Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@01:18:46 GMT

جای داستان‌های كوتاه طنز در ادبیات‌مان خالی است

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۱۱۴۸۷/جای_داستان_های_کوتاه_طنز_در_ادبیات_مان_خالی_است

جای داستان‌های كوتاه طنز در ادبیات‌مان خالی است

به گزارش حوزه ادبیاتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد حسن‌زاده، نویسنده پیش‌كسوت حوزه كودك و نوجوان، درباره دیدگاهش از وضعیت داستان‌های كوتاه در ادبیات كشورمان گفت: متاسفانه اقبال ناشران از چاپ این گونه‌ ادبی كم است و از طرفی نویسندگان هم بیشتر به سمت رمان‌نویسی رفته‌اند.

این نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه هر ژانری مخاطب خاص خودش را دارد، در تكمیل بحث فوق توضیح داد: مسلما رویكرد یك نویسنده مثل صنعت‌گران، كشاورزان و مدیران اقتصادی نیست كه با توجه به نیاز مخاطب، اثری را تولید كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نگاه شخصی من این گونه نیست كه بگویم مخاطب داستان كوتاه كم است. من فكر می‌كنم تقریبا هر ژانری مخاطب خاص خودش را دارد اما به هرحال اقبال ناشران هم نسبت به چاپ داستان‌های كوتاه حداقل در حیطه ادبیات نوجوان خیلی كم است.

وی ادامه داد: طبیعتا ناشران هم بُعد اقتصادی ماجرا را نگاه می‌كنند و اینكه مخاطبان بیشتر رمان می‌خوانند، بنابراین بیشتر به چاپ رمان می‌پردازند. از بعدی دیگر اگر بخواهیم به این مسئله نگاه كنیم، من خودم با توجه به فعالیتی كه در نشر دوچرخه دارم به نظرم می رسد كه ما در چاپ داستان‌های كوتاه كمی با مشكل مواجه هستیم؛ چون نویسندگان حرفه‌ای‌مان هم كمتر داستان كوتاه می‌نویسند و بیشتر به رمان روی می‌آورند. بر این اساس این اتفاق شرایط را دشوارتر می‌كند.

حسن‌زاده در ادامه همین اظهاراتش درباره نوع نویسندگی داستان‌های كوتاه و اینكه آیا با این مسئله موافق است كه داستان كوتاه مختص نویسندگان تازه‌كار است یا اینكه آن را را به عنوان یك ژانر قلمداد می‌كند تا نویسندگان حرفه‌ای به سراغش بروند، تصریح كرد: من فكر می‌كنم داستان كوتاه ژانری كاملا خاص است. اتفاقا نویسندگی داستان كوتاه یك جاهایی دشوارتر از رمان است؛ چراكه باید حرفی را در فضایی محدود بزند و قطعا باید پشتش فلسفه فكر و ایدئولوِژی باشد و در عین حال بازتاب‌دهنده مسائل جامعه باشد. بنابراین این كار را سخت‌تر می‌كند. اما در رمان فضا برای زیاده‌گویی و توصیف وجود دارد.

او همچنین درباره اینكه فضای مجازی را برای ارائه داستان كوتاه توصیه می‌كند یا بیشتر به چاپ كتاب معتقد است، خاطرنشان كرد: من فكر می‌كنم از هر دو رسانه می‌شود استفاده كرد ولی فضای مجازی به واسطه اینكه همیشه در دسترس مردم است، وسیله‌ای است كه خواندن داستان كوتاه را در همه جا آسان تر می‌كند. بنابراین داستان كوتاه شاید در فضای مجازی بتواند بیشتر خودش را نشان بدهد. من خودم شخصا زمانی كه بیرون از منزل و محل كارم درگیر هستم حتما برای خواندن این گونه مطالب در فضای مجازی استفاده می‌كنم.

این نویسنده كودك و نوجوان سپس درباره تاثیربرگزاری جشنواره‌هایی با موضوع داستان كوتاه بر ترویج مردم به این امر اظهار كرد: قطعا برگزاری جشنواره‌ها بی تاثیر نیست و باعث ایجاد جرقه‌هایی برای آن‌هایی كه استعداد و توانایی دارند اما انگیزه برای حركت ندارند، می‌شوند. خود من هم نویسندگی را از آغاز یك جشنواره شروع كردم و مسیر خود را پیدا كردم اما در برگزاری جشنواره‌ها یك نكته باید رعایت شود و آن هم این است كه به عنوان مثال عده‌ای مخاطبان همیشگی جشنواره‌ها هستند و آثارشان را در همه جشنواره‌ها شركت می‌دهند كه به نظرم به این موضوع باید به عنوان یك آفت نگاه كرد. به نظرم اگر جشنواره‌ها همیشه موضوعی باشند درست نیست و بهتر است موضوع آزاد باشد.

حسن‌زاده در پایان در پاسخ به اینكه آیا داستان كوتاه می‌تواند ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بیان كند و می‌توان گستردگی مضمونی با عنوان انقلاب را در داستان كوتاه ارائه كرد، گفت: به اعتقاد من این‌طور نگاه كردن به داستان كمی از اصالت ادبیات ما كم می‌كند، یعنی اگر اندیشه‌ای در مورد انقلاب و جنگ هست، در ذهن نویسنده است و ممكن است ماجرایی را به انقلاب پیوند بزند اما به نظرم نگاه ذره‌بینی به داستان‌ها بابت انقلاب و تقسیم‌بندی این‌چنینی خوب نیست. به اعتقاد من این روزها بیشتر جای خالی داستان كوتاه طنز حس می‌شود و به نوعی برای مخاطبانی كه خیلی اهل مطالعه نیستند و چندان دل خوشی هم از مطالعه ندارند، تجربه نشان داده كه با این نوع كار می‌توانند به مطالعه روی بیاورند؛ در حالی كه بیشتر داستان‌های كوتاه ما معناگرا هستند اما چه اشكالی دارد نگاه مفرحی داشته باشیم. به نظرم خوب است در این زمینه بیشتر فكر و سرمایه‌گذاری كنیم.

گفتنی است حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه 1396 در استان تهران برگزار می‌كند. انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۱۴۸۷/جای_داستان_های_کوتاه_طنز_در_ادبیات_مان_خالی_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: