بازیگر شدن، یکی از سریع‌ترین راه‌ ها برای رسیدن به شهرت است و به همین دلیل جوانان زیادی رویای بازیگر شدن را در سر می‌پرورانند. در حالی که این راه پر از مشکلاتی است که همگان توانایی غلبه بر آنها را ندارند.

بازیگری، جزو علایق مردم است که نه سن می‌شناسد و نه جنسیت. از کودک 6 ساله گرفته تا پیرمرد 60 ساله و از راننده و بازاری گرفته تا دکتر و مهندس، هستند کسانی که آرزوی فعالیت در این حرفه را دارند. حرفه‌ای که با آن می‌توان جلوی چشم هزاران و شاید میلیون‌ها نفر رفت و یک شبه مشهور شد؛ اما سختی‌هایی هم دارد که هر کسی نمی‌تواند از پس آن بر بیاید و در این راه موفق شود. علاقه‌مندان این رشته هنری، باید بدانند که فقط داشتن علاقه کافی نیست و برای رسیدن به هدف بایستی علاوه بر علاقه، همت و اراده‌ قوی داشت.

هزینه های گزاف ، پارتی و آموزش نزد مربیان بی تجربه و غیرحرفه‌ای که هدفشان از آموزش، فقط کسب درآمد است، تنها بخشی از مشکلات کسانی است که می‌خواهند وارد این حرفه شوند. فارغ‌التحصیلان رشته بازیگری و ادبیات نمایشی می‌توانند وارد این حرفه شوند اما کسانی هم هستند که از راه آموزشگاه‌های خصوصی، این حرفه را می‌آموزند.

بازیگر شدن پول می خواهد

پس از پایان آموزش، چه در دانشکده‌ها و چه در آموزشگاهای خصوصی با صرف هزینه‌های زیاد، مشکلات اصلی شروع می‌شود؛ اگر می‌خواهید صاحب نقش شوید، یا باید پارتی داشته باشید و یا پول. پدیده‌ای به نام «نقش فروشی» مدتی است که در سینمای ما رواج یافته و در آن، فرد متقاضی با پرداخت هزینه‌ای زیاد می‌تواند در فیلم صاحب نقش شود. پدیده‌ای که به استعداد و توانایی فرد توجه نمی‌کند و فقط پول را می‌شناسد؛ در واقع پول مجوزی برای دیده شدن است.

کمتر کسی است که فخرالدین صدیق شریف، بازیگر کشورمان را نشناسد. او درباره رواج پدیده نقش فروشی می‌گوید: در عرصه هنر آدم‌هایی وارد شدند که بینش، سواد، درک و دانش این کار را ندارند و در واقع آدم این کار نیستند و فقط برای شهرت وارد این عرصه شده‌اند. آنها حتی پول می‌دهند و نقش می‌خرند تا بتوانند به شهرت برسند! هم‌اکنون نقش فروشی مدت‌هاست که باب شده و همین دلیلی برای کم‌کاری پیشکسوتان است. رواج این پدیده باعث می‌گردد که هنرهای نمایشی بی‌کیفیت و سطحی شوند. حضور آدم‌های غیرحرفه‌ای که کاریزما و تخصص این حرفه را ندارند، سطح سلیقه مردم را هم پایین می‌آورد.

باید شغل دوم داشته باشید

نداشتن امنیت و آینده شغلی، یکی دیگر از مشکلاتی است که نه‌تنها تازه واردان به این حرفه با آن روبه‌رو هستند؛ بلکه بازیگرانی با سابقه چند ساله نیز با آن مواجهند. کم نیستند بازیگرانی که از بیکاری رنج می‌برند و به همین دلیل به شغل دوم روی می آورند. البته برخی هم قبل از اینکه وارد دنیای بازیگری شوند، صاحب شغل بودند.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به شغل دوم برخی از بازیگران:

محمدرضا گلزار: فعالیت در حوزه تبلیغات، پوشاک

بهرام رادان: دارنده کافی شاپ

رضا کیانیان: فعالیت در حوزه‌های نویسندگی، عکاسی و مجسمه سازی

باید پارتی داشته باشید

برای اینکه مطمئن باشید نقش گیرتان می‌آید، یا باید حرفه‌ای و کاربلد باشید که از عهده بازیگران تازه وارد خارج است و یا آشنایی داشته باشید که دلش به حال شما بسوزد و صاحب نقشتان کند.

روشنک عجمیان درباره این مشکل این چنین می‌گوید: در چند ساله اخیر همه چیز بر مبنای پول و پارتی پیش می‌رود و رابطه جایگزین ضوابط کاری شده است. همان‌طور که شاهد هستید در این مدت افراد زیادی به‌نام بازیگر وارد عرصه شده‌اند که اصلا معلوم نیست از کجا آمده‌اند و براساس روابطی که دارند در کارها حضور پیدا می‌کنند و البته به همان زودی هم ناپدید می‌شوند. قسمت بدتر ماجرا این است که این دسته از افراد حتی دستمزدی هم نمی‌گیرند و کار می‌کنند و در این شرایط معلوم است تهیه کننده سراغ من نوعی که برای کارم شرایط دارم و دستمزد می‌گیرم، نمی‌آید. در حالی که من و هم‌نسلانم 15 سال پیش که کارمان را شروع کردیم، این تصور را داشتیم که همه چیز براساس ضوابط پیش می‌رود و به همین دلیل هم زمان زیادی را صرف تحصیل در رشته‌های هنری کردیم.

آموزشگاه هایی که فقط جیبتان را خالی می کنند

شرکت در کنکور و قبولی در دانشکده‌های معتبر بازیگری، قابل اطمینان‌ترین راه برای آموختن این حرفه است؛ اما به دلیل محدودیت در ظرفیت، همه شانس حضور در این دانشکده‌ها را ندارند و به ناچار به آموزشگاه‌های خصوصی که توسط برخی بازیگران راه اندازی شده، روی می‌آورند. در این میان، هستند کسانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند و به جهت کسب درآمد، اقدام به تأسیس آموزشگاه‌های غیرقانونی می‌کنند.

این افراد با سوءاستفاده از تمایل زیاد برخی از جوانان به بازیگر شدن، آن‌ها را با وعده معرفی به کارگردانان و شرکت در پروژه‌های فیلمبرداری، جذب خود می‌کنند و با دریافت هزینه‌های زیاد، نه‌تنها جیب داوطلبان را خالی می‌کنند بلکه آنان را به جای هدایت به سمت پیشرفت، به سوی پرتگاه می فرستند.

در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که برای بازیگر شدن باید استعداد داشته باشید و علاقه داشتن فقط یکی از ده‌ها شرط ورود به این حرفه است. شما می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه‌های معتبر (که البته بازهم باید از جیبتان خرج کنید) به روش‌های اصولی، تحت نظر اساتید باتجربه، بازیگر شوید؛ اما بدانید که این شغل، برخلاف ظاهر زیبایش، سختی ها و مشکلات فراوان دارد که برای مقابله با آن نیازمند تقویت اراده و همت بالا هستید.

 

منبع: افکارنيوز

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

در انتخاب نقش وسواس زیادی دارم/ماجرای نیمروز دلیل اصلی بازگشتم به سینما بود

خبرگزاری میزان- بازیگر فیلم ماجرای نیمروز گفت: واقعیت امر در انتخاب نقش کمی وسواس به خرج می‌دهم و شاید دلیل اینکه کمتر در سینما دیده می‌شوم همین وسواس باشد زیرا ترجیح می‌دهم هر اتفاقی و شخصیتی را برای بازی قبول نکنم.

حسین مهری بازیگر سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص دلیل فاصله گرفتنش از بازیگری سینما گفت: واقعیت امر در انتخاب نقش کمی وسواس به خرج می‌دهم و شاید دلیل اینکه کمتر در سینما دیده می‌شوم همین وسواس باشد زیرا ترجیح می‌دهم هر اتفاقی و شخصیتی را برای بازی قبول نکنم.

وی در مورد فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری طی سال جدید ادامه داد: در حال حاضر بعد مدتی کم کاری دو فیلم در آستانه اکران دارم. در دو فیلم "کروکودیل" به کارگردانی "احمد کاوری" و همچنین "ماجرای نیمروز" به کارگردانی محمدحسین مهدویان به ایفای نقش پرداختم که هر دو طی سال جاری اکران خواهند شد.

بازیگر فیلم "چراغ‌های ناتمام" درباره بازگشت خود به سینما با فیلم ماجرای نیمروز اضافه کرد: نقش سخت و به شدت جذابی که امینی و مهدویان در فیلم ماجرای نیمروز برای من در نظر گرفته بودند نقشی نبود که بتوان از آن گذشت و به همین دلیل بود که دوباره بازی در یک اثر سینمایی را اشتیاق پذیرفتم.

وی درباره نحوه چگونگی رسیدن به نقش خود در فیلم رد خون افزود: بازی کردن شخصیتی مثل عباس زریباف کار بسیار سختی است. من برای رسیدن به این نقش علاوه بر گپ و گفت با نویسنده و کارگردان تحقیقات بسیاری انجام دادم. البته نقشی که بازی کردم تا حدی معطوف به مستندات بود و از جایی به بعد می بایست عناصر دراماتیکی به نقش اضافه می‌کردیم که همین کار را بسیار سخت می‌کرد.

بازیگر فیلم ماجرای نیمروز درباره ادامه همکاری مجدد با محمدحسین مهدویان اظهار کرد: همکاری با محمدحسین مهدویان به واسطه هوش و توانایی که در کارگردانی دارد همیشه برایم جذاب است. در ماجرای نیمروز یک هم این همکاری را تجربه کردم اما به واسطه پیچیدگی های نقش این همکاری در قسمت دوم ماجرای نیمروز اتفاقات جذابی را به همراه داشت. مهدویان با اینکه کارگردان جوانی است اما توانایی و مهارت بسیار زیادی در این زمینه دارد که به نوبه خود می تواند برای بازیگر به شدت موثر باشد.

مهری در مورد اکران عمومی فیلم رد خون اذعان کرد: هنوز زمان دقیقی از اکران ماجرای نیمروز اعلام نشده و به نظر من باید توسط تیم تهیه و تولید مشخص شود. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم فجر اکران شد و در همان زمان توانست مخاطبان را راضی به خانه بفرستد و من به همین دلیل احتمال می دهم در اکران عموم هم مخاطب از آن استقبال کند.

بازیگر فیلم کروکودیل درباره فعالیت‌های آتی خود در عرصه بازیگری خاطرنشان کرد: بعد از بازی در فیلم ماجرای نیمروز اتفاقات بسیار جذابی برایم افتاد و از همان زمان جشنواره تاکنون پیشنهادات خوبی داشتم که البته هنوز نمی توانم خبر موثقی از آنها ارائه کنم اما ماجرای نیمروز گامی تازه در کارنامه سینمایی من بود.

انتهای پیام/

توافق واشنگتن و تهران چه کسانی را نگران می‎کند؟|چه کسی خواستار جنگ آمریکا علیه ایران است؟

سفیر ایران در لندن: تمام ملت ایران پشتیبان نظام هستند| طرفدار درگیری نیستیم| مردم برای پرداخت هزینه مقاومت در برابر آمریکا آماده‌اند| انقلابی خاموش در حال رخ دادن در اقتصاد ایران است

دستگیری راننده پورشه مرگ+عکس

منبع این خبر، وبسایت www.afkarnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۹۷۴۰۹۹۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • اتوبانی با ۸ باند برای رسیدن به ماندگارترین اثر زها حدید/ هیرو: قطری‌ها میزبان خوبی برای جام جهانی خواهند بود
  • از فضاي مجازي هراس نداشته باشيد / اگر در سياست داستانت را نگويي، برايت داستان مي گويند / خلاقيت؛ مهمترين عنصر روابط عمومي
  • همکاری دوباره بازیگر و کارگردان سریال پایتخت
  • حضور 25 تیم واکنش سریع برای حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه
  • قسم نقی معمولی، عید فطر روی پرده اکران می‌رود/همکاری دوباره بازیگر و کارگردان سریال پایتخت
  • مسیری که حسام منظور را از شازده‌ارسلان به چاوش رساند
  • از تصرف هند تا شهرت «شاهنامه»
  • وسواس زیادی در انتخاب نقش دارم/ماجرای نیمروز دلیل اصلی بازگشتم به سینما بود
  • دنیا آینه تمام قد آخرت است/ دعای حضرت یوسف پس از رسیدن به پادشاهی
  • نکات کلیدی برای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی
  • آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی نقش مهمی دارد
  • «سامورایی در برلین» چگونه ساخته شد؟
  • از چگونگی انتخاب مسیر شغلی ایده‌آل تا ٧ نکته برای موفقیت در یک مصاحبه کاری
  • معاونتی با شهرت جهانی (اینفوگرافیک)
  • پایان ساخت فیلم «سریع وخشن»
  • خانم بازیگر از پایان شوک آور سریال پرطرفدار این شبها گفت
  • تنها راه رسیدن به کمال عبوديت و بندگی خداست
  • نقش روابط عمومي حرفه اي در ارتباط موفق بين سازمان و جامعه
  • هیچ ایرانی غیرتمند و با‌شعوری نمی‌رود راجع ‌به نقاط قوّت خودش با طرف مقابل معامله کند