Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@00:05:52 GMT

10 بازي استراتژيک برتر رايانه اي

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۲۱۴۱۴/۱۰_بازی_استراتژیک_برتر_رایانه_ای

10 بازي استراتژيک برتر رايانه اي

خبرگزاري آريا - وب سايت گيمفا - ميثم عبداللهي پور: شناخت سبک هاي مختلف و تجربه کردن آن ها از مزايايي است که دارندگان رايانه هاي شخصي بيش تر از هر فرد ديگري آن را تجربه مي‌کنند. قصد دفاع از هيچ پلتفرمي را نداريم، اما بايد قبول کرد که به علت نوع کنترل خاص رايانه هاي شخصي و استفاده از موس و کيبرد در کنار دسته ها، اين پلتفرم دوست داشتني، توانايي اجرا کردن تمامي سبک ها را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بي شک يکي از زيباترين و جذاب ترين سبک هايي که به طور خاص به رايانه هاي شخصي اختصاص داشته اند و با وجود انتشار بر روي کنسول هاي خانگي، هنوز هم برروي رايانه هاي شخصي از بهترين سيستم کنترلي بهره مي برند، بازي هاي سبک استراتژيک هستند. سبکي که علاوه بر توانايي هاي مورد نياز در ديگر سبک ها، فکر کردن و برنامه ريزي را بيشتر از هميشه طلب مي کند.
کنترل نيروها، ساخت و ساز، برنامه ريزي دقيق براي رويدادهاي آينده، فريب دادن دشمن و موارد اين چنيني، تنها لازمه هاي آشنايي با سبکي هستند که متاسفانه در سال هاي اخير، حال و روز خوبي ندارد. سبک استراتژيک که خود زير سبک هاي بسياري مثل، استراتژي همزمان، نوبتي، دفاع از قلعه و غيره را شامل مي شود، بدون شک يکي از مهمترين و کامل ترين سبک ها در ميان بازي هاي رايانه اي است. شباهت اين گونه بازي ها به بازي هاي قديمي و کهني همچون شطرنج، مواردي را به ما گوشزد مي کند که شايد فراموششان کرده باشيم.
اين سبک وابستگي بسياري بر توانايي بازي بازها داشته و کمتر از هر سبک ديگري به مواردي همچون شانس و توانايي هاي نيروهاي داخلي بازي بستگي دارد. در اين سبک، به طور معمول، کنترل بخش عظيمي از نيروها برعهده بازي کننده قرار داده مي شود و او وظيفه دارد تا با برنامه ريزي، آينده نگري و مهم تر از همه، با تفکر کردن، به پيروزي برسد. اين در حالي است که وجود زير سبک هاي متفاوت استراتژيک، اهميت فکر کردن و برنامه ريزي استراتژيک در بازي را به هيچ عنوان کمتر نمي کنند. به معناي ساده تر، با وجود تنوع در اين سبک، هميشه اين فکر کردن و بهره بردن از برنامه ريزي دقيق است که مي تواند شما را به پيروزي برساند و شايد به همين دليل باشد که بازي هاي آنلاين و رايگان در اين سبک، حتي با وجود پرداخت هاي درون برنامه‌اي، معمولا از تعادل بيشتري برخوردار هستند.

بازي‌بازها با ابزاري متفاوت مي‌جنگند!!
با همه اين ها، متاسفانه بايد گفت که سبک دوست داشتني استراتژيک، به طرز غيرمنتظره اي در حال کوچ کردن به پلتفرم هاي قابل حمل و تلفن هاي هوشمند است. رابط کاربري لمسي تلفن هاي هوشمند در کنار پتانسيل سبک استراتژيک براي تبديل شدن به يک بازي آنلاين، باعث شده که بازيکنان و مخاطبان بازي هاي رايانه‌اي بر روي تلفن هاي همراه (؟؟) روي خوشي به اين سبک نشان دهند و پيرو اين موضوع، بزرگان اين سبک، بيشتر از قبل سعي در ساخت بازي هايي دارند که هرچه بيشتر با سيستم هاي کنترلي تلفن هاي هوشمند سازگار باشد. توجه بي حد و حصر مخاطبان تلفن هاي هوشمند به اين سبک، در کنار بي توجهي بازيکنان به سبک استراتژيک باعث شده که در نسل هشتم، حتي کمتر از قبل شاهد انتشار عناوين بزرگي دراين سبک باشيم. البته نبايد فراموش کرد که يکي از بهترين بازي هاي سال 2016، يعني نسخه ششم از سري Civilization در سبک استراتژيک ساخته و منتشر شده بود.
اما با وجود کمتر شدن مخاطبان، گسترش پلتفرم هاي همراه و حتي موفقيت عنوان شبه استراتژيک Clash Of Clans و بازي هاي بسيار مشابه، بر روي گوشي هاي هوشمند، سبک استراتژيک هنوز هم به عنوان يکي از مهمترين سبک هاي بازي هاي ويدئويي شناخته مي شود. پس پرداختن به اين سبک و بازي هاي برتري که در اين سبک ساخته شده اند، آن هم در وضعيتي اين چنيني، امري دور از انتظار نيست. سعي داريم با پرداخت به بهترين بازي هاي سبک و معرفي کردن چندي از آن ها، قدم کوچکي برداريم براي بهتر شدن شناخت مخاطبان نسبت به چنين سبک وسيع و موفقي. قدمي که شايد چندان بلند نباشد، اما در هر حال تلاشي است که شايد مثل جرقه‌اي کوچک، با به ياد اوردن خاطرات دوست داشني، ما را دوباره به سمت و سوي بازي هاي عالي اين سبک دوست داشتني ببرد.
سبکي که علاوه بر سرگرم کردن، در اکثر مواقع، شبيه به کلاس درسي است که در آن خطا و اشتباه جزايي نابخشودني ندارد (کجا چنين کلاسي پيدا مي کنيد؟) سبکي که مثل معلمي دوست داشتني، و به شيوه پدر و مادرها، درس هاي زيادي را به مخاطبانش مي آموزد. برنامه ريزي، مسئوليت پذيري، درک درست از کنترل منابع و شيوه استفاده از آن ها، تفسير دقيق ارزش منابع انساني (و يا چيزي شبيه انسان)، آشنايي با تاريخ و نبردهاي بزرگ تاريخي، درکي دقيق از تاکتيک هاي نظامي و حتي اموزش مسائل فرهنگي و اجتماعي، از مواردي هستند که يک بازي در سبک استراتژيک مي تواند به مخاطبانش آموزش دهد. و اين اموزش، دقيقاً به واسطه ذات تعاملي يک بازي ويدئويي، ارزش و تاثيري به مراتب بيشتر از ادبيات، سينما و حتي (با کمي شجاعت) مدارس کشورمان دارد. و به واسطه همين ارزش بالاي آموزشي- سرگرمي است که سبک استراتژيک را سبکي مهم و ارزشمند در ميان بازي هاي ويدئويي مي دانيم، سبکي که مخاطبش را وادار به فکر کردن مي کند.
مقاله پيش رو، بي شک تاثير پذيرفته از سليقه نويسنده در انتخاب بازي هاست، اما به يا داشته باشيم که هدف، به هيچ عنوان ارزش گذاري و يا مقايسه عناوين حاضر در ليست نيست. ليست پيش رو، بيش از ارزش گذاري و مقايسه عناوين مطرح شده، قصد معرفي آن ها و ايجاد شناختي هرچند ساده را دارد. شناختي که در مسير رسيدن به هدف تعيين شده مقاله حرکت مي کند. به همين جهت، مقاله بدون هيچ گونه رتبه بندي نوشته شده و هيچ يک از بازي هاي موجود در نظر نويسنده، ارزشي بيشتر و يا کمتر از عناوين ديگر ندارند.
HomeWorld

سازنده: Relic Entertainmentناشر: Sierra Studiosسال انتشار: 1999متا: 93اين عنوان را مي توان جزو عناويني دانست که پايه و اساس شکل گيري يک استديو خلاق و سبک بازي سازي آن ها را مي سازد. عنوان Homeworld اولين ساخته استديو خوشنام و موفق اين روزها، يعني استديو Relic Entertainment است. يک بازي کاملاً استاندارد در سبک استراتژي همزمان که داستان جست و جوي بازماندگان سياره Kharak به دنبال خانه‌اي جديد را روايت مي کند. مردم ساکن سياره Kharak که با نام کوشان شناخته مي شوند. پس از يافتن يک کشتي فضايي باستاني، به ماهيت اصلي و سياره‌اي که روزي خانه‌شان بوده پي مي برند. اين کشف جديد، قبايل سياره را متحد مي کند تا به هر نحوي شده به سياره مادري‌شان بازگردند. پس از گذشت يک قرن، کوشان ها موفق مي شوند با ساخت يک کشتي مادر و دست يافتن به تکنولوژي هايپر اسپيس، توانايي سفرهاي فضايي را به دست بياورند. کشتي مادر توانايي حمل 600000 (ششصد هزار) مسافر را دارد اما کوشان ها از توانايي هايشان مطمئن نيستد. به اين ترتيب، ناوگان کوشان ها براي اولين سفر فضايي که يک آزمايش است آماده مي شود اما پس از اولين تله‌پورت، کاپيتان ناوگان، دکتر Karan S’jet متوجه مي شود که به جاي کشتي پشتيبان در مقصد، ناوگاني متخاصم از نژاد فضايي ديگري در انتظارشان است. پس از شکست دادن مهاجمان فضايي، ناوگان کوشان به سياره Kharak بازمي‌گردند تا خانه‌شان را نابود شده توسط نژادي بيگانه تماشا کنند. پس از اين واقعه است که ساکنان کشتي مادر، به فرماندهي دکتر S’jet سفري پر خطر و پر ماجرا را براي رسيدن به خانه مادري مردم کوشان، يعني سياره Hiigara آغاز مي کنند.

آن چه که Homeworld را تبديل به بازي دوست داشني و موفقي مي کند، محيط کاملاً سه بعدي بازي و امکان حرکت در تمامي جهت ها بود.
همانطور که مشخص است، Homeworld در بخش داستاني بسيار غني و جذاب دنبال مي شود و بخش تکنفره پر و پيماني دارد. اين بخش از 16 مرحله اصلي تشکيل شده که در در هر مرحله از آن، هدف هايي پيرو داستان بازي براي به انجام رساندن تعيين مي شوند. گيم پلي، به سبک بازي هاي استراتژيک همزمان در جمع اوري منابع، کنترل آن ها، ساخت يک ناوگان فضايي و سپس حمله به دشمن و دستيابي به اهداف مشخص شده خلاصه مي شود. اما آن چه که Homeworld را تبديل به بازي دوست داشتني و موفقي مي کند، محيط کاملاً سه بعدي بازي و امکان حرکت در تمامي جهت ها بود. Homeworld، ساخته زيباي استديو Relic Entertainmen به علت ساختار پيوسته مراحل بخش يکنفره، فضاي سه بعدي و گرافيک چشم نواز بازي در خلق فضا مورد ستايش منتقدان قرار گرفت، به عقيده بسياري از منتقدان، Homeworld و ساختار پيوسته مراحلش در کنار محيط کاملاً سه بعدي، انقلابي در سبک استراتژي همزمان ايجاد کردند. نسخه ريمستر شده اين بازي زيبا در سال 2015 منتشر شد که حاوي دو نسخه ابتدايي سري است و توانسته امتياز بسيار خوب 86 را در سايت متاکريتيک به ثبت برساند.
Rise Of Nations

سازنده: Big Huge Gamesناشر: Microsoft Game Studiosسال انتشار: 2003متا: 89پيدايش تمدن ها و دنبال کردن سير تاريخي تحولات آن ها تا نقطه‌اي که در آن حضور داريم، يکي از زيباترين تجربياتي است که بازي هاي ويدئويي در اختيارمان قرار داده‌اند. بازي زيبا و دوست داشتني Rise of Nations يکي از معدود عناويني است که توانسته چنين تجربه‌اي را در سبک استراتژيک همزمان خلق کند. اين بازي دوست داشتني که در کشور خودمان هم طرفداران بسيار زيادي دارد، با الگو برداري از سري Civilization و مخلوط کردن المان هاي يک بازي استراتژيک نوبني با سبک همزمان، توانست به يکي از بهترين بازي هاي ساخته شده در سبک استراتژيک بدل شود. اين عنوان بيش از 18 تمدن مختلف را شامل مي شد که در هشت دوره تاريخي متوالي رشد کرده و به کمال مي رسيدند. گيم پلي بازي، تاکيد ويژه‌اي بر موضوع قلمرو داشت. محدوده نزديک به سکونتگاه مرکزي بازيکنان، به عنوان قلمرو اصلي ان ها شناخته مي‌شد. اين قلمرو به وسيله ساخت شهرها، قلعه ها، پيشرفت تکنولوژي در درخت تکنولوژي بازي، جنگيدن و يافتن منابع گسترش پيدا مي کرد و مي توانست منابع و ثروت بيشتري براي تمدن مورد نظر به ارمغان بياورد. يکي از جذاب ترين عناصر بازي، موضوع اصطحلاک بود، با وارد شدن نيروهاي بيگانه به مرزهاي قلمرو تمدني ديگر، اصطحلاک برروي نيروهاي دشمن اثر مي کرد، به اين صورت که اگر نيرويي بدون پشتيبان در مرزهاي دشمن باقي مي ماند، به مرور زمان سلامتي خود را از دست مي داد. اين موضوع ساده، نبردهاي بازي را بسيار جذاب و البته تاکتيکي مي کرد.
هر 18 تمدن متفاوت در Rise of Nations در هر هشت دوره زماني مختلف قابل بازي بودند و درست همانند سري Civilization هر تمدن نيروهاي مختص به خود را بر اساس ويژگي هاي فرهنگي و تاريخي در اختيار داشت. همچنين از ويژگي هاي خاص گيم پلي، مي توان به تمرکز بازي به سه موضوع دفاع، حمله و اقتصاد اشاره کرد. نيروي اقتصاد و کنترل منابع يکي از مهمترين و در حقيقت نيرو محرکه اصلي تمدن شما بود. به صورتي که به هيچ عنوان نمي توانستيد با اقتصادي شکست خورده پيروز جنگي نابرابر با تمدني قدرتمندتر در زمينه اقتصادي باشيد (چقدر آشنا!!!). همچنين همچون بازي کهن شطرنج، در Rise of Nations برنامه ريزي و اينده نگري نقش بسيار مهمي داشت، چرا که يک حرکت اشتباه در مراحل ابتدايي بازي مي توانست عواقبي جبران ناپذير در سال هاي بعدي و دوره هاي تاريخي بعدي داشته باشد. به عنوان مثال، احداث و پايه گذاري يک شهر در مناطقي که فاقد منابع مناسب بودند، به بهانه دور بودن از ديگران و جلوگيري از جنگ، بي شک باعث باخت شما مي شد، چرا که کمبود منابع، با بيشتر شدن جمعيت و نيازهاي شهر، وقايعي همچون کمبود ارتش، نيروي دفاعي و در انتها نابود شدن تمدني باستاني را موجب مي شد.

بازي بزرگي که توانست استانداردهاي بسياري را وارد سبک استراتژي همزمان کند و تاثير زيادي بر بازي هاي بعد از خود داشته باشد.
Rise of Nations توسط يکي از خالقان اصلي Civilization 2 يعني آقاي Brian Reynolds طراحي و ساخته شد، حضور Brian Reynolds وجود شباهت هاي بسيار اين عنوان با سري دوست داشتني تمدن را توضيح مي دهد، اما نکته مهم اين است که آقاي رينولدز توانست المان هاي اصلي يک بازي کاملاً نوبتي، مثل قلمرو، اصطحلاک، ساخت عجايب، مبارزات مبتني بر شرايط زمين و گذر زمان را در قالب يک بازي همزمان بهينه سازي کند. اين موضوع مهم، به قدري تاثير گذار و پر اهميت است که به سادگي، Rise of Nations را تبديل به يکي از بهترين بازي هاي استراتژيک تاريخ کند. بازي بزرگي که توانست استانداردهاي بسياري را وارد سبک استراتژي همزمان کند و تاثير زيادي بر بازي هاي بعد از خود داشته باشد.
استقبال از Rise of Nations به قدري خوب بود که تيم سازنده بسته هاي الحاقي و نسخه هاي متفاوتي را بر اساس آن منتشر کند، بسته هايي که عناصر افسانه اي را به بازي مي افزود. همچنين نسخه اي کامل از بازي با نام Extended Edition در سال 2014 در استيم منتشر شد که بهبودهاي گرافيکي بسياري را شامل مي شد. سري Rise of Nations به طور کلي بيش از يک ميليون نسخه فروش داشته است. لازم به ذکر است که پس از ورشکستگي 38 Studios (صاحب امتياز سري) امتياز ساخت سري به دست مايکروسافت افتاده است.
Age Of Empires II

سازنده: Ensemble Studiosناشر: Microsoft Game Studiosسال انتشار: 1999متا: 92عصر پادشاهان، يکي از ان عناويني است که فراموش کردنش براي ما ايراني ها کار سختي است. سري زيبا و جذابي که به علت المان هاي خاص گيم پلي و ايجاد تغييراتي بنيادين در سبک استراتژيک همزمان، توانست نامش را به عنوان يکي از مهم ترين بازي هاي سبک ماندگار کند. پس از موفقيت چشم گير نسخه اول اين سري، سازندگان دست به ساخت دومين نسخه زدند، با توجه به اينکه موتور بازي سازي يکساني در ساخت نسخه دوم به کار برده ميشد، انتظار مي رفت که روند ساخت کوتاه تر از حد معمول باشد، اما به علت وجود مشکلاتي در بازي، روند ساخت نسخه دوم يک سال بيشتر از حد انتظار به طول انجاميد و اين درحالي بود که مشکلات ذکر شده در نسخه نهايي هم وجود داشتند.
Age of Empires II بر روي ساخت و احداث شهر ها متمرکز بود، بازيکنان همانند هر بازي ديگري در سبک استراتژي همزمان، با جمع اوري منابع اقدام به گسترش شهرها و سپس ساخت ارتش مي کردند و در نهايت با حمله کردن به دشمنان ان ها را شکست مي دادند، اما موضوع مهم در رابطه با Age of Empires II وجود تجارت در بازي بود. ناوگان هاي تجاري و کاروان ها نقشي بسيار مهم در بازي ايفا مي کردند. از آن جايي که طلا به عنوان اصلي ترين منبع بازي، مي توانست براي به دست اوردن ديگر منابع مبادله شود، به دست اوردن اين فلز گرانبها در بازي بسيار اهميت پيدا مي کرد. به دنبال اين موضوع، تجارت خانه ها (Market) و بندرگاه ها مناطقي بودند که شما در ان ها امکان خريد کردن داشتيد، همچنين تجار حاضر در اين مکان ها، مي توانستند با تمدن هاي ديگر ارتباط برقرار کرده و تجارت بپردازند. هر مسير تجاري سودي مشخص را برايتان به ارمغان مي اورد که به محض رسيدن کاروان تجاري به بندر يا تجارتخانه مستقيم به جيبتان واريز مي شد، مسير هاي تجاري را براي اولين بار شما تعيين مي کرديد اما پس از يک بار، بازي به طورخودکار به تجارت ادامه مي داد، يکي از مسائل جالب در رابطه با تجارت اين بود که کاروان هاي تجاري شما مي توانستند با تجارتخانه و يا بندرگاه هاي نيروهاي دشمن هم ارتباط برقرار کرده و تجارت کنند، اما اين نوع تجارت خطراتي مثل حمله نيروهاي دشمن به محموله هاي تجاري را به همراه داشت.

گيم پلي بازي تمامي استانداردهاي لازم در سبک را داشت و در کنار آن با وارد کردن مواردي همچون تجارت و دوره هاي تاريخي و عنصر مهم پيشرفت کردن، استانداردهاي جديدي را به سبک استراتژي اضافه مي کرد.
گيم پلي بازي تمامي استانداردهاي لازم در سبک را داشت و در کنار آن با وارد کردن مواردي همچون تجارت و دوره هاي تاريخي و عنصر مهم پيشرفت کردن، استانداردهاي جديدي را به سبک استراتژي اضافه مي کرد. Age of Empires II شامل دوره هاي عصر تاريک يا قرون وسطي، عصر فئودالي، عصر قلعه يا اواخر قرون وسطي و عصر پادشاهي ميشد و در نهايت با رسيدن به دوره رنسانس پايان مي پذيرفت. در کنار اين پنج دوره، بازي 13 تمدن متفاوت را شامل مي شد که هريک ويژگي هاي خاصي را به همراه داشتند. Age of Empires II علاوه بر اعصار گوناگون، پنج بخش تکنفره مجزا داشت که هريک بر اساس وقايع تاريخي ساخته و در بازي قرار داده شده بودند. در اين بخش هاي تکنفره شما در نقش رهبران بزرگ قرار مي گرفتيد و در وقايع مهمي در طول تاريخ جهان نقش آفريني مي کرديد. اين وقايع قيام ويليام والاس، قهرمان اسکاتلندي براي رسيدن به آزادي در مقابل نيروهاي بريتانيا، جنگ بزرگ و خونين چنگيزخان مغول و هجومش به آسيا و اروپا، قيام فردريک بارباروسا (فردريک اول، پادشاه روم)، دفاع جانانه صلاح الدين ايوبي، رهبر مسلمانان در جنگ هاي صليبي از اورشليم و در نهايت مبارزات ژان-دارک را شامل مي شدند.
گيم پلي جذاب و دوست داشتني و البته اعتياد آور سري، در کنار بخش تکنفره غني و جذاب، حالت هاي مختلف بازي، و همچنين بهبودهاي عظيمي که بازي نسبت به نسخه قبلي خود داشت، باعث شد که اين عنوان موفق به فروش دوميليون کپي شود و بازخورهايي مثبت را از سوي منتقدان و مخاطبان دريافت کند. موفقيت چشم گير Age of Empires II اين بازي را به يکي از به ياد ماندني ترين بازي هاي سبک و يکي از عناوين کلاسيک در ميان بازي هاي ويدئويي بدل کرده است. بازي زيبايي که حتي با گذشت 18 سال، هنوز هم ارزشمند و دوست داشتني است. لازم است اشاره کنم که در سال نسخه HD و بهبود يافته اين عنوان زيبا در سال 2013 براي رايانه هاي شخصي منتشر شده است.
Command & Conquer

سازنده: Westwood Studiosناشر: Virgin Interactive Entertainmentسال انتشار: 1995متا: 94سري Command & Conquer يکي از به ياد ماندني ترين بازي هاي سبک استراتژيک است، داستان زيبا و ميان پرده هاي زنده بازي، در کنار گيم پلي جذاب و سبک هاي متفاوتي که جناح هاي مختلف براي پيروزي در پيش مي گرفتند، اين بازي را به يکي از زيباترين بازي هاي سبک استراتژيک تبديل کرده است. در تاريخي متفاوت با دنياي ما و پس از برخورد يک شهاب سنگ به زمين، در خاک ايتاليا، ماده‌اي ناشناخته به نام تايبريوم که قدرتي بسيار دارد، بر روي سطح زمين ظاهر مي شود. در همين بين، محفلي مخفي و باستاني با نام Brotherhood Of Nod مدعي مي شود که راه استفاه از اين ماده را يافته و مي تواند با استفاده از ان به پيشرفت علم و تکنولوژي کمک کند. اين انجمن مخفي طي مدتي کوتاه، کنترل بيش از 50 درصد از تايبريوم را به دست مي گيرد. در اين بين، يک حلمه تروريستي ساختمان تجارت جهاني در وين را هدف قرار مي دهد. طبق اطلاعات به دست آمده، به نظر مي رسد که Brotherhood Of Nod مسئول اين حمله باشد، به همين دليل شوراي امنيت سازمان ملل به فکر مبارزه با اين انجمن افتاده و دست به تشکيل نيرويي بين المللي مي زند تا در مقابل Brotherhood Of Nod ايستادگي کند. اما انجمن هم بيکار ننشسته و پيروان بسياري را در اختيار دارد، همچنين رهبر مرموز اين نيروها، فرمانده کين، با هوش و نقشه هاي شومش، سرنوشت عجيبي را براي جهان در نظر گرفته است.

داستان بازي در دو بخش تکنفره مجزاي بازي، که در يکي از آن ها کنترل Global Defense Initiative و در ديگري کنترل Brotherhood Of Nod را بر عهده مي گيريد دنبال مي شود.
داستان بازي در دو بخش تکنفره مجزاي بازي، که در يکي از آن ها کنترل Global Defense Initiative و در ديگري کنترل Brotherhood Of Nod را بر عهده مي گيريد دنبال مي شود. بخش داستاني به طور خاص توسط فيلم هاي کوتاهي که به عنوان ميان پرده نمايش داده مي شوند روايت مي شود، اين فيلم هاي زيبا، توسط دست اندر کاران استديو Westwood تهيه و حتي بازي شده اند و در اين ميان، فقط يک بازيگر حرفه‌اي ، يعني Joseph D. Kucan، نقش فرمانده نيروهاي Brotherhood Of Nod را برعهده دارد. اين ميان پرده هاي زيبا و به يادماندني از عوامل بودند که سري C&C را خاطره انگيز و ماندگار کردند. اما Command & Conquer در کنار داستان زيبا و پر کشش، در بخش گيم پلي هم عالي ظاهر شده بود. در اين بازي پس از احداث يک مرکز فرماندهي، جمع اوري تنها منبع مورد نياز براي پيشرفت، يعني تايبريوم مورد اهميت قرار مي گرفت. بازيکنان با جمع اوري تايبرويم بايد به ساخت نيروهاي جديد، ساختمان ها و پيشرفت تکنولوژي دست مي زدند.
بازي دو جناح کلي را شامل مي شد که هريک ويژگي هاي متفاوتي داشنتند، Global Defense Initiative نيروهايي گران قيمت و بسيار قدرتمند و مقاوم را در اختيار داشت که براي حملاتي کشنده و برنامه ريزي شده مناسب بودند. در مقابل Brotherhood Of Nod از نيروهايي پرتعداد اما بسيار ارزان استفاده مي کرد که با جنگ هاي نامنظم قصد تخريب دشمن را داشتند. ايجاد دو نوع گيم پلي کاملاً متفاوت در دو جناح متفاوت جنگ، باعث مي شد که گيم پلي بازي از تنوع بسياري برخورداد باشد. همچنين نسخه اصلي بازي در سال 1995 بخش چندنفره‌اي را شامل مي شد که از 4 نفر به طور همزمان پشتيباني مي کرد. Command & Conquer با دريافت امتياز 94 از متاکريتيک نشان داد که بازخوردهايي بسيار مثبت را از سمت منتقدان دريافت کرده است، همچين فروش سه ميليون نسخه‌اي بازي، نشان دهنده موفقيت بي مثال اين عنوان در ميان بازي‌بازهاست.
Total War: Rome

سازنده: The Creative Assemblyناشر: Activisionسال انتشار: 2004متا: 92Total War: Rome به عنوان نماينده کلي سري Total War در اين ليست حضور دارد. سري بي مثالي که با ادغام کردن دو زير سبک استراتژي همزمان و نوبتي، توانست به فرمولي بي مثال دست پيدا کند. فرمولي که با منتشر شدن چندين و چند عنوان متفاوت، همچنان موفق و دوست داشتني و حتي در مواقعي تازه ظاهر مي شود. اما در ميان همه نسخه هاي سري، Rome به واسطه مشخصات خاص گيم پلي و همچنين بهره بردن از شرايط تاريخي خاص، توانست به يکي از محبوب ترين هاي سري بدل شود.
بازي وقايع تاريخي مهمي در سال هاي پاياني جمهوري رم و سال هاي ابتدايي آغاز امپراطوري روم را شامل مي شود. وقايعي که منجر به جنگ هايي تاريخي شدند که بسياري از آن ها در بازي بازسازي شده‌اند. Total War: Rome در بخش کمپين شما را در نقش يکي از سه خانواده بزرگ روم قرار مي دهد، هريک از اين سه خانواده اهداف، ساختمان ها، صفات و در نهايت ابزارهايي خاص را در اختيار دارند که ان ها را در راه رسيدن به امپراطوري روم مورد استفاده قرار مي دهند. گيم پلي بازي به دو بخش متفاوت تقسيم مي شود، در حالت عادي، بازي به مانند عناوين نوبتي، نقشه بزرگي را در اختيارتان قرار مي‌دهد، فعاليت هاي سياسي، ساخت و پيشرفت شهر و همچنين حرکات ارتش شما در اين حالت کنترل مي شود. اما با برخورد دو ارتش به يکديگر، بازي وارد حالت کاملاً همزمان شده و نبردي بزرگ را پيش رويتان قرار مي دهد، در طي اين نبردها، شما کنترل تمامي نيروهاي حاضر در جنگ را برعهده مي گيريد، سرعت هاي متفاوت در حرکت کردن، فرمان هاي بسيار دقيق و پيچيده و مبارزات کاملاً تاکتيکي بازي در حالت همزمان، نبردهاي Total War: Rome را يکي از به ياد ماندني ترين نبردهاي استراتژيک تبديل مي کردند.

بازي وقايع تاريخي مهمي در سال هاي پاياني جمهوري رم و سال هاي ابتدايي آغاز امپراطوري روم را شامل مي شود.
وقايعي که منجر به جنگ هايي تاريخي شدند که بسياري از آن ها در بازي بازسازي شده‌اند.
اما بازي در بخش نوبتي هم بسيار وسيع و جذاب بود. در اين بخش علاوه بر فعاليت هاي سياسي، مانند فرستادن جاسوس يا قاتل به شهر دشمن، فرستادن ديپلمات براي مصالحه و مذاکره، بايد شهرها را کنترل کرده و سلامت و شادي مردم را در کنار قدرت بخشيدن به ارتش خودتان حفظ مي کرديد. شهر ها ساختمان هاي متفاوتي را شامل مي شدند که همگي قابليت ارتقا داشتند. ساختمان هايي مثل دانشگاه که تضمين کننده پيشرفت علمي شما در طول بازي بودند. و يا ساختمان هايي مثل آمفي تئاتر ها يا معابد که موجب شادي مردم مي شدند، همچنين احداث ديوارها و قلعه ها استحکامات شهر و در نتيجه قدرت دفاعي آن را افزايش مي داد. با پيشرفت شهرها و قوي تر شدن ارتش، حمله کردن و به دست گرفتن شهرهاي دشمن مدنظر قرار مي گرفت. در صورت داشتن شهرهاي بيشتر، کنترل ماليات و راضي نگه داشتن مردم از شرايط به وظايف شما افزوده مي شد، چرا که در صورت نارضايتي مردم، مي بايست با شورش ها مقابله مي کرديد.
Total War: Rome از آن دست بازي هايي بود که توانست موارد بسيار زيادي را به بازي هاي سبک استراتژيک اضافه کند، مواردي که هم پايه و اساس سري را شکل داد و هم تاثيرات بسياري بر ديگر عناوين سبک استراتژيک گذاشت. موفقيت اين عنوان اينده سري Total War را تضمين کرد و همچنين باعث شد که در سال 2012 شاهد انتشار دومين نسخه از عنوان Total War: Rome باشيم. نسخه اي که نتوانست موفقيت بازي قبلي را تکرار کرده و امتياز متاي 76 را کسب کرد.
XCom 2

سازنده: Firaxis Gamesناشر: 2K Gamesسال انتشار: 2016متا: 88بعد از موفقيت دور از انتظار عنوان نه چندان بزرگ X-Com: Enemy Unknown، شماره دوم از اين سري پا به عرصه گذاشت تا تبديل به يکي از بهترين بازي هاي حال حاضر سبک استراتژيک شود. يک استراتزيک نوبتي و درست و حسابي ديگر از استديو Firaxis Games که در طول سال هاي گذشته ثابت کرده، تاج پادشاهي اين سبک را برسر نهاده است. XCom 2 برپايه جنگ هاي نامنظم و کاملاً تاکتيکي و تعداد نفرات بسيار کم ساخته شده است. گيم پلي کاملاً تاکتيکي و نوبتي بازي، در کنار حالتي خارج از مبارزه که شما را براي ساخت و پرداخت مناسبات لازم هر نبرد آزاد مي گذارد کامل مي شود. داستان بازي وقايعي در سال 2035 را روايت مي کند. زماني که پس از وقايع X-Com: Enemy Unknown و خيانت شوراي ملل به نيروهاي XCom اين سازمان حالا تبديل به نيرويي کوچک شده که مقاوت هايي را در مقابل بيگانگان از خود نشان مي دهند. زمين حالا توسط نيروهاي مهاجم بيگانه کنترل شده و نيروهاي XCom يا کشته شده، يا پنهان شده و يا به شکل گروه هايي کوچک در حال مقاومت هستند. بازي از جايي اغاز مي شود که يکي از گروه هاي کوچک مقاومت موفق مي شوند "فرمانده” را از دست نيروهاي بيگانه نجات داده و با دزديدن يک منبع انرژي، مرکز فرماندهي avenger را دوباره راه اندازي کنند. به اين ترتيب، شما در نقش فرمانده قرار مي گيريد تا با نبردهايي کوچک، خرابکارانه و بزن در رو گونه، حساب بيگانگان را کف دستشان بگذاريد.

XCom 2 با وارد کردن المان هاي نقش افريني و استفاده از عناصر اصلي سبک تاکيتک نوبتي، توانست به موفقيت چشم گيري دست پيدا کند.
XCom 2 با بهبودهايي که در نسخه دوم ايجاد شده بود، درخشيد و توانست به يکي از بهترين هاي سال 2016 تبديل شود. گيم پلي بازي به دو بخش تقسيم مي شود. در بخش ابتدايي شما در مرکز فرماندهي Avenger حضور داريد و بايد به ارتقا سلاح ها، ابزارها، شخصي سازي نيروها و تمرين دادن ان ها براي بهتر شدن بپردازيد. در اين بخش مشخص مي شود که هر يک از نيروها کلاسي مشخص داشته و توانايي هاي متفاوتي در نبرد از خود نشان مي دهند، به همين دليل، انتخاب سلاح مناسب و استفاده درست از توانايي سربازها نقش بسيار مهمي در بازي دارد. پس از خروج از Avenger و وارد شدن به ميدان نبرد، بازي يکي ديگر از قابليت هايش را نمايش مي دهد، هر سرباز، درست همانند دنياي واقعي، اهميت بسياري برايتان خواهد داشت، کسب امتياز تجربه و پيشرفت کردن توسط ان ها باعث مي شود که جان هر سرباز اهميت ويژه اي داشته باشد. با اين حال، مي توانيد در مواقع حساس و در صورت زخمي شدن نيروها، به کمک نيروي ديگري او را از ميدان نبرد خارج کنيد. با کشته شدن نيروها هم مي توانيد به وسيله برگردان جسد او، ابزارها و سلاح هايش را بازيابي کنيد. در اين نسخه همچنين براي اولين بار شاهد وجود هداف جانبي در طي ماموريت ها هستيم، ماموريت هايي که به علت تکيه تاکتيکي بازي، نقشه هايشان به صورت کاملاً تصادفي ساخته مي شود، به اين ترتيب، شناخت محل عمليات و ساختمان ها قبل از هرگونه درگيري نقشي مهم دارد. اين موضوع تنوع بازي را به شدت افزايش داده و باعث مي شود که ماموريت ها در هر بار تکرار بازي کاملاً متفاوت به نظر برسند.
XCom 2 با وارد کردن المان هاي نقش افريني و استفاده از عناصر اصلي سبک تاکيتک نوبتي، توانست به موفقيت چشم گيري دست پيدا کند. امکان Loot کردن دشمنان، کسب امتياز تجربه و پيشرفت کردن در طول بازي، XCom 2 را به عنوان کاملاً متفاوت تبديل کرده است. اين بازي با بازخوردهاي بسيار مثبت از سوي منتقدان رو به رو شد، استقبال بسيار از اين عنوان باعث شد تا سازندگان بسته الحاقي War of the Chosen که امکانات و نيروهاي بسياري را به بازي اضافه مي کند را براي انتشار در سال 2017 در نظر داشته باشند.
Company Of Heroes 2

سازنده: Relic Entertainmentناشر: Segaسال انتشار: 2013متا: 80Company of Heroes 2 اين بار بر جبهه شرقي و نيروهاي شوروي در جنگ جهاني دوم تمرکز کرده است. اکثر وقايع بازي در ميان جنگ جهاني دوم رخ داده و ماجراهاي تلخ نيروهاي متفقين در نبردهاي سرنوشت ساز را پوشش مي‌دهند. بدون شک بايد گفت که اين عنوان، با نواوري هاي بسيار سازندگانش، توانست استانداردهايي جديد را به سبک استراتژيک همزمان اضافه کند. در اين بازي براي اولين بار شاهد اين بوديم که ميدان ديد نيروها، به طور دقيق بازسازي و در بازي پياده سازي شده است. به اين ترتيب که به جاي دوربين هميشگي بازي هاي استراتژيک اين بار ان چه که در يک ميدان نبرد قابل رويت است، به طور کامل به ميدان ديد نيروهايتان بستگي دارد. همچنين نيروهاي شما مي توانند در ساختمان ها پناه گرفته و از عوارض محيطي به عنوان سنگر و يا مناطقي مناسب براي مقاومت بهره ببرند. اين موضوع در کنار قدرت تخريب بسيار زياد موتور قدرتمند بازي، جذابيت بسياري را به بازي اضافه کرده است.
نيروهاي دشمن با شناسايي نيروهاي سنگر گرفته و با اتش سنگين مي توانند باعث خرابي ساختمان ها شوند و آسيب هايي جدي را به نيروهاي پناه گرفته وارد کنند. به عنوان مثال، اگر نيروهاي شما در يک ساختمان چوبي سنگر گرفته باشند، نيروهاي دشمن به کمک شعله افکن ها و اتش زدن ساختمان مي توانند شما را وارا به خارج شدن کنند. همچنين يکي ديگر از موارد جذاب در گيم پلي Company of Heroes 2 شرايط آب و هوايي است، از آنجايي که اکثر وقايع بازي در جبهه هاي شرقي رخ مي دهد، هواي سرد و طوفان ها مي توانند برايتان بسيار مشکل آفرين باشند. سربازها در آب و هواي سرد دچار سرما زندگي و يخ زدگي مي شوند و اين موضوع مي تواند موجب کشته شدن آن ها شود، يکي ديگر از عوامل تاثير گذار بر سرنوشت جنگ ها، اجراي فرمان 227 استالين در جنگ است. طبق اين فرمان، نيروهاي حاضر در ميدان جنگ، مي توانند به هر سربازي که قصد عقب نشيني داشته باشد، بنا به اراده خود شليک کنند. اجراي اين فرمان در بازي، سختي هاي بسياري را در نبردهاي بزرگ مي افريند. چرا که با برگرداندن نيروهايي که جلوتر بوده اند، فقط مدت زمان کوتاهي براي بازگشت به جنگ خواهيد داشت، در غير اين صورت اين نيروها کشته خواهند شد.

توانايي اجراي تاکتيک هاي نبرد هاي نامنظم و همچنين بازسازي نبردهايي مهم همچون نبرد استالينگراد در بازي، Company of Heroes 2 را تبديل به عنواني کرد که به اين راحتي ها فراموش نخواهد شد.
نواوري هاي جذاب گيم پلي در Company of Heroes 2 باعث شد که اين عنوان در سال 2013 به شدت مورد توجه قرار گرفته و به عنوان يکي از بزرگترين بازي هاي استراتژيک همزمان سال شناخته شود، اجراي فرمان هاي جنگي، استفاده از تاکتيک هاي نظامي دقيق، تاثير گذاري بسيار محيط، توانايي اجراي تاکتيک هاي نبرد هاي نامنظم و همچنين بازسازي نبردهايي مهم همچون نبرد استالينگراد در بازي، Company of Heroes 2 را تبديل به عنواني کرد که به اين راحتي ها فراموش نخواهد شد. اين بازي در کنار گيم پلي کامل و بسيار زيبايش، با ارائه و روايت داستاني که سرنوشت Lev Isakovich در جنگ را پيگيري مي کند، توانست تبديل به عنواني کامل باشد که در همه بخش ها موفق ظاهر شده است. شماره اول سري با کسب متاي 90 موفقيت چشم گيري کسب کرده بود، اما شماره دوم بنا به پيشرفت هاي چشمگير و جذابيت بسيارش، براي قرار گرفتن در ليست انتخاب شد، لازم به ذکر است که قرار گرفتن شماره دوم در ليست به معناي کم شدن ارزش شماره ابتدايي نيست.
StarCraft 2

سازنده: Blizzard Entertainmentناشر: Blizzard Entertainmentسال انتشار: 2010متا: 88اين بازي به واسطه منتشر شدن يک سه گانه، هنوز هم محبوب و شناخته شده است. سري استارکرافت و داستان بي نظيرش، روايت انسان هايي است که از زمين تبعيد شده و سعي دارند تا در سياره اي ديگر زندگي کنند، داستاني جيمي رينور افسانه‌اي وعشق جاودانش به سارا، ملکه خنجرها. داستان شماره دوم، مدتي پس از وقايع بازي ابتدايي و با بازگشت کاپيتان جيمي رينور به جبهه جنگ عليه زرگ ها، نژادي حشره گونه که قصد سلطه بر کهکشان را دارند آغاز مي شود. داستاني که طي سه گانه شماره دوم و به شيوه اي بي نظير روايت مي شود. شيوه اي که شايد همتايش را در هيچ بازي استراتژيک ديگري شاهد نباشيم. روايت داستان به وسيله ميان پرده ها، اهداف ماموريت ها، ديالوگ هايي که در ميان ماموريت ها رد و بدل مي شدند و همچنين، انتخاب هاي شما، انتخاب هايي که روند داستاني را تغيير داده و حتي باعث کسب نيروهاي جديد و يا مراحلي کاملا متفاوت مي شدند. StarCraft 2 شايد در امتياز متا و خاطره انگيز بودن از شماره اولش پيشي نگرفته باشد. اما در سال 2010 استانداردهاي بازي هاي استراتژيک را به طور کلي دچار تغيير کرد. سبک و سياق طراحي مرحله و پيوستگي اين طراحي با موضوعات داستاني بازي به قدري دقيق و زيبا بود که منجر به خلق سه گانه اي افسانه اي شد.

اين طراحي مراحل بود که StarCraft 2 را تبديل به عنواني بي نظير کرد.
گيم پلي بازي بسيار ساده دنبال مي شد، برداشت منابع و کنترل دقيق آن ها، سپس ساخت ارتش و در نهايت اقدام به حمله به دشمن، اما اين طراحي مراحل بود که StarCraft 2 را تبديل به عنواني بي نظير کرد. در بخش تکنفره، مراحل بسياري وجود دارند که همگي برپايه داستان بازي طراحي شده اند. اين داستان درگير کننده و زيبا، به نوعي پيش مي رود که در طول بخش تکنفره حتي دو مرحله شبيه به هم نيز نخواهيد يافت، هر مرحله در اين بخش، از فرمولي متفاوت پيروي مي کند. به عنوان مثال در يک مرحله بدون داشتن هيچ مرکز فرماندهي و منابعي، با تعدادي نيرو بايد دست به حمله اي سريع بزنيد. در مرحله بعدي در روز هنگام توانايي گشت و گذار و پيشرفت داريد و شب ها بايد در مقابل موج انسان هاي آلوده به ويروس مقاومت کنيد. در مرحله اي ديگر، سطح سياره که پوشيده از ماگما است مدام بالا امده و افزايش پيدا مي کند و در چنين شرايطي حفظ جان کارگران و نيروهاي نظامي اهميت بسياري خواهد داشت و در نهايت در يکي ديگر از مراحل، به کمک چهار قهرمان که شباهت بسياري به سري WarCraft دارند، بايد به دل دشمن بزنيد.
طراحي مرحله بي نظير، در کنار نيروهاي جذاب و حق انتخابي که بازي در اختيار شما قرار مي داد، به علاوه سبک و سياق عجيب گيم پلي در کشتي فضايي مادر که به طور کامل متفاوت از مراحل بود، باعث شد که StarCraft 2 پس از شماره اول، به عنواني يکي از بهترين ساخته هاي Blizzard و در نهايت به عنوان يکي از بهترين بازي هاي استراتژيک همزمان تاريخ شناخته شود.
WarCraft 3

سازنده: Blizzard Entertainmentناشر: Blizzard Entertainmentسال انتشار: 2002متا: 92گفتن از اين بازي، کاري بيهوده است. کمتر بازيبازي يافت مي شود که حتي يک بار هم اين عنوان بي نظير را تجربه نکرده باشد. وجود داستاني عميق و بي نظير که در سري World Of WarCraft ادامه پيدا کرد و خلق شخصيت هايي مثل ليچ کينگ، WarCraft 3 را تبديل به يکي از بهترين بازي هاي تاريخ کرده است. ترکيب شدن قهرمانان و اضافه شدن المان هاي نقش آفريني به يک بازي استراتژيک همزمان باعث شد تا گيم پلي بازي از عمقي باورنکردني برخوردار شود. عمقي که در کنار داستان بي نظير، گرافيک عالي و طراحي مرحله که کلاسي درسي بود براي طراحي بازي هاي بعدي سازندگان، مخاطبان را حيرت زده کرد. مکانيک هاي گيم پلي همچون ديگر عناوين Blizzard ساده بودند. ساخت يک مرکز فرماندهي، جمع آوري منابع که در نهايت ساخت ارتشي که توانايي شکست دادن دشمن را داشته باشد. اما عنصري مثل قهرمانان WarCraft 3 را از ديگر عناوين مشابه متمايز مي کرد. در اين عنوان ، نيروهايي متفاوت و بسياري قدرتمند در بازي حضور داشتند که اکثرا از شخصيت هاي اصلي داستان بودند. اين نيروها برخلاف ديگر نيروهاي حاضر توانايي هاي بسياري داشته و همچنين امتياز تجربه کسب مي کردند وبه واسطه اين امتياز مي توانستند مهارت هاي ويژه اي کسب کنند.

عنصري مثل قهرمانان WarCraft 3 را از ديگر عناوين مشابه متمايز مي کرد.
قهرمانان در WarCraft 3 به قدري قدرتمند و محبوب شدند که استفاده از آن ها در بازي هاي استراتژيک مرسوم شد. همچنين وجود اين قهرمانان و المان هاي خاص نقش آفريني بود که منجر به ساخت مادي مثل Dota شد. به طور کلي بايد گفت که WarCraft 3 يکي از مهم ترين و جاودان ترين بازي هاي تاريخ است. بازي بزرگي که با محتواي الحاقي تاج و تخت يخ زده، همه را ميخکوب کرد و داستاني را آغاز کرد که هنوز هم به پايان نرسيده، در وسعت داستاني سري WarCraft همين کافي است که بدانيد بيشتر از 15 جلد رمان بر اساس داستان سري، توسط نويسندگاني خبره نگاشته شده. اين سري که الهام هاي بسياري از نوشته هاي تالکين گرفته، دنياي اساطيري مختص به خود را دارد، هنوز هم پتانسيل بسياري براي خلق و پيشبرد قصه در مقابل خود خواهد ديد. با گذشت بيش از 15 سال از عرضه شدن WarCraft 3 اين بازي هنوز هم تازگي داشته و به هيچ عنوان کهنه نشده است.
Civilization 4

سازنده: Firaxis Gamesناشر: 2K Gamesسال انتشار: 2005متا: 94سري Sid Meier’s Civilization يکي ديگر از آن سري بازي هايي است که توسط سيد مير افسانه اي ساخته شده است. سري فراموش نشدني و جاوداني که توانسته فقط با عرضه 6 نسخه، انقلابي عظيم در سبک استراتژيک نوبتي ايجاد کند. ديدن سير تحول تاريخي تمدن هاي بزرگ در اين بازي، يکي از لذت بخش ترين تجربياتي است که يک بازي مي تواند در اختيار مخاطبانش قرار دهد. عجايب کهن جهان و ساختن آن ها، گذاشتن اولين ستون تمدني که قرن ها بعد تبديل به قدرت برتر جهان مي شود، شنيدن صداي بزرگترين رهبران جهان و گوش کردن به موسيقي بي نظير محلي در کنار گيم پلي شگفت انگيز سري، Civilization را به يکي از بزرگترين بازي هاي تاريخ تبديل مي کند.

شماره چهارم براي اولين بار روابط سياسي و ديپلماتيک را به سري وارد کرد و توانست شگفتي بيافريند.
گيم پلي بازي به طور کلي نوبتي است و با مهاجراني آغاز مي شود که قصد دارند سکونت گاهي را براي خود احداث کنند. با احداث اولين شهر ها، تمدن شما شکل گرفته و طي ساليان بسيار پيشرفت مي کند. درخت تکنولوژي سري در شماره چهارم وسعت چشم گيري داشت و مواردي بسيار جذاب را شامل مي شد. بازي در زمينه نبردها پيشرفت کرده بود و بازهم تاکيد بيشتري بر عنصر قلمرو مي کرد، قلمرويي که با پيشرفت شما روز به روز بزرگتر شده و محدوده بيشتري را در بر مي گرفت، Civilization 4 روش هايي متفاوت براي پيروزي را در مقابلتان قرار مي داد، پيروزي به واسطه علم، سلطه جهاني، فرهنگ و در نهايت پيروزي ديپلماتيک که در اين عنوان تاکيد ويژه اي برآن شده بود. شماره چهارم براي اولين بار روابط سياسي و ديپلماتيک را به سري وارد کرد و توانست شگفتي بيافريند. روابط دوستانه ديپلماتيک در کنار خنجرهايي که از پشت وارد مي شدند، بازي را تبديل به يک تونل وحشت سياسي مي کرد.
هوش سياسي و نياز به برنامه ريزي و فکر کردن، Civilization 4 را تبديل به عنواني کاملا سياسي مي کرد. عناصر گيم پلي بازي، يعني پيشرفت فرهنگي، علمي، نظامي و اقتصادي در کنار روابط خاص سياسي، شرايطي پيچيده را در بازي ايجاد مي کرد که موجب مي شد مخاطبان براي پيروزي دست به نقشه هايي پيچيده بزنند. متاسفانه اين روند خاص در شماره پنجم ادامه پيدا نکرد، درست است که روابط ديپلماتيک در شماره پنجم وجود داشت، اما اين روابط به هيچ عنوان عمق شرايط سياسي Civilization 4 را نداشتند. خوشبختانه، اين عمق دوست داشتني در شماره ششم بازگشت و اين بازي را تبديل به يکي از بهترين بازي هاي تاريخ کرد، عنواني که در سال 2016 منتشر شد و توانست نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را جلب کند. شماره ششم سري با کسب امتياز از متاکريتيک، توانست به بهترين بازي استراتژيک سال 2016 بدل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۴۱۴/۱۰_بازی_استراتژیک_برتر_رایانه_ای را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: