Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@04:04:17 GMT

۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۲۲۴۷/۹۴_درصد_زعفران_جهان_در_ایران_تولید_می_شود

۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه اکنون ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی وجود دارد که مشمول دریافت حمایت های مالی صندوق خاص هستند، گفت: ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، کاظم خاوازی شامگاه(۲۳ آبان) در حاشیه پنجمین همایش ملی زعفران با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب، تصویب قانون حفظ ذخایر ژنتیکی کشور است و ما نیز برای زعفران ذیل محصولات بخش کشاورزی برنامه خاصی را تدارک دیده ایم، گفت:در این راستا سازمان تحقیقات در صدد است برای حفظ ذخایر ژنتیکی بنه های بومی زعفران، اطلاعات آن ها را جمع آوری و غربالگری و در نهایت شناسنامه ای برای آن ها تدوین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به برگزاری هشتمین رویداد استارت آپی زعفران در تربت حیدریه، گفت: اکنون ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی وجود دارد که مشمول دریافت حمایت های مالی صندوق خاص هستند و برگزیدگان این رقابت های علمی نیز می توانند از مزایای این صندوق بهره مند شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه هر هکتار زعفران یک شغل پایدار است و ارزش صادراتی زعفران در تربت‌حیدریه ۷۲درصد بوده، ۹۴درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اظهارداشت:غلظت سدیم یکی از چاه‌های منطقه تربت حیدریه از ۲۰ سال گذشته سه برابر شده، در طول ۲۰ سال گذشته برداشت گل خشک از ۵.۴ کیلوگرم به ۵.۳ کیلوگرم در خراسان رسیده است که باید از این داده‌ها درس بگیریم.

 

خاوازی افزود: در زارعت متوسط عملکرد کشور در بیابان‌ زدایی تقریبا سه تا چهار برابر است و در باغبانی هفت تا هشت برابر و در زعفران عملکرد عدد بزرگی بیش‌تر از ۱۰ است، هر کاری بخواهیم انجام دهیم در مسیر تولید بالا در بحث زعفران هیچ راهی نداریم، دانش عمومی در اختیار کشاورزان بسیار گران‌بها است.

 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ‌صدور مجوز در بحث تحقیقات، توضیح داد: تحقیقات کل خراسان رضوی در این استان طراحی و راه‌اندازی می‌شود که برنامه آموزشی ‌ترویجی این کاستی را برطرف می‌کند.

 

خاوازی با تاکید بر اینکه برای زعفران در خراسان رضوی در حال جذب نیروی با مدرک دکترا و حمایت از وضعیت زعفران ‌بورس هستیم، گفت: نمایشگاه بین‌اللملی زعفران درجه یک در تهران وجود ندارد که لازم است هر سفارتی نمایشگاه داخلی داشته باشد.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۲۲۴۷/۹۴_درصد_زعفران_جهان_در_ایران_تولید_می_شود را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: