Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@04:14:31 GMT

تجلیل از خدمات مترجم، قرآن پژوه و اسلام‌شناس کُرد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۱۳۳۴۳/تجلیل_از_خدمات_مترجم_قرآن_پژوه_و_اسلام_شناس_ک_رد

تجلیل از خدمات مترجم، قرآن پژوه و اسلام‌شناس کُرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین تجلیل از مقام دکتر محمود ابراهیمی روز چهارشنبه با حضور شماری از اساتید و اهالی فقه و شریعت و دوستدارانش در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

دکتر محمود ابراهیمی در سال ۱۳۱۹ شمسی در روستای خلیفان مهاباد دیده به جهان گشود. وی علاوه بر تدریس و مسئولیت های اجرائی در دانشگاه، از تحقیق و پژوهش غافل نبوده و تاکنون بیش از بیست اثر ارزشمند را در زمینه های فقه اسلامی، اندیشه اسلامی، اخلاق اسلامی و حقوق زن و تعلیم و تربیت و نیز ادبیات عربی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از عربی به فارسی ترجمه کرده است. البته چندین آثار هم در دست انتشار دارد.

اما این مراسم بهانه ای برای ارج نهادن به سال‌ها زحمت و تلاش و فداکاری این عالم برجسته در راه علم و قرآن است.

در این آیین "مصطفی خرم دل" نویسنده و مترجم و قرآن پژوه و مفسر کرد با این سخن اظهارات خود را آغاز کرد که چگونه زیستن و درک آن مهم است و در این راستا کسی چون دکتر ابراهیمی با اراده و عزم راسخ خود سال‌های متمادی از عمرش را صرف یادگیری علوم حوزه قرآنی کرد و دستاورد آن ترجمه بیش از بیست اثر ارزشمند در زمینه‌های فقه اسلامی و تعلیم و تربیت و اندیشه اسلامی و نیز ادبیات عربی است.

وی به برخی از اعتقادات و ویژگی ذاتی این قرآن پژوه اشاره کرد و گفت: فراگیری علم و دانش اندوزی و انتقال آن به دیگران و وقت شناسی و غنیمت شمردن زمان برای همت گماردن و رسیدن اهداف والا و نیز عقل را محوریت امور قرار دادن و همچنین مشورت و یاری خواستن از دیگران و در نهایت تسلیم و فرمانبرداری از دستورات خداوند و شکرگزاری نعمات از جمله باور های قلبی و اعتقادی دکتر ابراهیمی به شمار می رود.

پس از اتمام سخنان مصطفی خرم دل همهمه و شوری در سالن رخ می نماید چرا که دکتر ابراهیمی به عنوان آخرین سخنران کلام می گشاید و دل دوستدارانش را با بیانش همراه می سازد.

آنجا که ثنا و گرامیداشت را از فضل خدا می شمارد و از پرودگارش طلب عفو و بخشش و نیز نهان شدن عیوب را دارد علاقمندانش را به وجد می آورد.

این قرآن پژوه و عالم برجسته کرد می گوید: در مدت حضور در دانشگاه کردستان علاوه بر تالیف و ترجمه کتاب های متعدد مدیریت گروه های آموزش زبان و ادبیات فارسی و عربی را به عهده داشتم و فارغ از تدریس و حضور در کلاس درس نیز در اتاقم را به روی تمامی دانشجویانم جهت پاسخگویی به نیاز و خواسته ها می گشودم.

دکتر ابراهیمی بهترین ارمغان زندگی خویش را ارتباط مستمر دانشجویان فارغ التحصیل با خود می پندارد و می گوید: خداوند را شاکرم که دانشجویان سال ها پس از فراغت از تحصیل و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی بیش از دوران دانشجویی نسب به من ابراز لطف و محبت می کنند و این موهبت را بهترین ارمغان زندگی خود تلقی می کنم.

به گفته خودش یکی از کارهای افتخار آمیزش رفتن هر ساله به نمایشگاه بین المللی کتاب و گشتن غرفه به غرفه برای یافتن کتاب‌های مورد نیاز استان و دانشگاه بود که البته از بن کارت‌های دانشجویانی که از رفتن به نمایشگاه منصرف می شدند نیز بهره می گرفت.

محقق و دانش پژوه کرد معتقد است: در کتابخانه مرکزی دانشگاه کردستان بویژه در گروه زبان و ادبیات عربی کتاب های متعدد و شرح تحلیل های مختلف دیوان را تهیه و نگهداری می کند.

آیین تجلیل و نکوداشت دکتر محمود ابراهیمی شامل چند بخش از جمله سخنرانی چند تن از استادان زبان و ادبیات فارسی و عربی با تحلیل و بررسی آثار و شخصیت دکتر ابراهیمی و پخش یک کلیپ از سخنان گلچین شده ایشان و نیز قرائت دکلمه از دانشجوی ایشان و همچنین اجرای چند قطعه موسیقی توسط سعد الله نصیری و در نهایت اهدای لوح و تقدیر و هدایایی به دکتر ابراهیمی از دیگر برنامه های مراسم تجلیل بود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۳۳۴۳/تجلیل_از_خدمات_مترجم_قرآن_پژوه_و_اسلام_شناس_ک_رد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: