Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@02:52:22 GMT

از فعالیت ۵۲۶ کلاس درس مقطع پیش‌دبستانی در قم تا دلایل کیفیت پایین‌ خدمات برخی مهدها

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۶۴۷۸۸/از_فعالیت_۵۲۶_کلاس_درس_مقطع_پیش_دبستانی_در_قم_تا_دلایل_کیفیت_پایین_خدمات_برخی_مهدها

از فعالیت ۵۲۶ کلاس درس مقطع پیش‌دبستانی در قم تا دلایل کیفیت پایین‌ خدمات برخی مهدها

در حال حاضر استان قم با تعداد ۵۲۶ کلاس درس در مقطع پیش‌دبستانی و در قالب مهدهای کودک به‌صورت دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند که با مسائل و مشکلات خاصی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، از آنجا که کودکان امروز، نیروهای مولد فردای جامعه هستند، ساختن آینده درگرو تربیت و آموزش کارآمد آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در نظام تربیتی کشور ما، پیش‌دبستانی نخستین مرحله‌ رسمی ورود کودکان به جامعه به شمار می‌رود که نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است، اما واقعیت این است که در بسیاری از کشورها مهدهای کودک نخستین نهادهای اجتماعی پس از خانواده هستند که وظیفه‌ مهم آموزش و تربیت رسمی کودکان را برعهده دارند.

مراقبت، آموزش، پرورش و رشد کودکان در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تا مرحله‌ پیش‌دبستانی از کارهای ویژه‌این نهادها است.

در همین رابطه و با توجه به اهمیت دوران پیش از دبستان در بررسی پاره‌ای از مشکلات مهدهای کودک در استان قم به گفت‌وگو با تعدادی از والدین، مدیران مهدها و مسئولان استانی پرداختیم.

اولویت فعالیت جسمی برای کودکان زیر 7 سال

مادر یکی از نوآموزان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به یکی از مشکلات بزرگ مهدها اظهار داشت: مهدهای فعلی بیش‌ازاندازه بر امر آموزش تأکید می‌کند و در عوض بچه‌ها را در فضایی تنگ قرار می‌دهد درحالی‌که فعالیت‌های مبتنی بر پرورش جسمی برای کودکان کمتر از هفت سال اولویت دارد، همچنین خلاقیت در بچه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

مادر دیگری که به گفته‌ی خودش هرروز کودکش را با اصرار به مهد می‌فرستد هم دلیل بی‌رغبتی فرزندش را تمرکز بیش‌ازاندازه بر آموزش‌های دستوری غیر منعطف عنوان می‌کند، به گفته‌ او اگر کودکمان را به مهد خوب هم بفرستیم، نبود تناسب میان برنامه‌های آموزشی و پرورشی، به فرزندانمان آسیب می‌زند.

یکی دیگر از مادران نیز نسبت به پرداخت هزینه‌ها باوجود دو فرزند اظهار ناتوانی کرد و گفت: مشکل پرداخت شهریه‌ها و هزینه‌های جانبی نه‌تنها برای من بلکه برای غالب خانواده‌ها به‌ویژه در مناطق محروم، با توجه به هزینه‌های سنگین زندگی، برخی خانواده‌ها علیرغم میل باطنی خود، از ثبت‌نام فرزندانشان در این مراکز امتناع می‌کنند.

به همین منظور با یکی از مدیران مهدکودک استان قم نیز به گفت‌وگو پرداختیم و مشکلات مطرح‌شده را ازنظر این مدیر موردبررسی قراردادیم.

لزوم پرداخت کمک مالی به مهدهای کودک

به گفته‌ زهرا امینی‌فر، مدیران مهدکودک ناچارند برای برخی کلاس‌های فوق‌برنامه از مربیان خارج از مهدکودک استفاده کنند و ناگزیرند هزینه‌ دستمزد معلم را از والدینی دریافت کنند، که تمایل دارند بچه‌هایشان در کلاس یادشده شرکت کنند. این مسئله از دید این مدیر مهدکودک، سبب تبعیض میان بچه‌ها می‌شود، آثار مخربی بر روح و روان آن‌ها گذاشته و حتی در مواردی نارضایتی والدین را هم برمی‌انگیزد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلیل‌های پایین بودن کیفیت خدمات برخی مهدها از نارضایتی مربیانی ناشی می‌شود که مجبورند برای دریافت حقوقی ناچیز با ده‌ها بچه سروکله بزنند.

به گفته‌ی امینی‌فر، تعیین شهریه‌های پایین، نبود حمایت‌های مالی چون اعطای وام یا کمک‌هزینه و نیز مخارج بالای مهد دست مدیران را برای پرداخت حقوق بالاتر به مربیان می‌بندد، بنابراین مربیان مهد یا باید عاشق بچه‌ها باشند که به چنین کار سختی تن دهند، یا نیاز مالی آن‌ها را به انجام این کار وادارد.

این مدیر مهد خاطرنشان کرد: نارضایتی دو طرف یعنی مدیران مهدهای کودک و والدین از شهریه‌های مصوب، لزوم پرداخت کمک مالی به مهدها را ضروری می‌سازد.

وی همچنین لزوم اصلاح رویکرد رسانه‌ها نسبت به عملکرد مهدها را، از دیگر نکته‌ها دانست، به گفته‌ او نباید رسانه‌ها عملکرد بد برخی مهدها را به همه‌ آن‌ها تعمیم دهند و به ذهنیت بد جامعه در این مورد دامن بزنند، زیرا کم نیستند مربیانی که باجان و دل از بچه‌ها مراقبت می‌کنند.

کیفیت خدمات مهدها با تخصیص منابع کافی و نظارت کارآمد

امینی فر خاطرنشان کرد: استفاده از قابلیت‌های بالای مهدها در تربیت هدفمند نسل آینده ضرورت زیادی دارد. آموزش‌های پیش از دوره‌ی دبستان از اهمیت بالایی در نظام تربیتی برخوردار است و مسئولان فرهنگی و آموزشی باید به‌صورت کلان و نظام‌مند برای آن هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده و بر عملکرد مرکزهای نگهداری از کودکان نظارت می‌کنند و البته نتیجه‌ مدیریت خود را در سال‌های نه‌چندان دور می‌بینند.

به گفته این مدیر مهدکودک، آنچه مسلم است اینکه مدیریت کلان و واحد، برنامه‌ریزی راهبردی، دقیق و یکپارچه، تخصیص منابع کافی و نظارت کارآمد، کیفیت خدمات مهدهای ما را ارتقا خواهد داد، البته چشمان ناظر والدین و رسانه‌ها هم می‌تواند یاری‌دهنده، در این زمینه باشد.

وی همچنین ایجاد رقابت میان مهدها را به‌خودی‌خود عاملی جهت کیفیت‌بخشی به خدمات دانست و یادآور شد: البته مسئله گسترش مهدهای کودک نیز باید با رعایت محدوده جغرافیایی مناسب صورت گیرد مهدهای نزدیک به هم نیز قطعاً دچار مشکل خواهند شد، در این میان، اصلاح دید خانواده‌ها در مورد عملکرد مهدها هم وظیفه‌ای است که بخشی از آن بر عهده‌ی رسانه‌ها است.

تعامل و همکاری سه ضلع نوآموز، اولیاء و مربیان

در همین رابطه و با توجه به اهمیت آموزش صحیح و اصولی در مقاطع پیش‌دبستانی، معاون آموزش ابتدائی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم نیز اظهار داشت: والدین کودکان را به مراکز چه دولتی و چه غیردولتی که مورد تأیید و سازمان‌یافته آموزش‌وپرورش است بسپارند و از همکاری با مراکز غیر تأیید امتناع کنند.

سید علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اهمیت طرح سنجش کودکان پیش‌دبستانی گفت: امسال در طرح سنجش کودکان پیش‌دبستانی در تلاش هستیم تا قبل از شهریور هم‌زمان با سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه با مداخله به هنگام سنجش سلامت در مهرماه سال جاری صورت بگیرد.

وی با اشاره به تغییر در زمان رویکرد سنجش و اهمیت مداخله به هنگام در کودکان عنوان کرد: مداخله به هنگام در مقطع پیش‌دبستانی حتی از سنجش نیز از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است چراکه برای نوآموزان یک سال تحصیلی فرصت ایجاد می‌شود تا سه ضلع هدف کار یعنی تعامل و همکاری بین نوآموز، اولیاء و مربیان برقرار شود و اولیای نوآموزان آموزش‌های لازم را ببینند.

فعالیت 526 کلاس درس در مقطع پیش‌دبستانی در قم

معاون آموزش ابتدائی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم افزود: دوره پیش‌دبستانی یک دوره غیر الزامی است که نهادهایی غیر از نهادهای آموزش‌وپرورش نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند، از این رو والدین کودکان را به مراکز چه دولتی و چه غیردولتی که مورد تأیید و سازمان‌یافته آموزش‌وپرورش است بسپارند و از همکاری با مراکز غیر تأیید امتناع کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان قم با تعداد 526 کلاس درس در مقطع پیش‌دبستانی و در قالب مهدهای کودک به‌صورت دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند، این مراکز به‌صورت کاملاً تخصصی، تحت نظارت آموزش‌وپرورش، با ارائه محتوی آموزشی مناسب و آموزش‌ها و برنامه‌های منسجم و هدفمند و یکپارچه و حضور مربیان آموزش‌دیده، خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گفته محمدی مهدکودک‌هایی که تحت نظارت آموزش‌وپرورش نیستند، به دلیل اینکه گاهی آموزش‌های لازم و صحیحی را که مورد تأیید است را اجرا نمی‌کنند، از صلاحیت لازم برای آموزش برخوردار نخواهند بود.

معاون آموزش ابتدائی آموزش‌وپرورش استان قم، یادآور شد: در سال تحصیلی 95-96 سازمان برنامه‌وبودجه اعتباری در خصوص تأمین هزینه‌های پیش‌دبستانی خانواده‌هایی که در مناطق محروم و روستایی زندگی می‌کنند، را با ضریب محرومیت تا 50 درصد وجوه را تقبل کردند. تا والدینی که نسبت به پرداخت هزینه با مشکلاتی مواجه هستند از ثبت‌نام فرزندان خود در این مراکز امتناع نکنند.

گزارش از الهام پناهی‌فر

انتهای پیام/

R7854/P41362/S6,62/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۷۸۸/از_فعالیت_۵۲۶_کلاس_درس_مقطع_پیش_دبستانی_در_قم_تا_دلایل_کیفیت_پایین_خدمات_برخی_مهدها را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: