Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@23:24:06 GMT

آغاز برداشت یونجه از سطح سه هزار هکتار مزارع شهرستان خاش/ سالانه ۶ هزار تن محصول یونجه در خاش برداشت می شود

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۰۸۳۴۰۶/آغاز_برداشت_یونجه_از_سطح_سه_هزار_هکتار_مزارع_شهرستان_خاش_سالانه_۶_هزار_تن_محصول_یونجه_در_خاش_برداشت_می_شود

آغاز برداشت یونجه از سطح سه هزار هکتار مزارع شهرستان خاش/ سالانه ۶ هزار تن محصول یونجه در خاش برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش از آغاز برداشت یونجه از سطح سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امان الله طوقی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: کشت یونجه  14 درصد از محصولات زراعی خاش را به خود اختصاص داده است که 50 درصد آن به صورت مکانیزه آبیاری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه محصول زراعی یونجه در سطح سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی خاش به طور مکانیزه انجام می شود، تصریح کرد: سالانه 6 هزارتن محصول یونجه در خاش برداشت و یونجه تولید شده در این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی به سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان نیز عرضه می شود.

طوقی با بیان اینکه محصول یونجه شهرستان خاش یکی از مرغوب‌ترین محصولات تولیدی استان برای خوراک دام است، گفت: مرغوبیت محصول یونجه این شهرستان برای خوراک دام از دلایل مهم میزان تقاضا و صادرات آن به سایر استان‌های همجوار است.

وی با بیان اینکه برداشت یونجه به وسیله دستگاه های سوور «دروگر»، ریک «ردیف کن» و بیلر «بسته بند» انجام می شود، افزود: یونجه یک گیاه علوفه‌ای چند ساله است و در میان گیاهان علوفه‌ای یونجه به علت کیفیت خوب، خوش خوراکی و دارا بودن ذخایر غذایی از قبیل مواد معدنی مختلف کلسیم و انواع ویتامین‌ها به ویژه A و C مواد پروتئینی برای دام دارای اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش خاطرنشان کرد: آبیاری نوین در مزارع یونجه خاش نیز به صورت آبیاری از مرکز، کلاسیک ثابت،  بارانی،  قطره ای  و بارانى  انجام می شود و بخش های ایرندگان، نوک آباد و مرکزی عمده نقاط کشت و تولید یونجه در  شهرستان خاش است.

وی بیان کرد: ارزش این گیاه به علت غنی بودن مواد غذایی موجود آن تنها برای دام مناسب نیست و کاشت این گیاه تأثیر بسیار مهمی در اصلاح زمین‌های زراعی از طریق تهویه زمین، برقراری تناوب و پایین آوردن آب سطحی زمین، ازدیادخاک و افزایش موادآلی دارد.

طوقی با بیان اینکه شهرستان خاش از نظر تولید یونجه و پرورش دام سبک و سنگین قطب تولید محصولات دامی در استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود، ادامه داد: هرسال سطح زیر کشت یونجه در این شهرستان در حال‌توسعه و گسترش است و در فصل زمستان هر 20 روز یکبار برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان خاشی برای تولید علوفه یونجه برای تعلیف دام‌های خود از انواع ارقام بذر یونجه پربازده مناسب با شرایط آب‌ و هوای این شهرستان استفاده می‌کنند، افزود: کشاورزان این شهرستان در طول دوره کاشت محصول از بهار تا پاییز حداقل 4 دوره به شکل مکانیزه برداشت یونجه دارند.

طوقی با بیان اینکه دامداران و کشاورزان خاشی از ارقام پر محصول پایه کوتاه و پایه‌بلند پهن‌برگ استفاده می‌کنند، اذعان کرد: برای جلوگیری از مصرف آب 80 درصد مزارع یونجه به شکل بارانی آبیاری و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن به‌صورت مکانیزه است.

وی اظهار کرد: در شهرستان خاش با توجه به آب‌ و هوای معتدل عمر مفید بذر کاشته شده یونجه بین 6 تا 8 سال بوده و کشاورزان در طول سال از این فرصت استفاده برای تولید محصول بهره می‌برند که شاید در فصول سرد سال برای بسیاری از مناطق دیگر امکان پذیر نباشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۳۴۰۶/آغاز_برداشت_یونجه_از_سطح_سه_هزار_هکتار_مزارع_شهرستان_خاش_سالانه_۶_هزار_تن_محصول_یونجه_در_خاش_برداشت_می_شود را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: