Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@11:49:02 GMT

تکنیک کم نظیر مهندسان ایرانی در حرم امام حسین(ع) +عکس

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۳۰۴۷۳/تکنیک_کم_نظیر_مهندسان_ایرانی_در_حرم_امام_حسین_ع_عکس

تکنیک کم نظیر مهندسان ایرانی در حرم امام حسین(ع) +عکس

به گزارش جام نیوز، حسن دانشمندی با بیان اینکه فاز اول طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع) مزین به‌نام صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در زمینی به مساحت 5.5 هکتار در حال اجرا است، گفت: مشکل عمده ما در اجرای این طرح، بالا بودن آب زیر زمینی است به شکلی که در 2.5 تا سه متری زیر سطح کربلا به سطح آب تثبیت شده بر می‌خوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این چالش فنی ما را بر آن داشت که از تکنیک‌ها و ابزار خاصی استفاده کنیم که در جهان کم‌نظیر است.

مسئول نظارت پروژه توسعه حرم امام حسین(ع) توضیح داد: نخستین تمهیدی که توسط متخصصان داخلی اندیشیده شد، اجرای یک دیوار آب‌بند برای جلوگیری از نفوذ آب به محدوده پروژه بود.

دانشمندی تصریح کرد: تصمیم گرفته شد اطراف کل پروژه، دیواری به عمق 40 متر و عرض یک متر جهت جلوگیری از ورود آب احداث شود؛ این دیوار با استفاده از دستگاههای «هیدروفرز» با 75درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل طولانی شدن عملیات اجرایی دیوار آب‌بند، این تهدید وجود داشت که عملیات گودبرداری و خاک برداری با تاخیر مواجه ‌شود بنابراین تصمیم گرفته شد بخشی از سازه‌ها به صورت بالا به پائین یعنی بدون خاک‌برداری اجرا و پس از تکمیل سقف اول، عملیات خاک‌برداری طبقات زیرین انجام شود.

مسئول نظارت پروژه توسعه حرم امام حسین(ع) افزود: هم‌اکنون با همت متخصصان ایرانی، ستون‌های پیش‌ساخته در داخل زمین نصب می‌شوند تا سپس روی آنها سقف اجرا شود؛ پس از اجرای طبقه همکف، نسبت به خاک‌برداری طبقه زیرین و ساخت طبقات فوقانی به صورت همزمان اقدام خواهیم کرد.

دانشمندی تصریح کرد: همچنین به دلیل بالا بودن آب زیرسطحی، با مشکل «بَر کَنِش آب» در اجرای ستون‌های پیش ساخته مواجه بودیم که این مسئله استفاده از شمع‌های کششی در پروژه را گریز ناپذیر می‌کرد بنابراین متخصصان ستاد بازسازی عتبات از ستون‌های ویژه‌ای در اجرای این طرح استفاده می‌کنند.

به گفته وی، این ستون‌ها شامل دو قسمت است؛ بخشی از آن به‌صورت «شمع در جا ریز» و بخش دیگری که ستون‌های اصلی سازه و ساختمان را تشکیل می‌دهند، به صورت پیش‌ساخته بوده که به هم متصل و نصب می‌شوند.

مسئول نظارت پروژه توسعه حرم امام حسین(ع) اظهار کرد: اتصال این دو بخش که هم به‌صورت درجا ریز و هم به صورت پیش‌ساخته است، از نظر فنی و عملیاتی بسیار پیچیده محسوب می‌شود که با همت کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات به‌صورت شبانه‌روزی در حال اجرا است.

دانشمندی با بیان اینکه طرح توسعه حرم امام حسین(ع) در چهار طبقه طراحی شده که دو طبقه از آن زیر زمین قرار دارد، گفت: طراحی کلی پروژه به‌گونه‌ای است که ارتفاع آن از ارتفاع حرم مطهر بالاتر نباشد.

تسنیم

115

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۰۴۷۳/تکنیک_کم_نظیر_مهندسان_ایرانی_در_حرم_امام_حسین_ع_عکس را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: