Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-03-29@12:33:37 GMT

اشتغال حداکثر 24 هزار نفر به ازای هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۴۴۴۵۳/اشتغال_حداکثر_۲۴_هزار_نفر_به_ازای_هر_یک_میلیون_تن_محصول_پتروشیمی

اشتغال حداکثر 24 هزار نفر به ازای هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی

به گزارش شانا، صنایع را به صورت کلی می توان به 2 دسته کاربر یا پرزحمت (labour-intensive) و سرمایه بر (capital-intensive) تقسیم کرد. صنایع پتروشیمی در تقسیم بندی نخست قرار نمی گیرد، بنابراین هدف گذاری افزایش اشتغال با اتکا به این صنعت کمتر مطرح می‌شود.

ایجاد هر شغل در صنعت پتروشیمی به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد (به‌طور میانگین 2 میلیون دلار برای ایجاد هر شغل) که فارغ از وجود بازار برای تولید و مصرف آن، تأمین سرمایه مورد نیاز این صنعت از الزامات مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت پتروشیمی به عنوان بخش پایین دستی صنایع نفت و گاز، خود به سه بخش بالادستی، میان دستی و پایین دستی تقسیم می شود. در بخش بالادستی و میان‌دستی پتروشیمی که به طور معمول و در عرف بین‌المللی به عنوان صنعت پتروشیمی شناسایی می شود، محصولات پایه و میانی همچون اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن و پلی پروپیلن، متانول و اوره و آمونیاک تولید می شود. در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی که به صنایع شیمیایی معروف است و در واقع مجموعه ای از صنایع مانند رنگ و رزین، پلاستیک، لاستیک، چرم و ... است، محصولاتی برای مصرف کننده نهایی تولید می‌شود.

اشتغال در واحدهای بالادستی صنعت پتروشیمی

تعداد کل شاغلان کنونی در واحدهای پتروشیمی کشور با تولید 50 میلیون تن در سال، حدود 55 هزار نفر است یعنی تقریبا به ازای هر یک میلیون تن، 1100 نفر به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند. چنانچه تعداد افراد شاغل به صورت غیرمستقیم را نیز در خوشبینانه ترین حالت ممکن، 2 برابر این میزان در نظر بگیریم (2 هزار و 200 نفر به ازای هر یک میلیون تن) در مجموع برای تولید 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی 165 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند. این در حالی است که این متوسط اشتغال برای واحدهایی با فناوری جدید که در سال‌های اخیر به مدار تولید آمده و می آیند، در حدود نصف این مقدار است.

چنانچه فرض شود ادعای کاندیدای ریاست جمهوری مبنی بر اشتغال 200 هزار نفر به ازای تولید یک میلیون تن محصول پلیمری صحیح است، پس در حال حاضر و با تولید 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی باید 30 میلیون نفر در این صنعت اشتغال داشته باشند در حالی که این تعداد کمتر از 60 هزار نفر است. ضمن این که در دوران دولت یازدهم و در کمتر از 4 سال، حدود 10 میلیون تن به تولید صنعت پتروشیمی کشور افزوده شده است. اگر ادعای کاندیدای ریاست جمهوری صحیح باشد، پس هم اکنون باید چهار و نیم میلیون شغل فقط در صنعت پتروشیمی ایجاد شده باشد! که همه ما می دانیم اینگونه نیست.

اشتغال در واحدهای پایین دستی صنعت پتروشیمی

میزان اشتغال در صنایع شیمیایی مختلف، متفاوت است که به استناد آمارهای مختلف با توجه به اشتغالزا بودن صنعت 13 تا 16 هزار نفر به ازای هر یک میلیون تن محصول متغیر است.

همان طور که اشاره شد هر یک میلیون تن تولید در صنعت پتروشیمی می تواند 500 تا 1100 نفر اشتغال ایجاد کند که با اضافه کردن آمار صنایع شیمیایی به این آمار، زنجیره کامل صنایع پتروشیمی و شیمیایی به ازای هر یک میلیون تن تولید، 13 میلیون و 500 تا 17 میلیون نفر است که حتی اگر در یک برآورد دست بالا، فرض کنیم به میزان نیمی از این آمار، نیروهای غیررسمی دیگری هم در این صنعت و در کنار این نیروها وجود داشته باشند، باز هم آمار ما بین 20 تا 24 هزار نفر به ازای هر یک میلیون تن تولید نیرو مشغول به کار هستند که با 200 هزار نفر مورد ادعای کاندیدای ریاست جمهوری فاصله 10 برابری دارد.

البته این میزان اشتغال نیز با توجه به افزایش سطح فناوری و بهره‌وری صنعت در سال های آینده، کاهش معناداری را تجربه خواهد کرد. جالب توجه است که کل شاغلان در بخش صنعت کشور، 3.7 میلیون نفر است که براساس ادعای مطرح شده، قرار است صنعت پتروشیمی از 60 هزار نفر کنونی در سال آینده معادل کل صنایع کنونی کشور شاغل داشته باشد.

در ضمن، این فرض که می توان به هر میزان که مورد علاقه است سرمایه گذاری جذب کرد و در ادامه برای هر میزان محصول تولیدی که عرضه می شود بازار وجود داشته باشد، اساسا با واقعیت سازگار نیست. هر محصول و هر کالایی یک ظرفیت مصرف و تقاضای مشخصی دارد و نمی توان با ظرفیت بی نهایت، مشغول به تولید محصول مشخصی با فرض این که اشتغال‌زایی بالایی به همراه دارد، شد.

لازم به یادآوری است، کل افراد شاغل در صنایع شیمیایی اتحادیه اروپا که بیش از 320 میلیون تن در سال تولیدات شیمیایی دارد، 1.2 میلیون نفر است یعنی به ازای هر یک میلیون تن حدود 3 هزار و 700 نفر شاغل. همچنین کل تعداد شاغلین مستقیم صنایع شیمیایی آمریکا که ارزش تولیدات مواد شیمیایی آن حدود 980 میلیارد دلار در سال است برابر 810 هزار نفر است.

بنابراین تصور این که تنها به ازای یک میلیون تن محصول پلیمری، 200 هزار شغل ایجاد شود نشان از نبود دید واقع بینانه و طرح ادعاهای ناصحیح و بدون پشتوانه کارشناسی از سوی کاندیدای محترم دارد.

منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۴۴۵۳/اشتغال_حداکثر_۲۴_هزار_نفر_به_ازای_هر_یک_میلیون_تن_محصول_پتروشیمی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: