Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@00:29:42 GMT

طرز تهیه باقلوا /طرز تهیه باقلوا ترکی/طرز تهیه باقلوا ساده/طرز تهیه باقلوا استانبولی/طرز تهیه باقلوا یزدی/طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا/طرز تهیه خمیر باقلوا/

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۲۱۵۵۶/طرز_تهیه_باقلوا_طرز_تهیه_باقلوا_ترکی_طرز_تهیه_باقلوا_ساده_طرز_تهیه_باقلوا_استانبولی_طرز_تهیه_باقلوا_یزدی_طرز_تهیه_باقلوا_با_خمیر_یوفکا_طرز_تهیه_خمیر_باقلوا

طرز تهیه باقلوا /طرز تهیه باقلوا ترکی/طرز تهیه باقلوا ساده/طرز تهیه باقلوا استانبولی/طرز تهیه باقلوا یزدی/طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا/طرز تهیه خمیر باقلوا/

ساعت24-اگر میخواهید با بهترین روش ها نکات مهم تهیه انواع باقلوا اشنا شوید این مطلب را بخوانید(طرز تهیه باقلوا)

باقْلَوا گونه‌ای شیرینی است که در کشورهای ایران، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، برخی کشورهای عربی، یونان، قبرس و برخی مناطق روسیه تهیه می‌شود. باقلوا شیرینی سنتی ترکان آسیای میانه ترکمن‌های قدیم نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقلوا در ایران به شکل‌های مختلف همچون لوزی، مربعی و لوله‌ای و در انواع طعم‌های پسته ای، بادامی، نارگیلی وغیره با مواد اولیه نظیر: گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاکه قند، شیر، روغن تهیه می‌شود. باقلواهای شهر غازی عِینتاب در ترکیه و باقلوای باکو (باکی پاخلاواسی) از مشهورترین باقلواها می‌باشند. در ایران این شیرینی در شهرهای قزوین، یزد و تبریز تهیه می‌شود

طرز تهیه باقلوا

مواد لازم:

تخم مرغ 3 عدد  .  شیر 1 لیوان  .  ماست 1 لیوان  .  روغن مایع 1 لیوان

بیکینگ پودر 1 بسته  .  مغز گردو 500 گرم  .  کره 400 گرم  .  پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری

پودر هل 1 قاشق غذاخوری  .  آرد سفید مقدار لازم  .  پودر نشاسته مقدار لازم

طرز تهیه : تخم مرغ ها ، شیر و ماست را با روغن مایع مخلوط کنید ، پس از اینکه خوب مخلوط شدند بکینگ پودر و آرد را به ان اضافه نمائید ( ارد را قاشق قاشق اضافه کنید ) تا خمیری لطیف بدست بیاید ، ارد را تا اندازه ای اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد ، خمیر اماده شده را چند دقیقه در دمای اتاق قرار دهید و رویش را با دستمالی مرطوب بپوشانید.

از خمیر تکه هایی کوچک به اندازه یک گردو جدا کنید ، روی هر تکه را  کمی پودر نشاسته بپاشید سپس به کمک وردنه پهن کنید تا خمیر بسیار نازک شود ، خمیرها را به همین صورت اماده کنید.

کف سینی فر را چرب کنید ، لایه ای از خمیرها کف سینی بچینید و رویش کمی نشاسته بپاشید سپس لایه دیگری قرار دهید ، تا 5 طبقه روی هم به همین صورت قرار دهید و پودر نشاسته بپاشید.

پس از اینکه 5 طبقه از ورقه های خمیر روی هم  قرار دادید مغز گردوهای خرد شده ، پودر دارچین و پودر هل را مخلوط کنید و روی تمام سطح خمیر بپاشید و با قاشق کمی فشار دهید تا  خمیرهای لایه پایینی کمی بهم بچسبند و فضای خالی میان خمیر و گردوها نیز پر شود.

پس از اینکه تمام مغزهای گردوها را قرار دادید مانند ابتدای کار لایه لایه روی گردوها را با خمیر بپوشانید و اینکار را نیز تا 5 طبقه انجام دهید ، با دست روی خمیر را کمی فشار دهید تا تمام لایه های زیری بهم بچسبند.

با چاقو خمیر باقلوایی که درون سینی چیده اید را بصورت مربع یا مثلث برش بزنید ، سعی کنید تمام تکه ها یک اندازه باشند ، کره را اب کنید و روی خمیرها بریزید ، سپس باقلوای اماده و برش خورده را در طبقه وسط فری که از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید به مدت 45 دقیقه قرار دهید.

شربت باقلوا : درون قابلمه ای شکر و آب بریزید و بگذارید جوش بیاید و کمی غلیظ شود سپس به ان آب لیمو اضافه کنید و چند دقیقه پس از ان روی گاز بردارید و ارام ارام روی باقلوایی که سرد شده است بریزید ( دقت کنید که یکی سرد و دیگری داغ باشد ).

نکته ها : میتوانید بجای ابلیمو از گلاب نیز استفاده کنید ، بجای گردو میتوانید از مغز پسته یا بادام و … استفاده کنید ، سعی کنید ورقه های خمیر بسیار نازک شود ، شکل باقلوا میتواند مربعی یا لوزی باشد ، میتوانید بجای شیره از عسلی که گرم شده است استفاده کنید و روی باقلوا بریزید.

مقدار ارد باید به اندازه ای باشد که بتوانید به خمیر شکل دهید و نیازی به استفاده از ارد زیادی نیست چون نان را سفت میکند دلیل استفاده از خمیرهای تکه تکه برای راحتی کار است ، استاد کاران حرفه ای برای هر لایه از یک خمیر کامل استفاده میکنند ، میتوانید به جای تهیه خمیر از خمیر فیلو ( یوفکا ) هم برای تهیه باقلوا استفاده کنید.

طرز تهیه باقلوا ترکی

مواد لازم:

-تخم مرغ 3عدد

-شیر1لیوان-ماست1لیوان

-روغن مایع1لیوان

-بیکینگ پودر1بسته

-آردگندم به مقدار لازم

-گردونیم کیلو

-کره 400 گرم

-نشاسته1کیوگرم

-پودر پسته(برای تزئین)50گرم

-روغن مایع برای چرب کردن خمیر 1.5 لیوان

-برای شربت باقلوا:شکر 4 لیوان

-آب 4.5لیوان

-لیموترش 2/1 عدد


روش تهیه:

آکاایران: تخم مرغ ،شیر،ماست،و روغن مایع را مخلوط کنید .آرد و بکینگ پودر را الک کرده و به مخلوط اضافه کنید .یک خمیر درست کنید که به دست نچسبد.چند دقیقه در حرارت اتاق بگذارید ،روی آن را با دستمال مرطوب بپوشانید . از خمیر 60 تکه کوچک به اندازه فندق جدا کنید . روی آن ها را نشاسته بپاشید . با کمک وردانه پهن کنید و 10 خمیر را روی هم چیده ،دوباره با هم ورز دهید تا یک لای نازک در بیاید.بعد سینی را چرب کنید (با این مواد می توانید دو تا سینی به اندازه 35*35 سانتی متر باقلوا درست کنید )،و لایه اول را روی سینی پهن کنید .روی آن را چرب کنید .دوباره ده تا خمیر کوچک بردارید و روی انها نشاسته بپاشید .یکی یکی ورز بدهید .روی هم بچینید . یک لای بزرگ به اندازه سینی ورز دهید .روی آن را چرب کرده گردو بپاشید.این کار را تا شست تا خمیر تمام شود انجام دهید.دو تا لایهء یک بار گردو بپاشید .آخرین لایه ء خمیر را که روی سینی گذاشتید برش های یک سانتی بزنید . کره را آب کنید .ولرم که شد روی خمیر بریزید.فر را از قبل گرم کرده باقلوا را وسط فر بگذارید .تا روی آن طلایی شود ( تقریبا 45 دقیقه ).

برای اماده کردن شربت باقلوا : در یک دیگ شکر و آب را بریزید و بگذارید جوش بیایدو کمی غلیظ شود .سپس به ان آب لیمو اضافه کنید . چند دقیقه بعد از روی آتش بردارید . وقتی که شربت ولرم شد روی باقلوا آرام آرام بریزید . باقلوا که از فر درآمد باید سرد شده باشد

طرز تهیه باقلوا استانبولی

طرز تهیه باقلو به روش استانبولی سه مرحله دارد که در ادامه مطلب مراحل طرز تهیه آن را به صورت مجزا در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

مواد لازم شربت باقلوای استانبولی

شکر : ۲ فنجان
آب : ۲ فنجان
آب لیمو : ۱ قاشق غذاخوری
دارچین : ۱ قطعه

مواد لازم برای مغز باقلوای استانبولی

پودر پسته : ۲ فنجان
گردوی خرد شده : ۱ فنجان
میخک آسیاب شده : ۱/۸ قاشق چایخوری
شکر ریز دانه : ربع فنجان

مواد لازم برای خمیر باقلوا استانبولی

خمیر نازک باقلوا : ۱ بسته

روش تهیه باقلوا استانبولی

ابتدا فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. همه مواد لازم برای مغز باقلوا را در درون ظرفی مناسب بریزید و سپس مواد را در درون ظرف هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.


در مرحله بعدی طرز تهیه باقلوا استانبولی درون ظرف پیرکسی ( هر نوع قالب مورد نظرتان ) را با کمک کره ذوب شده چرب کنید و سپس با کمک قلم مو به ۱۰ لایه از خمیر نازک باقلوا کره ذوب شده را بمالید و لایه های خمیر باقلوا را به صورت یکی یکی در درون قالب بر روی یکدیگر پهن کنید مواد مغز باقلوای استانبولی را بر روی خمیر های باقلوا بریزید و سطح آن ها را یکدست کنید ۱۰ لایه دیگر از خمیر باقلوا را بر روی مواد مغز باقلوا قرار دهید و بین لایه های خمیر را کره بمالید.

سپس قسمت هایی از خمیر را که از ظرف پیرکس بیون زده است را ببرید و سپس روی همه سطح همه خمیر را کره بمالید و با کمک چاقوی تیزی لایه های فوقانی را به شکل لوزی برش دهید.

سپس ظرف باقلوا را به مدت ۶۰ دقیقه در درون فر قرار دهید اگر در این مدت مشاهده کردید که لایه های فوقانی باقلوا خیلی زود تعییر رنگ دادند بر روی ظرف فویل بکشید.

 برای تهیه شربت باقلوا آب و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید دارچین و آب لیمو را به آن ها اضافه کنید و بعد از این که شکر در آب به خوبی در آب حل شد زیر قابلمه را خاموش کنید برای تهیه شربت باقلوا ۱۰ دقیقه زمان کافی است بعد از مدت زمان ذکر شده زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت خنک شود.در مرحله آخر طرز تهیه باقلوای استانبولی بعد از ۶۰ دقیقه ظرف باقلوا را از درون فر بیرون آورید و شربت را روی باقلوا ها را بریزید و سپس اجازه دهید باقلوا مقداری خنک شود و آن را به مدت ۵ ساعت در درون یخچال قرار دهید تا شربت به خوبی جذب باقلوا شود.

طرز تهیه باقلوا یزدی

طرز تهیه باقلوا یزدی از سه مرحله تشکیل می شود:
+خمیری مشابه خمیر نان  که لواش باقلوا نام دارد.

+مایه ای محتوی پودر پسته که در میان باقلوا گذاشته می شود.

+شربتی که برای شیرین کردن ، روی باقلوا ریخته می شود.

مواد لازم برای تهیه مایه داخل باقلوا

300 گرم    پودر پسته یا بادام

150 گرم    پودر قند

نصف قاشق غذا خوری    هل

طرز تهیه مایه داخل باقلوا

برای تهیه مایه باقلوا یزدی شما باید پودر بادام یا پسته را  همراه با پودر قند و هل حسابی را ترکیب کنید و در ظرفی جداگانه کنار بگذارید تا بعدا از آن استفاده کنید.

طرز تهیه باقلوا یزدی

مواد لازم برای تهیه شربت باقلوا

نیم کیلو    شکر

دولیوان    آب

نصف لیوان    گلاب

طرز تهیه شربت باقلوا

در طرز تهیه باقلوا یزدی آمده که برای تهیه شربت باقلوا شما باید شکر و آب را با هم مخلوط کنید. سپس ان را روی حرارت بگذارید. وقتیکه مایه جوش آمد و نسبتا غلیظ شد، به آن گلاب بیافزایید و وقتی چند جوش زد حرارت را خاموش کنید.

انگاه شربت را از صافی رد کنید و ان را هم در ظرفی جداگانه بگذارید تا از ان استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه لواش باقلوا :

2عدد    زرده تخم مرغ

3قاشق سوپخوری    روغن مایع

نصف قاشق مرباخوری    بکینگ پودر

یک استکان     شیر

100گرم    کره

کمی    نمک

کمی    گلاب

به مقدار کافی    آرد سفید

طرز تهیه باقلوا یزدی

طرز تهیه لواش باقلوا و طرز تهیه شیرینی:

در طرز تهیه باقلوا یزدی آمده است که در اولین مرحله باید بیکینگ پودر و نمک را در شیر حل بکنید. سپس روغن و زرده های تخم مرغ را با هم ترکیب کرده و شیر را به ان اضافه کنید. اینها را حسابی با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعدی برای تهیه باقلوا یزدی آرد را الک کنید . سپس ان را  کم کم به مایع موجود اضافه کنید تا جاییکه خمیر به دست نچسبد. یادتان باشد اگر آرد را یکدفعه اضافه کنید ارد گلوله گلوله میشود و صاف کردن ان مشکل است.

اکنون خمیر را در کیسه نایلونی بگذارید( طرز تهیه باقلوا یزدی ) و اجازه دهید 1الی 2ساعت در جایی بماند. سپس از این خمیر گلوله ای به اندازه یک نارنگی بردارید، آن را با وردنه کاملاً نازک کنید.

جعبه ای فلزی ( یا ظرفی که قابل استفاده درفر است ) را انتخاب کنید و خمیر را کف آن پهن کنید .

لواش دوم را هم به همین روش پهن کنید و روی لایه ی اول لواش بگذارید.

سپس مایع میان باقلوا که محتوی بادام یا پسته است را روی 2 لایه خمیر بریزید و با دست کاملاً فشارش دهید.

بعد از انجام مراحل قبلی با دست کمی گلاب را روی لایه های مواد بپاشید.

در مرحله بعدی برای تهیه باقلوا یزدی مجدداً یک لواش دیگر را باز کنید ، با وردنه خوب نازکش کرده و روی مواد بگذارید. سپس کناره های اضافی خمیرهای لواش را با کارد جدا کنید و کل مواد را به صورت لوزی یا مربع ببرید.

در این قسمت ( طرز تهیه باقلوا یزدی ) هم باید کره را داغ کنید و روی شیرینی بریزید . وقتیکه کره کاملاً جذب شیرینی شد جعبه باقلوا را درقسمت پائینی فر (  قبلا با حرارت 350 درجه بمدت 20 دقیقه گرم کنید ) میگذاریم.

سپس 10 الی 15 دقیقه ، شیرینی را در پنجره بالایی میگذاریم تا روی باقلوا طلایی رنگ شود. پس از خارج کردن باقلوا از فر، شربت  را کم کم روی آن می ریزیم تا کاملاً جذب شیرینی شود. اجازه دهید خنک شده و شربت جذب ان شود. اگر دوست داشتید در این مرحله میتوانید باز هم کمی شربت به ان اضافه کنید.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۵۵۶/طرز_تهیه_باقلوا_طرز_تهیه_باقلوا_ترکی_طرز_تهیه_باقلوا_ساده_طرز_تهیه_باقلوا_استانبولی_طرز_تهیه_باقلوا_یزدی_طرز_تهیه_باقلوا_با_خمیر_یوفکا_طرز_تهیه_خمیر_باقلوا را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: