Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@15:12:00 GMT

خسارت بیش از یک میلیارد تومانی در شهرستان خوسف در پی وقوع سیلاب/ برداشت بی‌رویه شن از بستر رودخانه عاملی در وقوع سیل

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۷۳۵۶۷/خسارت_بیش_از_یک_میلیارد_تومانی_در_شهرستان_خوسف_در_پی_وقوع_سیلاب_برداشت_بی_رویه_شن_از_بستر_رودخانه_عاملی_در_وقوع_سیل

خسارت بیش از یک میلیارد تومانی در شهرستان خوسف در پی وقوع سیلاب/ برداشت بی‌رویه شن از بستر رودخانه عاملی در وقوع سیل

بارندگی روزهای گذشته باعث وقوع سیلاب و خسارت رسیدن به باغات، مزارع و یک گاوداری در روستای معصوم‌آباد شهرستان خوسف به ارزش یک میلیارد و 206 میلیون تومان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، باران یکی از نعمت‌های الهی است و با نزول باران، مردم خراسان جنوبی، بسیار خوشحال هستند چراکه سال‌ها است در منطقه خراسان جنوبی خشکسالی حاکم است و حتی در سال‌جاری از فروردین تا اواخر دی‌ماه باران نبارید که زندگی مردم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرسایش خاک در اثر خشکسالی، باعث می‌شود گاهی اوقات با کمترین بارندگی، در برخی مناطق سیل جاری و به مزارع و باغات آسیب وارد شود. گاهی نیز برخی اقدامات در بستر رودخانه‌ها، بر این موضوع دامن می‌زند.

 

در اثر بارندگی در روزهای گذشته مزارع، باغات و چاه‌های عمیق روستای معصوم‌آباد شهرستان خوسف خسارات زیادی دیده است.

 

 

یکی از اهالی روستای معصوم‌آباد در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: طی بارندگی در شب‌های گذشته به دلیل جاری‌شدن سیل در روستای معصوم‌آباد تعداد زیادی از باغات و درخت‌های کشاورزان آسیب دیده است.

 

وی افزود: چندین سال است که شن‌شویی‌های منطقه از بستر رودخانه روستای معصوم‌آباد، شن برداشت می‌کنند که این کار منجر به گودشدن بستر رودخانه شده است.

 

این فرد بیان کرد: با توجه به این‌که بستر رودخانه، عمیق شده است، با کوچک‌ترین بارندگی، سیل جاری شده و به مزارع، باغات و چاه‌های عمیق خسارت وارد می‌شود.

 

 

وی با بیان این‌که سال گذشته نیز این اتفاق برای باغات و درختان کشاورزان افتاده است گفت: به مسئولان جهاد کشاورزی و بخشداری گفته‌ایم که فکری برای رفع این مشکل داشته باشند اما همیشه با گفتن کمبود و نبود اعتبارات پاسخگوی ما بوده‌اند.

 

وی عنوان کرد: در روستای معصوم‌آباد، بندسارهای زیادی وجود دارد و مردم در این بندها مشغول به کشت خربزه، هندوانه و سایر محصولات جالیزی هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت روستای معصوم‌آباد قطب تولید خربزه است اما به دلیل این‌که دیوارهای بندها بلند نیست، با کم‌ترین بارانی، بندها پر از آب شده و باعث شکسته‌شدن دیوار بند و جاری‌شدن آب به سایر مناطق می‌شود.

 

این فرد اظهار کرد: بارندگی در روزهای گذشته نه‌تنها به باغ‌ها و مزارع آسیب رسانده است بلکه یک گاوداری نیز که در مسیر رودخانه نبوده را نیز دچار آسیب و خسارت کرده است.

 

 

این فرد خاطرنشان کرد: باغ‌ها و مزارعی که در پی سیل دچار آسیب و خسارت شده است در مسیر رودخانه نبوده اما به دلیل این‌که بستر رودخانه عمیق شده و گل و لای و شنی برای نگه‌داری و نفوذ آب ندارد باعث می‌شود به سایر نقاط روستا آب جاری شده و باعث آسب رساندن شود.

 

وی یادآور شد: اغلب باغات و زمین‌های کشاورزی در روستای معصوم‌آباد به دلیل سیلاب، آسیب دیده است اما درصد زیادی از آسیب‌ها و برداشت شن مربوط به رودخانه وسط بندسار در روستای معصوم‌آباد است که به روستای تقاب نیز وصل می‌شود.

 

این فرد از مسئولان مربوطه درخواست زسیدگی به مشکلات ناشی از وقوع سیل در این روستا را داشت.

 

براتی دهیار روستای معصوم‌آباد شهرستان خوسف در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: مشکلی که برای مردم روستای معصوم‌آباد در اثر بارندگی به وجود آمده است را به نهادهای مربوطه اعلام کرده‌ام.

 

 

وی افزود: جهاد کشاورزی شهرستان خوسف برای پیگیری و برآورد خسارت، کارشناسان خود را به روستا اعزام کرده و گفته‌اند اسامی خسارت‌دیده‌ها را به جهادکشاورزی شهرستان خوسف اعلام کنیم.

 

دهیار روستای معصوم‌آباد بیان کرد: مشکل به وجود آمده را به بخشداری خوسف نیز اعلام کرده و بخشداری قول رسیدگی به مشکلات را به ما داده است.

 

قنبری عضو شوای اسلامی روستای معصوم‌آباد در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: خسارت ناشی از سیل در روستای معصوم‌آباد بسیار سنگین است.

 

 

وی افزود: بهتر است برای روستای معصوم‌آباد سدی ساخته شود که هنگام بارندگی نه‌تنها شاهد جریان سیل نباشیم بلکه از هدر فت آب ناشی از بارندگی جلوگیری و باعث ذخیره‌سازی آب شود.

 

عضو شورای اسلامی روستای معصوم‌آباد بیان کرد: از چندین سال قبل بحث ساختن سد در روستا مطرح بود که البته آن موقع برخی از کشاورزان مخالف و برخی موافق ساخت سد بودند و هیچ اقدامی برای ساخت سد انجام نشد.

 

قنبری ادامه داد: اما اکنون که چندین سال است با کوچک‌ترین بارندگی شاهد جاری‌شدن سیل در روستا هستیم بعید می‌دانم کسی مخالف ساختن سد باشد هر چند که اکنون مشکلات مالی سر راه همه پروژه‌های عمرانی در روستاها قرار دارد.

 

 

وی با بیان این‌که خسارت ناشی از بارندگی در روستای معصوم‌آباد برای مردمی که مهم‌ترین منبع درآمدشان کشاورزی بوده بسیار سنگین است، گفت: باید برای رفع مشکل بستر رودخانه، بندسارها و جلوگیری از جاری شدن سیل در روستا فکر اساسی شود و قبل از این‌که مردم در روستای معصوم‌آباد خساراتی بیش از این را متحمل شوند کاری انجام داد.

 

سید حسن رضوی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: چنان‌چه درختان باغات و مزارع کشاورزی کشاورزان بیمه شده باشد جهاد کشاورزی از طریق اعتباراتی که به خسارات ناشی از سیل تعلق بگیرد به کشاورزان کمک خواهد کرد.

 

وی ضمن اعلام این‌که کارشناسان جهاد کشاورزی در ساعات اولیه سیل به منطقه اعزام شده و برآورد خسارت کرده‌اند، گفت: خسارت ناشی از سیل در زمینه زراعت در شهرستان خوسف 50 هکتار به مبلغ 860 میلیون ریال بوده است.

 

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف عنوان کرد: خسارت ناشی از سیل در زمینه باغبانی 100 هکتار به مبلغ 1500 میلیون ریال بوده است.

 

رضوی بیان کرد: خسارت ناشی از سیل در زمینه دامپروری در شهرستان خوسف در مورد دام سبک تاکنون 40 رأس تلفات دام اعلام شده و به مبلغ 200 میلیون ریال بوده است و سیلوهای دام خسارت دیده 4 مورد بوده که به مبلغ 500 میلیون ریال برآورد شده است.

 

وی یاد آور شد: منابع آبی شهرستان خوسف که به دلیل سیل آسب دیده است 15 واحد بوده که به مبلغ 9 هزار میلیون ریال رسیده است.

 

مجتبی رضائی‌مناوند مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر برای محدوده موردنظر که برداشت شن از آن‌جا صورت می‌گیرد در روستای معصوم‌آباد هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است.

 

وی افزود: در روستای معصوم‌آباد مکان‌هایی که برای برداشت شن در نظر گرفته شده است، محدوده‌های دارای مجوز با حجم مشخص است.

 

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: جاری شدن سیل به دلیل برداشت شن از بستر رودخانه را تأیید نمی‌کنم.

 

رضائی بیان کرد: برداشت مصالح رودخانه در بالادست روستا و در فاصله حدود 4 کیلومتری در سنوات گذشته انجام گرفته و در سال‌جاری هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است.

 

وی عنوان کرد: در صورت صدور مجوز برای شرکت یا شن‌شویی، آن‌ها ملزم به رعایت برداشت برابر ضوابط و اصول فنی هستند در غیر این‌صورت شخص یا اشخاصی که مجوز برای آن‌ها صادر شده است پاسخگو می‌باشند و در زمان صدور مجوز حق و حقوق افراد حق آب‌بر رعایت می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۳۵۶۷/خسارت_بیش_از_یک_میلیارد_تومانی_در_شهرستان_خوسف_در_پی_وقوع_سیلاب_برداشت_بی_رویه_شن_از_بستر_رودخانه_عاملی_در_وقوع_سیل را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: