بازیگر شدن، یکی از سریع‌ترین راه‌ ها برای رسیدن به شهرت است و به همین دلیل جوانان زیادی رویای بازیگر شدن را در سر می‌پرورانند. در حالی که این راه پر از مشکلاتی است که همگان توانایی غلبه بر آنها را ندارند.

بازیگری، جزو علایق مردم است که نه سن می‌شناسد و نه جنسیت. از کودک 6 ساله گرفته تا پیرمرد 60 ساله و از راننده و بازاری گرفته تا دکتر و مهندس، هستند کسانی که آرزوی فعالیت در این حرفه را دارند.

حرفه‌ای که با آن می‌توان جلوی چشم هزاران و شاید میلیون‌ها نفر رفت و یک شبه مشهور شد؛ اما سختی‌هایی هم دارد که هر کسی نمی‌تواند از پس آن بر بیاید و در این راه موفق شود. علاقه‌مندان این رشته هنری، باید بدانند که فقط داشتن علاقه کافی نیست و برای رسیدن به هدف بایستی علاوه بر علاقه، همت و اراده‌ قوی داشت.

هزینه های گزاف ، پارتی و آموزش نزد مربیان بی تجربه و غیرحرفه‌ای که هدفشان از آموزش، فقط کسب درآمد است، تنها بخشی از مشکلات کسانی است که می‌خواهند وارد این حرفه شوند. فارغ‌التحصیلان رشته بازیگری و ادبیات نمایشی می‌توانند وارد این حرفه شوند اما کسانی هم هستند که از راه آموزشگاه‌های خصوصی، این حرفه را می‌آموزند.

بازیگر شدن پول می خواهد

پس از پایان آموزش، چه در دانشکده‌ها و چه در آموزشگاهای خصوصی با صرف هزینه‌های زیاد، مشکلات اصلی شروع می‌شود؛ اگر می‌خواهید صاحب نقش شوید، یا باید پارتی داشته باشید و یا پول. پدیده‌ای به نام «نقش فروشی» مدتی است که در سینمای ما رواج یافته و در آن، فرد متقاضی با پرداخت هزینه‌ای زیاد می‌تواند در فیلم صاحب نقش شود. پدیده‌ای که به استعداد و توانایی فرد توجه نمی‌کند و فقط پول را می‌شناسد؛ در واقع پول مجوزی برای دیده شدن است.

کمتر کسی است که فخرالدین صدیق شریف، بازیگر کشورمان را نشناسد. او درباره رواج پدیده نقش فروشی می‌گوید: در عرصه هنر آدم‌هایی وارد شدند که بینش، سواد، درک و دانش این کار را ندارند و در واقع آدم این کار نیستند و فقط برای شهرت وارد این عرصه شده‌اند. آنها حتی پول می‌دهند و نقش می‌خرند تا بتوانند به شهرت برسند! هم‌اکنون نقش فروشی مدت‌هاست که باب شده و همین دلیلی برای کم‌کاری پیشکسوتان است. رواج این پدیده باعث می‌گردد که هنرهای نمایشی بی‌کیفیت و سطحی شوند. حضور آدم‌های غیرحرفه‌ای که کاریزما و تخصص این حرفه را ندارند، سطح سلیقه مردم را هم پایین می‌آورد.

باید شغل دوم داشته باشید

نداشتن امنیت و آینده شغلی، یکی دیگر از مشکلاتی است که نه‌تنها تازه واردان به این حرفه با آن روبه‌رو هستند؛ بلکه بازیگرانی با سابقه چند ساله نیز با آن مواجهند. کم نیستند بازیگرانی که از بیکاری رنج می‌برند و به همین دلیل به شغل دوم روی می آورند. البته برخی هم قبل از اینکه وارد دنیای بازیگری شوند، صاحب شغل بودند.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به شغل دوم برخی از بازیگران:

محمدرضا گلزار: فعالیت در حوزه تبلیغات، پوشاک

بهرام رادان: دارنده کافی شاپ

رضا کیانیان: فعالیت در حوزه‌های نویسندگی، عکاسی و مجسمه سازی

باید پارتی داشته باشید

برای اینکه مطمئن باشید نقش گیرتان می‌آید، یا باید حرفه‌ای و کاربلد باشید که از عهده بازیگران تازه وارد خارج است و یا آشنایی داشته باشید که دلش به حال شما بسوزد و صاحب نقشتان کند.

روشنک عجمیان درباره این مشکل این چنین می‌گوید: در چند ساله اخیر همه چیز بر مبنای پول و پارتی پیش می‌رود و رابطه جایگزین ضوابط کاری شده است. همان‌طور که شاهد هستید در این مدت افراد زیادی به‌نام بازیگر وارد عرصه شده‌اند که اصلا معلوم نیست از کجا آمده‌اند و براساس روابطی که دارند در کارها حضور پیدا می‌کنند و البته به همان زودی هم ناپدید می‌شوند. قسمت بدتر ماجرا این است که این دسته از افراد حتی دستمزدی هم نمی‌گیرند و کار می‌کنند و در این شرایط معلوم است تهیه کننده سراغ من نوعی که برای کارم شرایط دارم و دستمزد می‌گیرم، نمی‌آید. در حالی که من و هم‌نسلانم 15 سال پیش که کارمان را شروع کردیم، این تصور را داشتیم که همه چیز براساس ضوابط پیش می‌رود و به همین دلیل هم زمان زیادی را صرف تحصیل در رشته‌های هنری کردیم.

آموزشگاه هایی که فقط جیبتان را خالی می کنند

شرکت در کنکور و قبولی در دانشکده‌های معتبر بازیگری، قابل اطمینان‌ترین راه برای آموختن این حرفه است؛ اما به دلیل محدودیت در ظرفیت، همه شانس حضور در این دانشکده‌ها را ندارند و به ناچار به آموزشگاه‌های خصوصی که توسط برخی بازیگران راه اندازی شده، روی می‌آورند. در این میان، هستند کسانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند و به جهت کسب درآمد، اقدام به تأسیس آموزشگاه‌های غیرقانونی می‌کنند.

این افراد با سوءاستفاده از تمایل زیاد برخی از جوانان به بازیگر شدن، آن‌ها را با وعده معرفی به کارگردانان و شرکت در پروژه‌های فیلمبرداری، جذب خود می‌کنند و با دریافت هزینه‌های زیاد، نه‌تنها جیب داوطلبان را خالی می‌کنند بلکه آنان را به جای هدایت به سمت پیشرفت، به سوی پرتگاه می فرستند.

در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که برای بازیگر شدن باید استعداد داشته باشید و علاقه داشتن فقط یکی از ده‌ها شرط ورود به این حرفه است. شما می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه‌های معتبر (که البته بازهم باید از جیبتان خرج کنید) به روش‌های اصولی، تحت نظر اساتید باتجربه، بازیگر شوید؛ اما بدانید که این شغل، برخلاف ظاهر زیبایش، سختی ها و مشکلات فراوان دارد که برای مقابله با آن نیازمند تقویت اراده و همت بالا هستید.

 

منبع: افکارنيوز

خبر بعدی:

مقاله/ چالش هاي سازمان هاي راديو و تلويزيون داخلي و بين المللي

خبرگزاري آريا - باقراميري – دانشجوي دکتراي علوم ارتباطات اجتماعي - در عصري که شبکه هاي مختلف ارتباطي تلويزيوني و ماهواره يي با سرعت بالا و به صورت رقابتي و قارچ گونه در سراسر دنيا، براي تاثيرگذاري بر مخاطبان و يافتن مخاطبان جهاني در حال گسترش هستند، نمي توان راديو و تلويزيون يک کشور را در چند شبکه دولتي خلاصه کرد و اين روال انحصاري را بدون هيچ گونه بازنگري در آن ادامه داد؛ حتي اگر اين بازنگري نيازمند زمان، تلاش هاي کارشناسي و تعريف قوانين و آيين نامه هايي باشد که طبق ضوابط و مقررات، فعاليت بخش خصوصي در عرصه توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني را به رسميت بشناسند.
مقدمه
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در عصر حاضر بهره‌گيري از راديو و تلويزيون به عنوان دو رسانه ارتباطي سريع و در دسترس، يک ضرورت اجتماعي و بخشي جدايي‌ناپذير از زندگي نوين محسوب مي‌شود و خارج ماندن افراد از گردونه رسانه‌هاي ارتباط جمعي، به معناي حذف شدن آنان از حيات اجتماعي است.
تحولات سياسي و اجتماعي سال‌هاي اخير در نقاط مختلف جهان، حاکي از ظهور و تشديد جنگ رسانه‌اي بر سر تسخير افکار عمومي و ايجاد تغييرهاي دلخواه در فرهنگ و سبک زندگي مخاطبان هدف و به طور خاص ملت‌هاي خاورميانه است.
حضور موثر و فعالانه سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در ميدان اين نبرد رسانه‌اي، مستلزم برنامه‌ريزي و مديريت هوشمندانه‌اي است که عبور از موانع، بهره‌گيري مطلوب از فرصت‌ها و نيل به اهداف سازماني را تسهيل کند.
راديو و تلويزيون در ايران به صورت دولتي اداره مي شود در حالي که در کشورهاي پيشرفته راديو و تلويزيون بيشتر بوسيله بخش خصوصي راه اندازي و اداره مي شوند ولي تابع قوانين و مقررات رسانه اي آن کشور هستند.
دو رسانه راديو و تلويزيون به لحاظ جاذبه‌هاي خاص خود وحضور گسترده‌اي که در زندگي مخاطبان دارند، به تناسب محتوا و پيام هايي که منتشر مي‌سازند، مي‌توانند ساختار شخصيتي، عقيدتي، رفتاري ودر آخر بافت فرهنگي و اجتماعي جامعه را تحت تأثير قرار دهند.
تلويزيون و راديو همچنان پرمخاطب ترين و محبوبترين پلتفرم براي اطلاع رساني به شمار مي روند. اگرچه به علت سرعت گرفتن روند پيشرفت تکنولوژي و افزايش علاقه نسل جديد به فضاي مجازي در آينده اي نه چندان دور شاهد کمتر شدن تاثير اينگونه رسانه ها خواهيم بود اما در حال حاضر قدرت اين دو رسانه از ساير رسانه ها کمتر نيست.
تلويزيون به علت برخورداري از ويژگي هايي همچون صدا، تصوير و حرکت و امکان تلفيق اين موارد با هم به عنوان يک رسانه بسيار پرقدرت و خلاق در نظر گرفته مي شود. در تلويزيوني هدف بايد جلب توجه و نگهداري بيننده باشد به همين سبب خلاقيت و تمايز در اينگونه رسانه ها بسيار اهميت دارد. از ديگر مزاياي اين رسانه گسترده بودن پوشش آن است که مي تواند ريچ و فرکانس بالايي در مخاطبان پديد آورد و به علت انعطاف پذيري در حق انتخاب محبوبيت بيشتري به نسبت ساير رسانه ها دارد.
راديو به علت عدم برخورداري از تصوير نسبت به تلويزيون تفاوت اساسي دارد و شايد در ظاهر از اثربخشي کمتري برخوردار باشد اما نکته حائز اهميت اين است که اين رسانه بسيار راحت تر از ساير رسانه ها در دسترس بوده و از لحاظ جغرافيايي، وسعت بيشتري را پوشش مي دهد ضمن اينکه اين رسانه کم هزينه، نياز چنداني به برق، اينترنت، ابزاري مثل تلويزيون يا کامپيوتر ندارد و به همين سبب مخاطبان بيشتر و متنوع تري را تحت پوشش قرار مي دهد.
طرح مساله
موسساتي که داراي مطبوعات و رسانه هاي قدرتمند و معتبر در سطح جهان هستند، داراي يک تشـکيلات و سـاختار نظام يافته در قالب موسسه اي ارتباطي و اقتصادي هستند و با استفاده از قـوانين و مقـررات، تئـوري هـاي مـديريتي و اقتصادي و ارتباطي و شرايط موجود جامعه خود به ايجاد يک رسانه قدرتمند اقـدام نمـوده انـد و در حفـظ، توسـعه و رشـد اقتصادي جامعه گام هايي موفقي برداشته اند. اين ساختار در هر کشور و در هر نظام رسانه اي داراي قواعد يکسان است امـا در نحوه اجراي مديريت و چرخه اقتصادي متفاوت مي باشد و اين سوال پيش مي آيد که: موسسات ارتباطي معتبر در جهان که داراي رسانه معتبر هستند، با چه چالش هايي مواجهند؟ از چه نوع روش مـديريتي اسـتفاده مـي کننـد؟ فعاليت هاي اقتصادي خود را چگونه سامان داده اند؟ و... بنابراين هدف از تهيه اين مقاله، بررسي چالش هايي است که سازمان هاي راديو و تلويزيون با آنها مواجه هستند.
اصولاً وضعيت حقوقي و ماهيت راديو و تلويزيون ها در جهان سه نوع است:
1-راديو و تلويزيون دولتي؛ که کل درآمد و اعتبارات آنها را حکومت پرداخت مي کند و از نظر سياست کار، خط مشـي و محتواي برنامه ها، وابسته به دولت هستند و سلسله مراتب آنها را حکومت مشخص مي کند.
2- راديو و تلويزيون هاي عمومي يا نيمه دولتي؛ کـه ضـمن دريافـت کمـک هـاي حکـومتي و دولتـي، هزينـه هـاي خـود را از محـل پرداخت هاي عمومي و حق اشتراک مردمي تأمين مي کنند و دولت در حد نظارت با آنها ارتباط دارد.
3- سازمان هاي راديو تلويزيوني خصوصي و تجارتي؛ که ضمن تبعيت از مقررات عمومي، در برابر عملکرد خود مسئولند و هزينه هاي آنها، صرفاً از محل درآمدهاي اختصاصي (اشتراک کابلي و کارتي، آگهي هاي بازرگـاني و حمايـت تجارتي و فروش محصولات) تأمين مي شود که وضعيت حقوقي آنها نيز تابع مقررات بازرگاني و قوانين تجارتي مربوطه است.
راديو و تلويزيون در همه ابعاد زندگي افراد تاثير گذار هستند اما نشان داده شده که هر رسانه اي در قالب ساختار موجود روابط اجتماعي، شرايط فرهنگي و اجتماعي معين عمل مي کند. اين عوامل اجتماعي و فرهنگي در شکل دادن به عقايد، نگرش ها و رفتار مورد مطالعه نقش درجه اول دارند و انتخاب، توجه و پاسخگويي به رسانه از سوي مخاطبان را تعيين مي کنند.
تاثير رسانه بر روي زندگي افراد با پيدايش تلويزيون به عنوان رسانه اي نوين که جذابيتي بيش از اسلاف خود داشته و بر روي زندگي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي تاثيرات مهمي داشته است.
بنابراين امروزه هر چه رسانه ها قدرتمندتر مي شوند تاثير مستقيم تري بر روي زندگي افراد مي گذارند و رسانه ها موقعيت يک نهاد اجتماعي مهم را کسب کرده اند و روز به روز بيشتر مسائل زندگي عموم در عرصه رسانه ها متجلي مي شود چه در سطح ملي و چه در سطح بين المللي.
دليل ناکامي راديو و تلويزيون
صدا و سيماي جمهوري اسلامي رسالت عظيم و سنگيني را عهده دار است. اما عملکرد آن خصوصاً در سال هاي اخير به گونه اي بوده که موجب افزايش انگيزه هاي مردم به تماشاي شبکه هاي ماهواره اي شده است.
تداوم رشد مخاطبان ايراني کانال هاي ماهواره اي، واقعيتي گريز ناپذير است که به مثابه تهديدي براي فرهنگ کشور محسوب مي شود. آنچه مهم است اينکه صدا و سيما بايد قدرت نرم افزاري و سخت افزاري خود را تقويت نمايد، تا بتواند ضمن اقناع مخاطب و انتقال ارزش هاي ايراني، به مرجع مورد اطمينان مردم در زمينه کسب اخبار، افزايش آگاهي و … تبديل گردد. در اين ميان جاي خالي هنرمنداني که مردم با علاقه وافر پيگير هنرآفريني هايشان بودند، بيش از هرچيز ديگري رخ مي‌نماياند(آفتاب‌‌نيوز23 آذر 1393) .
مهمترين دلايل مردم براي رجوع به شبکه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان
1- برنامه هاي متنوع، جذاب و سرگرم کننده
2- اخبار و تحليل هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي همراه با آمار و مستندات و واقعيت ها
3- پخش فيلم و سريال بدون سانسور
4- آشنايي با ملل و فرهنگ هاي ديگر
5- آگاهي از اخبار و تحليل رويدادها
6- جريانات اپوزيسيون و قوم گرايانه
7- آگاهي از آن سوي خطوط قرمز
8- طرح برخي مسائل مهم که در فضاي عرف جامعه نمي گنجد
9- طرح و بحث درباره مضامين خاص ديني
10- پخش برنامه هاي مبتذل به ويژه با موضوعات جنسي
شبکه برنامه هاي ماهواره اي، حقيقت انکارناشدني جامعه ما و ديگر جوامعي است که مي خواهند آزادانه بينديشند و رفتار کنند. در فرآيند جنگ نرم رسانه اي برنامه هاي ماهواره اي به جهت گروه گسترده مخاطب و امکانات گسترده در انتقال پيام از جايگاه مهمي برخوردارند، اما نبايد اين حقيقت را صرفا به عنوان يک تهديد مورد توجه قرار دهيم.
سيستم شبکه ماهواره اي مي تواند براي جامعه ما به عنوان يک فرصت استثنايي در انتقال مفاهيم بلند اسلامي و ايراني و نيز روشنگري و گسترش انديشه ناب انقلاب اسلامي در سطح منطقه و جهان محسوب شود. لازمه اين امر، شناخت دقيق ماهيت اين پديده و استفاده آگاهانه و دقيق از فرصت پيش رو، همراه با برنامه ريزي دراز مدت است. (رضا سيف پور، کارشناس رسانه، 1390).
رسالت راديو و تلويزيون
در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اصل يکصد و هفتاد و پنجم درباره صدا و سيما آمده است که صدا و سيماي‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏، بايد آزادي‏ بيان و نشر افکار با رعايت‏ موازين‏ اسلامي‏ و مصالح‏ کشور را تامين نمايد.
برخي از اصول برنامه هاي سازمان صدا و سيما که مرتبط با نحوه مديريت صداوسيما هستند در ادامه مي آيند:
ماده 5 – صدا و سيما بايد به مثابه يک دانشگاه عمومي به گسترش آگاهي و رشد جامعه در زمينه‌هاي گوناگون مکتبي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ‌اقتصادي و نظامي کمک نمايد.
ماده 7 – صدا و سيماي جمهوري اسلامي متعلق به تمامي ملت است و بايد منعکس‌کننده زندگي و احوال تمامي اقوام و اقشار مختلف کشور باشد.
با اندک درنگي در دو ماده ي فوق الذکر، نخستين سوالي که به ذهن مي رسد اين است که رسانه ي ملي تا چه اندازه در تحقق رسالت خود موفق بوده است؟
آمارها و گزارشات منتشره حاکي است که تقريباً عملکرد سيماي ملي به لحاظ سخت افزاري مثبت بوده است. رشد کمي شبکه هاي داخلي و خارجي به موازات راه اندازي شبکه هاي تخصصي، مطلوب است. اما شواهد موجود نشان مي دهند که به طور کلي صدا و سيما به لحاظ توليد محتوا، جذب و اقناع مخاطب و جذب حداکثري مخاطبان خود به همراه رضايت با مشکلات جدي دست و پنجه نرم مي کند و در دستيابي به اهداف عالي مورد نظر نظام تا حدودي زيادي ناکام مانده است و از اين رو، مردم به ديدن شبکه هاي ماهواره اي روي آورده اند و اقبالي به رسانه ملي ندارند.
‌ماده 16 – صدا و سيما با حضور دائمي خود در جامعه بايد همواره منعکس‌کننده صديق وقايع و رويدادهاي مهم اجتماعي باشد و واقعيتها را به‌اطلاع مردم برساند.
ماده 18 – صدا و سيما موظف است آخرين اخبار و اطلاعات صحيح و مهم کشور و جهان را که مفيد و مورد نظر اکثريت مردم باشد، به صورتي‌کوتاه و گويا منتشر نمايد.
اين دوماده نيز مبين آن است که اساسنامه اين سازمان، مديران رسانه ملي را توصيه به بحث و گفت وگوي آزاد، داشتن نگاه جامع، دلسوزانه و سازنده امر نموده است. اما آنچه از اهميت مضاعف برخوردار است اين است که اين نگاه تا چه اندازه بر رسانه ملي حاکم است؟(آفتاب‌‌نيوز23 آذر 1393) .
دلايل کاهش مخاطبان راديو و تلويزيون
پژوهش هايي که در اين باره انجام شده است، نشان دهنده ضعف تلويزيون به لحاظ جذب مخاطب است و جاي ترديد نيست که عملکرد رسانه ملي در ادوار گذشته باعث شده تا جامعه به سمت شبکه هاي فارسي زبان برون مرزي سوق داده شود.
برخي از اين آمار و پژوهش ها:
1. نظرسنجي ها در خصوص عملکرد صدا و سيما نشان مي دهد که مخاطبان ماهواره در تهران، افزايش معناداري پيدا کرده اند. در مورد اقبال جوانان به رسانه هاي داخلي يا ماهواره، نتايج تحقيقي که توسط سازمان ملي جوانان انجام شده است، نشان داد که در مجموع جوانان برنامه ها و عملکردهاي صدا و سيما را قابل قبول نمي دانند. نيمي از جوانان معتقدند که افزايش شبکه هاي تلويزيوني در برآورده کردن انتظارات جوانان موثر بوده است (هيئت نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي).
2. پژوهش ديگري که با جامعه آماري 400 نفر از شهروندان 15 سال به بالاي ساکن در مناطق مختلف تهران که مخاطب تلويزيون هاي ماهواره اي فارسي زبان بوده اند، به عمل آمده است نشان مي دهد که نارضايتي از رسانه ملي و کسب اطلاعات سياسي( بالاتر از عواملي چون انگيزه هاي آموزشي، فرار از واقعيات زندگي روزمره و الگو گرفتن براي سبک زندگي) از دلايل اقبال به سمت ماهواره و شبکه هاي فارسي زبان برون مرزي بوده است.
معيار نارضايتي از تلويزيون
شامل عدم جذابيت برنامه هاي صدا و سيما، عدم انطباق برنامه ها با نيازهاي روحي و اقتضائات سني، تکراري و غمگين بودن برنامه ها و عدم بهره گيري از چهره هاي محبوب مردم… مي شد در حالي که کسب اطلاعات سياسي مشتمل بر اطلاع از اخبار بدون سانسور، آگاهي از نظرات کشورهاي ديگر راجع به اتفاقات جامعه ايران، مطلع شدن از آخرين اخبار سياسي و … بوده است.
چالش هاي سازمان هاي راديو و تلويزيون
کارشناسان بر اين باورند که دلايل مختلفي براي پيدايش اين رويه در عملکرد صدا و سيما وجود دارد؛ رويه يي که باعث نارضايتي گسترده مخاطبان برنامه هاي مختلف تلويزيوني و راديويي در سال هاي گذشته و جذب اين مخاطبان به شبکه هاي مختلف ماهواره يي شده است. ضعف عملکرد در سطوح مديريتي، هدر رفتن بودجه، اجراي سياست هاي بسته و مشخص و وجود خط قرمزهاي فراوان در مسير فعاليت و برنامه سازي ها در سازمان در صدا وسيما، از جمله دلايلي است که به ارايه عملکردي قابل نقد از طرف سازمان صدا و سيما منجر شده است.
صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران حالا نه تنها بزرگترين سازمان رسانه‌اي ايران است، بلکه در سطح جهاني هم به لحاظ نيروي انساني يکي از بزرگترين سازمان‌هاي رسانه‌اي است.
رشد حيرت‌انگيز نيروهاي انساني سازمان صدا و سيما که در دوره عزت‌الله ضرغامي (چهارمين رييس سازمان پس از پيروزي انقلاب) رقم خورد باعث شده تا امروز تعداد کارمندان رسمي، فراردادي و پيماني صدا و سيما به 48 تا 50 هزار تن برسد، رقمي که در مقايسه با تعداد نيروهاي انساني تلويزيون‌هاي مختلف در گوشه و کنار جهان چشمگير و قابل توجه است.
پيش از دوره‌ ضرغامي امورات صدا و سيماي ايران را حدود 22 هزار نيروي انساني رتق و فتق مي‌کردند. اين تعداد نيروي انساني در کنار پست‌هاي مديريتي که در اين سازمان وجود داشت باعث مي‌شود که حدد 80 الي 85 درصد بودجه صدا و سيما (در اين برهه از زمان بودجه صدا وسيما بيش از 2 هزار ميليارد تومان بود) صرف حقوق و دستمزد نيروهاي انساني‌اش شود و تنها 15 الي 20 درصد بودجه براي توليدات تلويزيوني در حوزه‌هاي مختلف باقي بماند. (محمدرضا رستمي -فرزاد مظفري).
پيامد ضعف صدا و سيما
ضعف عملکرد صدا و سيما، از دلايل اصلي جذب مردم به سمت کانال‌ها و شبکه‌هاي ماهواره‌اي است. نتيجه اين روند سبب مي‌شود که سبک زندگي و افکار نسل جوان بر اساس ارزش‌هاي منتشر شده از ماهواره شکل بگيرد و اين امر ضربه بزرگي را به نحوه جامعه پذيري افراد وارد مي‌کند و موجب دوري آنها از هويت واقعي‌شان مي‌شود.
پرسشي که در اين ميان مطرح مي‌شود اينکه ضعف صدا و سيما از کجا نشات مي‌گيرد؟ آيا رسانه ملي مي‌تواند با ترفندهايي براي افزايش مخاطبان خود باعث بي رونق کردن کانال‌ها و شبکه‌هاي ماهواره‌اي شود؟ به نظر مي‌رسد مشکل اصلي به مديريت سيما برمي‌گردد. مديريتي که انگار گرفتار نوعي سکون و بي تحرکي شده است که عاجز از پاسخگويي مناسب به وقايع و اتفاقات روزمره است. از دلايل ديگر، عدم بهره‌گيري از صاحبنظران و کارشناسان حوزه رسانه و ارتباطات است.
در جامعه ما نخبگان علمي و فرهنگي کم نيستند اما مهم اين است که تا چه حدي از اين نيروها استفاده مي‌شود. نکته ديگر اين است که برنامه‌هاي سازمان صداوسيما به ابلاغ و ترويج پيام‌هاي آموزشي، تربيتي و اعتقادي به صورت ظريف و نامحسوس کمتر توجه نشان داده‌اند. در اين بين نگاهي به عملکرد بي بي سي فارسي مي‌تواند براي ما راهگشا باشد که البته اين نکته به معناي تقليد و کپي‌برداري صرف يا تاييد اين شبکه نيست.
اين رسانه با برخورداري از شناخت کافي نسبت به حساسيت‌ها و مشخصات اقليم جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي جامعه ايراني تجديد نظري اساسي در محتوا و سبک برنامه‌هاي خود کرده‌است و همين مسئله موجب شده است تا تاثيرات تبليغي آن در مقايسه با رسانه‌هاي مشابه ديگر پيچيده تر، خزنده تر، عميق تر و طولاني تر باشد.
هرچند حضور و وجود برنامه‌هايي موفق مانند پارک ملت و ماه عسل که با استقبال گسترده‌اي از سوي مخاطبان روبه رو شده‌است نشان دهنده اين است که رسانه ملي قابليت دارد که باعث جذب قشرهاي مختلف مردم به رسانه ملي شود، به شرط آن که مديران اين رسانه از رويکرد محافظه کارانه و تنگ نظرانه دوري کنند، از سلائق و نظرات مختلف استفاده کنند، دغدغه جدي نقد وضع موجود براي نيل به وضع مطلوب را داشته باشند و به تقويت توليدات رسانه‌اي خود باور داشته باشند. صدا و سيماي جمهوري اسلامي رسالت سنگيني را عهده دار است.
اما عملکرد آن به‌خصوص در سال‌هاي اخير طوري است که موجب افزايش انگيزه‌هاي مردم به شبکه‌هاي ماهواره‌اي، بوده است. تداوم رشد استفاده از کانال‌هاي ماهواره‌اي توسط مردم، واقعيتي گريز ناپذير است که به مثابه تهديدي براي فرهنگ کشور محسوب مي‌شود.آنچه مهم است اينکه صدا و سيما بايد قدرت نرم افزاري خود را تقويت کند تا بتواند ضمن اقناع مخاطب و انتقال ارزش‌هاي ديني، به مرجع مورد اطمينان مردم در زمينه کسب خبر و افزايش آگاهي تبديل شود. (روزنامه ابتکار).
راديو و تلويزيون‌ها در ساير کشورها:
آيا در ساير کشورها، راديو و تلويزيون‌ها، شبکه‌هاي خبري و حتي خبرگزاري‌هاي مهم و تاثيرگذار بين‌المللي هم از چنين بدنه‌ فربه‌اي برخوردارند؟ پاسخ بين پرسش با نگاهي به تعداد نيروهاي تلويزيون‌ها و خبرگزاري‌هاي مهم جهان مشخص مي‌شود، خبرگزاري‌هايي که نبض اخبار جهان را در دست دارند.
ساختار حاکم بر فضاي رسانه‌اي ايران البته چندان قابل قياس با کشورهاي ديگر نيست، ايران يکي از معدود کشورهايي است که رسانه‌هاي ديداري و شنيداري آن تحت حاکميت سازمان صدا و سيماست و بخش خصوصي امکان ورود به اين حوزه را ندارد.
نزديک‌ترين تلويزيون به تلويزيون ايران شايد تلويزيون CCTV چين باشد که اين تلويزيون هم با تمام گستردگي و توليد برنامه‌هايش تنها 10 هزار کارمند در بخش‌هاي مختلف دارد.
اين وضعيت در مقايسه با ساير تلويزيون‌ها هم حکم‌فرماست. BBC به عنوان يکي از بزرگترين بنگاه‌هاي خبري جهان که شبکه‌هاي تلويزيوني و راديويي مختلفي دارد و به زبان‌هاي گوناگون برنامه توليد مي‌کند، 20 هزار و 951 کارمند دارد.
تلويزيون بي بي سي جدا از توليد برنامه‌هاي خبري و ديداري و شنيداري، به سريال‌سازي، توليد مستند، فيلم و … هم دست مي‌زند.
تلويزيون NHK ژاپن هم به عنوان يکي از تلويزيون‌هاي مهم آسيا و سطح جهان تنها 10 هزار و 242 کارمند دارد. SKY که از آن به عنوان يکي از بزرگترين تلويزيون‌هاي سطح جهان نام برده مي‌شود، کانال‌هاي زير مجموعه‌اش تقريبا همه‌ي حوزه‌ها را با زبان‌هاي گوناگون پوشش مي‌دهد و 30 هزار نيرو دارد.
اين اتفاق در حالي رخ داده و صدا و سيما به فربه‌ترين سازمان رسانه‌اي تبديل شده که ميزان تاثيرگذاري اين رسانه در سطح منطقه و در سطح جهان قابل مقايسه با تلويزيون‌ها و خبرگزاري‌ها و شبکه‌هاي خبري مثل BBC, فاکس نيوز، رويترز، خبرگزاري فرانسه، آسوشيتدپرس، الجزيره و ... نيست.
بحران نيروي انساني و فربه شدن بدنه‌ سازمان که به يکي از باتلاق‌هاي فراروي مدير پيشين و بعدي اين رسانه بوده و همچنان يکي از چالش‌هاي پيش روي مديريت جديد اين سازمان است.
سواد رسانه‌اي چالش جديد راديو و تلويزيون
نتايج تحقيق پژوهشگران دانشگاه صدا و سيما نشان داد که سواد رسانه‌اي مخاطبان به طور پيوسته در حال افزايش است و همين امر سازمان صدا و سيما را با چالش‌هاي جدي مواجه مي‌کند.
تهديدات و چالش‌هايي که براي صدا و سيما به عنوان ابر رسانه و تريبون نظام جمهوري اسلامي پديد مي‌آيد، تنها تهديد و چالشي براي خود اين سازمان نيست بلکه تهديد و چالشي براي نظام جمهوري اسلامي ايران تلقي مي‌شود. بديهي است هرگونه بي‌تفاوتي، ناديده گرفتن، بي‌اهميت شمردن يا کم‌اهميت شمردن چالش‌هاي پديد آمده براي اين سازمان خسارات جبران‌ناپذيري را به اعتقاد مردم به اسلام و اعتماد مردم به نظام جمهوري اسلامي پديد خواهد آورد.
در پژوهش انجام شده در دانشگاه صدا و سيما مشخص شد: «کاهش مخاطبان، کم تحمل شدن و افزايش انتظار مخاطبان، افزايش امکان مخالفت مخاطبان با پيام‌هاي دريافتي، کاهش باورپذيري رسانه براي مخاطبان، لزوم افزايش کيفيت فني توليدات، تنزل وجهه، کاهش اثرگذاري، کاهش درآمدهاي تبليغاتي، بي‌اعتمادي به رسانه، عدم تاثيرگذاري در شرايط حساس، کاهش کنترل بر افکار عمومي، افزايش هزينه‌هاي توليد، ضرورت وجود نيروهاي متخصص، لزوم ارتقاء و بهبود روش‌هاي تبليغي، دشواري معناسازي براي رسانه، از دست دادن توان هنجارسازي و اجبار به تعديل خط قرمزها، افزايش تصور ناکارايي نظام و زيان به اقتصاد داخلي» بخشي از مهم‌ترين چالش‌هايي هستند که مخاطبان با سواد رسانه‌اي بالا، براي سازمان صدا و سيما ايجاد مي‌کنند.
سواد رسانه‌اي افزايش دسترسي، استفاده، فهم انتقادي (شامل رمزگشايي، تحليل و ارزيابي) و توليد پيام‌هاي رسانه‌اي است. افزايش سواد رسانه‌اي تنها نتيجه‌ آموزش آن نيست. افزايش سواد رسانه‌اي يک روند مستمر است که با توسعه‌ي زيرساخت‌هاي فناوري، تحولات تجهيزات فناوري، تکامل توانايي‌هاي انسان در استفاده از فناوري و بسياري ديگر از عوامل رابطه دارد.
«غفلت از شناسايي چالش‌هاي افزايش سواد رسانه‌اي مخاطبان براي سازمان صدا و سيما موجب خواهد شد تا سازمان صدا و سيما در گذر زمان به طور فزاينده با چالش‌هايي حياتي روبرو شود که آن را از ادامه‌ي کسب اهداف و انجام مأموريت‌هاي خود بازمي‌دارد و اين امر برابر با تهديد حيات يک رسانه است.»
«سازمان صدا و سيما به منظور ادامه‌ي حيات و استمرار کسب اهداف و انجام ماموريت‌هاي خود، بايستي در ابتدا به شناسايي چالش‌هاي پديد آمده در نتيجه‌ي افزايش سواد رسانه‌اي مخاطبان پرداخته و سپس با توجه به چالش‌هاي پديد آمده به شناسايي راهبردهايي براي تحول سازمان صدا و سيما بپردازد.»
نتايج اين پژوهش در آخرين شماره‌ نشريه‌ي علمي-پژوهشي «مطالعات جامعه‌شناختي» دانشگاه تهران منتشر شده است( ايسنا 13/5/97 سياوش صلواتيان؛ دکتراي مديريت رسانه و همکارانش در دانشگاه صدا و سيما).

قوت ها
ضعف ها
افزايش سطح سواد رسانه اي
دخالت مستقيم دولت
استقبال عمومي و مستمر مردم از رسانها
ضعف قانون مالکيت
پيشينه عظيم تمدن ايراني- اسلامي
ضعف اخلاق رسانه اي
فرصتها
تهديدها
افزايش سريع شبکه هاي اجتماعي
عدم حضور جدي رسانه اي ايران در سطوح بين المللي
توسعه رسانه هاي الکترونيکي
مقبوليت نه چندان شبکه هاي برون مرزي صدا و سيما
گسترش زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي
ضعف تسلط بر زبان هاي بين المللي در عرصه رسانه اي کشور
چالش هاي سازمان هاي راديو و تلويزيون از ديدگاه صاحب نظران
اين پژوهش از طريق نظر خواهي از 20 نفر از صاحب نظران و متخصصان حوزه ارتباطات و رسانه ها که به منظور يافتن راه حل هايي براي رفع مشکلات و چالش هايي که سازمان هاي راديو و تلويزيون با آنها مواجهند، به همراه راهکارهايي براي رفع اين چالش ها انجام شده و در اصل يک کار کلاسي يا اقدام پژوهي است.
12 مورد از چالش هاي سازمان راديو و تلويزيون (صدا وسيما) در ايران و 14 مورد در باره چالش هاي سازمان هاي راديو تلويزيون بين المللي مي باشد که با استفاده از فرم نظر خواهي از صاحب نظران حوزه ارتباطات و رسانه جمع آوري شده است و سعي شده است سئوالاتي که بيشترين پاسخ (صداوسيماي ايران 7 مورد بيشترين پاسخ و چالش سازمان هاي راديو و تلويزيون هاي بين المللي 8 مورد) توجه صاحب نظران را به خود جلب کرده اند، در اين مقال آورده شود.
چالش هاي صداوسيما (راديو و تلويزيون) در ايران
1) بهره گيري از بودجه دولتي و عدم اطمينان به بخش خصوصي درتهيه وتوليد برنامه ها
2) پخش حجم بالا و بي سابقه آگهي هاي بازرگاني
3) حاکم بودن نگاه سياسي و ايديولوژيک خاص بر برنامه ها
4) عدم توجه به اقتصاد رسانه اي
5) ناتواني در بهره گيري از فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي
6) عدم توجه به سطح سواد رسانه اي مخاطبان
7) توسعه و تبليغ فرهنگ مصرفي در جامعه
8) عدم توجه به رويکردهاي فرهنگي و تربيتي در تهيه و توليد برنامه ها
9) رکود و نبود تنوع، گيرايي و تکراري بودن برنامه ها
10) کمبود نيروي انساني متخصص و حرفه اي
11) توسعه کمي و بي کيفيت شبکه ها
12) ناکارآمدي روش هاي تهيه و توليد محتواي برنامه ها
چالش راديو و تلويزيون هاي بين المللي
1) تکثر رسانه ها (اينترنت،فضاي مجازي، ماهواره و...).
2) سرعت تغييرات تکنولوژي هاي نوين ارتباطي
3) افزايش مطالبات اجتماعي، سياسي و فرهنگي جوامع
4) نيروي متخصص و حرفه اي
5) کاهش نفوذ رسانه هاي ملي و داخلي
6) نگاه ايدئولوژيکي نسبت به حضور خبرنگاران در کشورهاي مختلف
7) کاهش الگوي تماشاي «خانواده در کنار تلويزيون» و شخصي سازي دريافت محتواي رسانه ها
8) روش هاي بازاريابي و کسب درآمد (اقتصاد رسانه)
9) حفظ و توسعه مخاطبان (راه هاي جذب مخاطبان)
10) محدوديت جغرافيايي
11) تضعيف باورهاي مذهبي
12) اعتبار منبع
13) توسعه فردگرايي
14) انبوه اطلاعات
راهکارهاي چالش هاي صداوسيما در ايران از ديدگاه صاحب نظران ( 7 مورد از مهم ترين اين موارد)
چالش هاي صداوسيما در ايران
1- بهره گيري از بودجه دولتي و عدم اطمينان به بخش خصوصي درتهيه و توليد برنامه هاي صدا وسيما
راهکار:
شکل گيري شبکه هاي خصوصي راديويي و تلويزيوني در داخل کشور به يقين مي تواند گامي موثر در مسير صيانت از فرهنگ اسلامي- ايراني ما باشد و به ويژه نسل جوان تر را از خطر انحراف فرهنگي و اخلاقي برهاند.
در عصري که شبکه هاي مختلف ارتباطي تلويزيوني و ماهواره اي با سرعت بالا و به صورت رقابتي و قارچ گونه در سراسر دنيا، براي تاثيرگذاري بر مخاطبان و يافتن مخاطبان جهاني در حال گسترش هستند، نمي توان راديو و تلويزيون يک کشور را در چند شبکه دولتي خلاصه کرد و اين روال انحصاري را بدون هيچ گونه بازنگري در آن ادامه داد؛ حتي اگر اين بازنگري نيازمند زمان، تلاش هاي کارشناسي و تعريف قوانين و آيين نامه هايي باشد که طبق ضوابط و مقررات، فعاليت بخش خصوصي در عرصه توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني را به رسميت بشناسند.
پيشنهادي که به نظر من براي حل مشکل مي توان ارائه داد اين است که توليد برنامه ها را به دست بخش خصوصي بسپاريم، البته در اين راه بايد نظارت مستمر و قوي بر چگونگي تهيه و توليد برنامه توسط بخش خصوصي اعمال شود. همانطور که اکنون در بخش آگهي هاي بازرگاني، نيز اين چنين است که اين توليدات بايد طبق مقررات قانوني و ضابطه اي صورت مي گيرد تا آگهي ها بتوانند در صدا و سيما قابل پخش باشند. براي برنامه هاي توليدي هم مي توان قانون، مقررات، آيين نامه و دستور العمل هاي مشخصي را تدوين نموده و بعد توليد برنامه ها را به بخش خصوصي واگذار کرد.
بنابراين برون سپاري و تعيين خط مشي و نظارت مستمر و مطمئن، اعتماد به بخش خصوصي و واگذاري تهيه و توليد برنامه ها به اين بخش باعث ايجاد رقابت و کيفيت بخشي به برنامه هاي صدا وسيما مي شود.
2- پخش حجم بالا و بي سابقه آگهي هاي بازرگاني
راهکار:
آگهي هاي بارزگاني که متاسفانه بدون توجه به نيازهاي فردي و حتي اجتماعي مخاطبان تهيه و پخش مي شود، بايد بر اساس شرايط و مقتضيات و نيازهاي جامعه تهيه و پخش شود، مانند: کنکور اکنون بلاي جان نظام آموزشي ما شده است و هر چه هم آموزش و پرورش اعتراض مي کند، متاسفانه صدا و سيما کار خودش را مي کند و به اهداف و رويکردهاي نظام آموزشي بي تفاوت است.
- ايجاد شبکه خاص براي تجارت يا فعال کردن برنامه بازار(مانند شبکه ايران کالا و...)
- پيشگيري از سودگرايي
- تامين به موقع بودجه مورد نياز صداوسيما
3- حاکم بودن نگاه سياسي و ايديولوژيک خاص بر برنامه هاي صدا و سيما
راهکار:
بايــد بتوانــد در جهــت تأمين منافع کشور حرکت کند يا کاري نکند که منافع کشــور لطمه بخــورد.
همچنيــن در برگيرنده حقــوق همــه اجــزاي ملــت اعــم از اقــوام و خرده فرهنگها و گونه هاي متکثر اجتماعي، سياســي و فرهنگي باشد. وقتي تعبير رسانه ملــي را بــه کار مي بريم يعني رســانه به طور مســاوي به همه اين گروهها اختصاص دارد و بايد صداي آنها را پوشــش دهــد. اما اگر به نحوي خبررســاني کند که با حقوق بخشي از اين مردم در تقابل باشد يعني در سطح ملي عمل نمي کند. رســانه ملي بايــد هنجارها و اخلاق و ارزش هاي ملي را نمايندگي و از آنها حفاظت کند. در واقــع بايد حتــي زبان ملــي و ديگر عناصر فرهنگي ملي را در جامعه گســترش و اشــاعه دهــد.
کســاني که اين تعبير را در قانون اساسي به کار بردند همين تعبير عام را مد نظر داشتند يعني رسانه نبايد خاص گرايانــه و در جهت حفظ منافع گروه خاصــي رفتار کند و بايد حقوق همــه آحاد ملت و منافع کشور را حفظ کند. البته منافع ملي فقط امور اقتصادي و سياست خارجي نيست بخشــي هم به انسجام ملي برمي گــردد و اگر رســانه به نحــوي عمل کند کــه به اين انســجام لطمه بزنــد در واقع ضد منافع ملــي عمل کرده اســت. ايجاد شــور و نشــاط و اميد در مردم نيز بخشــي از وظايف آن مي تواند باشد. همچنين کمک به تحقق ارزش هــاي والاي انســاني و مدني در جهت زيست ســعادتمندانه تر و رشــد ارزش هاي مدني و اجتماعي مي تواند بخشي از وظايف رسانه ملي تلقي شــود.
- رعايت بي طرفي در ارائه برنامه ها و ديدگاه هاي کارشناسي
- استفاده از افراد متخصص و بي طرف و بدون گرايش سياسي و نگاه قوميتي در مديريت و توليد برنامه ها
- توجه به شرايط و مقتضيات کشور در تهيه و توليد برنامه ها
- تاکيد بر حفظ وحدت و انسجام ملي و اجتماعي اقوام ايراني
- پرهيز از ايجاد تنش و آشوب در جامعه
4- ناتواني در بهره گيري از فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي
راهکار:
ارتباطات جمعي کانوني ‏ترين بخش ارتباطات انساني در جهان معاصر است که به يمن ظهور فناوري‏هاي نوين ارتباطي به منصه ظهور رسيده است. رسانه‏ هاي جمعي به ويژه رسانه‏ هاي الکترونيک با قدرت فزآينده نقش محوري و منحصر به فردي در فرهن گ‏سازي، اطلاع ‏رساني، آموزش، سرگرمي و گذران اوقات فراغت، انتقال ميراث فرهنگي از نسلي به نسلي ديگر، تبليغات و... ايفا مي ‏کنند و تقريبا همه عناصر محيط زيست انسان را به گونه ‏هاي مختلف تحت تأثير قرار مي دهند.
راديو، تلويزيون، سينما، کتاب، مطبوعات، ماهواره، اينترنت و شبکه هاي اجتماعي برجسته‏ترين مصاديق رسانه‏ هاي جمعي مورد استفاده عموم هستند که همه جوامع معاصر هرچند با نسبت‏هاي متفاوت از آن برخوردارند. امروزه سطح و ميزان بهره مندي کمي و کيفي از اين رسانه ‏ها در بخش‏هاي سخت ‏افزاري و نرم ‏افزاري يکي از شاخص‏هاي عمده توسعه شمرده مي ‏شود.
يکي از مهمترين دغدغه‌ هاي سازمان صدا و سيما، ايجاد بستري مناسب جهت رشد و تعالي صنعت رسانه مخصوصاً در فناوري هاي نوين و تربيت نيروي انساني و افراد توانمند براي استفاده از اين فناوري هاست. براي آنکه سرويس هاي جديد سازماني قادر باشند بطور مؤثر در ابعاد مختلف صنعت رسانه مشارکت داشته باشند، بايد يادگيري پيوسته، خلاقيت، نوآوري و نيز مشارکت فعال و سازنده‌‌ را بياموزند.
تحقق اين امر مستلزم تعريف مجدد و نويني از نقش و کارکرد هوشمند سازي در فرآيندهاي رسانه و فناوري هاي نوين مي‌باشد. فرآيندهاي رسانه اي به بستر فناوري هاي نويني نياز دارد که با بهره‌گيري از فناوري‌ اطلاعات و ارتباطات‌، امکان يادگيري پيوسته را فراهم نموده و فرصت‌هاي جديدي را در اختيار افراد براي تجربه‌ سازماني در صنعت رسانه قرار ‌دهد، به گونه‌اي که اين فناوري‌ نه تنها به عنوان ابزار، بلکه در قالب زيرساخت هوشمندساز و توانمند‌ساز براي ارتقاي سطح خدمات رساني حرفه‌اي رسانه به مخاطبان عمل نمايد.
5- عدم توجه به سطح سواد رسانه اي مخاطبان
راهکار:
سواد رسانه اي، يعني يک نوع درک متکي بر مهارت که براساس آن مي توان انواع رسانه ها و انواع توليدات آنها را شناخت و از يکديگر تفکيک و شناسايي کرد.
سواد رسانه اي مي تواند به مخاطبان رسانه ها بياموزد که از حالت انفعالي و مصرفي خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه اي وارد شوند که در نهايت به نفع خود آنان باشد. به ديگر سخن، سواد رسانه اي کمک مي کند تا مخاطب از سفره رسانه ها به گونه اي هوشمندانه و مفيد بهره مند شود.
يکي از اهداف اصلي سواد رسانه اي اين است که استفاده مبتني بر آگاهي و با فايده از سپهر اطلاعات را تامين نموده و جايگاه علم و علم آموزي در جامعه ارتقاي دهد.
6- توسعه و تبليغ فرهنگ مصرفي در جامعه بوسيله صدا وسيما
راهکار:
1- تدوين معيارهايي براي نمايش سبک زندگي متناسب با فرهنگ ايراني و ضابطه‌مند ساختن سناريوها در راستاي اهداف فرهنگي جامعه
2- نظارت بر برنامه ها و تبليغات ساخته شده پيش از پخش و جلو گيري از تخريب فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعي.
3- توجه به تغيير ماهيت شکل اگهي هاي بارزگاني براي فرهنگ آفريني و اصلاح فرهنگ و رفتارهاي ناصحيح
4- کاهش تبليغات غير ضروري و مواد مصرفي تا حد امکان
5- تعيين استاندارد ها و شاخص هاي علمي و فرهنگي در تهيه و توليد آگهي ها و نظارت خردمندانه بر آنها
6- نداشتن نگاه سوداگرايانه در تهيه و توليد برنامه ها
7- تعامل بيشتر با نهادهاي فرهنگي و استفاده از ظرفيت هاي آنها
7- کمبود نيروي انساني متخصص و حرفه اي
راهکار:
1- جوان گرايي و جانشين پروري با استفاده از خيل عظيم نيروهاي جوان، مستعد، دانش آموخته و تراز اول کشور .
2- برنامه ريزي سيستماتيک در گزينش نيروي انساني و ايجاد مکانيزم هاي ارتقاء، تحول و ايجاد انگيزه فراهم شود.
3- ارتقاء سطح رسانه ملي تا سطح سازمان هاي يادگيرنده جهاني به گونه اي که کارکنان سازمان همواره پاسخگوي نيازهاي حرفه اي و تخصصي مشاغل خود باشند .
4- رفع کمبود هاي سيستم آموزش مديران سازمان با هدف آشنايي عميق آنها با تحولات حوزه هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي، فناوري و فضاي مجازي به منظور مواجه سنجيده و فکورانه با چالش هاي پيش روي رسانه .
5- ايجاد مرکز آموزش با توجه به نقش حياتي و حساسي که در روزآمد ساختن کارکنان به عنوان سرمايه هاي انساني سازمان در زمينه هاي اعتقادي و تخصصي بر عهده دارد.
- توجه به نيروي هاي متخصص، کارآمد، توانمند و تاثيرگذار
- توجه به تخصص و رشته تحصيلي نيروهايي که به کار گرفته مي شود.
راهکارهاي پيشنهادي براي چالش سازمان هاي راديو تلويزيون بين المللي از ديدگاه صاحب نظران(8 مورد از مهم ترين آنها)
در اين قسمت صاحب نظران به 8 سئوال از 14 سئوالي که در اختيار آنها قرار داده شده بود، بيشترين پاسخ را داده اند که عبارتند از:
چالش راديو و تلويزيون هاي بين المللي
1- تکثر رسانه ها (اينترنت،فضاي مجازي، ماهواره و...)
راهکار:
در دنياي کنوني ارتباطات گفتگو محور بوده به طوري که با انتشار پيام بايد با مخاطبان متعدد و متکثر تعامل مناسبي برقرار کرد تا خواسته ها و توقعات آنها از رسانه مورد نظر برآورده شود.
با حرکت به سمت بهره گيري از رسانه هاي چند کاره مي توان گام هاي موثري را براي تحقق اين مهم برداشت و با توجه به اينکه هر روز به تنوع و تکثر مخاطبان افزوده مي شود بايد به تکثر محتوايي آنها توجه ويژه اي داشت تا اهداف سازماني مورد نظر در سريع ترين زمان ممکن به نحو مطلوب محقق شود.
در عصر امروز سايبرنتيک، مخاطبان در انفجار اطلاعات قرار دارند و اين در حالي است که اين مخاطبان منفعل نيستند. در عصر سايبرنتيک تعامل با مخاطب هدف اصلي رسانه هاست.
- تغيير ديدگاه مسئولان و بکارگيري افرادي که ايمان به تکثر رسانه ها دارند.
- استفاده از فناوري ها و تکنولوژي هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي
2- افزايش مطالبات اجتماعي، سياسي و فرهنگي جوامع
راهکار:
مطالبه گري اجتماعي به اين معناست که افراد جامعه با تعامل سازنده بتوانند مطالبات واقعي خود را به يک خواست عمومي تبديل کرده و بدين ترتيب نهادهاي مسئول را وادار به واکنش منطقي کنند در واقع مطالبه گري اجتماعي فرآيندي است که معلول اراده شهروندان بوده به گونه‌اي که خير عمومي انعکاس منطقي کنشگري اجتماعي باشد.
يکي از آفت‌هاي اجتماعي که به ايجاد نظام‌هاي سلطه منجر مي‌شود فقدان گفت‌و‌گو در جامعه و نداشتن تفکر انتقادي در رابطه با موضوعات مختلف اجتماعي است. رشد و پرورش تفکرات انتقادي افراد جامعه را از حالت انزوا و انفعال بيرون آورده و به آنها توانايي مضاعفي در حل مسائل اجتماعي مي‌بخشد زيرا پذيرش الگوهاي از پيش تعيين شده ناکارآمد، ناخواسته کمک به حفظ وضعيت نابسامان خواهد کرد.
مطالبه گري اجتماعي به معناي رفتارهاي خشونت‌آميز يا برعکس، سکوت در برابر نابساماني‌هاي اجتماعي نيست بلکه ما بايد کنشگري هوشمند، منطقي و دموکراتيک باشيم تا بتوانيم در سايه نظام اجتماعي، در اصلاح و حل مسائل اجتماعي سهم برجسته‌اي داشته باشيم در واقع مسئوليت‌پذيري و مطالبه گري اجتماعي دو مؤلفه مهم و زيربنايي براي توسعه همه جانبه و رفاه اجتماعي است.
دولت ها بايد با کاربست منشور حقوق شهروندي، توجه کلان به تنوع و تکثر مطالبات اجتماعي ، سياسي و فرهنگي، افزايش خرد جمعي جامعه و توجه به تنوع فرهنگي و خرده فرهنگ ها در تهيه برنامه ها افراد جامعه را نسبت به حقوق اساسي‌شان آگاه و حساس کنند، زيرا کمرنگ شدن روحيه پرسشگري در يک جامعه، انعکاس جمود، واپس‌گرايي و نبود ساز و کار تغيير و اصلاح است که پيامدي جز افسردگي، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي و نافرماني‌هاي مدني نخواهد داشت.
3- نگاه ايدئولوژيکي نسبت به حضور خبرنگاران در کشورهاي مختلف
راهکار:
خبرنگار و رسانه، ديگر در قالب جزءبندي جامعه امروزي قرار نمي گيرد، بلکه کل محيط اطراف ما به محيط اطلاعاتي، خبر و رسانه تبديل شده است؛ اينکه مردم بايد چه واکنشي در اين جهان اطلاعاتي داشته باشند در گرو نحوه عملکرد و اقدام خبرنگاران است.
1- آزادي حضور خبرنگاران در کشورهاي مختلف براي تهيه و توليد خبر
2- رعايت قوانين و مقررات کشور مقصد
3- توجه به آداب و رسوم اجتماعي کشور مقصد
4- رعايت اصل امانت داري، صداقت و راستگويي در تهيه، توليد و انتشار اخبار و گزارش هاي خبري و....
5- رعايت قوانين و مقررات بين المللي در انتخاب خبرنگاران براي حضور در کشورهاي ديگر
6- صداقت و بي طرفي اصلي است که در همه مقاطع بايد مود توجه قرار گيرد.
7- تدوين قوانين بين المللي براي حضور خبرنگاران در کشورهاي مختلف بدون توجه به مليت و نژاد آنها
4- کاهش نفوذ رسانه هاي ملي و داخلي
راهکار:
صنعتي شدن، تحول سريع اجتماعي، سکولاريزه شدن تفکر و زندگي و خصوصاً رسانه ها نه تنها موجب فروپاشي باورهاي سنتي و اخلاق شده است، بلکه بنيان جامعه سياسي نظير دولت ملي و محلي را نيز تضعيف کرده و مکانيسم هاي متعارف انسجام و قدرت در جامعه را نيز فلج کرده است.
تصاوير ضد و نقيضي که از هويت هاي ملي، قومي، نژادي و فرقه اي در رسانه ها ترسيم شده نه تنها عمده ترين موانع شکل گيري هويت منسجم اجتماعي‌در هر دو سطح ملي و بين المللي بوده، بلکه تأثير مخربي بر بسيج و همگوني مردم در روند توسعه داشته است.
بنابراين توجه به هويت ملي، قومي، نژادي و حفظ انسجام اجتماعي و توجه به نقش گروه هاي اجتماعي در توسعه جامعه و افزايش جذابيت و صداقت را مي توان از عوامل گسترش نفوذ رسانه هاي ملي و محلي باشد.
5- کاهش الگوي تماشاي «خانواده در کنار تلويزيون» و شخصي سازي دريافت محتواي رسانه ها
راهکار:
در دنياي پرشتاب فناوري امروز، رسانه ‌هاي جمعي افراد را به صورت انفرادي به خود مشغول کرده، آنها را از تعامل با ديگران باز مي ‌دارند. البته اين موضوع نافي منافع ابزارهاي تکنولوژيکي نيست اما نوع بهره برداري غير فرهنگي از ابزارهاي فني موجب شده است که کارکرد آنها عمدتاً در جهت تقويت فردگرايي سوق پيدا کند.
به عبارتي، اگر جريان فرهنگي شدن ابزارهاي رسانه‌اي تحقق بيابد، مضرات آنها به شدت کاهش مي‌ يابد و کارکرد اصلي خود را پيدا مي ‌کنند. گرچه برخي نظريه ‌ها بيانگر اين مطلب هستند که ذات ابزارهاي الکترونيکي به دليل استفاده از عنصر تغيير، نمي ‌تواند موجد آرامش باشند، بلکه مخل آن مي ‌باشند.
برخي ديگر اين نظريه را افراطي و يک سويه مي‌ دانند. کارکردهاي رسانه ‌هاي جمعي به ‌ويژه رسانه‌ هاي شنيداري و غير متعامل به دليل کارکرد متنوع خود و ايجاد تغييرات پيوسته، به تدريج جاي ارتباط بين فردي از نوع چهره به چهره را گرفته و موجب شده‌اند فضاي انفرادي، به ‌جاي فضاي جمعي و عاطفي در خانواده حاکم شود، به طوري که گسترش تکنيکي رسانه‌ هاي شنيداري و رايانه ‌اي، ارتباط مستقيمي با فرد گرايي و دوري از فضاي رواني و عاطفي خانواده را نشان مي ‌دهد.
به عبارت ديگر، اين ابزارها، به تدريج فضاي رواني و محيطي گفت و گو را در يک ارتباط بين فردي، خدشه دار مي ‌کنند و اعضاي گروه را به جاي هم‌ گرايي، به وا گرايي سوق مي‌ دهند؛ تا جايي که همه اعضاي خانواده صرفاً در يک فضاي فيزيکي مشترک زندگي کرده، اما هيچ تعاملي با هم نخواهند داشت.
نتيجه اين مي‌ شود که افراد خانواده به جاي گفت و گوي صميمي با يکديگر که مي ‌تواند به تقويت پيوند هاي عاطفي و انسجام اعضاي خانواده منجر شود، با ابزارهاي الکترونيکي ارتباط برقرار مي ‌کنند؛ ارتباطي که فاقد بار عاطفي، احساسي و هيجاني است. به تعبير "فوکوياما" به دليل محدوديت اخلاق و کيفيت زندگي امروزي به تدريج شاهد يک فروپاشي بزرگ خواهيم بود. اين فروپاشي در زمينه ‌هاي اخلاقي و در نهاد‌ها، بيشتر در زمينه خانواده اتفاق خواهد افتاد.
بنابراين تهيه برنامه هاي با کيفيت برتر با توجه به اصل مخاطب شناسي، جامعيت، جذابيت، شرايط مذهبي، شرايط عاطفي، زيستي، ذهني و رواني مخاطبان، تقويت و نهادينه سازي مشارکت اثربخش و در نتيجه توجه به رويکردهاي فرهنگي و تربيتي جامعه و نقش کارکردي خانواده در انسجام اجتماعي که توسط سامانه هاي تخصصي توليد و ارائه مي شوند، مي تواند تا حدودي الگوي تماشاي «خانواده در کنار تلويزيون» را احيا نمايد.
6- تضعيف باورهاي مذهبي
راهکار:
1. ارائه الگوهاي مناسب
2. تقويت بينش ديني جوانان و شناساندن فرهنگ غرب به آنان
3. زدودن فقر اقتصادي و اشتغال سازنده و مفيد
4. پيشگيري و آگاه سازي مخاطبان از نفوذ عوامل فرهنگي و مخرب
5. استفاده از امکانات ورزشي و تربيت بدني
7- اعتبار منبع
راهکار:
منبع ارتباط (انتقال دهنده پيام)، ويژگي هاي مخاطبان (پيام گيران) و ماهيت پيام (چگونگي انتقال آن) در افزايش تأثير ارتباط مؤثر هستند. پخش درست اخبار و موارد اطلاعاتي، همچون اثر بومرنگ، به فرستنده يا منتقل کننده پيام باز مي گردد و در نهايت هويت رسانه را عوض مي کند. با افزايش قابليت اعتماد به ارتباطات، مي توان به گسترش آن و در نتيجه توسعه جامعه در ابعاد مختلف کمک کرد.
1- استفاده از منابع معتبر و مورد اعتماد
2- برخورداري از راستي آزمايي کافي
3- اعتبار منبع يکي از راه هاي ايجاد اعتماد و اطمينان در مخاطبان است.
4- جلب اعتماد مخاطبان از طريق تاکيد بر صداقت، دقت و سرعت در انتقال اطلاعات
5- صداي مردم بودن
6- استفاده از نظريه عقل سليم در انتقال اخبار و اطلاعات
7- پرهيز از يک جانبه گرايي
8- تعامل دو سويه با مخاطبان
8- انبوه اطلاعات
راهکار:
1. آموزش مهارت هاي لازم براي جستجو و يافتن اطلاعات و ساماندهي اطلاعات
2. آموزش روش هاي تفکر و تحليل اطلاعات و الگوهاي حل مساله
3. عدم استفاده از مغز به عنوان انبار اطلاعات
4. تمرکز بر آموزش روشها و اطلاعات پايه که براي ادراک و تحليل آنها لازم است.
5. آناليز اطلاعات
پيشنهادها و نتيجه گيري
تحولات سياسي و اجتماعي سال‌هاي اخير در نقاط مختلف جهان، حاکي از ظهور و تشديد جنگ رسانه‌اي بر سر تسخير افکار عمومي و ايجاد تغييرهاي دلخواه در فرهنگ و سبک زندگي مخاطبان هدف و به طور خاص ملت‌هاي خاورميانه است.
حضور موثر و فعالانه سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در ميدان اين نبرد رسانه‌اي، مستلزم برنامه‌ريزي و مديريت هوشمندانه‌اي است که عبور از موانع، بهره‌گيري مطلوب از فرصت‌ها و نيل به اهداف سازماني را تسهيل کند.
دو رسانه راديو و تلويزيون به لحاظ جاذبه‌هاي خاص خود وحضور گسترده‌اي که در زندگي مخاطبان دارند، به تناسب محتوا و پيام هايي که منتشر مي‌کنند، مي‌توانند ساختار شخصيتي، عقيدتي، رفتاري ودر آخر بافت فرهنگي و اجتماعي جامعه را تحت تأثير قرار دهند.
تلويزيون و راديو همچنان پرمخاطب ترين و محبوبترين پلتفرم براي اطلاع رساني به شمار مي روند. اگرچه به علت سرعت گرفتن روند پيشرفت تکنولوژي و افزايش علاقه نسل جديد به فضاي مجازي در آينده اي نه چندان دور شاهد کمتر شدن تاثير اينگونه رسانه ها خواهيم بود اما در حال حاضر قدرت اين دو رسانه از ساير رسانه ها بيشتر است.
مطالعه درباره تحولات فضاي مجازي و بين‌المللي، برنامه ريزي جامع در خصوص حضور موثر در "فضاي مجازي ملي" و طراحي براي آرايش جامع رسانه‌اي صدا و سيما در عرصه اينترنت جهاني، ايجاد ساختارهاي مناسب در مراکز استان‌ها، بهره‌گيري از منابع آرشيوي قوي، راه‌اندازي تلويزيون تعاملي، راه‌اندازي شبکه اجتماعي فراگير، توليد محتواي کيفي و جذاب متناسب با فضاي مجازي و نيز بسته‌بندي مناسب توليدات متنوع شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني، همکاري با توليدکنندگان محتوا در بخش‌هاي عمومي و مردمي جامعه به‌منظور تامين محتواي مورد نياز براي رسانه‌هاي نوين، رصد تحولات و ارائه خدمات لازم به ‌منظور ساماندهي افکار عمومي بر بسترهاي مربوط در فضاي مجازي، تلاش براي افزايش سواد سايبري و اطلاع رساني و آگاهي بخشي آحاد مردم، خانواده‌ها و جوانان براي استفاده مطلوب از فضاي مجازي و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، اخذ بازخورد دقيق و مستمر از کاربران درباره کارايي و اثربخشي خدمات صداوسيما و گسترش اين خدمات به کاربران منطقه‌اي و بين‌المللي، مي تواند از جمله مواردي باشد که صداوسيما براي بهبود کيفيت و کار خود به آنها بپردازد.
در عصري که شبکه هاي مختلف ارتباطي تلويزيوني و ماهواره يي با سرعت بالا و به صورت رقابتي و قارچ گونه در سراسر دنيا، براي تاثيرگذاري بر مخاطبان و يافتن مخاطبان جهاني در حال گسترش هستند، نمي توان راديو و تلويزيون يک کشور را در چند شبکه دولتي خلاصه کرد و اين روال انحصاري را بدون هيچ گونه بازنگري در آن ادامه داد؛ حتي اگر اين بازنگري نيازمند زمان، تلاش هاي کارشناسي و تعريف قوانين و آيين نامه هايي باشد که طبق ضوابط و مقررات، فعاليت بخش خصوصي در عرصه توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني را به رسميت بشناسند.
شکل گيري شبکه هاي خصوصي تلويزيوني و راديويي در داخل کشور به يقين مي تواند گامي موثر در مسير صيانت از فرهنگ اسلامي- ايراني ما باشد و به ويژه نسل هاي جوان تر را از خطر انحراف فرهنگي و اخلاقي برهاند.
منابع
1- آفتاب‌‌نيوز، دليل ناکامي صدا و سيما چيست؟ 23 آذر 1393.
2- خجسته،حسن (1380 ). درآمدي بر جامعه شناسي راديو و مطالعات جامعه شناختي درباره راديو 1385).
3- مختاري اصفهاني،رضا(1388). تاريخ تحولات اجتماعي راديو در ايران.
4- آذردشتي،اميرهوشنگ(1389). مديريت دررسانه راديو.
5- نوري، عليرضا(1389). مجموعه مقالات اولين اجلاس بين المللي راديو.
6- کلانتري، عبدالحسين (1389). مجموعه مقالات دومين اجلاس بين المللي راديو.
7- اداره کل طرح،برنامه و نظارت معاونت صدا. مجموعه مقالات سومين اجلاس بين المللي راديو (1390).
8- امامي ،اکرم(1390). نکته هايي درباب مديريت رسانه.
9-کازنو، ژان (1365)."جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي، ترجمه باقر ساروخاني و منوچهر محسني، اطلاعات .
10- خجسته،حسن(1392)، مجموعه مقالات راديوچيست؟
11- ليستر، برايان و همکاران . مديريت راديو، ترجمه حميدرضا نجفي (1391).
12- علي عسگري و... (1390). مديريت استراتژيک رسانه و ارائه مدل مفهومي جديد(ملاحظاتي برکاربست مدل‌هاي مرسوم در سازمان‌هاي رسانه‌اي). پژوهش‌هاي ارتباطي. 18 (1) (پياپي 65)، 41-71.
12- فرهنگي، علي اکبر( 1384)، چشم انداز، رسانه و ساخت اجتماعي واقعيت،فصلنامه کمال مديريت، شماره 8 و 9 .
13- شانکلمن، لوسي (1386 ). مديريت در سازمان‌هاي رسانه‌‌اي بي بي سي و سي ان ان. ‌ترجمه ناصر بليغ. ‌انتشارات دفتر پژوهش هاي راديو.
14- فرهنگي، علي اکبر و روشندل اربطاني(1383)، نگرشي بر بنيان هاي نظري سازمان‌هاي رسانه‌‌اي، فصلنامه دانش مديريت، شماره 66، صص 85-114 .
15- حقوق مطبوعات، کاظم معتمدنژاد، انتشارات مرکز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها
16- صالحي اميري، سيدرضا و محمد سلطانيفر و... ،شناســايي نقــاط قــوت و ضــعف و فرصــت هــا و تهديــدهاي سياستگذاري فرهنگي رسانه ها در ايران ( فصلنامه راهبرد اجتماعي فرهنگي سا ششم ­ شماره بيستوچهارم ­ پاييز 96 ­ صص 76 -57)
17- خبرگزاري ايسنا(13/5/97 و28/8/97)
18- روزنامه جام جم تاريخ 22/9/97.
19- مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي.
20- سيف پور، رضا. علل تمايل برخي مخاطبان به شبکه هاي ماهواره اي، سايت تابناک 13 مرداد 1390.
21- و....

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي روزنامه نگاري که اعلاميه استقلال آرژانتين را نوشت
مقاله/ چالش هاي سازمان هاي راديو و تلويزيون داخلي و بين المللي
نگاه به روابط عمومي تغيير کرد/ نگاهي گذرا به سير تطور روابط عمومي در ايران
روابط عمومي جهاد دانشگاهي کردستان منصوب شد
رشد سه برابري قيمت کاغذ: روزنامه‌ هاي ايران تعطيل مي‌شوند
جايگاه روابط عمومي ادارات شهرستاني استان تهران تثبيت خواهد شد
روابط عمومي ها به محيط شخصي براي مديران تبديل نشوند
روز بسيار غم‌انگيز روزنامه‌نگاري
6 درس مثبت روابط عمومي که مي توان از طريق دوستيابي آنلاين آموخت
اعضاي هيأت رئيسه شوراي روابط عمومي ورامين انتخاب شدند



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پنج ويژگي يک متخصص روابط عمومي ممتاز

ایران بین دو چهره؛ لبخند "احمدی‌نژاد" در برابر نگرانی "ظریف" و "شمخانی"

تعرض چندین پسر به ۲ دختر جوان در تبریز+فیلم و عکس

مداحی میرم اربعین با تو هم قدم ، حرم پسر یاد مادرم با نوای محمد حسین حدادیان+فیلم

منبع این خبر، وبسایت www.afkarnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۹۷۴۰۹۹۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • کدام بازیگران مرد اسکار بهترین بازیگر نقش اول را دریافت کردند؟
  • ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه آزمون ورود به حرفه مهندسان برگزار می‌شود
  • افتتاحیه دهمین المپیاد ورزشی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور به روایت تصویر
  • اساتید حق التدریسی دانشگاه فنی حرفه ای قراردادی می‌شوند
  • دهمین المپیاد ورزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کاشان آغاز شد
  • اخلاق حرفه‌ای در تئاتر/ هنرمندان مدیریت اخلاقی داشته باشند
  • چطور اولین کسی باشید که چمدانش را در فرودگاه تحویل می‌گیرد؟
  • نیروهای یمنی خسارت‌های فراوانی را به مزدوران سعودی وارد کردند
  • بودجه ۸۹۰ میلیارد تومانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در سال ۹۸
  • محسن کیایی؛ مردی که همه جور نقشی را خوب در می‌آورد
  • در گزینش شایستگی‌های اخلاقی سنجیده می‌شود، نه صلاحیت‌ حرفه‌ای
  • مجوز حرفه‌ای ۶ باشگاه لیگ برتری صادر شد
  • دلیل کم‌کاری بازیگر «پدرسالار» چیست؟
  • دیوید بکهام و همسرش چقدر ثروت داشته و آن را چگونه بدست آورده‌اند؟ +تصاویر
  • دلیل کم‌کاری بازیگر پدرسالار چیست؟/هاشمی: من و برادرم در انتخاب نقش بسیار سخت‌گیر هستیم
  • راه‌های رسیدن به معنویت از نگاه دین/ معنویت مقابل مادیت نیست
  • آغاز پذیرش دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‎ای دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • سارقان حرفه ای در اهواز و رامهرمز دستگیر شدند
  • لغزش رسانه های حرفه ای به سمت شبکه های مجازی - امید بهمنی*