Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-29@07:36:55 GMT

گزارش مکتوب ... طلای سرخ دسترنج رغبت ، زنجان

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۴۰۴۵۷/گزارش_مکتوب_طلای_سرخ_دسترنج_رغبت_زنجان

‍‍‍‍‍‍

تقریبا 700سال ازاولین پیازهای کشت شده زعفران درایران می گذرد محصولی که ایران برند تولید آن دردنیاست

حال پس ازقرنها پیازهای طلای سرخ  مشتریان خاص خودرادرمزارع زنجان پیداکرده است

دانلود

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی زنجان می گوید: هم اکنون  زنجان 300 بهره بردار زعفران دارد که  درمزارع خود  زعفران کشت می کنند

اوجاقلو  می افزاید : از10 سال پیش کشت زعفران درقطعات  کوچک اغاز شد ودردوسال اخیر این کاردرسطوح  وسیع تری شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی می گوید :   زعفران درهمه شهرستانهای استان زنجان  بجز طارم کشت می شود و35 هکتار هم اکنون زیرکشت این محصول قراردارد

اوجاقلو می گوید: اقبال خوب کشاورزان بسیاربالاست وروزانه چندین نفربرای تشکیل پرونده و کشت زعفران اقدام می کنند

 وی می افزاید : اگر دراین خصوص  گام های استوار برداریم استان زنجان درسالهای آینده جز مناطق مطرح  کشت وتولید زعفران خواهدبود .

مرادیان ، کارشناس جهادم هم  می گوید: یکی ازدلایل  افزایش رغبت کشاورزان زنجانی از کشت این محصول نیازآبی کم آن است

وی می افزاید: به طورمیانگین این محصول دریکسال تنها 3 بارنیازمند ابیاری است

مرادیان می گوید: اولویت اول درتولید محصولات کشاورزی نیاز کم به اب است واین برنامه نه تنها برای زعفران برای کشت پسته دراستان هم مدنظر قرارداده شده است .

ببری ، کارشناس حوزه کشت زعفران هم که سالها است تحقیقات زیادی رابرروی کشت این محصول درزنجان انجام داده می گوید آب وهوای زنجان به دلیل سردسیری بودن مناسب کشت زعفران است چراکه درحالت سرما هیچ آفتی سراغ این محصول نمی آید .

ببری می افزاید: بهترین ماه برای کشت دراستان فروردین ومهر ماه است  وباتوجه به اینکه تنها 20 روز پس ازکشت محصول قابل برداشت است بیشترکشاورزان استان علاقه مندبه کشت زعفران شده اند.

ببری می گوید: زعفران درهمه شهرستانهای استان قابل برداشت است وازکیفیت بسیارعالی درزمینه رنگ ، طعم وعطر برخورداراست واگرمسئولان حمایت جدی تر انجام دهند درسالهای اینده زنجان جز قطبهای تولید زعفران خواهدشد.

کارشناس حوزه کشت زعفران معتقداست  کشاورزان زنجانی درماههایی که زعفران باید کشت شود بیکارهستند وهمین موجب رغبت بیشترانان به کشت محصولاتی می شود که هم ثمره خوبی داشته وهم امکانات کمتری نیازدارد

ببری می گوید: ازمزیتهای زعفرانی که مشتریان زیادی دارد این است که یک پیاز زعفران می تواند تا هفت سال بارده باشد، نیاز به آب بسیار کمی دارد زمانی نیاز به آبیاری دارد که دیگر محصولات کشاورزی نیاز به آب ندارند

اما   محمدی ، کشاورزی زعفران کار ابهری هم دراین خصوص می گوید: کشت این محصول اگرچه  ازحساسیت بالایی برخورداست اما زمان حدود دوهفته ای نیازدارد که همین موجب شده است از3 سال قبل برای کشت آن اقدام کند

این کشاورز می گوید: مهر و ابان که می توان این محصول را کشت کرد بیشتر محصولات را برداشت کرده ایم  وکارکشت زعفران را راحتر می کند .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۰۴۵۷/گزارش_مکتوب_طلای_سرخ_دسترنج_رغبت_زنجان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: