Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@01:57:57 GMT

راه‌های نگهداری از مبلمان چرم

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۶۱۵/راه_های_نگهداری_از_مبلمان_چرم

راه‌های نگهداری از مبلمان چرم

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، شیوه‌های نگهداری بهینه از آنها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و به نظر می‌رسد خانواده‌ها به دنبال راه‌هایی هستند که طول عمر وسایل خود را افزایش دهند تا مجبور به هزینه اضافه نشوند. در این مطلب چند نکته برای نگهداری از مبلمان چرمی توصیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید : اسباب‌کشی چقدر خرج دارد؟

گردوغبار مخرب چرم است
اگرچه ممکن است تصور نکنید که گردوخاک بتواند به وسایلتان آسیب برساند اما اگر در بلندمدت مبل چرمی‌تان پر از گردوخاک باشد، در آن صورت چرم آن آسیب خواهد دید. در آن صورت رنگ پارچه چرم کمرنگ می‌شود، مخصوصا چرم قهوه‌ای یا مشکی. هر دوهفته یک‌بار گردوخاک مبلمان چرم خود را با یک دستمال یا برس سبک تمیز کنید. سعی کنید گردوخاک مبل را به آرامی تمیز کنید تا چرم آن خش نیفتد. در کنار تمیزکردن گردوخاک، لای چروک‌های مبل بهتر است لابه‌لای تشک‌های مبل را نیز تمیز کنید تا با گذشت زمان خاک روی آن ننشیند.

از اسپری براق‌کننده استفاده کنید
اگر لوازم چرمی خانه کهنه شده و کمرنگ شده است، بهتر است از اسپری براق‌کننده استفاده کنید تا رنگ و درخشش آن مجددا بازگردد. نگهداری از مبل مانند سایر لوازم چرمی است؛ به همین جهت باید هر ٦ تا ۱۲ماه برای لوازم چرمی خود از اسپری براق‌کننده استفاده کرد تا تازه به نظر برسد. البته نباید از یاد برد استفاده مکرر از اسپری چرم هم به آن آسیب وارد می‌کند، بنابراین هر ٦ یا ١٢ماه کافی است. اسپری مخصوص چرم‌های مختلف در بازار وجود دارد، بنابراین باید نوع مناسب را برای مبل چرمی خود انتخاب کنید، اما چگونه از اسپری استفاد کنیم؟ در ابتدا با یک دستمال یا برس چرم گردوخاک مبل چرمی خود را تمیز کنید. پس از تمیزشدن مبل کمی اسپری را روی یک تکه پارچه خالی کنید، سپس دستمال را روی چرم بمالید تا لکه‌ها و خراش‌های روی آن از بین برود. اگر لوازم چرمی‌تان پس از مدتی کمرنگ شده، برای احیای رنگ اصلی مبل یا سایر وسایل چرمی می‌توان از اسپری براق‌کننده استفاده کرد.

از آب استفاده نکنید
آب دشمن اصلی انواع چرم است و اگرچه چند قطره آب ممکن است نتواند به آن آسیب بزند اما مقدار زیاد آب می‌تواند به مبل یا صندلی چرمی‌تان آسیب جدی وارد کند. اگر اجازه دهید مبل چرمی‌تان خیس شود یا خیس بماند، به سرعت خراب شده و تغییر رنگ می‌دهد. حتی ممکن است کپک بزند که آن هم به آسانی امکان‌پذیر نیست.

نحوه از بین‌بردن لکه‌های مایعات رنگی
شاید تصور کنید تمیزکردن لکه قرمز از روی چرم غیرممکن است اما جالب است بدانید تمیزکردن این لکه‌ها از روی چرم آسان است. برای تمیزکردن لکه مایعات قرمز به این ابزار نیاز دارید:
یک رول دستمال کاغذی
یک ظرف حاوی نمک خوراکی
یک بطری آب گازدار
یک بطری اسپری براق‌کننده چرم

قسمت خیس و لکه مبل را با دستمال کاغذی خشک تمیز کنید. سعی کنید با کمک دستمال کاغذی‌ها هرمقدار از مایع را که می‌توانید، جذب کنید. حتما از دستمال کاغذی خشک باید استفاده کرد، زیرا استفاده از دستمال خیس می‌تواند چرم را لکه کند و نتواند مایع را به خود جذب کند. دستمال کاغذی را آن‌قدر روی چرم نگه دارید تا جایی که می‌توانید مایع را جذب کنید. پس از اینکه مایع جذب دستمال شد، روی آن نقطه کمی نمک خوراکی بپاشید. نمک مایع را جذب کرده و لکه تیره مایع را از روی سطح چرم تمیز می‌کند. نمک حدود ۱۰ تا ۱۵دقیقه روی لکه بماند، سپس نمک را تمیز کرده و با استفاده از یک پارچه مرطوب باقیمانده را تمیز کنید. حتما دستمال را روی رطوبت نگه دارید و آن را روی چرم نمالید.

ا گر هنوز روی مبل لکه دیده می‌شود، کمی آب گازدار روی چرم بریزید. این ماده لکه را خنثی کرده و از آسیب بیشتر به چرم جلوگیری می‌کند. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و جذب‌کننده چرم را خشک کنید تا دیگر رطوبتی روی آن دیده نشود. اگر لکه بزرگ است و نمی‌توانید تمام آن را با دستمال تمیز کنید، یک سشوار را روشن کرده و روی لکه نگه دارید؛ البته با درجه سرد؛ زیرا باید چرم را به سرعت خشک کنید تا قسمت خیس‌شده باعث ایجاد لکه روی مبل نشود.

چطور سایر لکه‌ها را از بین ببریم؟

تنها مایعات قرمز نیست که می‌تواند مبل چرمی را لکه کند بلکه یک لیوان آب هم می‌تواند مبل یا صندلی چرمی‌تان را لکه کند. رطوبت می‌تواند به سرعت وارد چرم شده و اگر تمیز نشود، بر رنگ و بافت چرم تأثیر بگذارد. اگر مقدار زیادی آب روی آن ریخته شده، از چندین دستمال استفاده کنید تا به سرعت لکه‌ها خشک شوند. به صورت دایره‌ای دستمال را روی لکه بمالید و از بیرون به سمت مرکز آن پیش بروید تا قسمت‌های بیرونی لکه به خوبی تمیز شوند. اگر به سرعت لکه‌ها را تمیز کنید، از خشک‌شدن آن روی چرم و تغییر رنگ و بافت چرم خودداری کرده‌اید. بهتر است سریع عمل کنید، زیرا اگر آب به سرعت تمیز نشود، چرم لکه خواهد شد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

راه‌های نگهداری از وسایل خانه و جلوگیری از هزینه اضافه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۶۱۵/راه_های_نگهداری_از_مبلمان_چرم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: