Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@05:24:40 GMT

دمای ۵۰ درجه ای هوا و قطعی مکرر آب/ مسئولان پاسخگو نیستند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۴۹۷۳۷۶/دمای_۵۰_درجه_ای_هوا_و_قطعی_مکرر_آب_مسئولان_پاسخگو_نیستند

دمای ۵۰ درجه ای هوا و قطعی مکرر آب/ مسئولان پاسخگو نیستند

زاهدان - بحران آب در ایران از جمله مشکلاتی است که طی سال های اخیر از زاویه های مختلف به آن پرداخته شده اما در سیستان وبلوچستان اوضاع متفاوت تر است و آب حتی برای آشامیدن نیز وجود ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بحران آب در ایران از سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب‌های سطحی و زیر سطحی، کاهش شدید بارش باران و استفاده نادرست از منابع آب در کشور است که سال به سال نیز اوضاع بحرانی تر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان یک موضوع بسیار حائز اهمیت است و آن این است بالاخره زمانی که یک مرکز جمعیتی در نقطه ای وجود دارد باید آب مورد نیاز آن تامین شود.

قطعی آب در بسیاری از نقاط شهری استان سیستان و بلوچستان در فصل تابستان موضوع جدیدی نیست اما اوضاع زمانی بغرنج تر می شود که این قطعی آب به مدت طولانی و آن هم در ماه مبارک رمضان باشد.

اما ظاهرا به دلایل مختلف در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان این قطعی آب همچنان ادامه دارد و نکته جالب تر اینکه مسئولان نیز هرچه تلاش می کنند نتیجه ای حاصل نمی شود.

از همین رو تعدادی از شهروندان سیستان و بلوچستان از شهرهای مختلف در گفت و گو با خبرنگاران مهر، در این خصوص گلایه های بسیاری را داشتند.

گلایه های مردم از قطعی مکرر آب

در همین راستا یکی از شهروندان مهرستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به فصل گرما و ایام ماه مبارک رمضان قطعی آب در بسیاری از محلات شهر مهرستان مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزود: انتقال آب شرب از سد ماشکید علیا، یکی از خواسته‌های به حق مردم شهرستان مهرستان است که امیدواریم با تعامل مسئولان این امر محقق شود.

وی گفت: با توجه به اینکه آب شرب شهر مهرستان با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر از ۵ حلقه چاه تامین می شود و به دلیل خشکسالی و کم آبی سفره های زیر زمینی منطقه تسریع در اجرا و بهره برداری از این خط انتقال در خصوص تامین آب شرب منطقه موثر است.

همچنین مدیر آب و فاضلاب شهری شهرستان مهرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: متاسفانه در چند روز گذشته ترانس برق یکی از چاه ها در شهرستان مهرستان به سرقت رفت که این امر موجب کاهش فشار آب و قطعی آب در برخی از مناطق شد.

ثناالله جمشیدزهی افزود: این سومین ترانس برقی است که در سال جاری به سرقت می رود و مشکلاتی را برای مشترکین به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه سارقان بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال به شرکت برق زیان وارد کرده اند، گفت: برگرداندن مجدد این چاه به مدار شهر مستلزم تامین اعتبار، خرید و نصب تجهیزات است.

البته این موضوع که قطعا مشکلات زیرساختی در استان وجود دارد که موجب قطعی آب و برق می شود بر کسی پوشیده نیست اما سوال مهم این است که بالاخره مسئولان باید راه کاری برای این اوضاع ارائه کنند.

قطعی آب فقط مربوط به مهرستان نیست در هفته گذشته چند روز در منطقه سیستان بحران جدی آب شرب وجود داشت که دلیل آن از سوی مسئولان مشکلات فنی اعلام شد

اما قطعی آب فقط مربوط به مهرستان نیست در هفته گذشته چند روز در منطقه سیستان بحران جدی آب شرب وجود داشت که دلیل آن از سوی مسئولان مشکلات فنی اعلام شد.

از همین رو یکی از شهروندان منطقه سیستان در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: روز سه شنبه هفته گذشته زمانی که سحر قصد داشتم برای نماز صبح وضو بگیرم متوجه شدم آب قطع شده است.

وی افزود: متاسفانه این قطعی آب تا روز پنچ شنبه ادامه داشت و کار به جایی رسید که مردم برای تامین آب شرب خودشان هم دچار مشکل شدند.

عدم پاسخگویی مسئولان

مهدی حسینی ادامه داد: نکته ای که در این میان بیشتر مردم را آزار می دهد عدم پاسخگویی مسئولان و حتی تناقض گویی آنها است.

وی گفت: حوالی عصر سه شنبه یکی از مسئولان آب و فاضلاب شهری زابل اعلام کرد که مشکل قطعی آب برطرف شده است و این درحالی بود که ما در خانه ها شاهد قطعی آب بودیم.

وی خاطر نشان کرد: قطعا در فصل گرم سال میزان مصرف آب و برق بیشتر می شود و این موضوعی نیست که مسئولان بخواهند آن را به عنوان بهانه اعلام کنند و به مردم خدمت رسانی نکنند.

مشکل قطعی آب زابل به دلایل فنی بود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: گرمای هوا و نوسانات در خطوط انتقال برق اختصاصی تصفیه‌خانه آب در روز دوشنبه ۲۲ خرداد منجر به خاموشی مکرر ایستگاه پمپاژ تصفیه‌‎خانه آب سیستان شد و به دلیل استارت‌های پی در پی در ساعت ۲۱، خط رانش و کلکتور ایستگاه مزبور دچار حادثه شد.

وی افزود: در پی این حادثه بلافاصله اکیپ تعمیرات به محل اعزام و مشکل ایجاد شده بررسی و در ساعت ۴ بامداد مرتفع و سامانه آبرسانی وارد مدار شد.

وی گفت: اما متأسفانه در روز سه‌شنبه به دلیل رطوبت موجود در ایستگاه و کاهش مقاومت عایقی الکترو موتورها، حوالی ساعت ۷ صبح ایستگاه پمپاژ مجدداً از مدار بهره‌برداری خارج شد که بلافاصله ۳ اکیپ فنی امدادی مشتمل بر ۳۰ نفر به محل اعزام شدند و در سه جبهه کاری به‌صورت موازی جهت ایجاد مسیر جایگزین آبرسانی و راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ مشغول به‌کار شدند.

محسن میرادی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود یک تیم کارشناسی نیز از مرکز استان جهت پشتیبانی فنی در محل حضور پیدا کرد که با تلاش بی‌وقفه در نهایت، انتقال آب به میزان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از خط پدافندی از ساعات اولیه حادثه، ایجاد مسیر جایگزین و امکان انتقال آب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه از ساعت ۱۴ روز سه شنبه و راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ و امکان انتقال آب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه دیگر در ساعت ۱۶ اجرایی شد.

وی خاطر نشان کرد: آب در شهرستان زابل از ساعت یک بامداد چهارشنبه وصل شد و در حالت نرمال قرار گرفت و در حال حاضر آب تمامی مشترکان در حوزه سیستان و بلوچستان وصل است.

وی با تقدیر از سعه صدر مردم شهرستان زابل تصریح کرد: بر خود لازم می دانم از همه مردم روزه دار شهرستان زابل که در شرایط بحرانی با صبر و شکیبایی خویش ما را یاری نمودند تشکر و قدردانی نمایم.

وظیفه مسئولین تامین آب شرب بهداشتی است

امام جمعه زابل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قطعا وظیفه همه مردم مصرف بهینه آب و پرهیز از اسراف است اما وظیفه مسئولین نیز تامین آب شرب بهداشتی به اندازه کافی و مستمر و جلوگیری از قطع آن است.

وی افزود: قطع طولانی آب در هفته گذشته آن هم در ماه مبارک رمضان و شب قدر موجب نارضایتی مردم عزیز منطقه سیستان شد و صد البته که حق هم دارند.

وی گفت: البته ظاهرا سیستم پمپاژ و دستگاه های تصویه خانه دچار مشکل شده بودند اما تا رفع مشکل زمان طولانی شد.

قطع طولانی آب در هفته گذشته آن هم در ماه مبارک رمضان و شب قدر موجب نارضایتی مردم عزیز منطقه سیستان شد و صد البته که حق هم دارند

حجت الاسلام علی اکبر کیخا تصریح کرد: مسئولین باید تمهیداتی بیاندیشند تا اولا این موضوع تکرار نشود و ثانیاٌ در صورت بروز مشکل به سرعت رفع شود.

اما مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان فقط به اینجا ختم نمی شود زیرا در نقاطی از این استان حتی سیستم اولویه آبرسانی وجود ندارد و آبرسانی به حدود ۳ هزار روستای استان به صورت سقایی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار شهرستان سرباز در حاشیه مراسم کلنگ زنی مجتمع آبرسانی روستای «کشاری» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۶۸ درصد جمعیت روستاهای این شهرستان فاقد شبکه آبرسانی هستند که باید به صورت سقایی آبرسانی شوند.

وی با اشاره به اینکه سهمیه هر خانوار ۱۵ لیتر آب است که با تانکر برای هر خانوار ارسال می شود، افزود: در محدوده شهرستان سرباز۷۰۰روستا در نوبت برای آبرسانی هستند.

وی گفت: البته بنا بر مصوبه هیئت دولت، خطوط انتقال آب سد پیشین این شهرستان برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی در تیرماه سال جاری اجرایی می شود.

حمید الدین یوسفی ادامه داد: این طرح با اعتباری بالغ بر۲۸ میلیارد تومان به ۲۵۰روستای پایین دست سد پیشین آبرسانی می کند.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد جمعیت شهرستان سرباز در مناطق روستایی اقامت دارند، افزود: در حال حاضر ۲۸روستای شهرستان سرباز به صورت سقایی و با سهمیه تنها ۱۵لیتر در روز توسط تانکر آبرسانی می شود.

در هرصورت طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ هزار روستا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که مردم آن از نبود سیستم آبرسانی در رنج هستند که قطعا نیاز به برنامه ریزی دقیق برای برطرف کردن این مشکل است.

نکته بعدی که در این میان قابل توجه است این است که مردم استان سیستان و بلوچستان همه این مشکلات را با زبان روزه تحمل می کنند و این در حالی است که هرچه به روزهای پایانی ماه رمضان نزدیک تر می شویم هوا هم گرمتر می شود.

گرمای هوا در سیستان و بلوچستان تداوم دارد

از همین رو کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس آخرین نقشه های همدیدی و آینده نگری هواشناسی تا روز سه شنبه با تقویت جریانات نسبتا خنک شمالی قدری از شدت گرما در شمال و نوار شرقی استان کاسته می شود اما گرمای هوا تا پایان هفته درسطح استان تداوم دارد.

وی افزود: طی این مدت در شمال استان سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه روز انتظار وزش باد داریم که در برخی نقاط سبب خیزش گرد و خاک می شود.

وی گفت: همچنین در برخی ارتفاعات جنوب استان سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده باران، رعد و برق و تند باد موقتی دور از انتظار نیست.

علی ملاشاهی خاطر نشان کرد: به سبب وزش بادهای جنوبی دریای عمان تا یکشنبه مواج و متلاطم پیش بینی می شود.

اما آخرین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که تا کی باید این میزان محرومیت در این استان مرزی وجود داشته باشد و آیا مردم فقط در زمان انتخابات ارزشمند هستند و آیا اصلا چیزی به نام مدیریت بحران در این منطقه اهمیتی دارد.

با توجه به عملکرد مسئولان استان به نظر می رسد نه تنها مدیریت بحران معنایی ندارد بلکه بحران مدیریت نیز وجود دارد زیرا به عنوان نمونه چند شب قبل و در شب قدر زمانی که مردم مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان در بی آبی و گرما به سر می بردند، بزرگترین دغدغه نماینده عالی دولت در استان پخش یک برنامه خاص از یکی از شبکه های رسانه ملی بود.

در هر صورت امیدواریم مسئولان استانی و کشوری نگاهی خاص و ویژه به محرومترین استان کشور داشته باشند و تنها در زمان انتخابات به یاد مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان نباشند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۷۳۷۶/دمای_۵۰_درجه_ای_هوا_و_قطعی_مکرر_آب_مسئولان_پاسخگو_نیستند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: