Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@03:02:38 GMT

شناسايي علت درد در قسمت هاي مختلف شکم

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۰۷۷۸۷۰۴/شناسایی_علت_درد_در_قسمت_های_مختلف_شکم

خبرگزاري آريا - درد در قسمت پايين ناف مي تواند نشانه اي از عفونت دستگاه ادراري يا بيماري التهابي روده باشد.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از عصر ايران، بسياري از عملکردهاي ضروري بدن انسان در ناحيه شکم رخ مي دهند و پايانه هاي عصبي متعددي نيز در اين قسمت وجود دارند که به معناي آن است اگر بتوانيم محل درد را دقيق مشخص کنيم، مي توانيم تا حدود زيادي به علت آن پي ببريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه برخي نکات که به شناسايي علت درد در ناحيه شکم کمک مي کنند، ارائه شده اند.
چپ ميانه

اگر در سمت چپ قسمت مياني ناحيه شکم خود احساس درد مي کنيد، اين مي تواند نشانه اي از عفونت کليه يا سنگ کليه باشد. افزون بر اين، اگر درد با يبوست يا دفع ادرار دردناک همراه است بايد به سرعت به پزشک مراجعه کنيد. اگر اين گونه نيست درد مي تواند با قسمت کمري ستون فقرات مرتبط باشد.

مرکز ميانه

آپانديسيت مي تواند موجب درد مبهم درست در بالاي ناف شود، و همچنين ممکن است احساس تهوع و ناتواني در خروج گاز را تجربه کنيد. از سوي ديگر، اگر استفراغ مي کنيد ممکن است با پانکراتيت (التهاب لوزالمعده) مواجه باشيد.

راست ميانه

درد در سمت راست قسمت مياني شکم مي تواند نشانگر بيماري کليوي يا يبوست باشد. با اين وجود، اين درد مي تواند به ديورتيکوليت، رشد زوائدي روي ديواره روده بزرگ، اشاره داشته باشد.

چپ پايين

اگر در سمت چپ قسمت پاييني شکم خود احساس درد مي کنيد، اين شرايط مي تواند به واسطه مشکلات روده اي شکل گرفته باشد. درباره بانوان، آنها گرفتگي هاي عضلاني قاعدگي را نيز در اين ناحيه تجربه مي کنند.

مرکز پايين

درد در قسمت پايين ناف مي تواند نشانه اي از عفونت دستگاه ادراري يا بيماري التهابي روده باشد. درباره بانوان، آنها ممکن است با يک بيماري مربوط به اندام هاي تناسلي مواجه باشند.

راست پايين

اگر در سمت راست قسمت پاييني شکم خود درد احساس مي کنيد، اين مي تواند نشانه اي از فشردگي عضله باشد، اما اگر اغلب با آن مواجه مي شويد بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. از سوي ديگر، اگر با دردي تيز که با گذشت زمان وخيم‌تر مي شود در اين قسمت از شکم مواجه هستيد احتمال آپانديسيت وجود دارد و بر همين اساس، بايد نشانه هاي ديگر اين شرايط بررسي شود.

چپ بالا

تجربه درد در سمت چپ قسمت بالايي شکم مي تواند با مشکلي در معده مرتبط باشد و همچنين مي تواند نشان دهنده اولسر يا مشکلاتي در لوزالمعده باشد. گرفتار شدن سنگ کيسه صفرا در مجراي صفراوي نيز مي تواند محرک دردي شديد در اين ناحيه باشد که به سرعت وخيم‌تر مي شود.

مرکز بالا

بازگشت اسيد معده به مري به طور معمول درد در قسمت بالاي شکم را موجب مي شود. همچنين، اين درد مي تواند نشانه اي از اولسر يا سنگ کيسه صفرا باشد.

راست بالا

زخم دوازدهه، زخمي که در روده کوچک شکل مي گيرد، مي تواند درد در سمت راست قسمت بالايي شکم را موجب شود و به طور معمول ترشح بيش از اندازه شيره معده را به همراه دارد.

در صورتي که درد در ناحيه شکم به مدت چند روز ادامه يافت براي بررسي دليل و کشف علت دقيق آن مراجعه به پزشک را فراموش نکنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۸۷۰۴/شناسایی_علت_درد_در_قسمت_های_مختلف_شکم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: