Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@04:17:32 GMT

گوينده اخبار تلويزيون: مرا تبعيد کردند!

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۲۷۴۰۲/گوینده_اخبار_تلویزیون_مرا_تبعید_کردند

خبرگزاري آريا - هفته نامه همشهري جوان - محمدرضا کاظمي:


رضا حسين زاده

سمت: گويندگي خبرتحصيلات: ليسانس علوم سياسي، فوق ليسانس ژورناليسم (دانشگاه استانبول ترکيه)سابقه فعاليت: شبکه هاي يک، دو، سه،چهار و پنج شبکه جام جم، يک دو و سهحوزه هاي فعاليت: سياسي، علمي، فرهنگي، هنري و ورزشي


اين گوينده خبر که بهمن سال گذشته به دليل بيماري قلبي نامش مطرح شد، از مرداد تا اسفند امسال در تلويزيون حضور نداشت تا حرف و حديث هاي زيادي در رابطه با او به وجود بيايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 95 حاشيه هاي زيادي همچون ممنوع التصويري، اخراج و بازنشستگي براي او به وجود آمد؛ حاشيه هايي که هيچ کدام صحت نداشتند.




اگر از هرکس که تلويزيون بين است بخواهيد نام چند چهره که بيشتر از ديگران آنها را ديده نام ببرد، بدون شک نام گويندگان اخبار در صدر قرار مي گيرد. در بين گويندگان خبر هم چهره هاي قديمي و استخوان خرد کرده زيادي وجود دارد. يکي از آنها «رضا حسين زاده» است؛ گوينده اي که در طول 30 سال حضورش در بخش خبري تلويزيون، اخبار ريز و درشت زيادي را به سمع و نظر بينندگان رسانده است (!) حسين زاده از مرداد تا اواخر امسال به يکباره به سرش زد و در هيچ بخش خبري ديده نشد؛ اتفاقي که حاشيه هاي زيادي هم برايش به وجود آورد. با اين گوينده محبوب و شناخته شده هم در خصوص سال هاي حضورش در بخش اخبار گپ زديم و هم در رابطه با حاشيه هايي که اين غيبت چند ماهه برايش به وجود آورده.

سال هاست در ساعات مختلف شبانه روز شما را مي بينيم اما بياييد يک مقدار به عقب برگرديم، اولين خبري که خوانيد يادتان هست؟

- اولين خبر که بر مي گردد به 30 سال پيش. ما جزء معدود گويندگاني بوديم که از طريق آزمون، کلاس هاي فن بيان، گويندگي و سخنوري وارد سازمان شديم. شش ماه کارمان اين بود که کنار گوينده مي نشستيم و مي ديديم گويندگان اصلي چه کار مي کنند. بعد از شش ماه اين همه راه را تا سازمان مي رفتيم، اجازه داشتيم اصطلاحا اعلام زمان و مکان بکنيم؛ مثلا بگوييم: «ساعت 14 اينجا تهران است، صداي جمهوري اسلامي ايران».

پس با همين تک جمله ها شروع کرديد؟

- بله. اولين چيزي که من روي آنتن جمهوري اسلامي و صدا و سيما گفتم همين اعلام زمان و مکان بود. آن موقع راديو و تلويزيون از هم جدا نبود و گويندگان مشترک بودند.

پس کي خبر خوانديد؟

- بعد از شش ماه هم که کارم در همين حد بود، مدير آن زمان آقاي همتي به من گفتند که مي توانم به عنوان گوينده سوم، گويندگي کنم. ما يک گوينده داشتيم که اخبار داخلي و اصلي را مي گفت. يکي اخبار خارجي را و گوينده سوم کارش خواندن اخبار فرعي بود. بعد از مدتي هم به عنوان گوينده دو کار کردم. وقتي گوينده دو بودم روي عرش سير مي کردم در حالي که مثلا فقط وضعيت آب و هوا يا اوقات شرعي را مي گفتم.

چقدر نحوه ورودتان سخت بوده.

- اين سلسله مراتب وجود داشت ولي الان دوستان عزيز ما نيامده مي خواهند تا بالا بروند. دوست دارند به سرعت پله هاي ترقي را طي کنند و به عنوان گوينده اصلي حاضر شوند در حالي که بايد براي آن تلاش کنند و زحمت بکشند. آنتن جايي نيست که روي آن آزمون و خطا کنند. ما گوينده داشتيم روي آنتن نگاه مي کند به تصويربردار و مي گويد چطور بخوانم؟ آنتن جاي اين کارها نيست.




مثل اين که نحوه ورود گويندگان از گذشته تا امروز خيلي با هم فرق کرده، درست است؟

- سه دهه پيش تفکر اين بود که گوينده ابتدا بياموزد، بعد روي آنتن بيايد اما الان مي گويند اشکالي ندارد، گوينده بيايد روي آنتن تا حرفه اي شود. در حالي که از نظر من آنتن جايي نيست که شما تجربه کسب کني. حساسيت آنتن در تمام دنيا کاملا جدي و مهم است اما در اينجا آنتعن به راحتي در اختيار افراد مختلف قرار مي گيرد.

خب شايد الان بيشتر از تجربه روي جوانگرايي تمرکز کرده اند؟

- اينها جوان نيستند. يک موقعي شما مي گوييد جوانگرايي شده اما در حال حاضر شايد به جز يکي دو نفر، اکثرا در رنج سني بالا و همسن من هستند. در واقع گوينده جواني نيامده که بگوييم جوانگرايي شده.

برگرديم به بحث خودمان. چه زماني گوينده اول شديد؟

- خدا حسين نادري را رحمت کند. او از گويندگان پيشکسوت را ديو بود که اخبار ساعت 24 را مي گفت. من مدتي کنار ايشان به عنوان گوينده دوم و سوم خبر مي خواندم. يک شب پيام حضرت امام خميني (ره) به دست ما رسيد. حالا اين مرحوم يا خسته بودند يا مي خواستند که به من لطف کنند، قرار شد که آن را من بخوانم.

معمولا پيام امام (ره) 15-10 صفحه بود. شما حساب بکن براي کسي که نهايت خبري که خوانده چهار خط بوده، يک متن با اين حجم چه حس و حالي ايجاد مي کند. فشار خونم بالا رفته بود، تپش قلب عجيب و غريبي داشتم. بعد از دو سال اين فرصت به من رسيده بود و الحمدلله بدون هيچ مشکلي پيام را خواندم؛ پيامي که براي من خاطره شد، ترم هم ريخت.

بعد از شما هم در شبکه هاي مختلف و هم درحوزه هاي گوناگون گوينده خبر شديد. دقيقا آمارش را داريد که چه بخش ها و شبکه هايي بوديد؟

- از دي ماه 65 که اخبار علمي، فرهنگي و هنري شبکه دو را مي گفتم. همان موقع اخبار ساعت 22 اين شبکه را هم مي خواندم. چند سال در اخبار ورزشي بودم و مدت کوتاهي نيز اخبار استان و شهرستان را مي گفتم. در مجموع تمام شبکه هاي يک تا پنج و جام جم يک تا سه کار کردم و تنها شبکه اي که در آن نبودم شبکه خبر بود.

چرا به آنجا نرفتيد؟

- به اين دليل که ساختار مجزايي داشت. عده اي گوينده جديد آوردند که هيچ ارتباطي با ما نداشتند. به طور کلي ساختمان و گويندگانش جدا بودند مثل همين الان.

اما فکر مي کنم بيشتر از همه، مردم شما را با حضورتان در بخش هاي مختلف خبري شبکه يک به ياد مي آورند.

- برخلاف آنچه که مردم فکر مي کنند، من در شبکه يک از خيلي ها کمتر بودم. من در مجموع 15 سال در اين شبکه کار کردم. البته با دو سال يا چهار سال سابقه به شبکه يک نيامدم. 15 سال در شبکه هاي مختلف حضور داشتم. قديم مثل الان نبود که کسي هنوز به پختگي و تجربه کافي نرسيده به شبکه يک بيايد. آن موقع بر مبناي نظر يک کميته تخصصي و بر اساس سلسله مراتب رشد مي کرديم.

مهم ترين اخباري که در طول اين سال ها خوانديد چه بود؟

- يکي همان خبر اولي که برايتان گفتم، پيام حضرت امام (ره) بود که خيلي اهميت داشت. به جز اين خبر قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل را که در مورد آتش بس جنگ تحميلي بود هم خواندم که خيلي مهم بود. اين خبر را ساعت 12:30 نيمه شب در راديو اعلام کردم. خبر دستنويس اش را هم دارم. خبر ديگري که برايم ارزشمند است، خبر پايان تحريم هاست.

آمريکا سال هاي سال ما را تحريم کرده بود و پارسال قطعنامه حذف تحريم ها که با تلاش آقاي ظريف و تيم شان به نتيجه رسيد خبر مهمي بود. به جز اينها خبر حکم ارتداد سلمان رشدي که حضرت امام (ره) در يکي از پيام هاي شان گفتند هم خيلي مهم بود. يادم هست سي ان ان اين بسته خبري را از ما چند هزار دلار خريد و خبرش در دنيا پخش شد.

شما در حوزه هاي زيادي حضور داشتيد، حوزه مورد علاقه تان کدام بود؟

- من از همان ابتدا به اخبار حوزه سياست علاقه مند بودم.




پس چرا مثلا سمت اخبار ورزشي رفتيد؟

- اين را هيچ وقت نگفتم ولي من سه چهار سال به بخش ورزشي تبعيد شدم و همين موجب شد که از خيلي بخش ها عقب افتادم. اگر زودتر قرار بود بيايم شبکه يک اين رفتن به خبر ورزشي چهار، پنج سال آن را عقب انداخت. درست است تجربيات خوبي برايم داشت اما موجب شد درجا بزنم. اخبار شبکه يک در آن دوران براي سه چهار گوينده ثابت بود و نمي گذاشتند نفر جديد وارد شود. مثل الان نبود که هر کسي به راحتي وارد شبکه يک شود و گويندگي کند.

چه کساني شما را عمدا دور کردند؟

- نمي خواهم اين مسائل را باز کنم چون مجبور مي شوم اسم بياورم اما عده اي مي خواستند اخبار شبکه يک را در حيطه همان اخبارگوهاي ثابت نگه دارند. يک جوري من را پاس دادند به اخبار ورزشي تا از اين فضا دور شوم ولي به هر حال دوباره من برگشتم و مديران فهميدند که براي بخش ورزشي ساخته نشدم.

سبک اجرا در دهه هاي 60 و 70 کاملا خشک و رسمي بود، طوري که سوژه و برنامه هاي کمدي تلويزيون هم مي شد. چرا در آن سال ها اخبار را اين طور مي گفتند؟

- به دليل ساختار خبرهاي دفاع مقدس و پس از انقلاب ناخودآگاه گويندگان اجراي «چهره سنگي» داشتند. اين اصطلاح تقريبا بر مي گردد به زمان هيتلر و جنگ جهاني دوم. اگر دنيا 70 سال پيش اين را داشت، ما تا 30 سال پيش هم آن را داشتيم. حتي در حال حاضر هم بعضي از گويندگان قديمي مان همان طور اجرا مي کنند و فقط دست شان را گاهي تکان مي دهند. يعني چهره سنگي دارند و فکر مي کنند با همان دست تکان دادن مشکل شان حل مي شود.

البته چند سالي مي شود که بخش هاي مختلف خبري ساختارشکني کرده اند و اخباري مثل 20:30 با حال و هوايي کاملا متفاوت روي آنتن مي روند.

- قبل از اين که اخبار 20:30، آن سوي خبرها و گفتگوي خبري راه بيفتد، ما آمديم اخبار شبانگاهي به وجود آورديم. آن موقع شبکه سه تازه راه افتاده بود و هنوز هم عنوان شبکه جوان را يدک نمي کشيد و شبکه نويي بود. ما در اخبار شبانگاهي حالتي ايجاد کرديم که جديد باشد و مثلا خبر ايستاده اجرا شود. اخبار شبانگاهي با اين ديد راه افتاد که در زمان کمي به جاي سه ربع و يک ساعت مثل اخبار مشروح (که آن هم نياز هست) بتوانيم در زمان کم، بيشترين خبر را بدهيم. خودمان اسمش را خبر کپسولي گذاشتيم.

براي اين تغييرات سدي جلوي راه تان نبود؟

- سد که نه ولي من بابت ايستاده اجرا کردن و اين طرف و آن طرف چرخيدن با مديران صحبت کردم. اوايل زير بار نمي رفتند و نمي خواستند ساختار بشکنند ولي خيلي تلاش کرديم که اين قضيه جا افتاد.

قبول داريد که در حال حاضر در بعضي بخش هاي خبري اين ساختارشکني از آن طرف پشت بام افتاده و خيلي از گويندگان زياده روي مي کنند؟

- بله. متاسفانه الان عده اي فکر مي کنند اخبار تبديل شده به جُنگ. چيزي تحت عنوان اخبار نداريم. در حالي که مردم انتظار دارند خبر ببينند. شما همين الان شبکه هاي خارجي را ببينيد. هيچ جا بخش خبري شان جُنگ و شو نيست. شايد در يک برنامه مثلا لري کينگ که به صورت گفتگو اجرا مي شود چنين فضايي را مي طلبد که دوتا بخش خنده دار هم باشد ولي آن با خبر فرق دارد. ما مي بينيم که مثلا در تلويزيون خودمان فلان خانم يا فلان آقا خودکارش را مي کند در چشم مهمان!





بله، از اين دست مثال ها در اين چند وقت زياد بوده.

- ما يکسري استاندارد داريم. مثلا شما اگر در يک مصاحبه بيشتر از 60 سانتيمتر به سوژه نزديک شويد، اين ديگر مصاحبه نيست، مي شود يک بحث خودماني. مثلا در برنامه اي يک سردار نظامي به عنوان مهمان حضور داشت، بعد از برنامه آقاي سردار گفت تا زماني که اين گوينده هست من به سازمان نمي آيدم چون خودکار را داشت در چشم من فرو مي کرد. نه به آن شوري شور که بدون هيچ گونه حرکتي خبر بخواني نه به اين بي نمکي که آنقدرراحت باشيد و به خاطر القاي اين حس دست به هر کاري بزنيد. من به تعادل دراجرا اعتقاد دارم.

در چند وقت اخير که به جز گويندگان خبر، مجريان بخش هاي مختلف هم حاشيه ساز بودند.

- بله. گويندگان و مجريان ما هر کاري دل شان مي خواهد مي کنند. فلان مجري در برنامه زنده آب مي پاشد به صورت مهمان برنامه. خب اين که نشد کار. تو فقط به خاطر اين که مي خواهي بيننده جذب کني، آب مي پاشي يا به مهمانت بي ادبي مي کني و زرشک طلايي مي دهي. اخبار هم از اينها مستثني نيست. گوينده هم بايد حواسش جمع باشد. ما همانطور که بايد در زندگي تعادل داشته باشيم بايد در خبر هم تعادل داشته باشيم نه آنقدر سخت و نه آنقدر رها.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۷۴۰۲/گوینده_اخبار_تلویزیون_مرا_تبعید_کردند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: