به گزارش جماران؛ رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان محیط زیست تصریح کرد: ادعای تحریم ایران در اثر اجرای توافق‌نامه پاریس دور از واقعیت است .

طی دو ماه گذشته توافق‌نامه پاریس محور تخریب‌ها علیه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. به دنبال دلواپسی گسترده دلواپسان در مورد اینکه آیا توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس منافع ملی را تضمین می‌کند یا نه؟ حالا نوبت به اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر تهران در مورد این توافق‌نامه بین‌المللی رسیده است.

اعضای کنوانسیون بین‌المللی تغییرات آب و هوا که جمهوری اسلامی ایران نیز در زمره آن‌ها است بعد از ماه‌ها مذاکره و برگزاری نشست‌های دوره‌ای در نیمه دوم سال گذشته موفق به تدوین سند توافق‌نامه تغییرات اقلیم موسوم به توافق‌نامه پاریس شد. طی این موافقت‌نامه قرار شده جهان تلاش جدی خود را برای مقابله با افزایش دمای کره زمین و سازگاری با آثار منفی پدیده تغییر اقلیم کلید بزند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موثرترین کشورها در تدوین مفاد توافق‌نامه پاریس با امضای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور برای الحاق به توافق‌نامه اعلام آمادگی کرد و بعد از تصویب این سند در دولت و سپس در مجلس شورای اسلامی به منظور تایید در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت.

طی یکی دو ماه گذشته، الحاق ایران به این ائتلاف جهانی موجبات اعتراض و حتی تخریب سازمان محیط زیست را از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا فراهم کرده است تا جایی که از رئیس‌جمهور روحانی درخواست لغو توافق‌نامه نیز مطرح شد.

این روند ادامه داشت تا این‌که روز گذشته مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تنها با استناد به مستند نردبان فریب تولیدی برنامه تلویزیونی ثریا گفت:«معاهده ۲۰۱۵ پاریس درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تعهدات ایران در این خصوص است که نه تنها به شهر تهران بلکه به کل کشور ارتباط دارد. این مستند ادعا می‌کند نظاماتی که در قالب این قرارداد بین‌المللی دو سال قبل پذیرفته‌ایم نقش مهمی در کاهش سرعت توسعه و پیشرفت ما و استفاده از منابع انرژی دارد و به بهانه کاهش تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای، تهدیدها و تحریم‌هایی را به ما تحمیل می‌کند که بعضا از تعهدات ناشی از پذیرش برجام، بدتر و زیان بارتر است.»

در بررسی اظهار نظر این عضو اصولگرای شورای شهر تهران باید دو نکته را در نظر داشت اول اینکه آیا توافق‌نامه پاریس با توجه به سطح جهانی آن به لحاظ حقوقی فرصت اظهار نظر را برای یک عضو شورای شهر فراهم می‌کند؟

دوم اینکه ادعاهای مطرح شده از سوی آقای شاکری در مورد مفاد توافق‌نامه پاریس است تا چه حد با مکفاد توافق‌نامه تطابق دارد.

توافق‌نامه پاریس توافقی غیرفرهنگی است

مجید شفیع‌پور رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان محیط زیست در مورد اظهار نظر رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: «توافق‌نامه پاریس اساسا یک موضوع علمی، فنی و تخصصی و کاملا غیرفرهنگی است همچنین این توافق‌نامه ابعاد حقوقی دارد که لازم است از این جهات مورد بررسی قرار گیرد.»

وی تاکید کرد: «گرمایش جهانی و توافق‌نامه پاریس موضوعی است که در عرصه‌ بین‌الملل مطرح است و کوچکترین مقیاس برای طرح این موضوع کشورها هستند، البته شهرها و مدیران شهری دعوت می‌شوند تا برای افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم برنامه‌های آمادگی خود را ارائه دهند.»

ادعای تحریم ایران در اثر اجرای توافق‌نامه پاریس دور از واقعیت است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان محیط زیست در مورد محتوای ادعای نماینده شورای شهر تهران مبنی بر احتمال برقراری تحریم و تهدید برای ایران در اثر پذیرش توافق‌نامه پاریس اظهار کرد: «حرف‌های مطرح شده در مورد تهدید و تحریم ایران در اثر اجرای توافق‌نامه پاریس به لحاظ حقوقی ادعایی دور از واقعیت است و هیچ تطابقی با مفاد توافق‌نامه ندارد و حتما اگر توافق‌نامه پاریس از ابتدا تا انتها خوانده شود و ابعاد مختلف آن لحاظ شود متوجه می‌شویم که ادعای مطرح شده اساسا فاقد رویکرد علمی و عینی است.»

سهم کشورها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داوطلبانه است

شفیع‌پور در مورد گزارش مطرح شده از سوی عضو شورای شهر تهران مبنی بر این‌که توافق‌نامه پاریس مانعی برای توسعه ایران محسوب می‌شود، با اشاره به این‌که ۱۵۵ کشور جهان به توافق‌نامه پاریس پیوسته‌اند، گفت: «این توافق‌نامه کاملا ماهیت مشارکتی دارد و کشورها به طور داوطلبانه میزان سهم و مشارکت خود را در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده‌اند بنابراین مشارکت کشورها مطابق با ظرفیت‌های ملی کشورها و اولویت‌های توسعه‌ای آن‌ها است. توصیه می‌کنم ابعاد تخصصی و حقوقی این سند همراهی با جامعه جهانی توسط متخصصین سنجیده شود و سپس اظهار نظر درباره آن صورت گیرد.»

توافق‌نامه پاریس در تطابق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان محیط زیست تاکید کرد: «فارغ از مباحث بین‌المللی مانند توافق‌نامه پاریس، برای کشوری مثل ایران به عنوان یک کشور آسیب‌پذیر از پدیده گرمایش جهانی و تغییر اقلیم لازم است اقداماتی برای کاهش اثرات سوء گرمایش جهانی با سرعت و جدیت آغاز شود؛ بدیهی است؛ در کشور ما تغییر اقلیم در کاهش سطح آب‌های تجدیدپذیر، افزایش معضلات در حوزه کشاورزی، تهدیدات بهداشتی تاثیرگذار بوده است، بنابراین لازم است این موضوع از منظر تخصصی مورد مداقه ملی قرار گرفته و برای اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست که دو ماه قبل از توافق‌نامه پاریس از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده تمهیداتی اندیشیده شود تا منافع ملی در مقیاس کشوری و شهری در نظر گرفته شود لازم بذکرست که توافق‌نامه پاریس با این سند ملی در تطابق کامل است.»

شفیع‌پور در ادامه با اشاره به ایجاد فضای غیرواقعی و غیر تخصصی در نتیجه پخش برخی برنامه‌های تلویزیونی در مورد توافق‌نامه پاریس، از مصوبه جدید کارگروه ملی تغییر آب و هوا خبر داد و گفت: «چهارشنبه گذشته (۵ مرداد)، طی مصوبه‌ای بر وزارتخانه‌های نفت، بهداشت، نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی تکلیف شد تا با برگزاری نشست‌های آگاهی‌رسانی در مورد اهداف کنواسیون تغییرات آب و هوا و توافق‌نامه پاریس برای مردم و دانشگاهیان ابعاد توافق‌نامه را به طور دقیق‌تر مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند و در مورد شکل‌گیری گرمایش جهانی و افزایش میانگین دمای کشورمان و دورنمای وقایعی که تا نیمه قرن حاضر پیش‌بینی شده به درستی اطلاع رسانی کنند.»

شورا تمام شد و هنوز شرح وظایف مشخص نشده است

حالا که در روزهای پایانی خدمت شورای چهارم شهر تهران قرار داریم و عملکرد این شورا از بسیاری جهات به ویژه بی‌توجهی به حوزه مهم محیط زیست و مقوله‌ حیاتی مثل کاهش آلودگی هوا قابل انتقاد است با اظهار نظر عجیب یکی از اعضای این نهاد در مورد موضوعی که اولا و به‌ذات در شرح وظایف این گروه قرار ندارد مواجه می‌شویم.

این ادعاهای بدون مطالعه و بررسی آه از نهاد شهروند تهرانی برمی‌آورد که در آستانه پایان عمر شورای چهارم قرار داریم ولی هنوز این شورا شرح وظایف خود را ندانسته و به جای رسیدگی به مسائل حیاتی و البته مرتبط، به طرح ادعاهای خام می‌پردازد. امید است که همه این رفتارهای غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه از سوی برخی اعضای شورای چهارم عبرتی برای آیندگان به ویژه منتخبین شورای پنجم شهر تهران شده و آن‌ها راه اشتباه رفته را تکرار نکنند.

منبع: جماران

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

۶ واقعیت جالب در مورد «میکل آنژ»؛ خداوندگار زیبایی‌های جاودان

میکل آنجلو بوناروتی که او را با نام میکل آنژ می‌شناسیم یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ بود که قبل و پس از مرگش به یک اندازه از شهرت و اعتباری بی مانند برخوردار شد. در کنار لئوناردو داوینچی، رافائل و تایتیان، میکل آنژ را از شخصیت‌های اصلی رنسانس ایتالیایی دانسته و هر سال میلیون‌ها نفر برای دیدن آثار او راهی ایتالیا می‌شوند.

از مجسمه حیرت انگیز «داوود» ش تا نقاشی‌های آبرنگ خارق العاده اش در کلیسای سیستین، میکل آنژ برای قرن‌های پس از خود تاریخ سازی کرد. لقب او «ای دیوینو» (Il Divino) به معنای «خداوندگار» بود که نشان می‌دهد وی تا چه اندازه محبوب بوده و آثارش در روزگاری که هنرمندان زنده از ثروت و شهرت چندانی برخوردار نبودند تا چه اندازه اهمیت داشته و ارج نهاده می‌شده است. در واقع میکل آنژ اولین هنرمند غربی است که کتاب زندگینامه اش در طول حیاتش منتشر شد.

برای قرن‌ها ما هنر او را تحسین کرده ایم، اما مردی که پشت این آثار هنری قرار دارد خود انسانی بسیار شگفت انگیز بوده است. برای بخشی بزرگی از قرن شانزدهم میلادی بود که میکل آنژ هنر و فرهنگ ایتالیایی را بازتعریف کرده و چنان سایه‌ای از خود بر فرهنگ و هنر کشورش می‌انداز که هنرمندان و نسل‌های آینده را تحت تاثیر قرار داد. بیایید بیشتر در مورد مردی بدانیم که روزگاری گفته بود: «اثر هنری واقعی چیزی جز سایه کمال الهی نیست».



۱- میکل آنژ اولین بار برای کلاهبرداری هنری اش مورد توجه قرار گرفت

به عنوان یک مجسمه ساز جوان، میکل آنژ با ارائه یکی از کار‌های خودش به عنوان یک اثر عتیقه متعلق به یونان باستان توجه علاقمندان به دنیای هنر عصر خود را جلب کرد. زمانی که میکل آنژ تنها ۱۹ سال داشت، مجسمه اکنون گم شده «کوپید خفته» را ساخت و سپس با تعدادی از اعضای خانواده مدیچی روی آن کار کرد تا شبیه یک مجسمه بسیار قدیمی به نظر برسد. این هنرمند جوان حتی اثر خود را زیر خاک دفن کرده و سپس بیرون کشید تا قدیمی و کهنه به نظر برسد.

در حالی که این ترفند به او اجازه داد اثرش را با قیمتی بسیار قابل توجه به فروش برساند این اثر موجب جلب توجه یک مجموعه دار مشهور شد. در طول رنسانس ایتالیا، کپی کردن از روی کار‌های کلاسیک هنری حرکت بدی به شمار نمی‌رفت بلکه نشانه استعداد فرد بود. از این رو وقتی که کاردینال رافائل ریاریو، که اثر هنری میکل آنژ را خریداری کرده بود، دریافت که اثر خریداری شده اش تقلبی است به هیچ عنوان ناراحت نشد. در مقابل، او میکل آنژ را به رُم دعوت کرد و از او خواست که برای وی کار کند. این دعوت بود که آینده شغلی میکل آنژ را ترسیم کرد.

۲- میکل آنژ شاعر نیز بوده است

در یک سبک «مرد رنسانسی» واقعی، میکل آنژ تنها مجسمه ساز، نقاش یا معمار نبود. او همچنین یک شاعر شناخته نیز بود که صد‌ها غزل و شعر عاشقانه بزمی گفته بود. شعر‌های او که در قالب نامه نوشته می‌شدند اغلب خطاب به دوستانش بوده و حاوی سخنانی متفکرانه در مورد عشق به زنان و مردان بود. به همین دلیل وقتی اشعار او پس از مرگش در قرن هفدهم منتشر شدند، مرجع برخی توصیفات عاشقانه او که مربوط به مردان بود تغییر داده شد. سپس ترجمه‌های انگلیسی این اشعار از ضمیر‌های اصلی استفاده کرده و شعر‌های میکل آنژ در دوره ویکتوریا به شدت محبوبیت پیدا کرد. کتاب اشعار «اشعار و نامه ها» حاوی منتخباتی از اشعار میکل آنژ در مورد عشق و دین است.

۳- مشهورترین مجسمه او با استفاده از تکه‌ای سنگ مرمر دور انداخته شده ساخته شد

مجسمه داوود ساخته میکل آنژ یک شاهکار ۱۷ فوتی است که که نماد هنر رنسانس ایتالیا به شمار می‌آید. این مجسمه که کلیسای اصلی شهر فلورانس را مزین کرده، به خاطر اینکه از دور پیدا باشد دارای قطعاتی بسیار بزرگ است، اما ساخت این شاهکار کار ساده‌ای نبود، زیرا در آن دوران سنگ مرمر بسیار گران قیمت بوده و اگر توسطی هنرمندی کار کشته مورد استفاده قرار نمی‌گرفت ترک بر می‌داشت. سنگ مرمری که از آن برای ساخت مجسمه داوود استفاده شده خود تاریخی جذاب دارد. این تکه سنگ مرمر به خاطر حجم بزرگش «غول» نامیده شده و برای ساخت یک اثر هنری توسط هنرمندی دیگر برای این کلیسا تهیه شده بود.

به دلایلی که نمی‌دانیم آن هنرمند هرگز ساخت اثر هنری اش را آغاز نکرد و تکه بزرگ سنگ مرمر برای مدت طولانی در حیاط کلیسا خاک می‌خورد. این سنگ به مدت ۴۰ سال بلا استفاده در گوشه‌ای از کلیسا افتاده بود تا اینکه مسئولین کلیسا تصمیم به بیرون بردن آن گرفتند. اگر چه هنرمندان بسیاری از جمله لئوناردو داوینچی برای ارزیابی این تکه سنگ فرا خوانده شدند، اما تنها میکل آنژ جوان بود که توانست اعتماد صاحبان «غول» را بدست آورد. میکل آنژ آن زمان تنها ۲۶ سال سن داشت.

۴- میکل آنژ علاقه‌ای با امضای آثار خود نداشت

جالب این که میکل آنژ تنها یکی از آثار هنری اش را امضا کرده و آن هم اولین اثری از اوست که نمایش عمومی یافت. بعد از آمدن به رُم، از او خواسته شد که مجسمه حضرت مریم (The Pietà) را بسازد. این مجسمه مریم مقدس را به تصویر می‌کشد که در حال سوگواری برای عیسی مسیح است که روی پا‌های مادرش قرار گرفته است.



این مجسمه در سال ۱۴۹۹ تکمیل شده و اکنون در کلیسای سنت پیتر باسیلیا قرار دارد. برای نشان دادن علاقه و افتخار خود به این اثر هنری، میکل آنژ حمایلی را روی سینه حضرت مریم کشید که روی آن به زبان لاتین نوشته شده است: «میکل آنجلو بوناروتی، فلورنتین، این را ساخته است»، جورجیو واساری، نویسنده زندگینامه میکل آنجلو، گفته است که این هنرمند بعد از اینکه شنید برخی افراد در مورد ساخته این اثر هنری توسط هنرمند دیگری صحبت می‌کنند عصبانی شده و به همین دلیل این عبارت را روی اثر هنری خود درج کرد.

البته او بعد‌ها از این کار خود پشیمان شده و دیگر هیچ یک از آثار هنری خود را امضا نکرد. البته این بدان معنا نیست که او روش دیگری برای نشان دادن دخالت خود در خلق اثر نداشته است. برخی از نقاشی‌های او حاوی چهره خود او هستند، از جمله تابلوی «رستاخیز» که در آن او از چهره خود برای تصویر سنت بارتولومئو روی یک تکه پوست کنده شده استفاده می‌کند.



۵- کنار آمدن با میکل آنژ همیشه ساده نبوده است

دیدگاه خلاقانه میکل انژ و ذهنیت کمال گرای او باعث شده بود که میکل آنژ حتی در دوران زندگی اش نیز مورد احترام و تمجید قرار گیرد، اما این ویژگی‌های وی در مواردی باعث از کوره در رفتن افراد اطرافش نیز می‌شد. برخلاف هنرمندان خوش اخلاقی مانند رافائل، کنار آمدن با میکل آنژ آسان نبود. به همین دلیل در روزگاری که داشتن دستیاران زیاد برای هنرمندان بزرگ معمول بود میکل آنژ دستیاران زیادی نداشته و خود بیشتر امور مربوط به خلق آثار هنری اش را انجام می‌داد. او همچنین در هنگام تهدید شدن خلاقیتش ابایی از مخالفت با چهره‌های مهم و شناخته شده دوران خود نداشت.

برای مثال یکی از این افراد پاپ جولیوس بود که میکل آنژ را وادار کرد به جای تمرکز بر روی مجسمه‌های قبر پاپ روی نقاشی‌های سقف صومعه سیستین تمرکز کند در حالی که میکل آنژ کار اول را ترجیح می‌داد. بعد از خارج از شدن از رُم و رفتن به فلورانس برای مدتی دور بودن از کار سخت، میکل آنژ می‌گوید که ترجیح می‌دهد ادامه کارش را در فلورانس داشته باشد. همچنین انتقاد کردن از میکل آنژ نیز حرکت سنجیده و عاقلانه‌ای نبود. وقتی یکی از اعضای رسمی کلیسا انتقاداتی را به طرح اولیه تابلو «آخرین قضاوت» او وارد کرد، بعد‌ها نتیجا انتقاد خود را در اثر هنری نهایی دید.

در حرکتی انتقام جویانه، میکل آنژ از صورت آن فرد برای به تصویر کشیدن چهره مینوس در تابلوی «رستاخیز» استفاده کرده بود. این شخصیت که در جهنم ساکن است، قاضی مربوط به روح است که با دو گوش الاغ و در حالی یک مار غول پیکر آلت تناسلی او را گاز گرفته به تصویر کشیده شده است. آن مرد از میکل آنژ به نزد پاپ شکایت برد، اما پاپ به او گفت که قضاوت و حاکمیت او در جهنم قدرت و اعتباری ندارد!

۶- میکل آنژ به شدت سخت کوش بود

«بسیاری بر این باورند و خود نیز بر این باورم که من توسط خداوند برای این کار انتخاب شده ام. علیرغم کهولت سن، نمی‌خواهم از این کار دست بکشم، من از روی عشق به خداوند کار می‌کنم و همه امیدم متوجه اوست».

میکل آنژ عمر طولانی را تجربه کرده و در سن ۸۸ سالگی درگذشت. اما در حالی که به کهولت پای می‌گذاشت، هیچ وقت دست از کار نکشید و دهه‌های پایانی عمر خود را به معماری کلیسای سنت پیتر باسیلیا گذراند و هر گاه احساس ضعف می‌کرد دستورالعمل‌هایی برای کارگران کلیسا می‌فرستاد. اگر چه این شغل بخش زیادی از وقت او را به خود اختصاص می‌داد، اما او همچنان مجسمه سازی را رها نکرده بود. در واقع او تا ۶ روز پیش از مرگش روی مجسمه «Rondanini Pietà» که اکنون در شهر میلان نگهداری می‌شود کار می‌کرد. با توجه به عمر طولانی و شهرت و اعتبار هنری اش، جای تعجب ندارد که میکل آنژ هنگام مرگ مرد ثروتمندی به شمار می‌رفت.

او برای ۹ پاپ کاتولیک مختلف کار کرده بود اگر چه پاپ‌های قدرتمند آن دوران که هم رهبری مذهبی و هم سیاسی و نظامی کشور یا ایالات را در دست داشتند، با رسیدن به قدرت معمولاً هنرمندانی که ساخت و ساز‌های دینی را بر عهده داشتند تغییر می‌دادند. او هنگام مرگ ثروتی ر حدود ۵۰.۰۰۰ فلورانسی از خود به جای گذاشته بود که معادل ۳۵ تا ۵۰ میلیون دلار امروزی است. با وجود این ثروت هنگفت، اما میکل آنژ هیچگاه مانند یک مرد ثروتمند رفتار نمی‌کرد. برای مثال گفته می‌شود که او به شدت از حمام کردن متنفر بوده و زندگی بسیار ساده‌ای داشته است.

منبع: mymodernmet

توافق واشنگتن و تهران چه کسانی را نگران می‎کند؟|چه کسی خواستار جنگ آمریکا علیه ایران است؟

سفیر ایران در لندن: تمام ملت ایران پشتیبان نظام هستند| طرفدار درگیری نیستیم| مردم برای پرداخت هزینه مقاومت در برابر آمریکا آماده‌اند| انقلابی خاموش در حال رخ دادن در اقتصاد ایران است

دستگیری راننده پورشه مرگ+عکس

منبع این خبر، وبسایت www.jamaran.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۱۱۸۵۳۳۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • حماس ادعای توافق آتش‌بس ۶ ماهه با رژیم صهیونیستی را رد کرد
  • برجام به توافق باخت-باخت تبدیل شده است؟
  • موسساتی برای ازدواج ایجاد شود/ چه کسانی شفیع و شافع می‌شوند
  • مشاور ظریف: شاید برجام به باخت-باخت تبدیل شود
  • مشاور ظریف: اگر طرف‌ها به تعهدات عمل نکنند، برجام به باخت-باخت مبدل می‌شود
  • آثار «کيوان ساکت» در لندن و پاريس نواخته مي‌شود
  • سلبریتی‌هایی که از هوادارانشان کتک خوردند!
  • بازخوانی نظرات دانشجویان درباره «برجام»/ گفتیم، شد!
  • پشت صحنه دعوت| چرا یک روحانی اجرای برنامه افطار را به عهده گرفت؟/ ما به خاطر سلبریتی بودن، کسی را نمی‌آوریم
  • همکاری کیوان ساکت با ارکسترفیلارمونیک پاریس
  • ادعای سایت ارم نیوز امارات: برانکو با الاهلی مصر به توافق رسیده است
  • ادعای سایت اماراتی: برانکو با الاهلی مصر به توافق رسید
  • ایران راه‌های دور زدن تحریم نفتی را لو داد
  • معرفی برگزیدگان بخش بهترین فیلمنامه جوایز انجمن «دیدگاه پاریس»
  • ارز دیجیتالی عملیاتی نشد/ امروز و فردا کردن برای طراحی ابزار دور زدن تحریم‌
  • اعلام اسامی برندگان جوایز بهترین فیلمنامه انجمن دیدگاه پاریس
  • امروز و فردا کردن برای طراحی ابزار دور زدن تحریم‌
  • امروز و فردا کردن برای طراحی ابزار دور زدن تحریم‌/ ارز دیجیتال عملیاتی نشد
  • کواکبیان و رقابت با لاریجانی!/ اوباما دشمن‌تر بود یا ترامپ؟/ دانشمند ایرانی ۸ماه در زندان‌ آمریکا/ آقای خاتمی! از فساد اطرافیان خود بگوئید