Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:53:45 GMT

اجرای موفقیت آمیز طرح غربالگری اهداکنندگان خون بار اول در کردستان

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۲۹۳۳۵/اجرای_موفقیت_آمیز_طرح_غربالگری_اهداکنندگان_خون_بار_اول_در_کردستان

اجرای موفقیت آمیز طرح غربالگری اهداکنندگان خون بار اول در کردستان

به گزارش ایرنا از روابط عمومی انتقال خون کردستان، محمد سعید کریمیان روز پنجشنبه در کنفرانس یک روزه بانک خون های بیمارستانی استان در بیمارستان بعث سنندج با بیان اینکه در چشم انداز و برنامه های استراتژیک سازمان انتقال خون ایران تعادل میان کمیت و کیفیت فرآورده های خونی اهمیت ویژه ای دارد افزود: در راستای افزایش ضریب سلامت خون های اهدایی، انتقال خون کردستان اولین مجری طرح غربالگری اهداکنندگان خون بار اول در سطح کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کریمیان با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته 15 استان دیگر بر اساس الگوی موفقیت آمیز اجرا شده در استان کردستان به طرح پیوسته اند ادامه داد: این طرح موفقیت آمیز و در حال تعمیم به کل کشور است؛ آنچنانکه در آینده ای نزدیک به صورت سراسری در تمامی مراکز انتقال خون ایران اجرایی خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون کردستان اضافه کرد: طرح های نظام مند از این دست موجب شده تا انتقال خون ایران رتبه اول منطقه را از لحاظ شاخص سلامت خون اخذ کند و با افتخار اعلام کند که سلامت خون ایرانی ها همسطح اروپایی ها و بالاتر از آمریکایی ها است.
کریمیان به توقف خونگیری از اهداکنندگان بار اول از سال 94 با هدف ارتقا سطح سلامت و ایمنی خون های اهدایی اشاره و اظهار کرد: اکنون نحوه پذیرش اهداکنندگان خون بار اول نسبت به سال های گذشته دارای تغییراتی شده است.
او با بیان اینکه در گذشته، اهداکنندگانی که تاکنون برای اهدای خون مراجعه نکرده بودند در اولین مراجعه در صورتی که شرایط اهدای خون را بر اساس معاینات و مشاوره پزشکی دارا بودند یک کیسه حاوی 450 سی سی خون اهدا می کردند اضافه کرد: آزمایشات لازم بر روی نمونه های همراه کیسه خون انجام شده و در صورتیکه کسب نتایج مطلوب، خون در چرخه بیمارستانی قرار می گرفت.
مدیرکل انتقال خون کردستان درباره معایب این نوع پذیرش اهداکنندگان خون بار اول اظهار کرد: بر اساس نتایج پژوهش های مختلف در ایران و سایر کشورها 75 درصد موارد مثبت ویروسهای هپاتیت و HIV مربوط به اهداکنندگان خون بار اول بوده است و این گروه بیش از اهداکنندگان مستمر و باسابقه در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی منتقله از راه خون قرار داشته اند؛ بنابراین باید تدبیری برای جذب خون سالم اهداکنندگان داوطلب بار اول اندیشیده می شد.
کریمیان به قوانین فعلی پذیرش اهداکنندگان بار اول اشاره کرد و گفت: پس از اجرای این طرح اهداکنندگان بار اول در صورتی که شرایط عمومی اهدای خون را داشته باشند و مراحل پذیرش، مشاوره و معاینه را طی کنند به جای یک کیسه خون تنها به اندازه چند لوله آزمایش از ایشان خون دریافت می شود.
او اضافه کرد: پس از گذشت سه ماه با فراخوان پیامکی و تماس تلفنی و در صورتی که نتایج تست های نمونه های خون منفی بوده باشد برای اهدای خون دعوت می شوند.
کریمیان دلیل تعیین زمان سه ماهه بین اخذ نمونه تا میسر شدن امکان اهدای یک کیسه خون کامل را وجود دوره نهفتگی ویروس های قابل سرایت از راه خون عنوان کرد و گفت: تخمین زده می شود این ویروس ها از زمان ورود به بدن تا مثبت شدن نتیجه آزمایش، سه ماه نهفته باشند.
او با بیان اینکه با اجرای این برنامه هزینه های مرتبط با انجام تست های آزمایشگاهی و فعالیت های اداره کل حدود 50 درصد افزایش پیدا می کند افزود: با وجود اینکه بخشی از اهدا کنندگان بار اول در این مدت به مراکز اهدا مراجعه نمی کنند اما انتقال خون کردستان این طرح را ادامه داده است؛ چرا که در حد چشمگیری ضریب اطمینان و سلامت خون های اهدایی را افزایش می دهد.
هم اکنون سه شهر بانه، سقز و سنندج دارای ساختمان مرکز انتقال خون هستند.
7355/3020
**خبرنگار: وریا کرمی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۹۳۳۵/اجرای_موفقیت_آمیز_طرح_غربالگری_اهداکنندگان_خون_بار_اول_در_کردستان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: