Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@06:18:47 GMT

رودوزی سنتی؛ هنری ۱۰۰ ساله درتفرش که نیازمند احیا است/مقدمات ثبت جغرافیایی دوخت تفرشی‌دوزی در حال انجام است

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۳۱۶۰/رودوزی_سنتی_هنری_۱۰۰_ساله_درتفرش_که_نیازمند_احیا_است_مقدمات_ثبت_جغرافیایی_دوخت_تفرشی_دوزی_در_حال_انجام_است

رودوزی سنتی؛ هنری ۱۰۰ ساله درتفرش که نیازمند احیا است/مقدمات ثبت جغرافیایی دوخت تفرشی‌دوزی در حال انجام است

هنر تفرشی دوزی، یکی از قدیمی ترین روزدوزی های سنتی در کشور محسوب می شود که می تواند سوغاتی مناسبی برای گردشگران در ایام نوروز باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  ندای تفرش، تفرشی‌دوزی یا درویش‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که هنرمندان شهرستان تفرش در آن تبحری دیرینه دارند. هنری که از شهرستان تفرش برخاسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع رودوزی در دوخت تزیینی انواع لباس و تزیینات خانگی کاربرد دارد. در گذشته این نوع دوخت از شهرت بیشتری برخوردار بوده ولی امروز رنگ فراموشی بر این هنر و صنعت دستی تفرش نشسته که نیازمند احیای مجدد است.

ورود هنر تفرشی‌دوزی در کتب درسی

این هنر تا جایی شهرت ملی پیدا کرده است که این نوع دوخت سنتی در کتاب‌های درسی کشور نیز آمده است و دانش‌آموزان پایه نهم با این نوع دوخت اصیل و سنتی تفرش در کتاب فرهنگ و هنر و در درس‌ «سوزن‌دوزی‌های سنتی ایران» آشنا می‌شوند.

 

اگرچه در سال‌های گذشته اقداماتی از این دست برای احیای صنایع دستی و این هنر تفرشی آغاز شده، اما بازهم کافی نیست چراکه هنوز این نوع دوخت غریب مانده و نه تنها با وجود سنتی بودن آن در دوخت لباس‌ها دیده نمی‌شوند، بلکه بسیاری از دوزندگان، مردم و مسئولان از شنیدن نام آن اظهار تعجب و بی‌خبری می‌کنند.

 تفرشی‌دوزی یکی از رشته‌های قدیمی در حوزه رودوزی‌های سنتی کشور است

قاسم کاظمی معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش، گفت: تفرشی‌دوزی یا درویش‌دوزی یکی از رشته‌های قدیمی در حوزه سوزن‌دوزی و رودوزی‌های سنتی استان مرکزی و کشور محسوب می‌شود.

کاظمی افزود: طبق تحقیقات انجام شده از مجموع ۱۴۴ رشته فعال سوزن‌دوزی در ایران، تفرشی‌دوزی دارای سابقه‌ای طولانی‌تر از سایر رشته‌های فعال سوزن‌دوزی است.

وی اظهار کرد: تفرشی‌دوزی از اواخر دوره قاجار در شهر تفرش رایج شده است که می‌توان گفت این نوع دوخت بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: این نوع دوخت بر روی پارچه‌هایی که تار و پود دارند، کاربرد دارد و از جمله دوخت‌هایی است که با تصرف در پارچه انجام می‌شود.

کاظمی ادامه داد: این نمونه دوخت تزئیناتی بیشتر در حاشیه پارچه‌ها و گاهی اوقات نیز در متن پارچه کابرد دارد. در گذشته برای پارچه‌های تزیینی روی کرسی، صندوقچه و بر روی سایر لوازم خانگی استفاده می‌شد؛ که در قسمت قائمه پارچه یا دور تا دور آن به صورت تفرشی‌دوزی تزئین می‌شد.

وی گفت: در ایجاد نقوش نیز عموما از رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه‌ای و مشکی استفاده می‌شده است. اما براساس سلیقه ممکن است از رنگ‌های دیگری نیز استفاده شود. این نقوش بر روی روسری خانم‌ها و لبه دامن زناننیز دوخته می‌شده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به استفاده از این نوع دوخت در زمان فعلی، اظهار کرد: در حوزه تفرشی‌دوزی، تعداد کمی از هنرمندان فعالیت دارند، که امروز این نوع دوخت را بر روی آستین مانتوها یا تزئینات قسمت قائمه و دکمه لباس استفاده می‌کنند.

کاظمی در خصوص علت شهرت «تفرشی دوزی» گفت: برخی از آثار در حوزه صنایع دستی وجود دارند که برای اولین بار در منطقه خاصی کار شده و به همین دلیل به نام همان شهر نیز به ثبت رسیده است. هرچند برخی از رودوزی‌ها، عنوان شهرستان خود را یدک نمی‌کشد. اما تفرشی‌دوزی برای اولین بار در تفرش انجام شده و به نام همین شهر نیز به ثبت رسیده است.

مقدمات ثبت جغرافیایی دوخت تفرشی‌دوزی در حال انجام است

وی با بیان این مطلب که هنوز تفرشی‌دوزی به ثبت ملی نرسیده است، بیان کرد: مقدمات ثبت جغرافیایی دوخت تفرشی‌دوزی در حال انجام و پرونده آن در حال تهیه است تا به ثبت ملی برسد.

کاظمی با بیان اقدامات اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص احیای دوخت تفرشی‌دوزی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تا حدودی در خصوص آموزش این رشته اقداماتی صورت گرفته و همچنین به عنوان یکی از دروس در کتاب‌های درسی وارد شده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: همکاری‌ و تعاملاتی هم با دانشکده هنرهای تجسمی ارشاد اسلامی در بخش طراحی دوخت انجام شده تا دانشجویانی که در رشته طراحی دوخت فعالیت دارند، با دوخت تفرشی‌دوزی آشنا شوند تا کارهایی که در آینده به بازار عرضه می‌شوند، با این نمونه دوخت باشد.

وی خاطرنشان کرد: ثبت دوخت تفرشی‌دوزی در بخش نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی توسط دو نفر از هنرمندان انجام شده است.

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۳۱۶۰/رودوزی_سنتی_هنری_۱۰۰_ساله_درتفرش_که_نیازمند_احیا_است_مقدمات_ثبت_جغرافیایی_دوخت_تفرشی_دوزی_در_حال_انجام_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: