Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@07:25:48 GMT

نماد تمدن هفت هزار سال قم در تپه های باستانی قلی درویش

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۷۲۳۱۶۱/نماد_تمدن_هفت_هزار_سال_قم_در_تپه_های_باستانی_قلی_درویش

نماد تمدن هفت هزار سال قم در تپه های باستانی قلی درویش

مسئول کاوش در تپه قلی درویش با اشاره به اینکه تاریخ هفت هزار سال قم در این تپه هاست،گفت: تپه های قلی درویش یک شهر عصر آهن با بخش های مختلف مسکونی ، فضای صنعتی ، فضای آئینی و فضای انبار و ذخیره سازی می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر کاووسی در گفتگو با فرهنگ نگار با اشاره به تپه قلی درویش، اظهار داشت: محوطه تپه قلی درویش آن طور که باید و شاید در بین قمی ها شناخته شده نیست علیرغم آنکه ما دو جلد کتاب بسیار شاخص و ارزشمند از نتیجه کاوش در این منطقه به چاپ رسانده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این محوطه در برگیرنده آثاری از هزاره 5 قبل از میلاد تا هزاره اول قبل از میلاد می باشد یعنی در حدود 7هزار سال تاریخ قم را در خود دارد و حداقل سه الی چهار مرحله مهم فرهنگی را در خود جای داده است.

مسئول کاوش در تپه قلی درویش با اشاره به اینکه چند دوره های تاریخی مختلف از عصر متا قدیم تا دوره عصر آهن جدید در این تپه موجود است، بیان داشت: اصطلاحاً عصر آهن به دوره ای اطلاق می شود که بشر از آهن استفاده کرده است و همزمان با ورود آریایی ها و کوچ قوم آریا به فلات ایران است.

وی در ادامه اضافه کرد: تاکنون از این دوره در نقاط مختلف ایران بیشتر در قالب گورستان های عصر آهن شناخته شده است.

کاووسی افزود: در زمان های قبل نظر بر این بود که مردمان عصر آهن کوچ‌نشین بوده اند و یکجانشین نبوده اند و دارای سازه های معماری و مسکونی نبوده اند ولی کاوش های باستان شناسی محوطه قلی درویش جمکران خلاف این نظریات را ثابت کرد و در ادبیات باستان شناسی و معماری بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی با اشاره به اینکه بودجه لازم برای حفاظت ، نگهداری و معرفی این مکان باید افزایش یابد، گفت: ما در اینجا یک شهر عصر آهن با بخش های مختلف مسکونی ، فضای صنعتی ، فضای آئینی و فضای انبار و ذخیره سازی داریم.

مسئول کاوش در این منطقه با اشاره به اینکه در آینده این مکان تبدیل به سایت موزه خواهد شد، خاطر نشان شد: هم اکنون قسمت اعظم کاوش شده به‌صورت پوششی خاصی پوشیده شده است و مردم می توانند از این منطقه بازدید کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۳۱۶۱/نماد_تمدن_هفت_هزار_سال_قم_در_تپه_های_باستانی_قلی_درویش را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: