Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:47:48 GMT

هیات ابوالفضلی بیرجند با قدمت 96 ساله میزبان عزداران حسینی است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۷۱۰۸۴۳/هیات_ابوالفضلی_بیرجند_با_قدمت_۹۶_ساله_میزبان_عزداران_حسینی_است

هیات ابوالفضلی بیرجند با قدمت 96 ساله میزبان عزداران حسینی است

بیرجند - ایرنا - هیات ابوالفضلی بیرجند با 96 سال قدمت هرساله در ایام محرم بویژه تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) است.

به گزارش ایرنا، هیات ابوالفضلی در سال 1300 تاسیس شده و از نخستین هیات هایی است که با برافراشتن علم و بیرق عزای امام حسین (ع) هرساله در سوگ سالار شهیدان با راه اندازی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس هیات مدیره هیات ابوالفضلی بیرجند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور گسترده مردم در این هیات برای عزاداری ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: 80 درصد اعضای هیات ابوالفضلی را نسل جوان تشکیل می دهند.
غلامحسین کریم پور افزود: فقط حضور گسترده در هیات ها کافی نیست بلکه باید جوانان و نوجوانان با فلسفه قیام عاشورا آشنا شوند.
وی اظهار کرد: فلسفه قیام عاشورا عمل به سیره پیامبر(ص) و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر است.
وی بر درس گرفتن از زندگی امام حسین (ع) و آموزه های قیام عاشورا تاکید کرد و گفت: باید معارف قیام عاشورا آنگونه که هست برای جامعه بازگو شود.
وی اضافه کرد: بیش از 1400 سال است که عزاداری ماه محرم با حضور و برنامه های هیات های مذهبی زنده نگه داشته شده و امروز حضور پرشور جوانان در هیات ها جلوه ای خاص به آن داده است که باید از این فرصت بهره لازم برده شود.
وی افزود: دارالایتام حضرت ابوالفضل متعلق به موسسه فرهنگی و خیریه هیات ابوالفضلی بیرجند، چهارشنبه هر هفته بصورت مستمر برای 800 یتیم پخت می کند.

** زندگی اباعبدالله الحسین (ع) دانشگاهی بزرگ برای انسان شناسی است
مداح اهل بیت و هیات ابوالفضلی (ع) بیرجند هم ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) با بیان اینکه افتخار مداحی و منقبت سالار شهیدان را دارم، گفت: سراسر زندگی و مصائب امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان در حقیقت دانشگاهی بزرگ برای انسانیت و انسان شناسی است.
غلامحسین علیزاده افزود: اگر واقعه کربلا را مطالعه کنیم از آن درس ایثار، گذشت، معرفت و اخلاق را می آموزیم.
وی اظهار امیدواری کرد که رویکرد جوانان امروزی به سمت مداحی فقط ایجاد شور نباشد بلکه باید مداحی امام حسین (ع) به سمت شعور و معرفت، گذشت و ایثار باشد.
وی با بیان اینکه رسالت یک مداح، بیان خصوصیات اخلاقی امامان، اهل بیت و ائمه اطهار(ع) است، یادآور شد: امروز بیشتر مداحی ها به حاشیه رفته است و مداحان درک صحیحی از جایگاه خود ندارند.
وی گفت: یکی از ویژگی های حضرت ابوالفضل(ع) امام شناسی ایشان بود به طوری که نگاهش به برادر بزرگوارشان به عنوان امام، سید و مولا بود و همواره یک قدم پشت سر ایشان حرکت می کرد.
وی ادامه داد: باید با کمک به مستمندان و امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنیم فلسفه قیام عاشورا را عملا در جامعه پیاده و مردم را به امام شناسی و ولایتمداری دعوت کنیم.
علیزاده با اشاره به اینکه محرم فرصتی برای ابراز ارادت مداحان، شاعران و مرثیه سرایان به ساحت مقدس امام حسین (ع) است اظهار کرد: مداحان و شاعران با صوت و شعرهای حماسی خود فرصتی برای ابراز ارادت به امام حسین (ع) پیدا می کنند ولی باید توجه کرد شعرها و سروده این افراد در خط و آرمانهای قیام عاشورا باشد.

** نوکری عزاداران امام حسین (ع) افتخار است
آشپز هیات ابوالفضلی بیرجند با بیان اینکه 40 سال است که برای عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) غذا می پزد گفت: نوکری عزاداران امام حسین (ع) افتخار من است.
حسن سبزه کار افزود: در روزهای تاسوعا و عاشور برای 14 تا 16 هزار نفر در هیات ابوالفضلی پخت می شود و علاوه بر عزاداران در هیات، سایر مردم هم از سفره امام حسین (ع) بهره مند می شوند.
خراسان جنوبی دارای یک هزار و 287 هیات مذهبی است.
6054* خبرنگار و انتشار- مریم پنجابی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۱۰۸۴۳/هیات_ابوالفضلی_بیرجند_با_قدمت_۹۶_ساله_میزبان_عزداران_حسینی_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: