Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@15:31:34 GMT

نگاهی به حماسه‌آفرینی‌های زنان در کتاب‌های دفاع مقدس/دا، دختر شینا و من زنده ام ۳ اثر برگزیده دفاع مقدس از زبان زنان

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۳۸۶۴۶/نگاهی_به_حماسه_آفرینی_های_زنان_در_کتاب_های_دفاع_مقدس_دا_دختر_شینا_و_من_زنده_ام_۳_اثر_برگزیده_دفاع_مقدس_از_زبان_زنان

نگاهی به حماسه‌آفرینی‌های زنان در کتاب‌های دفاع مقدس/دا، دختر شینا و من زنده ام ۳ اثر برگزیده دفاع مقدس از زبان زنان

نویسندگان زن، در راستای نشان دادن ایثارگری‌های زنان، آثار قابل توجهی را عرضه کرده‌اند. این آثار را می‌توان هم از منظر وقایع سال‌های دفاع مقدس و هم وقایع پس از آن و ارتباطش با نسل بازمانده از جنگ، بررسی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازگوهرشادنیوز،ادبیات دفاع مقدس حالا دیگر در کشور ما برای خود جای مهم و ارزنده­ای دارد که هیچ منتقد و کارشناس حتی غیرمنصف هم نمی‌­تواند منکر آن شود؛ اما جایگاه نویسندگان زن در به رشته تحریر در آوردن ارزش‌های دفاع مقدس با توجه به حس عاطفی آنها قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نویسندگان زن، در راستای نشان دادن ایثارگری‌های زنان، آثار قابل توجهی را عرضه کردند. این آثار را می‌توان هم از منظر وقایع سال‌های دفاع مقدس و هم وقایع پس از آن و ارتباطش با نسل بازمانده از جنگ، بررسی کرد.


این زنان یا جنگ را دیده و راوی جنگ بوده‌اند؛ یا تنها به عنوان نویسنده، با بهره گیری از تخیل و با تکیه بر واقعیات، قلم به دست گرفته‌اند. البته در این میان زنانی هم خود راوی و هم نویسنده وقایع دوران دفاع مقدس بوده‌اند.

در ادامه به معرفی سه کتاب«دا»، «من زنده ام» و «دختر شینا» در حوزه دفاع مقدس می‌پردازیم که توسط نویسندگان زن به رشته تحریر آمده است.

کتاب «دا» به موضوع مقاومت مادران ایرانی در طول جنگ ایران و عراق می‌بپردازد


کتاب «دا» بر اساس خاطرات خانم سیده زهرا حسینی تهیه شده است این کتاب به اهتمام سیده اعظم حسینی نگاشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است.


«دا» در زبان کردی به معنی مادر است و زهرا حسینی که خود یکی از کردهای پهله زرین آباد استان ایلام است با انتخاب این عنوان سعی کرده به موضوع مقاومت مادران ایرانی در طول جنگ ایران و عراق بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کتاب مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب در زمینهٔ خاطره‌نگاری جنگ هشت سالهٔ ایران و عراق محسوب می‌شود.


خاطرات ذکر شده در این کتاب در دو شهر بصره و خرمشهر است و سال‌های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد.

راوی این کتاب در آن زمان دختر ۱۷ ساله‌ای است و گوشه‌ای از تاریخ جنگ را غالباً به اشغال و فتح خرمشهر مربوط می‌شود بازگو می‌کند.
در ادامه بخشی از این کتاب را می‌خوانیم

«...همان طور که بین شهدا چرخ می‌زدم، یکهو احساس کردم پایم در چیزی فرو رفت. موهای تنم سیخ شد. جرأت نداشتم تکان بخورم یا دستم را به طرف پایم ببرم. لیزی و رطوبتی توی پایم حس می‌کردم که لحظه به لحظه بیشتر می‌شد. یک دفعه یخ کردم. با این حال دانه‌های عرق از پیشانی‌ام می‌ریخت. آرام دستم را پایین بردم و به پایم کشیدم. وقتی فهمیدم چه اتفاقی افتاده است، تیره پشتم تا سرم تیر کشید و چهار ستون بدنم لرزید. پایم در شکم جنازه ایی که امعاء و احشایش بیرون ریخته بود، فرو رفته بود. به زحمت پایم را بالا آوردم. سنگین و کرخت شده بود. انگار مال خودم نبود. کشان کشان تا دم تکه زمین خاکی آمدم. پایم را از کفش درآوردم و روی زمین کشیدم».


«من زنده‌ام» روایتگر داستان دختری است که به اسارت عراقی‌ها در می‌آید


من زنده‌ام عنوان کتابی است که توسط معصومه آباد یکی از اسرای ایرانی در جنگ عراق علیه ایران به رشته تحریر در آمده است.

اولین شماره این کتاب در تیر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد و در مدت کوتاهی به چاپ سوم و تیراژ کلی ۲۰۰۰ نسخه رسیده است.

نویسنده در سن ۱۷ سالگی به اسارت درآمد و چهار سال در اسارت ارتش عراق بود.


«من زنده‌ام» روایت دختری 17 ساله‌ای است از دیار آبادان که در خانواده پر جمعیت «آباد» به دنیا آمد و نامش را به خاطر نذری که مادربزرگش در هنگام تولدش کرده بود، «معصومه» گذاشتند.

«...این بار انگشت شومشان را روی عزیز چوپون [چوپانی که قصد داشت گله‌ای از گوسفندان را از روستایشان برای رزمندگان در جبهه‌ها ببرد ولی در میانه راه و به همراه خانم آباد، راوی داستان به اسارت در می‌آید] و چند نفر دیگر گذاشتند. بچه‌هایی که با عزیز به اتاق شکنجه رفتند تعریف کردند: عزیز را از پا آویزان کرده و با شلاق به سر و صورتش می‌کوبیدند. وقتی پایش را باز کردند، کلت را روی شقیقه‌اش گذاشتند و به او گفتند: عزیز این تیر خلاص است. هر وصیتی داری سریع بگو تا دوستانت به خانواده‌ات برسانند».

«دختر شینا»


دختر شینا خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان و موضوع آن جنگ ایران و عراق است. این کتاب به همت بهناز ضرابی زاده گردآوری شده است و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است.

دختر شینا کتابی نسبتاً مفصل از زبان همسر یکی از نظامی‌های کشته شده در جنگ ایران و عراق است. این کتاب جزو نخستین آثار منتشر شده در حوزه خاطرات زنان از جنگ ایران و عراق است.

دختر شینا روایت زندگی دخترکی ست که پدر و مادرش به خاطر حفظ حریم حیا او را راهی کلاس‌های مختلط مدرسه در آن سال‌ها نکردند. دختری که چون مدرسه نرفت، بی‌سواد بود؛ اما باور و ایمانش با ثبات بود. زنی که روزهای مجردی، اتاق زندگی‌اش را با چفیه و پلاک و سربند و قمقمه و فشنگ و تور استتار تزئین نکرده بود. کسی که شب‌ها خواب خمپاره و تانک و خط مقدم و عملیات را نمی‌دید. کسی که نه فکر و ذکرش جهاد و شهادت بود و نه آرزویش. شاید تا آن موقع نه دعای عهدی خواند بود و نه عاشورایی؛ اما روزگار او را طوری بار آورد که صبر و ایستادگی‌اش در روزهای جنگ او را لایق مقام شهادت کرد.

علت نامگذاری این کتاب نیز در کتاب روایت شده است: «خدیجه (دختر راوی) از بغل شیرین جان (مادر راوی) تکان نمی‌خورد. نُقل زبانش «شینا، شینا» بود. همین شینا گفتن خدیجه باعث شد همه فامیل به شیرین جان بگویند «شینا».


در ادامه بخشی از این کتاب را می‌خوانیم:

.»..عکس نگاه کن تا بچه‌مان مثل او شود «بلند شد و وسط اتاق ایستاد و گفت: «مردم توی تهران این طور شعار می‌دهند.» دستش را مشت کرد و فریاد زد: «مرگ بر شاه... مرگ بر شاه.» بعد نشست کنارم. عکس اما را گذاشت توی دستم و گفت: «این را برای تو آوردم. تا می‌توانی به آن نگاه کن تا بچه‌مان مثل آقای خمینی نورانی و مؤمن شود.» عکس را گرفتم و نگاهش کردم. بچه توی شکمم وول خورد».

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۸۶۴۶/نگاهی_به_حماسه_آفرینی_های_زنان_در_کتاب_های_دفاع_مقدس_دا_دختر_شینا_و_من_زنده_ام_۳_اثر_برگزیده_دفاع_مقدس_از_زبان_زنان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: