Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@08:15:42 GMT

انواع خودمراقبتی و اهمیت آن در زندگی امروز بشر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۲۹۹۲۳/انواع_خودمراقبتی_و_اهمیت_آن_در_زندگی_امروز_بشر_چیست

انواع خودمراقبتی و اهمیت آن در زندگی امروز بشر چیست؟

کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت گفت: خودمراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پری سنجرانی، کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت، در گفت‌وگو با پایگاه خبری دیمه نیوز، در پاسخ به این سئوال که خودمراقبتی چیست، گفت: خودمراقبتی شامل اقداماتی است آموختنی، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوشی ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند؛ خودمراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص انواع خود مراقبتی تاکید کرد: ۴ نوع خودمراقبتی وجود دارد که اعم از خودمراقبتی جسمی، خودمراقبتی روانی، خودمراقبتی عاطفی و خودمراقبتی معنوی است.

این کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت در خصوص خودمراقبتی جسمی تاکید کرد: این خود مراقبتی شامل خوردن غذای سالم و منظم، انجام ورزش روزانه، انجام معاینات پزشکی ادواری و منظم پیشگیرانه، دریافت خدمات و مراقبت های پزشکی مورد نیاز، استراحت کافی هنگام بیماری، داشتن خواب و استراحت کافی، رعایت پوشش مناسب بر اساس فصول سال، رفتن به تعطیلات، اجتناب از وسایل، لوازم و رفتارهای پر خطر و غیره است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خودمراقبتی روانی اختصاص وقت و زمان روزانه برای تفکر و تامل، مراجعه به روان پزشک یا روان شناس در صورت بروز مشکل یا ناراحتی روانی، انجام اقدامات لازم برای کاهش تنش و استرس، توجه به تجارب، آرزوها، افکار و احساسات خود، مطالعه شاهکارهای ادبی و هنری، اختصاص زمان مناسب برای رفتن به دامن طبیعت است؛ خودمراقبتی عاطفی شامل معاشرت و مراوده با دیگران، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، مهربانی با خود و دیگران، افتخار به خود، گریه کردن وقتی که لازم است، جستجوی چیزهایی برای خندیدن، بیان خشم خود به روشی سازنده، اختصاص وقت برای بودن در کنار والدین و برادر و خواهر، مطالعه کتاب هایی که دوست شان داریم، می شود.

پری سنجرانی در توضیح خودمراقبتی معنوی بیان داشت: اختصاص زمان روزانه برای عبادت و نیایش، تلاوت و شنیدن آیات قرآن، انجام کارهای خیر و عام المنفعه، کمک به نیازمندان، شکر گذاری نعمت های الهی، احساس ارزش، خوشبینی و امید، شرکت در مراسم و مناسک دینی و مذهبی، مطالعه متون و ادبیات مذهبی و معنوی، تامل در ارزش ها شامل این نوع خودمراقبتی می شود.

انتهای خبر/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۹۹۲۳/انواع_خودمراقبتی_و_اهمیت_آن_در_زندگی_امروز_بشر_چیست را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: