Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@19:53:19 GMT

افزایش 30 درصدی عملکرد باغات سیب از طریق تولید نهال‌های برتر به روش کشت بافت

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۰۹۹۴۹۷/افزایش_۳۰_درصدی_عملکرد_باغات_سیب_از_طریق_تولید_نهال_های_برتر_به_روش_کشت_بافت

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی ‌کشاورزی با اشاره به دستیابی این پژوهشکده به دانش فنی تولید نهال برتر سیب به روش کشت بافت، گفت: کاشت این نهال در باغات موجب افزایش 30 درصدی در عملکرد سیب شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر اعظم‌ خوش‌ خلق‌ سیما، با بیان اینکه دانش فنی تولید نهال سیب مالینگ از طریق کشت بافت توسط این پژوهشکده تولید و به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: با این اقدام شرکت‌های‌ دریافت‌کننده این دانش فنی اقدام به تولید نهال‌های سالم و شناسنامه‌دار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با عرضه این فناوری می‌توان بازسازی‌ نهالستان‌های موجود را 8 تا 9 سال آینده، کامل کرد و تولید سیب کشور را با حفظ سطح زیر کشت موجود، تا میزان 2 برابر (افزایش 100 درصدی) افزایش داد.

رئیس‌ پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی میانگین عملکرد سطح زیر کشور را حدود 16.5 تن در هکتار ذکر کرد و یادآور شد: این در حالی است که عملکرد جهانی 32 تن در هکتار برآورد ‌شده است.

وی با بیان این که عملکرد حاصل از انتقال فناوری تولید پایه‌های سیب «مالینگ–مرتون» با روش کشت ‌بافت در اوایل سال 1395 مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت، اظهار کرد: بررسی‌های اقتصادی بر اساس منافع اقتصادی حاصل در باغ‌هایی که از پایه‌های تولید شده از طریق این فناوری در داخل کشور توسعه یافته‌اند، نشانگر آن است که قیمت تمام‌شده فناوری تولید پایه‌های سیب مالینگ – مرتون از روش کشت‌ بافت برای پژوهشکده، با محاسبه نرخ بهره و تورم 984 میلیون و 887 هزار ریال است.

طبق این گزارش، تعداد یک‌ میلیون و 200 هزار اصله نهال سیب مالینگ – مرتون از روش کشت‌بافت بین بهره‌برداران استان‌های آذربایجان‌ غربی و شرقی توزیع شده است که در 800 هزار هکتار از باغات سیب در این دو استان کشت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۹۴۹۷/افزایش_۳۰_درصدی_عملکرد_باغات_سیب_از_طریق_تولید_نهال_های_برتر_به_روش_کشت_بافت را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: