Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@20:18:14 GMT

دوران ترامپ و سه تله انفجاري ميان ايران و آمريکا

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۱۵۸۰۲۸/دوران_ترامپ_و_سه_تله_انفجاری_میان_ایران_و_آمریکا

خبرگزاري آريا- وجود توافق هسته اي به همراه مهار اختلافات ديگر از سوي آمريکا و ايران باعث خواهد شد تا اين دو کشور که دشمن قسم خورده يکديگرند به دو رقيب تبديل شوند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، محمد محمد عبدالله، در گزارشي در الوسط (بحرين) نوشت:
بين روزهاي بيست و دوم تا بيست و هفتم اکتبر گذشته سه مقاله درباره لابي ايران در آمريکا نگاشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين که اين لابي چه زماني تأسيس شد و چگونه فعاليت مي کند و ايراني ها چه ارتباطي با آن دارند و ميزان اين ارتباط چقدر است. در مقاله اي که دو هزار و سيصد واژه داشت به رئيس شوراي ملي ايرانيان آمريکا (ناياک)، ترتيتا پارسي تنها اين نکته را ياآوري کردم که وي رابطه قوي با تعدادي از دانشگاه هاي آمريکايي و دو کانون حکومت در آمريکا يعني کاخ سفيد و کنگره دارد، بدون اين که جزئيات ديگري ذکر کنم.
امروز افکار اين مرد آمريکايي ايراني تبار را از طريق آنچه نوشته و گفته است، بيان خواهم کرد. وي نه شخصي داري سن و سال است و نه کسي است که فعاليت برجسته اي انجام داده باشد بلکه او جواني ليبرال است که در سخنراني کردن آن گونه که براي آمريکايي ها گوش نواز باشد به خوبي مهارت دارد و در بيان ايده ها و افکاري که ايران براي آنان مطرح مي کند به روشي متفاوت که ترکيبي است از تمام آنچه ما تصور مي کنيم و به تصور ما نمي آيد از جمله موضع گيري نسبت به اسرائيل به خوبي مهارت دارد، اسرائيلي که عنصر يا عامل اصلي همه درگيري هاي جاري در خاورميانه است.
يازده روز پيش تريتا پارسي مقاله اي مهم در روزنامه "نيويورک تايمز" با عنوان: بحران آتي با ايران نوشت. با اجازه خواننده محترم از سبک خبر نويسي هرم وارونه در اين جا استفاده خواهم کرد تا مهم ترين عبارات آن مقاله را حداقل از نظر خودم ارزيابي و سپس باقي افکار را که طرح شده به مطرح سازم.
پارسي دقيقاً گفت محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران به وي بارها در هنگام مذاکرات براي امضاي توافق هسته اي ميان ايران و شش قدرت بزرگ جهاني گفته است: که واشنگتن درنيافته است که توافق هسته اي مي تواند شالوده و نه سقف براي روابط ميان آمريکا و ايران محسوب شود. اين توافق مي تواند يکي از دشمنان آمريکا در خاورميانه را کاهش دهد.
اگر پاراگراف مذکور را شرح و تفسير کنيم نه تنها به سرخوردگي ظريف از عدم درک آمريکايي ها از اين مسئله آگاه مي شويم که توافق هسته اي امضا شده ميان دو طرف مي تواند يک پايه و نه فقط يک سقف براي روابط آمريکا و ايران باشد بلکه مي تواند ايران را از يک دشمن براي واشنگتن در خاروميانه به يک دوست براي اين کشور تبديل کند. و اين جمله اي است که نمي توان بدون تأمل به آن از آن به راحتي عبور کرد زيرا باورهايي را بازتاب مي دهد که مطرح مي شوند با وجود اين که همچنان ناپخته است.
چنانچه اين سخن و تفکر با اين شيوه ميان آمريکايي ها و ايراني ها مطرح مي شده است اين يعني رابطه ميان تهران و تل آويو بايد متفاوت باشد تا با گرمي روابط محتمل ميان واشنگتن و تهران هماهنگ باشد. اين گفتماني است که به تازگي شاهد نمود خارجي آن بوديم. آيا توئيت وزير امور خارجه ظريف را در تاريخ دوازده مارس گذشته در ساعت بيست و دو هفده دقيقه به خاطر داريد؟ وي سخناني را بيان کرد که اين امر از آن نتيجه گيري مي شود.
وي در پاسخ به سخنان نخست وزير اسرائيل بنيامين نتانياهو هنگامي که تاريخ درگيري ميان يهود و ايران را به زمان هامان وزير امپراطوري هخامنشي و خشايار شاه نسبت داد گفت: ملت ايران قوم يهود را سه بار در طول تاريخ نجات داده است. وي افزود: "کتاب استر (استر و مردخاي بخشي از تورات) بيان مي کند که چگونه خشايار شاه در چنين روزي يهوديان را از توطئه هامان نجات داد؛ دوباره در زمان کوروش، پادشاه ايران يهوديان را از اسارت در بابل رهانيد؛ و در زمان جنگ جهاني دوم که يهوديان در اروپا کشتار مي‌شدند، ايرانيان به آنان پناه دادند."
اجازه دهيد بار ديگر به آنچه تريتا پارسي نوشت بازگردم. وي به سه "تله انفجاري بالقوه" اشاره مي کند که به احتمال مي رود در رابطه ميان دولت ترامپ و تهران منفجر شود و وي نسبت به آن ها هشدار مي دهد و آينده اي را پيشنهاد مي دهد که بر رقابت و نه دشمني مبتني باشد. نخستين تله انفجاري اقداماتي است که در کنگره صورت مي گيرد که از سوي جمهوري خواهان و دمکرات ها براي تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران مديريت مي شود و [اين تحريم هاي جديد] نقض توافق هسته اي امضا شده به شمار مي رود زيرا شرايط تازه اي را بر اين توافق خواهد افزود. يا همان گونه که وي مي گويد: "با اضافه کردن شرايط جديد مفاد توافق هسته اي نقض خواهد شد" و ترامپ بايد يا آن را رد که بدين ترتيب توافق هسته اي را حفظ يا آن را بپذيرد و بحراني بين المللي را باعث شود.
تله انفجاري دوم که پارسي از آن صحبت مي کند نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران است که در تاريخ ١٩ مي برگزار خواهد شد. چنانچه رئيس جمهور روحاني در انتخابات شکست بخورد و از طريق صندوق رأي مجازات شود در اين صورت مشکلاتي به وجود خواهد آمد. اگرچه حفظ توافق هسته اي در دوره رياست جمهوري ترامپ دشوار است، ولي حفظ آن با وجود يک رئيس جمهور تندرو در ايران، ناممکن خواهد بود.
اما تله انفجاري سوم تغيير گزينه کاخ سفيد از تقسيم نفوذ با ايران به گزينه مقابله با اين کشور است. براي برجاي ماندن توافق هسته اي، ضرورت ايجاب مي کند که تنش ميان ايران و آمريکا برطرف شود و اين توافق از تأثيرات مسائل مورد اختلاف دور نگه داشته شود. اگر آمريکا عمل نکردن به مفاد اين توافق را انتخاب، ايران نيز توسعه فعاليت هاي هسته اي خود را انتخاب خواهد کرد. بدون توجه به اين که چه کسي پيروز خواهد شد و به اين ترتيب امنيت باره ديگر به مخاطره خواهد افتاد.
سپس پارسي جزء مهمي از توافق هسته اي را ذکر مي کند که در بندهاي آن نوشته نشده اما اثرات آن آشکار بود، بدين ترتيب که دستيابي به توافق هسته اي "سياست هاي ايران در قبال اسرائيل را مهار کرده است" . سپس رفتار ايران را هنگام مذاکرات هسته اي با رفتار آن ها در شرايط گذشته مقايسه مي کند.
سپس سخن خود را با اين باور به پايان مي رساند که وجود توافق هسته اي به همراه مهار اختلافات ديگر از سوي آمريکا و ايران باعث خواهد شد تا اين دو کشور که دشمن قسم خورده يکديگرند به دو رقيب تبديل شوند. اين منطق عملگرايانه تصور و خيال نيست بلکه واقعيت است. آزموده شده و امروز آزموده مي شود حتي با وجود صداي غرش توپخانه ها، و اين قصه سر دراز دارد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۸۰۲۸/دوران_ترامپ_و_سه_تله_انفجاری_میان_ایران_و_آمریکا را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: