Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-29@06:41:42 GMT

ارتباط کم خونی‌های تغذیه ای بامیگرن

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۶۹۳۵/ارتباط_کم_خونی_های_تغذیه_ای_بامیگرن

کم خونی میتواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد و همچنین میتواند یک بیماری جدی و سخت و یا مزمن ( زخم معده و روده ) باشد. ناطقان: کم خونی بیماری است که در آن میزان گلبول قرمزخون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر اندام های بدن وجود ندارد. ابتلا به کم خونی ممکن باعث احساس خستگی شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم خونی انواع مختلفی دارد که هر یک دلایل متفاوتی دارند . از دست دادن خون به هر دلیل ( زخم ، جراحت ، پریود ماهانه سنگین و ...) یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کم خونی است . کم خونی میتواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد و همچنین میتواند یک بیماری جدی و سخت و یا مزمن ( زخم معده و روده ) باشد.


علائم کم خونی :

خستگی و احساس رخوت و بی حالی ، بی قراری و ناراحتی ، تنگی نفس و مشکل در تنفس ، تمرکز ضعیف ، تپش قلب ، حساسیت به هوای سرد ، پوست رنگ پریده وگاهی درد در قفسه سینه از علائمی است که بسته به علت کم خونی ، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط با آن در فرد بروز کند و همچنین از علائم غیر معمول کم خونی میتوان به وزوز گوش ها ، سر درد ، تاثیر بر حس چشایی ، خشکی زبان ، مشکل در بلعیدن غذا و ناخن های خشک و پوسته پوسته اشاره کرد.


میگرن چیست ؟

میگرن سردردی ضرباندار است که به شکل غیر عادی در یک طرف سر و نزدیک شقیقه ، پیشانی و چشم ها خود را نشان دهد . میگرن در صورت عدم رسیدگی از 4 ساعت تا 3 روز ادامه میابد و در خانم ها بیشتر شایع است و گاهی با سردرد های سینوسی و یا سردرد های تنشی اشتباه گرفته میشود. غذا ، استرس و هورمون ها میتوانند محرک میگرن باشند . میگرن میتواند فرد را به نور ، صدا یا اعمال خفیف مثل بالا رفتن از پله حساس کند و در بسیاری از موارد همراه تهوع ، استفراغ یا مشکلات بینایی میشود . حدود بیست درصد از افرادی که مبتلا به میگرن هستند قبل از شروع درد به مدت بیست دقیقه تا یک ساعت تشعشعات نور مانند فلش های نورانی ،خطوط مواج و نقطه نورانی میبینند و یا تاری دید را تجربه خواهند کرد که به نام میگرن کلاسیک شناخته شده اند . برخی افراد قبل از ابتلا به میگرن دچار تغییر خلق شده یا دچار افسردگی ، زود رنجی و یا حس یک طعم و یا بوی عجیب ویا خستگی مفرط و خمیازه های پیاپی میشوند .

دانشمندان با وجود شناخته نشدن دلیل اصلی میگرن، اختلال عصبی را برایش در نظر گرفته اند و معتقدند مواد شیمیایی مغز ، رگ های خونی و سیستم عصبی مغز دچار تداخل شده اند . میگرن ممکن است با دلایل مختلفی مثل چراغ چشمک زن که حاصل از بازتاب نور روی برف و باران یا نور تلویزیون و یا نور سینما باشد که با استفاده از عینک آفتابی پلاریزه و استفاده از لامپ های فلورسنت با طیف نور روز داخل خانه کنترل شود . از جمله دلایل دیگر، استرس میباشد که با ورزش آرامش بخش ، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و یا افکار مثبت بهبود میابد . حذف وعده های غذایی و یا خوردن بیش از حد با کاهش قند خون و یا بالا رفتن قند خون و سپس افت ناگهانی آن همراه بوده و باید در طول روز در کنترل مداوم آب بدن کوشید . در بعضی خانم ها بین میگرن و چرخه قاعدگی شان ارتباط تنگاتنگی به دنبال افت سطح استروژن شان میباشد . بعضی از غذا ها از جمله غذاهایی که به مدت طولانی نگهداری و تخمیر شده به علت دارا بودن سطح بالای تیرامین که حاصل از تجزیه ی آمینو اسید تیروزین است منجر به تنگ و گشاد شدن عروق خونی شده و تاثیر به سزایی در افرایش میگرن خواهند داشت از جمله پنیر ، سس سویا ، خیارشور و پپرونی . بیشتر بیماران میگرنی میتوانند با استفاده از ترکیبات کافئین دار ازجمله مصرف یک تا دو فنجان قهوه در بهبود میگرن نقش داشته باشند ولی مصرف بی رویه ی آن باعث سردرد خواهد شد .


متخصصان معتقدند میگرن ممکن است یک جهش در ژن بوده و در افراد مبتلا به صرع ، افسردگی ، آسم ، اضطراب ، سکته مغزی و دیگر اختلالات عصبی و ارثی رواج بیشتری داشته باشد . در کودکان نوعی میگرن با نام سرگیجه خوش خیم وجود دارد که همراه لرزش پا ها هنگام گام برداشتن و رنگ پریدگی و حالت عصبی و حرکات غیر عادی چشم و استفراغ باشد و نوعی دیگر همراه درد معده و استفراغ شدید و مکرر بوده و با نام میگرن شکمی یاد میشود . شایان ذکر است ازمصرف بی رویه دارو های التیام بخش به صورت خودکار ممانعت شود . چون ممکن است منجر به زخم و دیگر مشکلات دستگاه گوارشی شود . اگر میگرن مرتب اتفاق بیافتد یا خیلی شدید باشد ممکن است برای پیشگیری از آن به مصرف روزانه دارو نیاز باشد که گاهی از داروهای ضد فشار خون به این منظور استفاده شود که عبارتند از بتا بلاکر ها و کانال های کلسیم بلاکر . چندین نوع از دارو های ضد افسردگی و ضد تشنج و همچنین بوتاکس که معمولا جهت رفع چین و چروک استفاده میشوند میتواند در بعضی حملات میگرنی مفید واقع شوند .


یافته ها:

با توجه به مطالعات انجام گرفته شده توسط گروهی از محققان نتایج حاصله بیانگر ارتباط بین کم خونی و بیماری میگرن میباشد. مطالعات نشان می دهد سر درد های تنشی ، از اصلی ترین علل مراجعه به پزشکان در سراسر جهان بوده و آنمی فقر آهن نیز از شایع ترین علل اختلالات خونی و کمبود اصلی تغذیه ای در سراسر جهان به خصوص در زنان سنین باروری می باشد.با استفاده از مطالعات انجام شده پیرامون سردرد های عروقی و آنمی فقر آهن و تاثیر تجویز قرص های آهن بر درمان این سردرد ها در سنین باروری محققان گزارش نموده اند که مصرف قرص آهن میتواند در درمان سردرد های عروقی موثر باشد.


تحقیقات نشان می دهد با آزمایشات انجام شده بر روی سه گروه از زنان با آهن خون طبیعی و تعادل منفی آهن و آنمی فقر آهن در طی سه دوره ی 45 روز با مصرف داروهای والپروات سدیم به صورت 400میلی گرم روزانه ( داروی ضد صرع و بیماری های مربوط به اعصاب از جمله میگرن ) در هر سه دوره و مصرف داروی والپروات سدیم به همراه مصرف روزانه سه عدد قرص سولفات آهن حاوی 50 میلی گرم آهن در دوره دوم ، نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که تعداد حملات میگرن در گروه زنان با آهن خون طبیعی در دوره دوم کاهش یافته بود ، در حالی که نسبت به دو گروه دیگر (آنمی فقر آهن و تعادل منفی آهن ) بالا تر بود و شدت حملات در دوره اول در گروه آهن خون طبیعی نسبت به سایر گروه ها کمتر بود و در دوره سوم شدت حملات درگروه آهن خون طبیعی , به طور چشم گیری کمتر گزارش شده است . در نتیجه میتوان با توجه به مطالعات و نتایج آن گفت که آهن میتواند جایگزین بخشی از تدابیر درمانی رایج در بیماران مبتلا به میگرن که دچار کم خونی فقر آهن هستند ، باشد . کم خونی مگالوبلاستیک گروهی از اختلالات هستند که معمولا ناشی از کمبود ویتامین ب 12 با طیف وسیعی از علائم کم خونی ، عصبی ، گوارشی و روان پزشکی بروز می دهد . مطالعات نشان داده است که اختلالات روانی با کمبود ویتامین ب 12 ارتباط دارد .

مطالعات انجام شده پیرامون ارتباط بین کم خونی و میزان شنوایی حاکی از نوعی اختلال خونی ( بتا تالاسمی ماژور ) که در کشور ما به ویژه در مناطق شمالی شایع است به علت عدم کنترل افزایش فریتینین سرم و افزایش دسفرال یا دسفروکسامین ( دارویی برای کاهش آهن اضافی در بدن بیماران تالاسمیک به کار میرود ) . در بیماران تالاسمی تزریق های مکرر خون باعث تجمع آهن در بدن میشود .هدف از درمان با دسفرال رساندن میزان آهن بدن به حد تقریبا طبیعی است منجر به کاهش شنوایی در این بیماران شده و باید معاینه های دوره ای شنوایی را بگذرانند

منابع غذایی حاوی آهن :

لوبیای سفید ، جگر گاو ، عدس ، تن ماهی ، نخود ، سیب زمینی ( سیب زمینی پخته شده با پوست بیش از سه میلی گرم آهن دارد )، اسفناج ، انواع گوشت قرمز و گوشت سفید و ...

نتیجه گیری :

منابع آهن حیوانی جذب پنج برابری نسبت به منابع گیاهی دارند و به نظر میرسد که تجویز آهن باعث کاهش سردرد های میگرنی میشود.






منبع: سلامت نیوز برچسب ها: کم خونی ، تغذیه ، میگرن

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۶۹۳۵/ارتباط_کم_خونی_های_تغذیه_ای_بامیگرن را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: