Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-29@04:44:49 GMT

دستاوردهای معاونت فرهنگی مجمع تقریب در سفر به تونس

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۶۳۲۰۹/دستاوردهای_معاونت_فرهنگی_مجمع_تقریب_در_سفر_به_تونس

دستاوردهای معاونت فرهنگی مجمع تقریب در سفر به تونس

حجت الاسلام والمسلمین "مجیدرضا فولادی" مدیرکل مراسمات و امور هنری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون دستاوردهای سفر هیأت مجمع تقریب به تونس گفت:طبق اساس نامه مجمع تقریب یکی از اهداف تعریف شده معاونت فرهنگی، حضور در عرصه های بین المللی در حوزه چاپ و نشر محتواهای تقریبی مجمع  تقریب مذاهب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد:بر حسب ضرورت منطقه آفریقا که با وجود مذاهب مختلف در آن، جریانهای انحرافی به شکل فرقه های مختلف در حال ظهور هستند و حسب تقاضای وزارت فرهنگ تونس از مجمع و همچنین درخواست برخی نخبگان، اساتید و علمای جامعه الزیتونه تونس از آیت الله اراکی برای حضور مجمع تقریب در این کشور(در سفری که سال قبل به این کشور داشتند) این امر توسط سفارت و رایزنی فرهنگی ایران و  مجمع تقریب مذاهب پیگیری شد و معاونت فرهنگی مجمع به دستور آیت الله اراکی به تونس رفته و در نمایشگاه کتاب این کشور شرکت کرد.

فولادی افزود: در این نمایشگاه که از 17 فروردین شروع شد و تا 27 فروردین ادامه داشت، 32 کشور از دنیا و سه ارگان از ایران از جمله مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حضور داشتند و ما با حدود 96 عنوان کتاب عربی در این نمایشگاه شرکت کردیم؛ با شرکت ما در این نمایشگاه در واقع، اصل حضور ایران موضوعیت پیدا کرد.

حجت الاسلام فولادی خاطر نشان کرد: دستاورد دیگر این سفر این بود که با یک مؤسسه چاپ و نشر در تونس توافق کردیم تفاهم نامه ای داشته باشیم و در حوزه شمال آفریقا نسبت به توزیع و نشر کتابهای مجمع تقریب و حضور در نمایشگاههای ملی و نمایشگاههای بین المللی آن کشورها اقدام کنیم و کتابهای مجمع از این به بعد در طول سال برای این مؤسسه ارسال می شود، تا ما در قاره آفریقا خاصه شمال آن، در نمایشگاههای کشوری و بین المللی حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد:در این سفر همچنین دیداری با تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه الزیتونه تونس و رئیس این دانشگاه داشتیم و حسب امر آیت الله اراکی و حجت الاسلام نبویان یک دوره از کتاب 20 جلدی " السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة"  که شامل احادیث مشترک شیعه و سنی است، طی مراسمی به آن دانشگاه هدیه کردیم تا در کتابخانه دانشگاه الزیتونه در اختیار دانشجویان و طلاب مقاطع ارشد و دکتری قرار بگیرید.

حجت الاسلام فولادی خاطر نشان کرد: در جلسه ای که با "دکتر منیر" رئیس دانشکده اصول الدین دانشگاه الزیتونه و تعدادی از اساتید این دانشگاه داشتیم، حاضرین ضمن تورق و بررسی محتوای کتاب السنة النبویة با صراحت و قاطعیت اعلام کردند که این کتاب، فخر جهان اسلام است و ما باید به خودمان ببالیم که به عنوان مرجع کارهای علمی و پژوهشی اساتید ودانشجویان این دانشگاه مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

فولادی افزود: اساتید این دانشگاه تقاضا داشتند که این کتاب به عنوان یک کتاب مرجع جامع در تیراژ بالاتر به همه مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی جهان اسلام ارسال شود؛ که این نشان دهنده اهمیت کتاب مذکور است.

وی در ادامه اضافه کرد:برخی اساتید این دانشگاه برای سفر به ایران اعلام آمادگی کردند و ما هم در حضور رئیس دانشکده اصول دین دانشگاه الزیتونه اعلام آمادگی کردیم که با توافق طرفین، تعدادی از اساتید دانشگاه الزیتونه را به ایران دعوت کنیم و تعدادی از اساتید دانشگاهها و حوزه های علمیه خودمان را متقابلا به منظور دیدار و گفتگو و تهاتر علمی به تونس اعزام کنیم.

فولادی اظهار داشت: دستاورد دیگر سفر معاونت فرهنگی مجمع به تونس این بود که ما حداقل با 4 مؤسسه قوی و توانمند که قابلیت برگزاری همایشها و نشستهای مختلف علمی و پژوهشی داشتند، دیدار داشتیم و این مؤسسات برای همکاری اعلام آمادگی کردند و قرار بر این شد، مقدمات رفت و آمدهای دو طرف جهت همکاریهای آموزشی، پژوهشی و غیره فراهم شود و از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنیم.

وی افزود:دیدار و جلساتی با تعدادی از نخبگان فرهنگی تونس اعم از شیعه و سنی داشتیم؛ باید بگویم متأسفانه شبهات بسیار غیر معقول، غیر منطقی و غیر واقعی از وضعیت جامعه ما در حوزه های مختلف فرهنگی، علمی و به خصوص در حوزه سیاسی، به خورد افراد نخبه و جوان این کشور داده بودند، به طوری که سؤالات عجیبی در مورد ایران از جمله در مورد مجازات پوشش نامناسب مردان و زنان در کشورمان می پرسیدند و ذهنیت منفی نسبت به وضعیت اهل سنت در کشور داشتند که با عتاب و گلایه از مجمع تقریب نیز همراه بود.

حجت الاسلام فولادی ادامه داد:ما در پاسخ به برخی از این سؤالات، نمونه هایی از فعالیتهای اهل سنت در کشور از جمله وجود نمایندگانی از این مذهب در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و نهادهای امنیتی و تحصیل دانشجویان اهل سنت در دانشگاه های کشور را ذکر کردیم و این افراد ابراز تمایل کردند که برای باور و درک بهتر این مسأله  به ایران آمده و از نزدیک شاهد این گونه فعالیتها باشند و تجارب خود را به کشورشان منتقل کنند.

فولادی تصریح کرد:در دیداری که با حجت الاسلام دکتر بروجردی سفیر ایران و حجت الاسلام دکتر اسدی رایزن فرهنگی ایران در تونس داشتیم، بر ضرورت دیدار و گفتگوهای مذهبی بین علما و شخصیتها تأکید و دو طرف در این زمینه اعلام آمادگی کردیم.

حجت الاسلام فولادی خاطر نشان کرد: در این سفر چند تفاهم نامه با مؤسسات علمی آموزشی، پژوهشی، دانشگاهی و مؤسسات انتشاراتی امضا کردیم و تعدادی تفاهم نامه نیز در دست اقدام است.

وی در ادامه به حضور غرفه عربستان در نمایشگاه کتاب تونس اشاره کرد و گفت:با اینکه غرفه عربستان یکی از غرفه های شیک و مجلل در مرکز سالنهای بین المللی تونس و چند برابر دیگر غرفه ها بود، اما بسیار کم رونق بود.

فولادی ادامه داد:مردم تونس نسبت به تفکرات سلفی وهابی رویکرد منفی داشتند، لذا عربستان امسال با یک رویکرد جدید در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود؛ هیچ شخصیت با چهره و ظاهر عربی در غرفه کتاب این کشور حضور نداشت، بلکه اشخاصی با ظواهر غربی در غرفه کتاب عربستان حضور داشتند.

همچنین کتابهای این غرفه بیشتر مربوط به موضوعات تکنولوژی غرب، صنعت و پیشرفت، داستان، رمان، زنان و مباحث روز دنیا بود؛ در وسط غرفه چادری مشابه چادر قبیله های عرب به رنگ سفید زده شده بود که با تولیدات و پارچه های عشایر عربستانی تزیین شده بود و مردم برای گرفتن عکس هنری به آن مراجعه می کردند؛ بخش دیگر این غرفه اختصاص به  خطاطی و کودکان و سرگرمیهای مربوط به آنها داشت؛ به عبارتی بیش از 80 درصد غرفه عربستان اختصاص به اموری غیر کتاب داشت و فقط در حاشیه های این غرفه، کتابهایی مربوط به تاریخچه عربستان و آل سعود و ایدوئولوژی جریان وهابیت دیده می شد.

به افرادی که از غرفه عربستان بازدید می کردند، کتابهایی به عنوان هدیه داده می شد و  بیشتر حالت نمایشی داشت؛همه اینها نشان می دهد که عربستان در تمام طرحهایی که برای انشقاق امت اسلامی  و مذاهب در نقاط مختلف دنیا به خصوص آفریقا داشته، با شکست مواجه شده است، به همین دلیل رویکرد خود را با یک طراحی جدید آغاز کرده است.

حجت الاسلام فولادی خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که از غرفه ایران در نمایشگاه کتاب تونس بازدید می کردند، به موضوع مقاومت در ایران اشاره کرده و ایران را به عنوان یک کشور محور مقاومت مورد تحسین قرار می دادند؛ از این جهت که فلسطین همچنان جزء مسائل اصلی ایران است، کشورمان را تحسین می کردند و یادآوری می کردند که ایران در زمینه جریانهای تروریستی و به خصوص داعش خالصانه کار می کند و بسیاری از نیروهای مستشاری خود را در این مسیر فدای کشورها و مذاهب مختلف کرده است.

آنها همچنین برخی کشورهای اروپایی را بازیچه افکار شوم آمریکا دانسته و مواضع ایران در مقابل اقدامات و رویکردهای قلدرمآبانه و دیکتاتوری آمریکا را ستودند و از ایران می خواستند که همچون گذشته در مقابل استکبار بایستد و مدافع مظلومین جهان باشد.

گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۳۲۰۹/دستاوردهای_معاونت_فرهنگی_مجمع_تقریب_در_سفر_به_تونس را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: