Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@15:07:44 GMT

با مننژيت اين بيماري خطرناک اشنا شويد(علائم،پيشگيري و درمان ها)

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۲۹۸۶۷/با_مننژیت_این_بیماری_خطرناک_اشنا_شوید_علائم_پیشگیری_و_درمان_ها

خبرگزاري آريا -

گرفتگي گردن يکي از علائم بيماري مننژيت است.
مننژيت يک التهاب غشاء(مننژ) در اطراف مغز و نخاع است.
تورم همراه با مننژيت اغلب باعث بروز علائم و نشانه هاي اين بيماري مي شود که شامل سردرد، تب و سفتي گردن است.
اغلب موارد مننژيت توسط يک عفونت ويروسي ايجاد مي شود، اما عفونت هاي باکتريايي و قارچي نيز مي تواند به مننژيت منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسته به علت عفونت، مننژيت حداکثر تا چند هفته بهبود مي يابد و يا اينکه مي تواند به صورت يک وضعيت اضطراري تهديد کننده حيات فرد باشد که در اين حالت نياز به درمان فوري با آنتي بيوتيک دارد.
اگر شما گمان مي کنيد که خود يا کسي از افراد خانواده شما در معرض مننژيت مي باشد، به دنبال مراقبت هاي پزشکي باشيد زيرا درمان زودرس مننژيت باکتريايي مي تواند از بروز عوارض جدي جلوگيري کند.
علائم بيماري مننژيت:
اشتباه در مورد تشخيص علائم اين بيماري آسان است زيرا نشانه هاي اوليه مننژيت با نشانه هاي آنفولانزا خيلي شبيه هستند. علائم و نشانه هاي مننژيت ممکن است طي چند ساعت و يا بيش از يک يا دو روز پديدار شوند.
علائم و نشانه هاي که ممکن است در افراد بالاتر از 2 سال بروز کنند عبارتند از:
• تب ناگهاني بالا
• گرفتگي گردن
• استفراغ يا تهوع همراه با سردرد
• سرگيجه و يا مشکل تمرکز
• تشنج
• خواب آلودگي و سختي بيدار شدن از خواب
• حساسيت به نور
• عدم علاقه به نوشيدن و خوردن (عدم اشتها)
• ضايعات پوستي(جوش) در برخي از موارد، مانند مننژيت مننگوکوکي
نشانه هاي بيماري در نوزادان:
نوزادان و شيرخواران ممکن است علائم و نشانه هاي سردرد و سفتي گردن را نداشته باشند. در عوض، نشانه هاي مننژيت در اين گروه سني ممکن است شامل:
• تب شديد
• گريه ثابت
• خواب آلودگي مفرط و تحريک پذيري
• عدم فعاليت و يا کندي
• تغذيه ضعيف
• برآمدگي در نقطه نرم در بالاي سر نوزاد (فونتانل)
• سفتي در بدن و گردن نوزاد
نوزادان مبتلا به مننژيت ممکن است مشکل آرام شوند و حتي ممکن است گريه شديدتري در زماني که بلندشان مي کنند داشته باشند.
علل بروز مننژيت :
مننژيت معمولا از يک عفونت ويروسي ايجاد مي شود، اما علت همچنين ممکن است يک عفونت باکتريايي نيز باشد. به ميزان کمتر، عفونت قارچي نيز ممکن است مولد مننژيت شو ،داز آنجا که عفونت هاي ميکروبي جدي ترين عامل مننژيت اند و مي تواند تهديد کننده زندگي بيمار باشد، از اينرو شناسايي منبع عفونت، بخش مهمي از يک طرح درمان است.

مننژيت يک التهاب غشاء(مننژ) در اطراف مغز و نخاع است.
مننژيت باکتريايي:
مننژيت حاد باکتريايي معمولا هنگامي رخ مي دهد که باکتري وارد جريان خون شده و به مغز يا نخاع برسد اما گاهي باکتري ها به طور مستقيم به مننژ حمله مي کنند، پس از يک عفونت گوش، عفونت سينوس ها، شکستگي جمجمه يا به ندرت پس از اعمال جراحي اين بيماري بروز مي يابد.
تعدادي از باکتري ها مي توانند مننژيت حاد باکتريايي را بوجود آورند. شايع ترين آن ها عبارتند از:
• استرپتوکوک پنومونيه(پنوموکوک) اين باکتري شايع ترين علت مننژيت باکتريايي در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در ايالات متحده آمريکا است. اين بيماري بيشتر باعث عفونت ذات الريه يا گوش يا سينوس ها مي شود، يک واکسن براي کمک به کاهش وقوع اين عفونت وجود دارد.
• نايسريا مننژيتيديس(مننگوکوک) اين باکتري يکي ديگر از علل منجر به مننژيت باکتريايي است .مننژيت مننگوکوکي معمولا هنگامي رخ مي دهد که باکتري ها از عفونت دستگاه تنفسي فوقاني وارد جريان خون فرد مي شوند. اين عفونت بسيار مسري است و بيشتر نوجوانان و بزرگسالان جوان را تحت تاثير قرار مي دهد و ممکن است بيماري هاي همه گير محلي در خوابگاه دانشگاه، مدارس شبانه روزي و پايگاه هاي نظامي بوجود بياورد. يک واکسن براي کمک به کاهش وقوع اين عفونت وجود دارد.
• هموفيلوس آنفولانزا(هموفيلوس) هموفيلوس آنفلوآنزا نوع B معمولا علت اصلي مننژيت باکتريايي در کودکان است. اما واکسن هاي جديد HIB که در دسترس اند به عنوان بخشي از برنامه ايمن سازي دوران کودکي معمول شده اند(در ايالات متحده ) که تا حد زيادي تعداد ابتلا به اين نوع از مننژيت را کاهش مي دهند.
• ليستريا مونوسيتوژنز(ليستريا) اين باکتري ها را مي توان در پنير نرم، هات داگ و گوشت قرمزيافت. خوشبختانه اکثر افراد سالم در معرض ليستر بيمار نمي شوند، اگر چه زنان باردار، نوزادان، افراد مسن و افراد با سيستم ايمني ضعيف مستعد ابتلا هستند. ليستريا مي تواند از سد جفت عبورکرده وعفونت در اواخر بارداري ايجاد کند که باعث مرگ جنين يا مرگ در مدت کوتاهي بعد از تولد مي شود. افراد با سيستم ايمني ضعيف با توجه به اثر بيماري يا داروها آسيب پذيرتر هستند.
مننژيت ويروسي:
هر سال، تعداد مواردي که ويروسها باعث ابتلا به مننژيت اند نسبت به باکتري ها بالا مي رود. مننژيت ويروسي معمولا خفيف است .يک گروه از ويروس ها به عنوان آنتروويروس مسئول شناخته شده براي موارد مننژيت ويروسي هستند. اين ويروس ها تمايل به گردش در اواخر تابستان و اوايل پاييز دارند. ويروس ها از جمله ويروس هرپس سيمپلکس، HIV، اوريون، ويروس غرب نيل نيز مي توانند سبب مننژيت ويروسي شوند.
مننژيت مزمن:
فرم مزمن مننژيت زماني رخ مي دهد که اين موجودات به آهستگي به غشاء و مايع اطراف مغز حمله مي کنند. اگر چه مننژيت حاد حمله به طور ناگهاني است ولي در مننژيت مزمن حدود دو هفته يا بيشتر اين بيماري ايجاد مي شود، با اين وجود علائم و نشانه هاي مننژيت مزمن( سردرد، تب، استفراغ ..) شبيه به مننژيت حاد است.
مننژيت قارچي:
مننژيت قارچي نسبتا غير معمول است و باعث مننژيت مزمن مي شود، گاهي اوقات ممکن است مانند مننژيت حاد باکتريايي عمل کند. با اين حال، اين شکل از مننژيت مسري از فردي به فرد ديگر است. مننژيت کريپتوکوکال فرم قارچي شايع اين بيماري است که افراد با ضعف در سيستم ايمني، مانند مبتلايان به ايدز، تاثير مي گذارد. اين بيماري اگر با داروهاي ضد قارچ درمان نشود مي تواند خطرناک باشد.
در سال 2012 در آمريکا مننژيت قارچي به دليل تزريق کورتيکواستروئيد آلوده شايع شد، موارد مننژيت قارچي با داروهاي آلوده در تزريق به ستون فقرات براي کمر يا گردن درد باعث ايجاد بيماري شده بود.
ساير علل مننژيت:
مننژيت همچنين مي توانيد از علل غير عفوني، مانند واکنش هاي شيميايي، آلرژي به مواد مخدر، برخي از انواع سرطان و بيماري هاي التهابي مثل سارکوئيدوز حاصل شود.
عوامل خطر براي ابتلا به مننژيت عبارتند از:
• انجام ندادن واکسيناسيون: اگر براي شما يا فرزند شما برنامه واکسيناسيون در دوران کودکي تکميل نشده، خطر ابتلا به مننژيت بالاتر است.
• سن : اغلب موارد مننژيت ويروسي در کودکان کمتر از سن5 سالگي رخ مي دهد. مننژيت باکتريايي معمولا افراد زير 20 سال را تحت تاثير قرار مي دهد، به خصوص کساني که در جامعه زندگي مي کنند. زندگي در يک محيط اجتماعي، دانشجوياني که در خوابگاه زندگي مي کنند، پرسنل در پايگاه هاي نظامي و کودکان در مدارس شبانه روزي احتمال خطر بالاتر بوده و بيشتر در معرض خطر مننژيت مننگوکوکي مي باشند زيرا اين باکتري ها تنفسي هستند و تمايل به گسترش سريع در هر جايي که گروه هاي بزرگ جمع مي شوند دارند.
• بارداري: اگر باردار هستيد عفونت ناشي از باکتري ليستريا، ممکن است به مننژيت تبديل شود و در معرض خطر ابتلا به ليستريوز باشيد. اگر شما مبتلا به ليستريوز شويد، نوزاد متولد نشده شما نيز در معرض خطر است.
• به خطر افتادن سيستم ايمني بدن: عواملي که ممکن است سيستم ايمني بدن شما را به خطر اندازند از جمله ايدز، اعتياد به الکل، ديابت و استفاده از داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني، شما را بيشتر مستعد ابتلا به مننژيت مي کند. حذف طحال که بخش مهمي از سيستم ايمني بدن شما را تشکيل مي دهد نيز ممکن است خطر ابتلا را افزايش دهد.
مننژيت به طور معمول از عفونت هاي واگير دار به وجود مي آيد .باکتري ها يا ويروس ها که مي تواند موجب مننژيت شوند از طريق سرفه، عطسه، بوسيدن، يا ظروف غذا خوردن، مسواک يا سيگار گسترش مي يابد، شما نيز در معرض خطر هستيد اگر با کسي که به اين بيماري مبتلاست کار يا زندگي مي کنيد.

انجام ندادن واکسيناسيون يکي از عوامل ايجاد بيماري مننژيت است.
پيشگيري از مننژيت:
دستان خود را بشوييد: شستن دقيق دست در جلوگيري از قرار گرفتن در معرض عوامل عفوني مهم است. کودکان خود را به شستن دست هايشان آموزش دهيد، در اغلب موارد به خصوص قبل از غذا خوردن و پس از استفاده از توالت، گذراندن وقت در يک محل عمومي شلوغ و يا يعد از بازي با حيوانات خانگي به آنها نشان دهيد که چگونه دست هاي خود را با دقت بشويند، براي شستشو حتما از صابون استفاده کرده و به اب خالي اکتفا نکنيد.
رعايت بهداشت: آيا نوشيدني، غذا، ني، ظروف غذا خوري، شانه و يا مسواک خود را با هر کس ديگري به اشتراک مي گذاريد؟ آموزش کودکان و نوجوانان براي جلوگيري از به اشتراک گذاري اين موارد بيش از حد اهميت دارد.
سالم ماندن: سيستم ايمني بدن خود را با استراحت کافي، ورزش منظم و يک رژيم غذايي سالم با مقدار زيادي از ميوه هاي تازه، سبزيجات و غلات سبوس دار حفظ کنيد.
اگر شما باردار هستيد: مراقب تغذيه خود باشيد کاهش خطر ابتلا به ليستريوز با کاهش مصرف گوشت پخته، از جمله هات داگ و گوشت اغذيه فروشي ممکن است، همينطور اجتناب از مصرف پنير نرم محلي از شير غير پاستوريزه، اين نوع پنير ها را استفاده نکنيد مگر اينکه به وضوح برچسب مواد تشکيل دهنده ي آن را با شير پاستوريزه مشاهده کنيد.
واکسن: برخي از انواع مننژيت باکتريايي پيشگيري با واکسن هاي زير:
• واکسن نوع هموفيلوس آنفولانزا ب: کودکان در ايالات متحده به طور معمول اين واکسن را به عنوان بخشي از برنامه واکسيناسيون خود دريافت مي کنند تزريق اين واکسن، پس از حدود 2 ماه از سن نوزاد انجام خواهد شد، اين واکسن براي بعضي از بزرگسالان نيز توصيه مي شود، از جمله کساني که به بيماري سلول داسي شکل و يا ايدز مبتلايند و يا کساني که طحال ندارند.
• واکسن کونژوگه پنوموکوک(PCV7): اين واکسن بخشي از برنامه ايمن سازي براي کودکان کمتراز 2 سال در ايالات متحده است. علاوه بر اين آن را براي کودکان بين سنين2 و 5 که در معرض خطر بالاي بيماري پنوموکوکي و نيز کودکاني که بيماري قلبي مزمن يا بيماري هاي ريوي و سرطان دارند توصيه مي شود.
• مننژايتيديس سروگروپ B واکسن مننگوکوک نايسريا (MenB): اين واکسن از بيماري مننژيت ناشي از سروگروپB جلوگيري مي کند. مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري واکسيناسيون به افراد 10 سال به بالا که در معرض خطر ابتلا به مننژيت سروگروپ B هستند اين واکسن را توصيه مي کند و همينطور هر کسي که طحال آسيب ديده و يا برداشته شده دارد، يا افراد با برخي از بيماري هايي که بر سيستم ايمني بدن تاثير مي گذارد.
اين واکسن همينطور مي تواند به نوجوانان و بزرگسالان جوان 16 تا 23 سال براي حفاظت کوتاه مدت در برابر بيماري مننژيت سروگروپ B، و نيز هر کسي است که به دليل شيوع در جامعه در معرض خطر است تزريق شود.
• در هموفيلوس آنفلوآنزا نوع b و نايسريا مننژيتيديس سروگروپ B و واکسن ((HIB-MenCY تزريق مي شود: اين واکسن براي کودکان کمتر از 19 ماه(نه کمتر از 6 هفته) که در معرض خطر بالاي بيماري مننژيت اند توصيه مي شود. اين شامل کودکاني است که به کم خوني سلول داسي شکل وعملکرد نادرست طحال مبتلايند. اين واکسن در چهار دوز، در سن2 ماه، 4 ماه، 6 ماه، و بين سنين 12 ماه و15 ماه به بدن تزريق مي شود.
• واکسن پلي ساکاريدي پنوموکوک ((PPSV: درکودکان و بزرگسالان مسن تر که نياز به حفاظت از باکتريهاي پنوموکوکي دارند توصيه مي شود. مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري توصيه واکسن HPVرا براي همه بزرگسالان بالاي 65 سال، بزرگسالان و کودکاني که داراي سيستم ايمني ضعيف اند يا بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي، ديابت يا کم خوني سلول داسي شکل دارند توصيه مي کند، اما براي افراد ديگر لازم نيست.
• واکسن کونژوگه مننگوکوکي ((MCV4: توسط مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري توصيه مي شود که يک دوز واحد ازMCV4 به کودکان11 تا 12سال و در سن 16 سال با يک تقويتي تزريق شود، اگر اين واکسن براي اولين بار بين 13 و 15 سالگي داده شده، شات تقويت کننده بين 16 تا 18 سالگي توصيه مي شود، اما گر بار اولي است که در 16 سالگي يا بالاتر تزريق مي شود، تقويت کننده لازم نيست.
اين واکسن همچنين مي تواند به کودکاني که در معرض خطر بالاي ابتلا به مننژيت باکتريايي اند و يا به کساني که با افراد مشکوک به اين بيماري در تماس هستند داده شود و همينطور براي افراد سالم که در معرض شيوع بيماري اند اما قبلا واکسينه نشده اند.
منبع:shafajoo.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۹۸۶۷/با_مننژیت_این_بیماری_خطرناک_اشنا_شوید_علائم_پیشگیری_و_درمان_ها را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: