Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@03:19:16 GMT

همه خانه‌های سرپل ذهاب را تعمیر کردیم

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۸۱۱/همه_خانه_های_سرپل_ذهاب_را_تعمیر_کردیم

همه خانه‌های سرپل ذهاب را تعمیر کردیم

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غلامحسین خانی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان در باره چهارمین طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی کشور اظهار داشت : تا قبل از 72 آمارگیری صرفاً از نفوس و مسکن بود که سؤالات به تعداد اتاق، طبقات و نوع ساختمان محدود می‌شد که برای برنامه‌ریزی کافی نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای کسب اطلاعات بیشتر از مسکن لازم بود که به صورت مجزا یک آمارگیری انجام بگیرد به همین دلیل اولین «طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی کشور» سال 82 انجام شد، هدف از آن آمارگیری به دست آوردن اطلاعات واحدهای آسیب‌پذیر بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان با بیان این که در آن آمارگیری مشخص شد 2 میلیون واحد آسیب‌پذیر وجود دارد، ادامه داد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه به بنیاد مسکن اجازه داد شده تا هر سال 200 هزار تسهیلات پرداخت کند تا در 10 سال این واحدها مقاوم شوند که از کل این طرح 69 هزار سهم اصفهان بود.

وی با اشاره به آمارگیری در سال‌های 87 و 92 تصریح کرد: طرح جامع مسکن روستایی در سال 93 با اطلاعاتی که از همین طرح‌ها به دست آمد تدوین و مشخص شد سهم هر استان تا سال 1405 برای این که حداقل 80 درصد از واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شوند، چقدر است.

خانی با بیان این که چهارمین دوره از این آمارگیری 21 مهر آغاز شد، عنوان کرد: در طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی کشور در مجموع از 8539 روستا، 229 هزار واحد مسکونی نمونه‌برداری شدکه از این تعداد 304 روستا و 12 هزار 452 واحد مسکونی در اصفهان بررسی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان یادآور شد: 68 نفر آمارگیر، کارشناس، بازبین و فنی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی از 21 مهر تا 21 آبان ماه عهده‌دار این طرح بودند.

وی با بیان این که به آمارگیری به دو شکل سرشماری و نمونه‌گیری انجام می‌شود توضیح داد: طرح‌های آمارگیری از ویژگی‌های مسکن به صورت نمونه‌گیری نیست و ما سراغ تک تک منازل نمی‌رویم.

خانی در پاسخ به سؤالی پیرامون الکترونیکی بودن آمارگیری بیان داشت : هنوز زیرساخت‌های این موضوع آماده نشده از طرفی بودجه لازم نیز وجود ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی گفت: طبق چشم‌انداز، تا سال 94 باید 69 هزار واحد مسکونی در اصفهان تسهیلات نوسازی می‌گرفتند که در عمل 68 هزار تسهیلات توزیع شد که این آمار شامل شهرهای بزرگ‌تر هم هست.

وی با بیان این که در استان اصفهان 5800 واحد مسکونی هر سال باید احداث شود، یادآور شد: تسهیلات ویژه بهسازی مسکن از سال 84 با پایه 5 میلیون تومان آغاز شد، سال 95 استاندار وقت اصفهان نامه نوشت که هر سال به 12 هزار واحد مسکونی وام اعطا شود؛ در حال حاضر 25 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد و 12 سال مدت بازپرداخت این وام‌هاست.

خانی با اشاره به سالگرد وقوع زلزله کرمانشاه عنوان کرد: ساعت 21:40 شب 21 آبان ماه 96 استان کرمانشاه با مرکزیت ازگله لرزید و آن واقعه تأسف بار رخ داد؛ در اصفهان پس از یک ساعت جلسه مدیریت بحران تشکیل شد و دستگاه‌های مختلف اعلام آمادگی کردند، فردای آن روز به سمت سرپل ذهاب حرکت کردیم و ستاد بازسازی از روز 23 آبان تشکیل شد و کارش را آغاز کرد.

وی اضافه کرد : به واسطه تجربه استان اصفهان ، حساب ویژه‌ای روی استان باز می‌شود به همین دلیل سرپل ذهاب که بیشترین خسارت را دیده بود بر عهده اصفهان گذشتند؛ در بین زلزله‌هایی که در چند دهه اخیر داشتیم یکی از سخت‌ترین بازسازی‌ها بود، مذاهب مختلف، مرزی بودن و... کار را سخت می‌کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان با بیان این که در 6 ماه اول 270 نفر و 180 ماشین سنگین و نیمه سنگین فعالیت داشتند ، افزود : در دو ماه ابتدایی مشخص شد 7613 واحد مسکونی باید احداث و 11 هزار 985 واحد باید تعمیر شوند، برای همه این واحدها پرونده تشکیل شد.

وی با بیان این که همه خانه‌ها در سرپل ذهاب تعمیر شدند اعلام کرد: در یکمین سالگرد زلزله، حدود 97 درصد تعمیری‌ها پایان یافته، مابقی هم مشکل قانونی داشته، یعنی یا در بحث انحصار وراثت افتاده یا مالک مراجعه نکرده، تمامی کسانی که متقاضی تعمیر واحد مسکونی بودند رسیدگی شد.

خانی در رابطه به خانه‌هایی که به بیش از اندازه خسارت دیده و باید احداث می‌شدند گفت : احداثی‌ها 55 درصد پیشرفت داشته و طبق زمان‌بندی تا پایان سال  98  این منازل هم به پایان خواهد رسید.

وی دلیل کامل نشدن منازل احداثی را مشکلات خاص منطقه دانست و توضیح داد: تا دو ماه بعد از زلزله پرونده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری می‌شد، بعد از آن در نظام مهندسی کرمانشاه و بعد از آن هم شهروندان اختلافاتی با شهرداری داشتند؛ می‌توان گفت عملاً از اردیبهشت کار احداث خانه‌ها آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان تاکید کرد: موضوع مقاوم‌سازی در رابطه با خانه‌های احداثی مدنظر قرار گرفته و در زلزله‌های شدید بعدی مشکلی برای این واحدها ایجاد نشده است.

وی با بیان این که اصفهان یکی از استان‌هایی بود که بیشترین کانکس را فرستاد ، ادامه داد : 1331 کانکس به سرپل ذهاب ارسال شد که حدود 300 مورد از کمک‌های مردمی بود، 5600 خانوار هم کمک 5 میلیونی به جای کانکس دریافت کردند.

خانی با اشاره به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود و اهالی منطقه را هنوز در چادرها نشان می‌دهند، گفت: تقریبا دیگر خانواده‌ای در چادر نیست و انچه از چادرها مانده در اختیار نیروهای کاری قرار می‌گیرد که برای ساخت و ساز به منطقه می آیند.

انتهای پیام/م

عملکرد بنیاد مسکن انقلاب استان اصفهان در مقاوم‌سازی خانه های زلزله زدگان کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۸۱۱/همه_خانه_های_سرپل_ذهاب_را_تعمیر_کردیم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: