Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@00:43:47 GMT

فعالیت‌های قرآنی آذربایجان غربی در پیچ و خم ادارات

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۶۷۶۳۸/فعالیت_های_قرآنی_آذربایجان_غربی_در_پیچ_و_خم_ادارات

فعالیت‌های قرآنی آذربایجان غربی در پیچ و خم ادارات

ظهر امروز نخستین نشست فعالان قرآنی آذربایجان غربی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان در دفتر امام‌جمعه ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، در جامعه امروزی به سبب مقابله با تهاجم فرهنگی نیاز است هر فرد با توجه به توانمندی شخصی در راستای ترویج علوم قرآنی و مباحث فرهنگی اسلامی قدم بردارد و مؤسسات قرآنی و فعالان قرآنی بیشترین نقش را در این میان بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه اقشار مردم به قرآن و آموزه‌های قرآنی برنامه‌ای برای هدایت دنیوی و اخروی انسان‌هاست که می‌توان آن را نهضت قرآنی نام نهاد و تشکیل جلسه‌های قرآنی در مراکز عمومی، مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس گام مؤثری در راستای فراگیر کردن جامعه است و توجه بیش از پیش به قرآن جامعه را در فضای معنوی قرار دارد.

فعالان قرآنی شئونات اسلامی را رعایت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی بیان کرد: موضوع اخلاص، خودسازی و تربیت در فعالان قرآنی از مهم‌ترین اقدامات است و کلیشه‌ای عمل کردن آفت بسیاری از مجموعه‌های قرآنی است که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نیز از این موضوع رنج می‌برند و بیان تمامی این موضوعات جسارت به شخص حقیقی یا حقوقی نیست.

وی تصریح کرد: فضای معنوی و قرآنی را باید در جامعه جاری کنیم و مفاهیم قرآنی را به‌صورت ساده برای مردم قابل درک کنیم تا مردم توسط این آموزه‌ها از آداب و رفتار قرآنی برخوردار شوند و با این اقدامات در آینده می‌توان نسل قرآنی را در فضای معنوی جامعه پرورش داد.

امام‌جمعه ارومیه بیان کرد: تمامی اقدامات جامعه اسلامی باید بر اساس آموزه‌های اسلامی باشد و افراد را با توجه به قرآن و شاخصه‌هایی قرآنی انتخاب کنیم و اگر چنین افرادی را نتوانستیم بیابیم به این نتیجه می‌رسیم که نامزدهای انتخاباتی به دور از آموزه‌های دینی و اسلامی هستند.

منشور فعالیت‌های قرآنی آذربایجان غربی ‌ابلاغ شد

وحید وکیلی خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز 4 ساله استان باید توسط شورای استان که هماهنگ‌کننده عمده است تنظیم شود و تمامی مؤسسات قرآنی باید در راستای هدف مشخصی اقدمات خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مؤسسات قرآنی با مشکل اجاره بهای گزاف و فقدان مکان مواجه هستند و برای برطرف کردن این مشکل مساجد را برای تشکیل جلسات قرآنی در نظر گرفته‌ایم و تمامی موانع جهت تشکیل کلاس‌ها در مساجد از سر راه مدیران مؤسسات برداشته‌شده است.

وکیلی اظهار کرد: اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی در راستای تبلیغات، برنامه‌ها و آموزه‌های قرآنی کوتاهی کنند دیگر نمی‌توان از دیگر مؤسسات انتظار همکاری قرآنی را داشت و از این رو باید اداره فرهنگ ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی نهایت تلاش با مؤسسات قرآنی را داشته باشند.

در این جلسه سید محمد میرقلنج یکی از فعالان قرآنی با اشاره به مشکلات قرآنی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: اخلاص زمان‌های اوایل انقلاب در جامعه قرآنی کنونی وجود ندارد و اگر تفاوتی میان رفتار مردم عادی با افراد قرآنی نباشد سبب دوری مردم از قرآن و آموزه‌های قرآنی می‌شود و از این رو بر تمامی فعالان قرآنی واجب است تفاوتی میان خود با مردم عادی قائل شوند.

وی تصریح کرد: در دستگاه‌های اجرایی و ادارات نیز باید تحول قرآنی ایجاد کنیم و مشاوران قرآنی باید در تمامی دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا بتوان فضای قرآنی و اسلامی را در ادارات ایجاد کرد و با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم پیش از شروع کار می‌توان شور و شوق مطلوبی در کارکنان ایجاد کرد.

پریسا مجرد یکی از بانوان فعال قرآنی اظهار کرد: در مورد فعالیت‌های بانوان می‌توان به کرسی‌های تلاوت بانوان اشاره کرد که با این اقدام می‌توان موضوع ختم قرآن در میان بانوان را با محوریت قرائت ترتیل انجام داد و استفاده از اساتید در ای جلسات اهم موضوعات است.

دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: باید فضای قرآنی را برای بانوان بیش از پیش ایجاد کنیم تا استعدادشان را بروز دهند و بانوان تنها در عرصه مسابقات این توانایی را دارند و بعد از مسابقات می‌توان گفت که راکد شده‌اند و هنر خودشان را نمی‌توان نشان دهند.

وی افزود: اساتید بانوی برجسته قرآنی در اداراتی که مشغول به خدمت هستند به سبب وقت کاری برای تدریس و آموزش مفاهیم قرآنی معذوریت دارند و باید از این افراد به گونه‌ای استفاده کرد که بتوانند آموخته‌های خود را به دیگران منتقل کنند و گامی در راستای معنوی کردن فضای جامعه برداشته باشند.

معین الاسوند از فعالان قرآنی با اشاره به فقدان متخصص در دانشگاه‌ها افزود: مؤسسات قرآنی باید فعالیت حرفه‌ای خود را به دانشگاه‌ها وارد کنند تا بتوان از ظرفیت‌های دانشجویان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد و در این زمینه مذاکراتی با برخی از مؤسسات قرآنی شده است که امید می‌رود همکاری بین دانشگاه و مؤسسات افزایش یابد.

دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه ارومیه افزود: از مشکلات دانشگاه ارومیه در زمینه اقدامات قرآنی می‌توان به نامه بازی‌های اداری فعالیت‌های دانشگاه، بودجه حداقلی برای کارهای قرآنی، برخورد سلیقه‌ای مسئولان با قرآن، فقدان کارشناس متخصص در دانشگاه‌ها و نامشخص بودن نوع فعالیت قرآنی اشاره کرد.

مصطفی صولتی یکی دیگر از فعالان قرآنی ارومیه اظهار کرد: یکی از مشکلات فعالان قرآنی نداشتن نقطه‌نظر معین با یکدیگر است که هرکدام فکری واحد دارند و با تشکیل جلسات نمی‌توان به نتیجه واحد فکری و عملی دست یافت و اگر هم مخالف این موضوع نتیجه شود معجزه‌ای رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تمام توانایی و ایده‌های خود را برای امورات قرآنی صرف کرده‌ایم و از این رو باید محور مرکزی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود و هسته مرکزی فعالیت‌ها باید اطلاعات کافی قرآنی استان را دارا باشد تا بتوان بازخوردی خوبی را در جامعه مشاهده کرد.

وی افزود: برای چشم‌اندازهای چندین ساله باید یک مرکز برای فعالیت‌های خود در نظر بگیریم تا بتوان افراد متخصص پرورش دهیم و از اقدامات دانشکده قرآن الگو برداری کنیم.

سیده صغری میرقلنج یکی دیگر از بانوهای فعال قرانی با اشاره به اولویت قرار دادن برنامه قرآنی اظهار کرد: باید مفاهیم قرآنی همانند صداقت، صبر، خوش رویی و وجدان کاری را در مردم نهادینه کنیم که باید آموزش‌ها به طور غیرمستقیم و برای مخاطبین با تفاوت صورت گیرد.

وی بیان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که در جامعه غیر قرآنی نیز تأثیر‌گذار باشیم و ارزش‌های اسلامی را به همگان آموزش دهیم که آموزش و پرورش و خانه‌های بازی از اهرم‌هایی هستند که می‌توان از آنان برای معنوی کردن فضای جامعه استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید اقدامات خود را از محل‌های کوچک شروع کنیم تا آموزه‌های قرآنی را در نسل‌های آینده نهادینه کنیم تا سینه به سینه این آموزه‌ها منتقل شود تا سبک زندگی قرآنی سرلوحه زندگی مردم قرار گیرد و سخنان مقام معظم رهبری را در مورد زندگی اسلامی جامعه جاری کنیم.

انتهای پیام/

R41361/P1377/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۶۳۸/فعالیت_های_قرآنی_آذربایجان_غربی_در_پیچ_و_خم_ادارات را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: