ شاید تلویزیون تصمیم بگیرد تا این سریال را نزدیک به انتخابات دوباره پخش کند. این سریال با این نیت که به انتخابات بپردازد ساخته نشد چراکه حرف کلی تری دارد و آن هم این است که خداوند ثروتی به شما داده و به جای هدر دادنش از آن به درستی استفاده کنید و امیدتان هم به هیچ فردی نباشد تا مشکلات شما را به تنهایی و بدون کمک شما حل کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۶۴۸۲/نظر_سیروس_مقدم_درباره_ادامه_دار_شدن_علی_البدل را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: