Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@19:20:53 GMT

پيامي که ترامپ به تهران پس از شکايت ايران از آمريکا فرستاد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۲۳۶۵/پیامی_که_ترامپ_به_تهران_پس_از_شکایت_ایران_از_آمریکا_فرستاد

پيامي که ترامپ به تهران پس از شکايت ايران از آمريکا فرستاد؟

خبرگزاري آريا- در حالي که ايران از آمريکا به ديوان بين‌المللي دادگستري شکايت کرده است، ترامپ ابراز اميدواري کرد که ايران با آمريکا تماس بگيرد!

جزئيات شکايت ايران از آمريکا
شکايت ايران از آمريکا در ديوان بين‌المللي دادگستري ثبت شد.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا به نقل از رويترز؛ ايران به خاطر  نقض معاهده  و تحريم ها از سوي آمريکا، از اين کشور شکايت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ديوان بين‌المللي دادگستري خبر شکايت ايران از آمريکا به دليل بازگرداندن تحريم‌هاي يکجانبه را تأييد کرد؛ در صورت استنکاف آمريکا از گردن نهادن به حکم احتمالي ديوان، ايران فقط مي‌تواند از آمريکا به شوراي امنيت شکايت کند.
ديوان بين‌المللي دادگستري با انتشار سندي، گفته‌هاي «محمدجواد ظريف» وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران مبني بر شکايت ايران از آمريکا به اين نهاد را تأييد کرد.
ظريف روز (دوشنبه) در توييتر نوشته بود: «امروز ايران به ديوان دادگستري بين‌المللي شکايت کرد تا آمريکا را به دليل اعمال مجدد غيرقانوني تحريم‌هاي يکجانبه پاسخگو کند».
وزير خارجه ايران در ادامه توئيت خود نوشته بود: «ايران در مواجهه با اهانت آمريکا به ديپلماسي و تعهدات قانوني، به حاکميت قانون متعهد است. لازمست که با عادت نقض قوانين بين المللي توسط آمريکا مقابله شود».
ديوان بين‌المللي دادگستري در بيانيه خود آورده که «ايران بر سر اختلاف خود با آمريکا در خصوص نقض ادعايي معاهده دوستي، روابط  اقتصادي و حقوق کنسولي که بين اين دو کشور منعقد شده بود، عليه آمريکا اقدام حقوقي کرده و اقدام موقت ديوان را خواستار شده است.»
منظور از اقدام موقت ديوان، صدور رأيي الزام‌آور و موقت از سوي ديوان بين‌المللي دادگستري براي توقف تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است.
در ادامه بيانيه ديوان، ابعاد شکايت جمهوري اسلامي ايران از آمريکا، با شفافيت بيشتري توضيح داده شده و آمده که ايران به دليل صدور فرمان اجرايي 18 ارديبهشت ترامپ براي بازگشتن تحريم‌هايي است که بر اساس برجام، موقتاً تعليق (lift) شده بودند.

علت شکايت ايران از آمريکا
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: شکايت ايران از آمريکا به دليل نقض تعهدات بين المللي و مشخصا عهدنامه مودت است.
بنابر گزارش مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت امور خارجه، بهرام قاسمي در تشريح خبر شکايت ايران از آمريکا که از سوي وزير امور خارجه بيان شد، اظهار داشت: به منظور ترميم و جبران اعمال غيرقانوني آمريکا در وضع تحريم ها عليه کشورمان و احقاق حقوق ملت ايران و پيگرد بين المللي اعمال متخلفانه ايالات متحده، وزارت امور خارجه با مشارکت مرکز امور حقوقي بين المللي رياست جمهوري و هماهنگي ساير دستگاه هاي ذيربط، مساله شکايت از ايالات متحده به دليل نقض تعهدات بين المللي و مشخصا عهدنامه مودت و روابط اقتصادي و حقوق کنسولي سال 1334 نزد ديوان بين المللي دادگستري را در دستور کار قرار داد.
قاسمي اظهار داشت: پس از اخذ نظرات وکلا و مشاوران حقوقي بين المللي ايراني و خارجي، دادخواست نهايي حاوي شکايت جمهوري اسلامي ايران از نقض معاهده مودت در تاريخ 25 تيرماه 1397 به ثبت رسيد.
وي تاکيد کرد: در اين شکايت مستدلا تشريح گرديده است که تصميم 8 مي 2018 آمريکا در اعمال مجدد تحريم هاي هسته اي با تعهدات بين المللي ايالات متحده به ويژه مواد 4، 7، 8 ، 9 و 10 معاهده مودت 1334 نيز مغايرت دارد و ايالات متحده ملزم است ضمن توقف اين اعمال متخلفانه بين المللي، کليه خسارات وارده را جبران نمايد.

پيامي که ترامپ به تهران پس از شکايت ايران از آمريکا فرستاد؟
ترامپ گفت: اميدوارم ايران با آمريکا تماس بگيرد!
به گزارش  خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا گفت اميدوار است ايران در يک مقطع با آمريکا تماس بگيرد و شايد ما بتوانيم به توافق جديدي برسيم و شايد هم نتوانيم.
اين اظهارنظر رئيس جمهور آمريکا که پس از شرکت حاشيه ساز در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در هلسينکي صورت مي گيرد، که پيش از اين سخنگوي وزارت خارجه ايران گفته بود: «پيغامي از طريق پوتين براي ترامپ نداشتيم. احتمال اين که ترامپ از ايران تقاضاي مذاکره کند بيشتر است.»
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران روز (دوسنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره ديدار پوتين و ترامپ عنوان کرد: پيغامي از طريق پوثين براي ترامپ نداشتيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اين که ترامپ گفته است ايراني ها براي مذاکره با ما خواهند آمد، گفت: رفتار آمريکا و دولت ترامپ از ابتداي روي کار آمدن نسبت به ايران همانند سابق خصمانه بوده است.
قاسمي تصريح کرد: نمي دانم آيا وي شوخي کرده يا جدي گفته است اما احتمال اين که وي به تهران زنگ بزند و تقاضاي مذاکره کند، بيشتر است و علائمي هم در گذشته وجود داشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۲۳۶۵/پیامی_که_ترامپ_به_تهران_پس_از_شکایت_ایران_از_آمریکا_فرستاد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: