Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@05:23:49 GMT

پیامبر رحمت در آینه سینما/شرط معمر قذافی برای سرمایه گذاری در فیلم «محمد رسول الله»

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۶۹۸۶۴۶/پیامبر_رحمت_در_آینه_سینما_شرط_معمر_قذافی_برای_سرمایه_گذاری_در_فیلم_محمد_رسول_الله

پیامبر رحمت در آینه سینما/شرط معمر قذافی برای سرمایه گذاری در فیلم «محمد رسول الله»

به گزارش ایسکانیوز، دو فیلم سینمایی تا کنون درباره زندگی و به پیامبری رسیدن حضرت محمد (ص) ساخته شده است که اولی توسط مصطفی عقاد، کارگردان سوریه ای- آمریکایی ساخته شده است، نام اصلی فیلمی که عقاد ساخته «رسالت» نام دارد اما با نام «محمد رسول الله» شناخته می شود.

این فیلم در سال 1976 تولید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی عقاد برای ساخت «محمد رسول الله» با مشکل تأمین هزینه‌های ساخت روبرو بود و نبود شریک تجاری در ساخت این فیلم، در همان ابتدا فیلم را تا آستانه تعطیلی کشاند تا این که در نهایت توسط معمر قذافی، رهبر سرنگون شده لیبی مورد حمایت مالی قرار گرفت و بنابراین تصویربرداری «محمد رسول الله» در کشورهای لیبی و مراکش که لوکیشن‌های مشابه مکه و مدینه آن زمان داشتند، آغاز شد. البته حمید مجتهدی، همکلاسی و دوست صمیمی عقاد گفته است؛ که سرمایه اولیه این فیلم را مراکش و عربستان صعودی تامین کرده اند و پس از اینکه آنها از ادامه همکاری سر باز زدند، قذافی، سرمایه تولید فیلم را بر عهده گرفت.

مجتهدی درباره چگونگی مشارکت قذافی در این فیلم می گوید: عقاد یکی از صحنه های جنگی فیلم را تدوین کرد و سپس به همراه او به لیبی رفتم و پس از اینکه معمر قذافی آن یک صحنه را دید بسیار خوشحال شده و گفت که من به یک شرط هزینه تولید فیلم را تامین می کنم که پس از ساخت «محمد رسول الله»، فیلم «عمر مختار» ساخته شود. عقاد هم پذیرفت و تولید «محمد رسول الله» آغاز شد.

داستان «محمد رسول الله» از چهل سالگی تا وفات و در واقع داستان دوران صدر اسلام را به تصویر می‌کشد. تصویر محمدبن عبدالله و همچنین علی بن ابوطالب و دیگرخلفای راشدین در فیلم نشان داده نمی شوند و در واقع شخصیت اصلی این فیلم حمزة بن عبدالمطلب، عموی محمد است که نقش او را آنتونی کوئین باری می کند. از وقایع تاریخی مهمی که در این فیلم داستان آنها نقل می شود، می‌توان به: بعثت پیامبر، قتل سمیه، اسلام آوردن و شکنجهٔ بلال حبشی، جنگ بدر، جنگ احد، هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، فتح مکه و… اشاره کرد. از شخصیت‌های تاریخی مهمی که در این فیلم تصویر شده‌اند می‌توان به: حمزة بن عبدالمطلب، زید پسر حارث، هند، ابوسفیان، سهیل بن عمرو، وحشی پسر حرب، ابوطالب، ابولهب،ابوجهل، سمیه، بلال حبشی، هراکلیوس (پادشاه وقت روم)، نجاشی (پادشاه وقت حبشه)، خسروپرویز (پادشاه وقت ایران) اشاره کرد.

این فیلم در سال 1977 برای بهترین موسیقی متن نامزد دریافت اسکار شد.

فیلم دیگری که درباره زندگی پیامبر ساخته شده است، متعلق به مجید مجیدی است، اکران سراسری «محمد رسول‌الله» از روز 5 شهریور 1394 در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد.

«محمد رسول الله» در شهرک سینمایی پیامبر اعظم که در 55 کیلومتری شهر قم قرار دارد، ساخته شده‌ است و پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به حساب می آید، بخش‌هایی از این فیلم (مربوط به واقعه جنگ اصحاب فیل) در کشور آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده است.

اما در مورد هزینه های این فیلم؛ به گفته رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان، هزینه ساخت دکورهای شهر مکه 141 میلیارد ریال، شهر مدینه با 19 هکتار 42 میلیارد ریال و ساخت و ساز ساختمان اداری 12/2 میلیارد بوده است .

همچنین 3 میلیارد ریال هزینه فیلمنامه،‌ 6 میلیارد ریال هزینه مطالعات اجرایی، 152 میلیارد ریال هزینه پیش تولید،‌ 310 میلیارد ریال هزینه تولید و 151 میلیارد ریال هزینه پس از تولید فیلم «محمد رسول الله» شده است. با این اوصاف مجموع هزینه‌های صرف شده برای ساخت این فیلم 623/3 میلیارد ریال بوده است.

این فیلم پیش از تولد پیامبر اسلام (تا 12سالگی) او را در بر می‌گیرد و البته بخش‌های قبل از 50 سالگی محمد نیز به‌صورت فلاش‌بک نشان داده می‌شود.

داستان از سال 10 بعثت محمد و زمانی که مسلمانان در تحریم اقتصادی هستند شروع می‌شود. ابوسفیان با بازی داریوش فرهنگ از ابوطالب که پیر است می‌خواهد که به محمد بگوید که خدا را در دلش نگه دارد. ابوطالب به اتاق نبی اسلام می‌رود و پیامبر در حال نماز خواندن است و بعد از سوره توحید سوره فیل را می‌خواند و سپس در یک فلش‌بک که اکثر فیلم را شامل شده زمان فیلم به زمان تولد پیامبر برمی گردد و سال عام الفیل و تولد پیامبر و دوران کودکی او از زبان ابوطالب به عنوان راوی تعریف می شود.

پس از پایان فلش‌بک، داستان به سال ده بعثت و اوضاع بد مسلمانان تحریم شده ساکن در بیرون مکه برمی‌گردد و در ادامه روایت نمایان شدن قرارداد تحریم‌ها علیه مسلمانان خورده شده توسط موریانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

در زمان اکران فیلم «محمد رسول الله» مقایسه های بسیاری بین این فیلم و فیلمی که مصطفی عقاد ساخته است به وجود آمد که بسیاری فیلم عقاد را اثری خوش ساخت تر و نزدیک تر به واقعیت می دانند اما مجید مجیدی در مقایسه‌ای میان فیلم خود و فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد که از فیلم‌های محبوب ایرانیان است، گفته: «مرحوم مصطفی عقاد این فیلم را ساخت و البته این فیلم از منظری جفا به حضرت رسول است چرا که در این فیلم فقط شاهد جهاد و جنگ هستیم و تصویر ارائه شده از اسلام در این فیلم شمشیر است. البته پیامبر جنگ های تدافعی داشته‌اند. منشور پیامبر در جنگهای دفاعی که داشته‌اند می تواند منشور حقوق بشر در جنگ باشد.»

او همچنین در مورد فیلم‌هایی که به تحریف چهره پیغمبر پرداخته‌اند، گفت: «سلوک پیامبر از جنس زندگی است. ایشان از کودکی به صفت امین متصف شدند آن هم در جامعه ای که بویی از اخلاق نبرده بود. خصائل زیبای اسلامی در وجود حضرت متجلی است و ایشان برای همه بشریت الگوست. ما در مقابل نسخه ارائه شده توسط معاندان از حضرت رسول نیامده‌ایم نسخه بهتری ارائه دهیم. مقابله با این معاندان می تواند ارائه الگو و تصویری درست از حضرت باشد. در پروژه حضرت محمد(ص) منابع عظیم و خوبی از اهل سنت و شیعه گردآوری شد. این فیلم دوران کودکی پیامبر تا 13 سالگی را روایت می کند.»



خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی



501500

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۸۶۴۶/پیامبر_رحمت_در_آینه_سینما_شرط_معمر_قذافی_برای_سرمایه_گذاری_در_فیلم_محمد_رسول_الله را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: