Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@12:16:17 GMT

گرداب سنگی از آثار تاریخی مرکز شهر خرم آباد / مهارت مردم خرم آباد در مهار آب + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۷۰۹۱۳۱/گرداب_سنگی_از_آثار_تاریخی_مرکز_شهر_خرم_آباد_مهارت_مردم_خرم_آباد_در_مهار_آب_تصاویر

گرداب سنگی از آثار تاریخی مرکز شهر خرم آباد / مهارت مردم خرم آباد در مهار آب + تصاویر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گرداب سنگی، آثار تاریخی دوره ساسانی، در کنار آثار تاریخی دیگری همچون قلعه فلک الافلاک، حمام گپ، خانه اخوند ابو، غار قمری و امامزاده زید ابن علی (ع) در مرکز شهر خرم آباد در کنار میدان تختی قرار دارد.

داوودی، کارشناس میراث فرهنگی در مورد این بنای تاریخی گفت: گرداب سنگی که در گویش لری به گردو بردینه معروف است و بنایی است از سنگ‌هایی به ابعاد ۱×۱ متر و ساروج که پیرامون چشمه‌ای ساخته شده تا آبی که از چشمه خارج می‌شود، در آن ذخیره گشته و سپس از طریق کانال، به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست هدایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: قطر این سازه ۱۸ متر، پهنای آن ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر می‌باشد و قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر است.

وی در ادامه افزود: بنای گرداب سنگی دارای یک دریچه‌ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای انتقال آب از گرداب به کانال‌ها توزیع آب است.

این بنا در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در قسمت شرقی گرداب سنگی، دریچه‌ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ سانتی‌متر دیده می‌شود که با یک وسیله کشو مانند بسته می‌شده و آب را به جوی کناره غربی گرداب سرازیر می‌کرده است.‌این اثر تاریخی در دره‌ای که امروزه «بابا عباس» نامیده می‌شود و فاصله آن تا گرداب سنگی ۱۲ کیلومتر می‌باشد، آثار یک آسیاب بر جای مانده که آب آن از گرداب سنگی تأمین می‌شده است.

بنای گرداب سنگی دایره‌ای شکل است و به دور چشمه‌ای با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شده است تا آب خارج شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست منتقل کند.

چشمه گرداب سنگی تقریباً در تمام ایام سال آب دارد. طغیان آب این چشمه فصلی معمولا در نیمه دوم بهمن آغاز می‌شود و این امر موجب بالا آمدن سطح آب درون این گرداب می‌شود.

افزایش و سرریز شدن آب این چشمه از طریق کانال‌های ساخته شده و جداول طراحی شده در شهر خرم آباد آب آن را به درون رودخانه شهر سرازیر می‌کند.

چشمه گرداب سنگی ۱۷۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد که در اوایل فصل بهار آبدهی آن افزایش می‌یابد.

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۹۱۳۱/گرداب_سنگی_از_آثار_تاریخی_مرکز_شهر_خرم_آباد_مهارت_مردم_خرم_آباد_در_مهار_آب_تصاویر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: