Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-28@14:27:33 GMT

صرفه‌جویی ارز در اتاق عمل!/ وسایل یکبار مصرف پزشکی در چه شرایطی قابل استفاده مجدد است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۵۲۲۳/صرفه_جویی_ارز_در_اتاق_عمل_وسایل_یکبار_مصرف_پزشکی_در_چه_شرایطی_قابل_استفاده_مجدد_است

صرفه‌جویی ارز در اتاق عمل!/ وسایل یکبار مصرف پزشکی در چه شرایطی قابل استفاده مجدد است؟

رویداد۲۴ هنوز جوهر دستورالعمل وزارت بهداشت برای استفاده دوباره از وسایل یک‌بار مصرف در اتاق عمل خشک نشده بود که اعتراض پزشکان و بیمارستان‌ها آغاز شد. طبیعی است بیمارستان‌ها که زیر نظر وزارتخانه اداره می‌شدند، نمی‌توانستند مستقیم منتقد باشند. با اینهمه کم نبودند رییسان بیمارستان‌هایی که بدون نام، از خطرات این طرح گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین پاسخ وزارت بهداشت البته این بود که وسایل یکبار مصرف باید چند بار مصرف شود و کسی تحت تاثیر رسانه‌های معاند و سودجویان واردکننده قرار نگیرید!

برخی کارشناسان معتقدند وزارت بهداشت حاضر نیست مشکلات طرح تحول سلامت را بپذیرد و حتی به قیمت سلامت مردم، حاضر است این طرح را پیش ببرد. آنها می‌گویند اگر این شرایط ادامه یابد، علاوه بر افزایش احتمال گسترش بیماری‌هایی همچون HIV، امکان بروز چندین نوع بیماری دیگر وجود دارد، به همین دلیل این طرح را جوک بزرگ وزارت بهداشت خوانده‌اند.

قاسم قارون پزشک متخصص بیهوشی به رویداد۲۴ می‌گوید استفاده دوباره از وسایل یکبار مصرف، جوک بزرگ وزارت بهداشت و در عین حال جنجالی غم‌انگیز است زیرا همانطور که مشخص است وسایل یکبار مصرف نامش مشخص است و برای یکبار باید مورد استفاده قرار بگیرد چه سرنگ  چه سوند و حتی دریچه قلب.

دستگاه رادیواکتیو برای ضدعفونی وجود ندارد 
قارون به مشکلات انجام چنین طرحی اشاره می‌کند و می‌گوید وسایل یکبار مصرف را جز با دستگاه رادیواکتیو، نمی‌توان ضدعفونی کرد. حال آنکه هیچ بیمارستانی مجهز به این دستگاه نیست.

او به روند انجام چنین طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: برای انجام این کار ابتدا باید یک شرکتی برای جمع آوری وسایل یکبار مصرف راه‌اندازی شود و ابتدا وسایل آلوده را به آنجا بفرستند و شرکت پس از ضدعفونی کردن وسایل، آن‌ها را به بیمارستان‌ها ارسال کنند. در حالت طبیعی راه‌اندازی چنین شرکتی برای همه بیمارستان‌های کشور محال است زیرا وزارت بهداشت در بودجه‌های خود با مشکل مواجه است و چنین طرحی هم هزینه سنگین و البته بی‌فایده‌ای در بردارد. لذا معتقدم طرح این موضوع چیزی جز یک لطیفه نیست.  
 او معتقد است طرح استفاده دوباره از وسایل یکبار مصرف، طرحی برای بازی با آبروی کشور است و با همین استدلال می‌گوید: به شما با اطمینان می‌گویم حتی سر سوزنی از این موضوع نه عملیاتی و نه به صرفه است. 
وسایل قابل مصرف معمولا از جنس فلز هستند

پوریا فتاحی فعال حوزه تجهیزات پزشکی نیز به رویداد۲۴ می‌گوید: وسایل یکبار مصرف به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته آن وسایلی همچون دستکش است که پس از استفاده دور ریخته می‌شود. دسته دیگر وسایلی است که با موضوع خون‌رسانی در ارتباط است.
او می‌گوید وسایل یکبار مصرفی که برای آزمایش‌های آندوسکوپی و آنژیوگرافی استفاده می‌شوند، از همین نمونه هستند که استفاده مجدد از این دست وسایل بسیار خطرناک و البته نشدنی است چون هیچ بیمارستانی برای انجام آنژیوگرافی مثلا تست HIV نمی‌گیرد و استفاده مجدد، سلامت بیماران را به طرز شدیدی به خطر خواهد انداخت.
فتاحی در توضیح بیشتر استفاده مجدد از وسایل پزشکی می‌گوید: این درست است که وسایل یا single use یکبار مصرف هستند یا reuse و قابل مصرف دوباره. اما نکته مهم آن است که طبق دستورالعمل جهانی بهداشت، وسایل با قابلیت مصرف دوبار از جنس‌های خاص مثلا فلز ساخته می‌شوند و اساسا کسی در حوزه بهداشت درباره وسایل پلاستیکی از قابلیت reuse سخن نمی‌گوید
 وسایل پزشکی را با ریکا نمی‌توان شست!

قارون پزشک متخصص بیهوشی نیز در توضیح بیشتر وسایل پزشکی می‌گوید: برخی از وسایل مانند ست سرم  را در شرایطی می‌توان دوبار استفاده کرد اما اینکه می‌گویند وسایل یکبار مصرف را دوبار استفاده کنیم، در پزشکی سابقه ندارد و اگر این کار در عمل شدنی بود، خب اینکه تاکنون این وسایل را دور می‌انداخته اند بسیار احمقانه بوده است چراکه وسایل یکبار مصرف پزشکی را نمی‌توان در ظرف آب انداخت و با ریکا شست و ضدعفونی کرد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۵۲۲۳/صرفه_جویی_ارز_در_اتاق_عمل_وسایل_یکبار_مصرف_پزشکی_در_چه_شرایطی_قابل_استفاده_مجدد_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: