Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@13:13:29 GMT

اعتکاف موسمی برای بارش رحمت/ دانشگاه صنعتی شاهرود نورباران

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۷۶۶۳۳۵/اعتکاف_موسمی_برای_بارش_رحمت_دانشگاه_صنعتی_شاهرود_نورباران

اعتکاف موسمی برای بارش رحمت/ دانشگاه صنعتی شاهرود نورباران

شاهرود - دانشگاه صنعتی شاهرود برای چندمین سال متوالی میزبان آئین معنوی اعتکاف رجبیه و ایام البیض است تا دل‌های دانشجویان جوان این دانشگاه را برای بهار طبیعت تازه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها دانشگاه صنعتی شاهرود در نیمه رجب‌المرجب حال و هوایی دیگر دارد. از در بزرگ دانشگاه که وارد می‌شوی، گنبد زیبای مسجدش آن‌چنان در طلیعه دقایق مانده به افطار اعتکاف دانشجویی خودنمایی می‌کند که دل‌ها به سمتش جذب می‌شوند اینجا دانشگاه صنعتی شاهرود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. . اعتکاف دانشجویی... بهار۹۶

چند گامی به داخل می‌گذارم باوجوداینکه مسجد نمایان است از یک دانشجو می‌پرسم در مسجد کجاست؟ می‌گوید برای اعتکاف آمده‌اید؟ این روزها خیلی‌ها می‌پرسند مسجد کجاست بروید دست چپ آنجا وارد شوید که کفشداری است .می‌گوید راستی التماس دعا...

از در مسجد تا دانشگاه راهی نیست اما همین راه کوتاه را می‌توان این روزها راهی به‌سوی عبادت نامید راهی به‌سوی سپید شدن از سیاهی‌های دنیوی راهی به‌سوی اعتکاف که خلوتی باخداست، خدای یکتا که همیشه اجابت می‌کنم بندگانش را، آن‌هایی که او را می‌خوانند می‌دانند که او می‌گوید «بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا» ...

نخستین بار نیست که از اعتکاف می‌نویسم نخستین بار هم نیست که به این دانشگاه گام می‌نهم اما به دنبال خیلی از نخستین‌ها هستم و اینجا درست جایی است که باید به آن گام نهاد ... مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه صنعتی شاهرود ... میزبانی از اعتکاف دانشجویی سال۹۶.

اعتکاف دانشجویی حال و هوایی دیگر دارد

به داخل مسجد گام می‌نهم در نگاه نخست ۴۰، ۵۰ نفری در حال تلاوت قرآنی هستند که از نوای گرم قاری خوب شاهرودی برمی‌آید در صفوف منظم با رحل‌های قرآنی یک‌شکل که با ترتیبی خاص کنار هم چیده شده‌اند چندنفری هم در گوشه و کنار خطوط قرآنی را دنبال می‌کنند و زیر لب دعا می‌خوانند.

فرصتی است تا کنار یکی از اعضای هیئت دانشجویی فاطمیون دانشگاه صنعتی شاهرود بنشینیم نامش علی است، درباره این آئین معنوی می‌گوید: اعتکاف هم بندگی است و هم عبادت، برای من این امر دو جنبه دارد. جنبه فردی که حضورم در مسجد را شامل می‌شود و حضور معنوی که روحم را جلا می‌دهد. این حس سبک شدن را هیچ جا تجربه نکرده‌ام.

علی با گوشی تلفن همراه خود، خطوط سوره الرحمن تلاوت شده توسط قاری را دنبال می‌کند و می‌گوید: همان‌گونه که خدای متعال می‌گوید به‌سوی من آیید تا شمارا به خود بخوانم اعتکاف به نظر من همان‌ همت و حرمت اولیه برای رسیدن به اوست. او که بزرگ است و کریم.

علی می‌گوید: ما که مهندسی می‌خوانیم خیلی یاد نداریم سخنانی فلسفی بگوییم لذا در یک جمله اعتکاف یعنی جلای روح برای آماده شدن امتحانات روزگار.

علی با خنده می‌گوید: البته امتحانات روزگار نه دانشگاه ...هرچند آن‌هم خوب است که خدا عنایتی به ما داشته باشد چراکه نزدیک‌ترم هستیم و من درترم ششم، یکی از حساس‌ترین روزهای دانشجویی‌ام را می‌گذرانم...

اعتکاف درون‌مایه جان عبادت است

دوست علی نیز به جمع ما اضافه می‌شود نامش سهیل است او هم مهندسی می‌خواند اعتکاف را درون‌مایه جان عبادت می‌خواند جمله‌ای جالب که در هنگام نوشتن آن را ویراست نمی‌کنم درون‌مایه جان عبادت! آن‌هم از زبان یک دانشجوی ۱۹، ۲۰ ساله ... می‌گوید: دومین بار است که معتکف می‌شوم یک‌بار در شهر خودمان(تهران) معتکف شدم این بار اینجا ولی جو اینجا با آنجا فرق دارد آنجا جمعیت بیش از دوهزارنفری در یک مسجد گنجانده می‌شدند حال‌آنکه امروز ما به ۱۲۰، ۳۰ نفر نمی‌رسیم.

می‌گوید: حال و هوای اینجا بهتر است اینجا جمع خودمانی‌تر است یکی از دغدغه‌های مساجد تهران این بود که نمی‌توانستیم دو هزار نفر را ساکت کنیم تا دقیقه‌ای بخوابیم یا عبادت کنیم، اینجا همه همدل هستند خدا خیربدهد مسئولان دانشگاه را که این امکان را برقرار کردند من شنیده‌ام این مراسم نزدیک به شش، هفت سال در دانشگاه قدمت دارد که این خیلی خوب است.

سهیل محمدنیا ادامه می‌دهد: اعتکاف خوب است انسان را آماده می‌کند تا به بندگی نزد خدای متعال بیشتر بیندیشد حتی دیشب خواب می‌دیدم که در باغ گلی هستم و صدای مادرم را می‌شنوم این حال را تقریباً می‌توانم بگویم هیچ‌گاه نداشتم، احساس خوب، خوشبختی و سپیدی خیلی زیبا است بدون اغراق می‌گویم شاید کسی این را بخواند و بگوید سخنان تبلیغاتی می‌گویم اما تا تجربه نکنند نمی‌دانند مخصوصاً اعتکاف اولی‌ها ...

جوانان دل‌های پاکی دارند

یک خرما و یک چای آن‌هم ساعتی پس از افطار پیش علی و سهیل می‌چسبد... قاری تلاوت را تمام می‌کند وحیدالدین وحید نیا از قاریان جوان شاهرودی که در مرز ۳۰سالگی افتخارات زیادی برای شهرستان و استان کسب کرده است از او نیز یک جمله درباره حال و هوای حضور در بین جوانان و دانشجویان می‌پرسم و می‌گوید: حال جالبی دارند این جوانان چراکه دل‌های پاکی دارند همچنین دل‌هایشان آماده ارتباط برقرار کردن با خالق دنیا است.

سراغ دیگر معتکف این دانشگاه می‌رویم از تجربیاتش می‌گوید: بسیار عالی است به‌خصوص شب گذشته که مداحی علیرضا صادقی را داشتیم و امروز که در عزاداری حضرت زینب(س) بسیار خوب بود و تجربه‌ای ویژه برای من.

محمدرضا ورودی سال۹۵ کارشناسی ارشد معدن است و اهل شاهرود درباره این مراسم ویژه و معنوی می‌گوید: چیزهای زیادی یاد گرفتیم . باید گفت اعتکاف تجربه‌ای جالب و عجیب است.

از او می‌پرسم تجربه اعتکاف برای نخستین بار با چه احساسی قابل قیاس است، ۱۰ تا ۱۵ ثانیه مکث و سپس می‌گوید: من در سال ۹۴ آن‌هم در ایام محرم با پای پیاده به کربلا رفتم پس از مدت‌ها رسیدن نگاهی به گنبد طلایی امام انداختم احساسی در من ایجاد شد که مشابه آن را با درصدی کمتر در اعتکاف تجربه کردم.

دانشگاه صنعتی میزبانی خوب برای معتکفان

دیگر معتکف دانشگاه شاهرود که می‌گوید عضو بسیج دانشجویی نیز هست، با ما هم‌نشین می‌شود از تجربیاتش می‌گوید، از میزبانی خوب دانشگاه و از جو دوستانه‌ای که در بین جوانان وجود دارد می‌گوید: من یک‌بار در اعتکاف شاهرود نیز حضور داشتم آن‌هم در مسجد شیخ علی‌اکبر که همه جوان بودند اما امسال حال و هوای دیگری برای من دارد چراکه اینجا حتی ازآنجا نیز جوی یکدست‌تر دارد.

محمدی می‌گوید: اینجا کسانی هستند که حتی در درس‌ها به همه کمک می‌کنند، چنین جوی در هیچ خوابگاهی و در هیچ مکانی مشاهده نمی‌شود، بچه‌ها اینجا نماز جماعت می‌خوانند، تلاوت روزانه و سپس درس و وضع و مداحی و ادعیه. این جو را کجا می‌توان یافت من که دوست دارم هرسال در این مراسم حضور پیدا کنم.

از او می‌پرسم بزرگ‌ترین خواسته‌ات چیست؟ می‌گوید شاید برایتان عجیب باشد همه شاید در پاسخ بگویند سلامتی والدین و ... اما من می‌گویم بزرگ‌ترین خواسته‌ام امروز این بود که دو دوست صمیمی‌ام که کمی از معنویات دور شده‌اند الآن کنارم بودند و از این جو بهره‌مند می‌شدند، همچنین دوست داشتم پدرم نیز اینجا بودو من برادر ندارم اما او برایم همه‌کس است.

خاطرات اعتکاف دانشجویی برای همیشه می‌ماند

معاون فرهنگی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار مهرگفت: ۱۲۰ دانشجوی دختر و ۱۲۰ دانشجوی پسر امسال نیز مانند سال گذشته معتکف هستند که پسران در مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه صنعتی و دختران در مسجدالنبی دانشگاه آزاد اعتکاف را برگزار کرده‌اند.

با حجت‌الاسلام حسینی درباره نحوه برگزاری اعتکاف صحبت می‌کنم با لهجه‌ای که ته‌مایه‌ای اصفهانی دارد می‌گوید: تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد نیز در دانشگاه صنعتی معتکف هستند، همان‌طور که دانشجویان دختر ما در دانشگاه آزاد و در مراسم اعتکاف حضور دارند لذا در نخستین گام فراهم آوردن فضایی معنوی و ویژه برای استفاده جوانان از فرصت طلایی اعتکاف، اولین اقدامی بود که در دانشگاه صنعتی صورت گرفت.

وی از استقبال دانشجویان نیز می‌گوید و می‌افزاید: آن‌قدر استقبال خوب است که معمولاً کار به قرعه‌کشی می‌رسد چراکه ما گنجایش بیشتر از ۱۲۰ معتکف را نداریم لذا این از سویی باعث خوشحالی ما است و از سوی دیگر رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند.

افزایش استقبال دانشجویان از اعتکاف ‌

با حسینی درباره برگزاری اعتکاف در دانشگاه صنعتی صحبت می‌کنم و می‌گوید: این هفتمین سالی است که این برنامه در دانشگاه صنعتی برگزار می‌شود خوشبختانه امام‌جمعه، فرماندار، مسئولان دانشگاه، تبلیغات اسلامی و ... همیشه به نزد دانشجویان می‌آیند و فضای خوبی را برایشان ایجاد می‌کنندو همچنین کارگاه‌های آموزشی، اعزاممبلغ، حلقه صالحین و ... ازجمله برنامه‌های برگزارشده در ایام اعتکاف رجبیه در دانشگاه صنعتی است.

حسینی همچنین می‌افزاید: ما نیز سعی کرده‌ایم تا درنهایت تعامل فضای خوبی را برای دانشجویان ایجاد کنیم، همچنین توزیع بسته‌های فرهنگی، کتاب، نشریه، احکام و به‌خصوص برای دختران کتاب‌هایی با موضوع حجاب و عفاف و ... در زمره اقدامات دانشگاه صنعتی شاهرود درباره اعتکاف بوده است.

وی معتقد است: هدف ما فراهم آوردن فضایی است که هرسال شاهد افزایش استقبال دانشجویان از اعتکاف دانشجویی باشیم، اینجا فرصت خوبی است که یک جوان روح خود را جلا بخشد واز تعلقات دنیوی رها شود.

اعتکاف دانشجویی به ساعات پایانی نزدیک می‌شود

کم‌کم باید رفت و معتکفان را در این ساعات پایانی رها کرد اما سخن پایانی‌شان شنیدنی است باید به ابتدای گزارش بازگشت سخن پایانی علی این است: امیدواریم خداوند این اعتکاف را از من قبول کند چراکه بنده‌ای گنهکار هستم که به درگاه خدای متعال استغفار می‌کنم و می‌دانم خدای ارحم‌الراحمین همیشه نگاهش را از بندگان دور نمی‌گرداند.

سهیل نیز سخن آخری دارد: امیدوارم خداوند این توان را به من بدهد که بار دیگر نیز در این مراسم شرکت کنم چراکه تجربه خوبی بود و احساس نزدیکی خاصی به خدا پیدا کردم.

سخن آخر محمدرضا نیز شنیدنی است که می‌گوید: آرزوی پیروزی برای سربازان اسلام در همه جای دنیادارم، آرزوی سلامت برای رهبر معظم انقلاب و خنثی شدن توطئه دشمنان درباره انتخابات و پیشرفت مردم ایران اسلامی همچنین آرزو می‌کنم بتوانم بار دیگر معتکف شوم چراکه در کنار ثواب، سبکی خاصی به انسان می‌بخشد.

علی محمدی نیز می‌گوید: امیدوارم برای سالیان سال این سنت حسنه در دانشگاه صنعتی شاهرود پابرجا باشد.

باید از این دوستان دل کند و رهسپار شد هرچند دل کندن سخت است. فضای معنوی اینجا دل هر عاشقی را شیفته می‌کند، کم‌کم باید آن‌ها را تنها گذاشت تا برای ساعات آخر اعتکاف سال۹۶ آماده شوند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۶۳۳۵/اعتکاف_موسمی_برای_بارش_رحمت_دانشگاه_صنعتی_شاهرود_نورباران را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: