Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:38:12 GMT

پتروشیمی مهاباد عملکرد موفقی در رعایت مسایل زیست محیطی دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۰۷۱۸/پتروشیمی_مهاباد_عملکرد_موفقی_در_رعایت_مسایل_زیست_محیطی_دارد

پتروشیمی مهاباد عملکرد موفقی در رعایت مسایل زیست محیطی دارد

مهاباد- ایرنا- مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مهاباد که از جمله طرح های فاخر دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به شمار می رود، گفت: این مجتمع از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون در رعایت استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست کاملا موفق عمل کرده است و جزو واحدهای سبز کشور به شمار می رود.

محسن مجیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان در راستای تحقق اصل 50 قانون اساسی به منظور حفاظت محیط زیست از تمام امکانات لازم از جمله دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا بهره برده و با کنترل عوامل آلاینده در حد استانداردهای جهانی عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجیدی با بیان اینکه تمامی فعالیت های این مجموعه در راستای تولید پایدار هماهنگ با محیط زیست برنامه ریزی شده، گفت: این واحد در زمینه کاهش آلاینده ها و تصفیه پساب ها و پسماندها از طریق ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت استانداردهای زیست محیطی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.
وی بیان کرد: پتروشیمی مهاباد برای جبران ورود گازهای حاصل از احتراق گاز طبیعی در واحد بخار آن نسبت به کاشت 25 هزار اصله از انواع درختان همیشه سبز در قالب جنگل مصنوعی به وسعت 50 هکتار و ایجاد پارک های فضای سبز به وسعت چهار هکتار اقدام کرده است و با احداث 700 مترمربع گلخانه دایمی حدود چهار هزار اصله انواع درختچه های زینتی و انواع گل های آپارتمانی و فصلی را سالانه تولید و در سطح مجتمع کشت می کند.
مجیدی اضافه کرد: این میزان مساحت اختصاص داده شده برای ایجاد فضای سبز و جنگل در مجتمع پتروشیمی مهاباد بسیار بالاتر از استاندارهای ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی گفت: علاوه بر این برای اطمینان و رد هرگونه ادعای احتمالی در خصوص آسیب به محیط زیست به خصوص جانوران زنده، باغ پرندگانی در محوطه این مجتمع احداث شده است که گونه های متعدد از انواع پرنده ها، ماکیان محلی و خرگوش در آن نگهداری می شود.
مجیدی افزود: کلیه آلاینده های زیست محیطی حاصل از سوخت گاز طبیعی در بویلرهای واحد بخار توسط آنالایزرهای تعیبه شده در دودکش های دیگ های بخار اندازه گیری شده و به صورت آنلاین و شبانه روزی از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان نظارت و پایش می شود.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مهاباد اضافه کرد: در بخش دوم از نظارت های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اندازگیری و کنترل عوامل آلاینده هوا، هر سه ماه یکبار از طریق آزمایشگاه معتمد اکیپ هایی به محل مجتمع اعزام شده و کلیه موارد مربوط به آلودگی هوا از جمله (Co, So2, No2, O3 و ترکیبات آلی فرار) را اندازه گیری کرده و نسخه ای از گزارش های مربوطه را به اداره کل حفاظت محیط زیست ارسال می کند.
وی با اشاره به کنترل عوامل آلاینده آب مورد مصرفی نیز تصریح کرد: بیشترین مصرف آب در مجتمع پتروشیمی مهاباد (یک میلیون مترمکعب در سال معادل 0.5 درصد از حجم سد مخزنی مهاباد) مربوط تولید بخار و واحد خنک کننده این مجتمع است و بخش بسیار کمی از آن جهت مصارف بهداشتی و شست و شوی صنعتی به کار می رود.
مجیدی گفت: در راستای استفاده بهینه و مصرف آب کمتر، تمامی آب های حاصل از مصارف بهداشتی و صنعتی و حتی آب های سطحی حاصل از باران و برف از طریق کانال ها و جوی های بتنی و کاملا عایق برای نشتی های احتمالی جمع آوری شده و پس از تصفیه شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در واحد تصفیه پساب در استخرهای احداث شده در سطح مجتمع ذخیره و دوباره در بخش های فضای سبز و واحد خنک کننده استفاده می شود.
وی یادآور شد: خروجی آب های واحد تصفیه پساب مجتمع نیز که جهت پایش و نظارت لحظه ای به صورت آنلاین با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در ارتباط است، برای حصول اطمینان به استخری نگهداری ماهی سرازیر می شود.
مجیدی در زمینه کنترل عوامل آلاینده خاک نیز اظهار داشت: برای کنترل عوامل آلاینده خاک و آب های زیرزمینی، در سطح این مجتمع تعدادی چاه پیزومتریک با نظارت و راهنمایی های اداره کل حفاظت محیط زیست استان حفر شده است که با نمونه برداری های دوره ای از آب چاه های مذکور احتمال وجود هرگونه آلودگی در کمترین زمان ممکن ردیابی و کنترل می شود.
وی یادآور شد: 54 هکتار از فضای این مجتمع نیز به کاشت انواع درخت، درختچه و چمن اختصاص یافته که شرایط لازم را برای کاهش فرسایش خاک، کنترل ذرات معلق در هوا و ایجاد مکانی امن برای پرندگان فراهم کرده است.
مجیدی اضافه کرد: در بخش دیگری از نظارت های سازمان حفاظت محیط زیست در فواصل زمانی نامشخص تعدادی از کارشناسان و متخصصان آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی به مجتمع پتروشیمی مهاباد اعزام می شوند که از تمام موارد مربوط به ایجاد عوامل آلاینده احتمالی اعم از آب، هوا، خاک و صدا نمونه برداری کرده و در صورت وجود هر یک از عوامل آلاینده که خارج از استاندارد باشد ضمن تذکر کتبی، زمانی کوتاه را برای رفع آن تعیین می کنند.
وی اظهار داشت: این مجتمع بزرگ تولیدی هم اکنون با بالا بردن 40 درصدی ظرفیت تولید پلی اتیلن خود توانسته است به رکورد 55 تن در ساعت دست پیدا کند که 35 درصد بیشتر از ظرفیت اسمی آن است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد در خصوص میزان تولید این واحد در نیمه نخست امسال افزود: 130 هزار تُن محصول طی این مدت در پتروشیمی مهاباد تولید شده که از این مقدار 115 هزار تُن به ارزش 128 میلیون دلار صادر و مابقی روانه بازارهای داخلی شده است.
به گزارش ایرنا، مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ 600 کیلومتر ساخته شده است و سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن به عنوان مواد اولیه از عسلویه به این مجتمع تزریق می شود.
6 واحد پتروشیمی در مسیر این خط انتقال و در مناطقی چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و سنندج ساخته شده و اتیلن مورد نیاز همه این واحدها از طریق این خط لوله تامین می شود.
مجتمع پتروشیمی مهاباد سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین (ظرفیت اسمی) و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی این طرح از سال 1383 و عملیات اجرایی آن از سال 1388 آغاز شد و در زمینی به مساحت 185 هکتار و در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه به بهره برداری رسید.
6185/3072

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۷۱۸/پتروشیمی_مهاباد_عملکرد_موفقی_در_رعایت_مسایل_زیست_محیطی_دارد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: