Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@02:55:54 GMT

کرمان از موفق ترین استان‌های کشور در زمینه درمان تالاسمی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۴۴۴۲۷/کرمان_از_موفق_ترین_استان_های_کشور_در_زمینه_درمان_تالاسمی

کرمان از موفق ترین استان‌های کشور در زمینه درمان تالاسمی

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: درحال حاضر مراجعه بیماران ما برای مداوا به سایر استان ها به نصف رسیده است و حتی در آینده شاهد پذیرش بیمارانی از سایر استان های کشور هستیم.

دکتر"علی اکبر حقدوست" با حضور در دفتر ایسنای کرمان، در جمع خبرنگاران این خبرگزاری اظهار کرد: امیدوارم روزی همه ما دغدغه درد معنوی، معرفتی و اجتماعی داشته باشیم که شرط دغدغه اجتماعی داشتن سه ویژگی روح بزرگ، معرفت اجتماعی و دانش و درک از مسایل اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه اگر درجه حساسیت ما بالا باشد و سعی کنیم از افق دید بالایی برخوردار باشیم هیچ عاملی باعث کاهش دغدغه اجتماعی نمی شود افزود: باید افق دید انسان تا بی نهایت باشد و چنانچه دردمند اجتماعی باشیم به شور و نشاط دست پیدا خواهیم کرد.

حقدوست با تاکید بر اینکه درد مندی احتماعی یکی از حلقه های مفقود مدیریت علمی- اجتماعی است بیان کرد: زمانی که این دغدغه ایجاد شود همراستای آن پویایی علمی، اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی، شور نشاط اجتماعی و... به صورت خودکار ایجاد می شود.

وی سپس با بیان اینکه ایسنا یکی از سایت های مهمی است که هر روز به آن مراجعه می کنم گفت: در ایسنا ثبات و جامعه نگری وجود دارد و اخبار به صورت همه جانبه و بی طرفانه در این خبرگزاری مطرح می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه به مهمترین اقداماتی که در هفته سلامت امسال اجرا شد افزود: شعار هفته سلامت امسال با تکیه بر بهداشت روان، امید و نشاط است، در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سه سال اخیر اقداماتی در این زمینه انجام داده است چراکه ما معتقدیم نشاط اجتماعی باعث کاهش بسیاری از بیماری ها به صورت خودکار و یا تحمل زیاد بیماری می شود.

وی اظهار کرد: در هر حال زمینه های تنش در جامعه وجود دارد که برخی از آنها قابل کنترل است، مانند؛ تحمل پذیری و درک استرس، افزایش قدرت تحمل و تلاش برای ایجاد امنیت اجتماعی.

سرعت بالای ارتقاء زیرساخت های سلامت در استان

حقدوست در بخش دیگری با اشاره به اینکه در کل کشور و استان کرمان کمبودها و نیازهایی در حوزه های مختلف وجود دارد یادآور شد: در اغلب زمینه ها زیرساخت ها نیاز به ارتقا دارد و زیر ساخت های بهداشتی شهر کرمان وخیم تر از سایر شهرستان های استان است، چراکه کمبود بیمارستان، تجهیزات و امکانات وجود دارد اما خوشبختانه سرعت ارتقای آنها بسیار بالا است به گونه ای که درحال حاضر مراجعه بیماران ما برای مداوا به سایر استان ها به نصف رسیده است و حتی در آینده شاهد پذیرش بیمارانی از سایر استان ها هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از جمله کمبود زیرساخت های شهری برای افزایش سلامت جامعه می توان به پیاده روی، دوچرخه سواری و ... اشاره کرد، که در این رابطه رسانه ها باید با ایجاد کمپین هایی برای ارتقای سلامت تلاش کنند و نباید با برخورد موانع ناامید شوند و دست از ادامه کار بردارند.

راه اندازی 1600 تخت بیمارستانی در استان

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه سلامت نگاه ها بسیار تغییر پیدا کرده است ادامه داد: با سرمایه گذاری ها و همچنین کمک خیرین ظرف مدت سه سال بیش از 500 تخت بیمارستانی راه اندازی شده و 1600 تخت نیز در حال راه اندازی است.

حقدوست گفت: برای احداث یمارستان جایگزین بیمارستان شفا اقدامات اولیه انجام گرفته اما در رابطه با زمین آن مشکلاتی پیش آمده است که در حال رفع این موانع هستیم اما کار عملیاتی این بیمارستان آغاز شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین اظهار کرد: قرار است بیمارستان کرمان درمان برای درمان سرپایی احیا شود و ایجاد پارکینگ های طبقاتی نیز در نظر گرفته شده است که از طریق خیرین این کار نیز انجام خواهد شد.

حقدوست تصریح کرد: در زمینه تقویت زیر ساخت‌ها، تا آخر سال شاهد راه اندازی یکی از مدرن ترین رادیو تراپی های کشور در بیمارستان افضلی پور کرمان خواهیم بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی می شود و این مرهون همکاری خیرین و بخش خصوصی است.

آماده سازی نقشه راه علوم پزشکی کرمان

وی در ادامه افزود: سال 96 عمده برنامه های ما اجرایی کردن اقداماتی است که آغاز کرده ایم و برای سال آینده در علوم پزشکی نقشه راه آماده کرده ایم که در حال تصویب آن هستیم، ضمن اینکه در راستای تقویت بنیه های علمی در سال جاری نیز برنامه های داریم.

حقدوست سپس به کمبودهای دارویی نیز اشاره و تصریح کرد: در ابتدای شروع به کار دولت 150 قلم دارو در کل کشور کمبود داشتیم و اکنون این تعداد به 10 یا 15 مورد داردوهای ضروری رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه دارویی در کشور تولید و اثر بخشی آن تایید شده است تاکید کرد: برای پاسخ دادن به سیاست های کلان کشور ورود داروهای خارجی ممنوع است اما مردم برند خارجی را در داروخانه ها جستجو و در صورت نیافتن اعلام می کنند فلان دارو کمبود است در صورتی که مشابه ایرانی آن در داروخانه ها وجود دارد.

وی گفت: به طور کلی یکی از ریشه های کمبود دارویی، کاهش نقدیبگی آن است و بیمه ها طلب زیادی از داروخانه ها دارند، به همین دلیل تامین منابع دارویی با مشکل مواجه می شود.

حقدوست در بخش دیگری با اشاره به اینکه در مدیریت تالاسمی، استان کرمان یکی از موفق ترین استان های کشور عمل کرده است افزود: با اقدامات چند وجهی، کودکانی که با تالاسمی به دنیا می آیند انگشت شمار هستند، اما به خاطر رشد کشور باید سطح و کیفیت خدمات را ارتقا دهیم و شیب رشد خدمات را بیشتر از کشور داشته باشیم که نیاز به همکاری دستگاه های مربوط است، ضمن اینکه در حال حاضر در مدیریت تالاسمی کرمان اختلاف نظرهایی وجود دارد که به نتیجه خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین با بیان اینکه قصور پزشکی، برخی خطا و عوارض ها غیر قابل اجتناب است گفت: روش های درمانی با یکدیگر متفاوت هستند، به دلیل حساسیتی که وجود دارد دستگاه‌های زیادی بر روی قصور و خطاهای پزشکی کار می کنند، از جمله؛ پزشکی قانونی، علوم پزشکی، نظام پزشکی و قوه قضائیه اما آنگونه که برخی از خطاها در رسانه ها پررنگ بیان می شود چنین نیست.

حقدوست ادامه داد: به طور مثال نرخ سزارین در کشور ما دو برابر سازمان جهانی و کشورهای دیگر است و عوارض سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است و وقتی فردی در زایمان طبیعی دچار مشکل می شود دلیل بر مشکل داشتن کل سیستم درمان نیست.

بخش خصوصی متولی توریسم درمانی

وی همچنین به توریسم درمانی نیز اشاره و تصریح کرد: بخش خصوصی متولی توریست درمانی است و دولت باید به اقشار آسیب پذیر خدمات بدهد و تا زمانی که کیفیت درمان به مردم خودمان را ارتقا ندهیم در بخش دولتی پرداختن به دنبال توریست درمانی عاقلانه نیست، از این رو فقط ما می توانیم با تشویق بخش خصوصی توریست درمانی را در استان کرمان محقق کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: البته هم اکنون بالانس درمان استان کرمان مثبت و میزان خروج بیماران استان به سایر استان ها کمتر و ورود بیماران از سایر استان ها به کرمان بیشتر شده است.

وی سپس به راه اندازی کلنیک مدیریت سردرد در محل کلینیک دندان پزشکی کرمان اشاره و بیان کرد: هم اکنون بیمارانی از استان های شمالی کشور به این کلینیک مراجعه می کنند و این مرکز می تواند به عنوان یک مرکز تخصصی بیماران را از سراسر کشور جذب کند.

حقدوست به مافیای متادون هم اشاره و تاکید کرد: متاسفانه این مساله وجود دارد اما صرفا به کرمان اختصاص ندارد بلکه در همه شهرهای ایران در کمتر از چند دقیقه می توان به این دارو دست پیدا کرد و عمده داروهای متادونی که به استان کرمان وارد می شود از سایر استان های کشور است.

راهنمایی دانشگاه علوم پزشکی با نقد سازنده

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه داروهای متادون حتی از خارج از کشور وارد استان می شوند، گفت: به اعتقاد من برای مقابله با مواد مخدر روش های قهری جواب نخواهد داد و می توان با استفاده از راه های دیگری در این زمینه به پاسخ مناسب تر رسید.

حقدوست در پایان با تاکید بر اینکه سلامت موضوع اصلی بوده و تمام علوم در طول اعصار در خدمت سلامت بشر بوده است تا انسان با کیفیت تر و طولانی تر زندگی کند خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که همه افراد جامعه به ویژه رسانه ها منتقد و ناصح ما باشند و با نقد سازنده مجموعه دانشگاه علوم پزشکی را راهنمایی کنند.

گفت و گو از «فهیمه افضلی» خبرنگار ایسنا منطقه کویر


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۴۲۷/کرمان_از_موفق_ترین_استان_های_کشور_در_زمینه_درمان_تالاسمی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: