Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@06:07:01 GMT

کشت هندوانه دیم در شهرستان کویری و خشک آران و بیدگل آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۷۴۲۵۹۰/کشت_هندوانه_دیم_در_شهرستان_کویری_و_خشک_آران_و_بیدگل_آغاز_شد

کشت هندوانه دیم در شهرستان کویری و خشک آران و بیدگل آغاز شد

آران و بیدگل - مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل از آغاز کشت هندوانه دیم در این شهرستان خبر داد.

حسین فتاحی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشت هندوانه دیم در شهرستان کویری آران و بیدگل در دو منطقه چاله سنبک و چاله چهار طاقی در سطح بیش از ۱۲ هکتار آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت هندوانه دیم معمولا در مناطق پر آب انجام می شود و هیچ سنخیتی با کویر خشک و سوزان ندارد، اظهار داشت: کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون اتفاق جالبی در منطقه کویری آران و بیدگل است که کشت این محصول با نیاز آبی زیاد بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل دلیل اقدام کشاورزان منطقه کویر آران و بیدگل به کشت هندوانه دیم رابالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق دانست و تاکید کرد: در چاله های سنبک و چهار طاقی با کندن چاله هایی به عمق کمتر از یک متر به آب می رسیم و کشاورزان از ۳۰۰ سال پیش تاکنون با کندن چاله هایی به کشت هندوانه دیم می پردازند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۰۴ چاله مفروض، ۱۰۳ چاله در مناطق سنبک و چهار طاقی کشت هندوانه دیم فعال است که این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.

فتاحی تصریح کرد: هر سال در اوایل فروردین ماه زمین های چاله مسطح و آماده کشت تخم هندوانه شده و کشاورزان شروع به کشت می کنند و همچنین برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و به دنبال آن تخریب زمین و محصول دور تا دور آن را فنس کشی و با تور محصور می کنند، بعد از آن زمین کشاورزی به حال خود رها شده و در اوایل تیرماه اولین هندوانه ها به دست می آید.

وی گفت: آب بیشتر هندوانه های تولیدی در چاله های سنبک و چهار طاقی، قند بسیار پایین تر از هندوانه های معمولی و مناسب برای برخی از بیمارهای خاص مانند دیابت و دستگاه گوارش از جمله ویژگی های خاص هندوانه های دیم تولیدی در آران و بیدگل است.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل مهمترین تفاوت و ویژگی خاص هندوانه های دیم آران و بیدگل را هدایت بذر هندوانه به سمت آب و تولید هندوانه ارگانیک بدون استفاده از کود شیمیایی ذکر کرد و گفت: در کشت معمولی هندوانه آب به سمت بذر هدایت و از کودهای شیمیایی استفاده می شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۲۵۹۰/کشت_هندوانه_دیم_در_شهرستان_کویری_و_خشک_آران_و_بیدگل_آغاز_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: