Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@21:01:51 GMT

تبدیل بلورهای ساده به ابزار الکترونیکی شفاف با پرتوهای لیزر

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۴۳۰۱۹/تبدیل_بلورهای_ساده_به_ابزار_الکترونیکی_شفاف_با_پرتوهای_لیزر

تبدیل بلورهای ساده به ابزار الکترونیکی شفاف با پرتوهای لیزر

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از دیجیتال ترندز، تیم تحقیقاتی از یک پرتو لیزر برای ایجاد نوعی گذرگاه الکتریکی بر روی یک بلور استفاده کرد و این امر بلور را قادر به هدایت بالای جریان الکتریسیته کرد. این دستاورد علمی در آینده منجر به ساخت ابزارهای الکترونیکی شفاف خواهد شد.

گرچه فیزیکدانان قبلا نشان داده‌ بودند که مواد هادی نور پس از قرار گرفتن در معرض نور، رسانایی الکتریکی‌شان افزایش می‌یابد، شرایط مورد نیاز برای کاربرد عملی آن‌ها مناسب نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال، انجام آزمایشات با ابزارهای ذخیره‌سازی ساده تحت شرایط بی‌نهایت خنک‌کننده امکان داشت و این موضوع کاربردهای عملی این روش را محدود می‌کرد؛ با این حال، دستاورد جدید دانشگاه واشنگتن این رویکرد را کاربردی‌تر می‌کند.

در آزمایشات انجام شده، محققان از یک بلور تیتانات استرانسیم (STO) استفاده کردند و دریافتند با قرار گرفتن در معرض نور در دمای اتاق، مقاومت الکتریکی آن سه برابر کاهش و تراکم الکترون آزاد آن هفت برابر افزایش یافت و به عبارتی این بلور آن قدر رسانا شده بود که می‌توان از آن برای ساخت ابزار الکترونیکی استفاده کرد. این رسانایی بالا، چند روز پس از این آزمایش حفظ شد حتی زمانی که بلور در محیط تاریک قرار گرفت.

محققان در مطالعات بیشتر توانستند گذرگاه دارای مقاومت الکتریکی پایینی را با استفاده از پرتو لیزر بر روی بلور ایجاد کنند. رسانایی بالا به همراه وجود این گذرگاه بر روی بلور، شانس جدیدی برای ساخت مدارهای الکترونیکی شفاف در اختیار آن‌ها می‌گذارد.


منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۰۱۹/تبدیل_بلورهای_ساده_به_ابزار_الکترونیکی_شفاف_با_پرتوهای_لیزر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: