Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@04:44:52 GMT

4 کراس اووري که ايراني‌ها برايشان تب مي‌کنند

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۹۶۸۶۵۱۰/۴_کراس_اووری_که_ایرانی_ها_برایشان_تب_می_کنند

خبرگزاري آريا - دو هفته نامه گزارش بازار: رقباي ژاپني و تک و توک خودروسازان اروپايي، نمايندگاني در اين کلاس پر طرفدار در ايران دارند تا با وجود تنوع کاملا مناسب، براي خريد يک شاسي بلند 200 تا 250 ميليون توماني حسابي گيج شويد. ميتسوبيشي اوتلندر، کيا سورنتو، هيونداي سانتافه، تويوتا RAV4، هوندا CRV، نيسان ايکس تريل و رنو کولئوس جديد، اعضاي تشکيل دهنده کلاس شاسي بلندهاي متوسط هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين مقايسه جمعي تصميم گرفتيم 4 مدل از پرطرفدارترين اين شاسي بلندها را در کنار يکديگر قرار دهيم. کيا سورنتو و ميتسوبيشي اوتلندر از نظر فرم ظاهري شباهت زيادي نسبت به هم دارند و به همين دليل در کنار يکديگر قرار گرفته اند. در سوي ديگر تويوتا RAV4 و هيونداي سانتافه با فرمي متفاوت تر تقريبا در يک کفه ترازو قرار مي گيرند.

هيونداي سانتافه IX45

براي سال 2015 هيونداي دست به تغييراتي جزيي در ظاهر سانتافه زده که باعث شده به روزتر و جذاب تر باشد. با ورود به کابين، خود را در فضايي شلوغ با طراحي اغراق آميز و البته هماهنگ و زيبا مشاهده خواهيد کرد.




کيفيت متريال کابين با سورنتو جديد تفاوت چنداني ندارد و براي جذب مشتري سعي شده تا جايي که ممکن است، مطلوبيت کيفيت متريال و مونتاژ حفظ شود. سانتافه جديد به سيستم FLEX STEER مجهز شده است و به لطف اين سيستم مي توان فرمان را در 3 حالت اسپرت، کامفورت و نرمال تنظيم کرد. همچنين نمايشگر 8 اينچي لمسي جلو، کيفيت مناسبي دارد و تصوير منتقل شده از دوربين ديد عقب را نمايش مي دهد.




رديف دوم صندلي ها فضاي مناسبي دارد اما به راحتي سورنتو و RVA4 نيست. همچنين در کف صندوق بار 2 صندلي کوچک قرار دارد که با باز کردن آنها ظرفيت کابين به 7 نفر مي رسد. سانتافه جديد از امکاناتي نظير سقف پانوراما و ترمز دستي الکترونيکي نيز بهره مي برد که نمونه آنها در رقيب ژاپني اش ديده نمي شود. همچنين آپشن هايي نظير سنسورهاي فاصله سنج جلو سيستم اتوپارک به مدل 2016 سانتافه اضافه شده است.

IX45 يک پيشرانه 4 سيلندر 2.4 ليتري را در دل خود جاي داده. اگر با ذهنيتي که از پيشرانه 6 سيلندر 3.5 ليتري مدل قبلي داريد، پشت فرمان سانتافه جديد بنشينيد، از آن نااميد خواهيد شد، چرا که iX45 تنها 176 اسب بخار قدرت در دوره 6 هزار توليد مي کند و قابليت هاي فني آن، فداي کاهش مصرف سوخت آن شده است. البته سانتافه در بحث مشخصات فني پيشرانه تفاوتي با RAV4 ندارد و از اين نظر با رقيب ژاپني در يک کفه ترازو قرار مي گيرد.




سواري سانتافه جديد نرم تر و راحت تر از قبل شده و سيستم تعليق آن به خوبي ضربات ريز را جذب مي کند. سروصداي اتاق نيز نسبت به مدل قديمي کمتر است و به لطف عايق بندي مناسب، صداي موتور کمتر داخل کابين شنيده مي شود. در حالت دو ديفرانسيل، ديفرانسيل مرکزي به صورت الکترونيکي نيرو را بين محورها تقسيم مي کند تا سانتافه مشکلي از نظر کشش نداشته باشد. سامانه HAC به شروع حرکت در سربالايي کمک مي کند و با فعال شدن سيستم DBC دور موتور از حد خاصي بالا نمي رود. اين سامانه کاربرد خود را به خوبي در مسيرهاي آفرود نشان مي دهد. از ديگر سامانه هاي الکترونيکي در سانتافه جديد، مي توان به مديريت پايداري VSM، کنترل هرزگردي TCS و چسبندگي بيشتر در پيچ ها ATCC اشاره کرد.

در کل بايد سانتافه را ترکيبي از طراحي پويا و هماهنگ و فهرست بلندبالاي آپشن ها برشمرد، که اگر قابليت هاي فني عالي و چابکي خودرو براي تان اهميت چنداني نداشته باشد، مي تواند گزينه مناسبي براي تردد در مسيرهاي هموار به شمار آيد.

مشخصات فني سانتافه

تعداد سيلندر: 4 سيلندر
حجم پيشرانه: 2359 سي سي
قدرت: 188 اسب بخار
گشتاور: 245 نيوتن متر
گيرباکس: 6 سرعته خودکار
وزن: 1568 کيلوگرم



کيا سورنتو جديد

کيا سورنتو در ايران سابقه خوبي دارد و حضورش در ايران با توليد نخستين نسل اش همراه بود. حضور سورنتو در ايران همواره در سايه هيونداي سانتافه بوده و هميشه رقابت سختي با همتاي کره اي خود داشته اما در يکي دو سال اخير و با وضع محدوديت هاي گمرکي،
واردات سورنتو به ايران نيز تحت الشعاع قرار گرفت.




اما حالا غول مهربان کره اي دوباره به ميدان رقابت بازگشته و با قيمت منطقي تر و ظاهر جذاب تري براي سانتافه خط و نشان مي کشد. هر چند از سوي ديگر رقباي جديدي نيز مقابل اش قرار گرفته اند که شايد بتوان ميتسوبيشي اوتلندر را يکي از مهم ترين آنها برشمرد. چهره سورنتو به شاسي بلندهاي فورد و شورولت شباهت زيادي دارد و قوس روي درب هايش هم بي شباهت به شاسي بلندهاي آلماني نظير پورشه کاين نيست.

طراحي کابين سورنتو نسبت به سانتافه ساده تر و آرامش بخش تر است و از نظر ديزاين داخلي در حد و اندازه اوتلندر ارزيابي مي شود. سادگي دکوراتيو کابين و زياد نبودن تعداد دکمه ها و ابزارک ها باعث شده تا کابين سورنتو ارگونومي مناسبي داشته باشد و گيج کننده نباشد. همچنين 10 سانتي متر طول بيشتر بدنه نسبت به سانتافه، فضاي جاداري براي کابين اش به ارمغان آورده که اين مسئله در رديف عقب به خوبي مشخص است.




سورنتو از صندلي هاي رديف سوم نيز بهره مي برد که اين صندلي ها در نسخه داخل کرم اوتلندر نيز به چشم مي خورند. کيفيت کابين سورنتو در سطح مطلوبي قرار دارد و از اين نظر در حد و اندازه هاي اوتلندر، ارزيابي مي شود. صندلي ها فرم راحتي دارند و با بالشتک هاي پهلويي و جاپايي وسيع جاي هيچ گله اي را باقي نمي گذارند. صندلي هاي جلو به صورت الکتريکي تنظيم مي شوند و تنظيمات آنها در سيستم حافظه فايل ذخيره است. همچنين صندلي هاي جلو و عقب از گرمکن و سردکن نيز بهره مي برند.

عايق بندي کابين نيز از مدل هاي قبلي بهتر شده و کابين آرام تر و کم تنش تري دارد. درب صندوق بار به صورت برقي باز و بسته مي شود و به حسگر نزديک شدن افراد براي باز شدن مجهز شده که از اين نظر نسبت به سانتافه مدرن تر است. سورنتو با نمونه مجهز به پيشرانه 2.4 ليتري دو ديفرانسيل در ايران حضور پيدا کرده است. پيشرانه 2.4 ليتري سورنتو که به سيستم GDI تزريق مستقيم سوخت مجهز شده مي تواند 188 اسب بخار قدرت و 240 نيوتن متر گشتاور توليد کند که از اين نظر روي کاغذ از 3 شاسي بلند ديگر اين مقايسه وضعيت بهتري دارد.




نيروي محرکه توليد شده به هر چهار چرخ منتقل مي شود و قفل ديفرانسيل نيز در مسيرهاي آفرودي به کمک راننده مي آيد. 3 حالت رانندگي اکونومي، اسپرت و معمولي براي سورنتو تعريف شده که در نرم ترين حالت، جذب ضربات اش از اوتلندر پر سروصداتر است و در کل بايد گفت نرمي سواري اوتلندر را ندارد.

سورنتو جديد مقاوم تر و مستحکم تر از قبل است و 53.7 درصد بدنه آن از فولاد با مقاومت کششي بالا تشکيل شده که اين عدد 2 برابر قبل است. همچنين استفاده از سامانه هاي کنترلي نظير نمايشگر نقطه کور، ايمني سواري با سورنتو را تامين مي کند. به لطف بهره گيري از دوربين عقب و سيستم کمکي پارک، در پارک کردن نگراني با توجه به ابعاد بزرگ بدنه ايجاد نمي شود. با توجه به زيربندي متفاوت و ارتفاع بيشتر نسبت به سانتافه، اين طور به نظر مي رسد که قابليت خارج جاده اي بهتري نسبت به رقيب کره اي داشته باشد و از نظر قابليت هاي خارج جاده اي عملکردي مشابه اوتلندر دارد.

مشخصات فني سورنتو

تعداد سيلندر: 4 سيلندر
حجم پيشرانه: 2.4 ليتر
قدرت: 188 اسب بخار
گشتاور: 241 نيوتن متر
گيرباکس: 6 سرعته
وزن: 1680 کيلوگرم



تويوتا RAV4

اگر از تغييرات جزيي قسمت عقب فاکتور بگيريم، تنها از چراغ هاي عقب بايد به عنوان اصلي ترين تغييرات نسخه فيس ليفت RAV4 نام ببريم. کابين نيز در نسخه فيس ليفت تقريبا دست نخورده باقي مانده. يکي از مهم ترين برتري هاي RAV4 نسبت به سانتافه، فضاي جادار و راحت کابين مخصوصا در قسمت عقب است. در صندلي هاي جلو و عقب با اين خودرو مشکلي از نظر فضاي سر و پا احساس نمي شود.




صندوق بار بزرگ همه نيازهاي مسافرتي يک خانواده 4 نفره را پاسخ مي دهد. البته برخلاف سانتافه، خبري از صندلي هاي تاشونده رديف سوم در RAV4 نيست. کيفيت متريال استفاده شده داخل کابين در سطح مطلوبي قرار دارد و به دوام بالا و استهلاک پايين قطعات توجه ويژه اي شده است. البته مي توانيد ايرادهايي از کيفيت مونتاژ بعضي قطعات کابين نيز بگيريد. RAV4 از فهرست امکانات محدودتر نسبت به سانتافه و حتي 2 رقيب ديگر رنج مي برد و در اين بخش خريدار را از پرداخت مبلغ بيش از 250 ميليوني نااميد مي کند اما در نسخه فيس ليفت امکانات جديدي نظير سنسورهاي پارک جلو و آينه هاي جانبي تاشو برقي به فهرست آپشن هاي RAV4 اضافه شده اند تا شرايط کمي بهتر باشد.



RAV4 جديد از يک پيشرانه 4 سيلندر 2.5 ليتري VVTI برخوردار است که توانايي توليد 177 اسب بخار و 233 نيوتن متر گشتاور را دارد. از سواري با RAV4 انتظار نرمي برادران بزرگ ترش نظير برادو و لندکروزر را نداشته باشيد. سواري خشک و پرتکان RAV4 در مسيرهاي ناهموار بيشتر خودش را نشان مي دهد اما در مجموع مي توان گفت در مسيرهاي خارج جاده نمايش بهتري از سانتافه دارد و کف خودرو کمتر به پستي و بلندي ها برخورد مي کند.

سيستم کنرتل گشتاور پويا، گشتاور توليد شده را ميان چرخ هاي جلو و عقب را مديريت مي کند و تعادل مناسبي را براي RAV4 به ارمغان مي آورد. RAV4 به سيستم فرمان پذيري الکترونيکي ACTIVE DRIVE و سامانه EPS مجهز شده و دقت فرمانش دلچسب است. همچنين اگر هوس کرديد با RAV4 به تپه نوردي و آفرود برويد، سامانه هاي بالا رفتن از تپه HILL START و پايين آمدن از تپه DOWNHILL ASSIST به کنترل راحت تر کمک شاياني مي کنند.



جعبه دنده 6 سرعته تيپ ترونيک نيز با پيشرانه هماهنگ است اما در حالت تيپ ترونيک و تعويض توسط اهرم قرار گرفته در کنسول مياني، سفتي دنده در تعويض ها تا حدودي به اصطلاح توي ذوق مي زند. تويوتا RAV4 خودرويي کم استهلاک و با دوام است اما براي خريداران آپشن زده جذابيتي ندارد. اگر به نرمي سواري اهميت مي دهيد، کلا RAV4 را فراموش کنيد اما اگر به دنبال شاسي بلندي مطمئن هستيد، RAV4 انتخاب مناسبي است.



مشخصات فني RAV4

تعداد سيلندر: 4 سيلندر
حجم پيشرانه: 2.5 ليتر
قدرت: 177 اسب بخار
گشتاور: 233 نيوتن متر
گيرباکس: 6 سرعته اتوماتيک
وزن: 1780 کيلوگرم



ميتسوبيشي اوتلندر

داستان نمونه فيس ليفت کاملا با قبل متفاوت است. در کل بايد گفت اوتلندر جديد از نظر ظاهري نسبت به 3 رقيب ديگر دلنشين تر و ماندگارتر است و هم اصالت ژاپني را با خود به همراه دارد. هم هماهنگي و جذابيت کلي بدنه را با قرار گرفتن داخل کابين، خود را در فضايي گرم و خوش ترکيب احساس خواهيد کرد. در مدل فيس ليفت شاهد 2 تغيير هستيم. يکي افزايش کيفيت کلي متريال و مونتاژ کابين و ديگري غربيلک جديد فرمان با شکل و شمايلي متفاوت، روکش شده با چرم دوخته شده و محل جديد دکمه هاي کنترل سيستم صوتي است.




طراحي منحصر به فرد کنسول جلو، قسمت پيش روي راننده را به کلي از قسمت مقابل شاگرد متمايز کرده و تمايل چند درجه اي کنسول مرکزي به سمت راننده، باعث شده تا ادوات و ابزارک هاي کنسول جلو به راحتي در دسترس راننده باشد. فاصله 3670 ميلي متري بين 3 محور باعث شده تا مشکلي از نظر فضاي پا در صندلي هاي جلو و رديف دوم وجود نداشته باشد. البته سايش سر افراد قد بلند با سقف در رديف دوم صندلي ها اجتناب ناپذير است و صندلي هاي رديف سوم بيشتر مناسب کودکان و افراد ريزنقش است. صندلي ها با چرم با کيفيت روکش شده اند. صندلي راننده نيز به صورت برقي در 6 جهت تنظيم مي شود و به گرمکن و خنک کننده نيز مجهز شده است.

سيستم صوتي راکفورد با قدرت 710 وات و متشکل از 9 اسپيکر، کيفيت مناسبي دارد. همچنين سامانه هاي نويگيشن و مولتي مديا را نيز مي توان از طريق نمياشگر لمسي 7 اينچي تعبيه شده در کنسول جلو انجام داد. شايد اوتلندر تيپ 13 از نظر سطح تجهيزات در مقابل رقباي کره اي حرفي براي گفتن نداشته باشد، اما تيپ 5 اوتلندر با تجهيزاتي کامل تر مي تواند در مقابل سورنتو قد علم کند.




ميتسوبيشي اوتلندر با موتوري به حجم 2.4 ليتر در بازار عرضه مي شود که توانايي توليد 170 اسب بخار قدرت را دارد. به نظر مي رسد قدرت توليد شده با وزن 1590 کيلويي اين خودرو هماهنگي داشته باشد. تقسيم وزن آن به صورت 56 درصد در جلو و 44 درصد در عقب صورت گرفته و همين مورد باعث شده علي رغم ارتفاع 19 سانتي متري از سطح زمين، پايداري مناسبي در پيچ ها و سرعت هاي بالا داشته باشد. به علاوه مي توان توسط اهرمي، حالت هاي اکونومي، نرمال و قفل ديفرانسيل را براي رانندگي با اوتلندر انتخاب کرد.

گيرباکس CVT اوتلندر در مدل فيس ليفت مورد بازنگري قرار گرفته و عملکرد دلچسب تري نسبت به قبل دارد. آن مکث اوليه که در مدل قبلي احساس مي شد به حداقل رسيده و عملکرد اين گيرباکس در مجموع مطلوب تر از قبل است. همچنين برخلاف 3 رقيب ديگر، اوتلندر به شيفترهاي تعويض دنده پشت فرمان مجهز شده که هيجان بيشتري را در رانندگي به ارمغان مي آورد.




البته شتاب خودرو علي رغم تغييرات اعمال شده در گيرباکس بهبودي نداشته و همچنان 10.5 ثانيه زمان مي خواهد تا از حالت سکون به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت برسد اما از نظر قابليت هاي خارج جاده اي، اوتلندر به لطف سيستم دو ديفرانسيل کاربردي و سيستم تعليق قابل قبولش چيزي از رقباي ديگر کم ندارد و مي توان گفت در بعضي موارد عملکردش از رقباي کره اي بهتر نيز هست. همچنين از نرمي سواري اوتلندر در مقابل سواري نه چندان کم تکان سورنتو نيز نبايد گذشت.

مشخصات فني اوتلندر

تعداد سيلندر: 4 سيلندر
حجم پيشرانه: 2.4 ليتر
قدرت: 170 اسب بخار
گشتاور: 2.9 نيوتن متر
گيرباکس: CVT
وزن: 1590 کيلوگرم


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۶۵۱۰/۴_کراس_اووری_که_ایرانی_ها_برایشان_تب_می_کنند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: