Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@06:00:20 GMT

زمزمه‌های برداشت ذخایر صدف و ماسه ساحلی در بندر بحرکان هندیجان

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۰۸۳۴۲۳/زمزمه_های_برداشت_ذخایر_صدف_و_ماسه_ساحلی_در_بندر_بحرکان_هندیجان

زمزمه‌های برداشت ذخایر صدف و ماسه ساحلی در بندر بحرکان هندیجان

برداشت ذخایر طبیعی صدف و ماسه‌های ساحلی بندر بحرکان شهرستان هندیجان که زمزمه‌های ان مجددا به گوش می‌رسد براساس نظر افراد بومی و کارشناسان می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به محیط زیست و ساحل بحرکان بزند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرهندیجان، تابستان گذشته با ورود ماشین‌آلات سنگین در سواحل بندر بحرکان جهت برداشت صدف و منابع طبیعی منطقه مردم، مسئولان و خبرگزاری تسنیم به این موضوع واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام‌جمعه، نماینده مردم در مجلس، فرماندار وقت هندیجان با این موضوع عجیب‌وغریب مخالفت کردند.

سید مهران رفیعی فرماندار سابق هندیجان در تابستان گذشته با ارسال نامه رسمی به اداره کل صنعت و معدن استان خوزستان با برداشت صدف از سواحل بندر بحرکان مخالفت کرد.

مردم و مسئولان هندیجان مخالف هرگونه برداشت صدف در سواحل بندر بحرکان هستند

خبرگزاری تسنیم در پی حساسیت‌های شدید مردمی با این اقدام گزارش دقیق و مهمی منتشر که در سطح کشور بازتاب‌های گسترده داشت. مردم، مسئولان از این موضوع حمایت و خواستار لغو مجوز برداشت از سواحل بحرکان هندیجان شدند که تاکنون لغو شده بود اما به‌یک‌باره مجدداً زمزمه‌های مجدد برداشت آغازشده که حساسیت‌های مردم را برانگیخته است.

آیا رانتی در کار است؟

طبق بررسی‌های صورت گرفته از افراد مطلع در این خصوص اعلام‌شده این صدف‌ها در صنایع دامی، طیور و صنایع نفتی کاربرد دارد. فردی که مجوز برداشت گرفته قصد صادرات این صدف‌های خدادادی هندیجان به کشور استرالیا را دارد. باید گفت چرا باید منابع خود را بدون هرگونه بهره‌برداری و تبدیل به کالا به‌صورت خام در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم!

الیاس حیدری یکی از نیروهای بومی و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هندیجان، بیان داشت: در چند سال اخیر با پیگیری و حمایت‌های مردمی خواستار احداث سایت گردشگری در منطقه بندر بحرکان شده‌ام و همه اقدامات، طرح‌های توجیهی را ارائه اعلام کردم. بنده بدون نیاز به تسهیلات و هرگونه منابع دولتی اقدام به راه‌اندازی سایت گردشگری در این منطقه خواهم کرد که تاکنون کار خاصی صورت نگرفته است.

وی افزود: در سال 1393 با حضور فرماندار وقت و مسئولان ادارات در سواحل بحرکان استارت کار پروژه گردشگری شهرستان بندرهندیجان کلید خورد. نامه‌نگاری‌ها با مرکز استان وادارات تابعه به‌صورت جدی شکل‌گرفته و هماهنگی‌های لازم انجام شد.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی هندیجان بیان کرد: متأسفانه از سال 93 تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای عملیاتی کردن پروژه صورت نگرفته است. اداره منابع طبیعی زمین‌های ساحلی بندر بحرکان را به اداره صنعت و معدن واگذار کرده و صنعت و معدن به یک شخص غیربومی واگذار کرده تا صدف‌های منطقه را برداشت کند.

وی گفت: واگذاری سواحل بندر بحرکان به یک غیره بومی جهت برداشت صدف جلوی احداث سایت گردشگری هندیجان را گرفته است و نمی‌گذارد ما فعالیت‌های خود را آغاز کنیم. همچنین این شخص علا رقم مخالفت مسئولان هندیجان ماشین‌آلات برداشت صدف را از تابستان 95 تاکنون در منطقه مستقر کرده است.

حیدری عنوان کرد: ما پس از پیگیری‌های بسیار و طاقت‌فرسا موافقت مسئولان گردشگری استان را اخذ کرده و کارشناسان این اداره در منطقه حاضر شدند و گزارش‌ها تهیه و تقدیم شده است تا مجوز ما صادر شود.

وی افزود: هماهنگی‌ها با اداره کل گردشگری استان خوزستان و شهرستان صورت گرفته و فقط واگذاری زمین باقی‌مانده که این زمین‌ها در اختیار صنعت و معدن است و صنعت و معدن در اختیار شخص غیره بومی قرار داده تا منابع آن را برداشت کند و هزینه آن را در اختیار بگیرد. سؤال ما از مسئولان صنعت و معدن این است که راه‌اندازی سایت گردشگری و رونق تجارت در کشور ما مهم‌تر است یا برداشت‌های منابع خدادادی و فروش به بیگانگان؟

بازهم رد پای پیمانکاری غیره بومی به همراه بودجه دولتی!

سرمایه‌گذار بخش خصوصی هندیجان بیان کرد: میان اداره صنعت و معدن و منابع طبیعی برای تملک زمین سواحل بندر بحرکان اختلاف وجود دارد اخیراً شنیده‌شده بودجه‌ای به را ی سواحل بحرکان اختصاص داده‌شده تا با همراهی پیمانکاران غیره بومی در منطقه آلاچیق احداث کنند.

وی گفت: اگر قرار است آلاچیقی احداث شود برای ادامه کار و نگهداری آن چه اقداماتی خواهند کرد و آیا احداث آلاچیق چه کمکی در جذب گردشگر می‌کند و اگر زیرساخت‌ها همانند جاده دسترسی، مراکز رفاهی، امکانات اولیه فراهم نباشد آیا چند آلاچیق کفایت می‌کند؟

بدون نیاز به بودجه دولتی سایت گردشگری هندیجان را راه‌اندازی می‌کنیم

حیدری عنوان کرد: ما از هزینه‌های شخصی و بودجه خصوصی خود اقدام به نصب آلاچیق، ساخت مراکز فرهنگی، تجاری، رفاهی، جاده دسترسی، محل استراحت مردم را بدون نیاز به اعتبارات دولتی انجام خواهیم داد اما تاکنون نتوانستیم کاری از پیش ببریم.

وی افزود: امیدواریم مسئولان ما را دریابند و راه‌حلی پیش‌بینی کنند تا ما مردم مظلوم هندیجان از منابع خدادادی بتوانند به نحو احسن استفاده کنند.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی هندیجان بیان کرد: منطقه بندر بحرکان هندیجان بسیار غنی و بکر است. مردم ما حق‌دارند از تفریح گاه سالم و بانشاط استفاده کنند چرا باید منابع ما در اختیار کسانی دیگر قرار گیرد ملت ما حق دارد برای کشور و شهر خود تصمیم‌گیری کنند.

مردم هندیجان بشدت مخالف تخریب محیط‌زیست در بندر بحرکان هستند

وی گفت: در جریان واکنش‌های مردمی طومار و تحرکات بسیار خوبی جهت جلوگیری از برداشت‌های غیره منطقی از بندربحرکان صورت گرفته بود که تاکنون نگذاشتند هرگونه برداشتی صورت گیرد و اکنون‌که زمزمه‌های برداشت به گوش می‌رسد حساسیت‌های مردمی افزایش‌یافته است.

حیدری عنوان کرد: در تابستان گذشته مسئولان بخصوص امام‌جمعه، نماینده مردم در مجلس، فرمانداری مخالفت کردند و مردم با تجمع و مخالفت شدید طومارهای گسترده‌ای امضا شد و به دفتر رهبر معظم انقلاب وریاست جمهوری ارسال شد از همه این بزرگواران تشکر و قدردانی دارم و امیدوارم این حرکت‌ها سبب راه‌اندازی سایت گردشگری بومی منطقه شده و مجوز برداشت غیره منطقی، اصولی، کارشناسی لغو شود.

وی گفت: برداشت‌های صدف منطقه نابودی بندر بحرکان را در پی خواهد داشت و علاوه بر آن محیط‌زیست به‌کلی تخریب خواهد شد و صدمات جبران‌ناپذیری به سواحل زیبای ایران وارد می‌شود.

وی افزود: اداره صنعت و معدن به پیمانکار نامه نوشته است که اگر قصد برداشت ندارید ما مجوز شمارا لغو و به کس دیگری واگذار می‌کنیم که تاکنون پیمانکار غیره بومی از ترس واکنش‌های شدید مردم نتوانسته برداشت صدف را آغاز کند و اکنون زمزمه‌های برداشت به گوش می‌رسد.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی هندیجان بیان کرد: اگر این برداشت‌ها صورت گرفت سواحل منطقه از بین رفته و دیگر محلی برای گردشگری باقی نخواهد ماند.

وی گفت: انتظار ما از مسئولان هندیجان این است که از ابزارهای قانونی استفاده و مانع تخریب محیط‌زیست، چپاول حق مردم منطقه شوند. من از هیچ‌کس انتظار کمک مالی ندارم ولی از همه می‌خواهم در سیستم اداری به کمک ما بشتابند و نگذارند دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

استاندار خوزستان مجوز برداشت صدف بندر بحرکان هندیجان را باطل کند.

حیدری عنوان کرد: از استاندار خوزستان انتظار داریم به منطقه زیبای بحرکان توجه ویژه داشته باشد تا این منطقه سایت گردشگری ساحلی استان خوزستان شود و از نفوذ افراد خارج از استان جلوگیری و از سرمایه‌گذاران بومی منطقه حمایت و استفاده کند. استاندار مجوز برداشت صدف را باطل کند.

هیچ‌کس حق ندارد به ذخایر بکر بندر بحرکان هندیجان دست‌درازی کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد ساری اصل امام‌جمعه بندر هندیجان ضمن مخالفت شدید با هرگونه برداشت صدف از بندربحرکان، اظهار داشت: بنده بشدت مخالف این‌گونه اقدامات نسنجیده که با حقوق مردم هندیجان مغایرت دارد هستم و از مسئولان متولی می‌خواهم از ورود افراد غیربومی به منطقه جلوگیری کنند.

وی افزود: ما سرمایه‌گذار بومی داریم که می‌خواهد از هزینه شخصی خود سرمایه‌گذاری کند اکنون‌که وی پای‌کار است چرا مسئولان از این برادر ما حمایت نمی‌کنند؟ چرا می‌خواهند از جای دیگر سرمایه‌گذار بیاورند؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: وقتی در شهرستان ما همه‌چیز وجود داشته چه نیازی به بیرون داریم. چرا منابع و ظرفیت‌های ما باید نابود شود؟ این چه منطقی است که دیگران دارند تا یک نفر در شهر ما پیدا و می‌خواهد همکاری کند عده‌ای مخالفت می‌کنند.

وی گفت: در خصوص برداشت منابع طبیعی و بکر بندر بحرکان بنده بشدت مخالف هستم و نماینده مردم در مجلس و فرماندار شهرستان نیز مخالفت خود را اعلام کرده و به‌هیچ‌عنوان کسی چه بومی و چه غیره بومی حق ندارد حتی یک سنگ از بندر بحرکان هندیجان جابجا کند.

مسئولان با نیروهای بومی هندیجان همکاری لازم داشته باشند

ساری اصل عنوان کرد: بندر بحرکان هندیجان متعلق به همه مردم کشور عزیزمان ایران است. همه مردم ایران می‌توانند از سواحل و منابع زیبایی آن بهره‌مند شوند اما ما به کسانی اجازه احداث مرکز گردشگری می‌دهیم که بومی این شهرستان باشند و نیازی به بیرون نداریم.

وی افزود: ما از این برادر که در این راه قدم گذاشته تشکر و از وی برای احداث سایت گردشگری حمایت ، تشویق می‌کنیم. از همه مسئولان خواستاریم با وی همکاری لازم داشته باشند. از جناب آقای محمدمهدی صادقی خبرنگار متعهد و مؤمن شهرستان هندیجان کمال سپاس و قدردانی را داشته که در این مسیر از همه پیش‌قدم هستند.

میراث فرهنگی و گردشگری بندر هندیجان باید درخواست احداث منطقه گردشگری کند

امین عبادی رئیس اداره منابع طبیعی هندیجان در این خصوص اظهار داشت: هدف ما همکاری و تعامل با نیروهای بومی شهرستان هندیجان که طبق قانون، ضوابط حرکت و مراحل قانونی را طی کرده آماده همراهی هستیم.

وی افزود: در این خصوص باید از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان درخواست احداث منطقه گردشگری به ما داده شود تا ضمن هماهنگی با مقام مافوق بتوانیم بررسی لازم انجام دهیم.

رئیس اداره منابع طبیعی هندیجان بیان کرد: ازآنجایی‌که قسمتی از سواحل بندر بحرکان سال‌های گذشته از سوی سازمان صنایع و معادن استان خوزستان به‌عنوان معادن صدف آهکی شناخته‌شده و با افراد حقیقی قراردادهای لازم منعقدشده لذا بایستی اصلاحیه‌های لازم بروی مناطق تحویل گرفته صورت گیرد.

وی گفت: تسریع در ایجاد ساحلی دلپذیر و توریستی مستلزم تعامل بیشتر دستگاه‌های استانی و شهرستانی است لذا ما آماده همکاری با همه دستگاه‌های متولی هستیم.

مصاحبه برای ما امکان‌پذیر نیست

خالق شعبانی رئیس اداره صنعت و معدن هندیجان در این خصوص اظهار داشت: در خصوص معدن صدف میرمحمد و بندر بحرکان با توجه به اینکه این معدن مجوز آن قطعی و کامل شده هرگونه مصاحبه در این خصوص بدون هماهنگی با سازمان صنعت و معدن استان خوزستان برای ما امکان‌پذیر نیست.

گزارش از محمدمهدی صادقی

انتهای پیام/

R41468/P1336/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۳۴۲۳/زمزمه_های_برداشت_ذخایر_صدف_و_ماسه_ساحلی_در_بندر_بحرکان_هندیجان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: